Movitec in heat! ander probleem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Redwood
    • Nov 2003
    • 41

Movitec in heat! ander probleem

Weer eens een probleem met 1 van mijn movitecs.

Heb er 1 die bij het opstarten na ongeveer 20 seconden de lamp weer uitzet, en dan in de heat modus springt.

Ik heb andere temp sensoren geprobeert, en de fans draaien goed.
    Dat is het probleem niet.

Ikzelf heb een vaag vermoeden dat de lamp gewoon af is, maar zal die dan niet de LA.ER moeten geven?

(ter info, vaste prik elk jaar vervang ik de lampen, deze heeft in principe nog 2 maanden te gaan, deze melding heb ik echter nooit eerder gehad)

Losse contacten zijn het ook niet.

Kan iemand bevestigen of de lamp daadwerkelijk af is?

(heb geen zin een nieuw lampje aan te breken, terwijl dat het probleem niet is)
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

Originally posted by Redwood
    Heb er 1 die bij het opstarten na ongeveer 20 seconden de lamp weer uitzet, en dan in de heat modus springt.
    Heb helaas geen oplossing klaarliggen, maar ik kijk niet echt vreemd op van dit verhaal. Wij hebben 10 SL250's in onze set en ik zie de zomer met angst en beven tegemoet.

De laatste koude maanden ging het prima met de kopjes, maar afgelopen zaterdag was het weer feest. In een Twentse discotheek vond de eigenaar het nog niet echt tijd om de verwarming uit te zetten. Vooral op het balkon van de zaal (lees: trussniveau) was het tijdens de show niet te harden. Zonder overdrijven denk ik dat het daar zo rond de 35 á 40 graden was. Tijdens het hele optreden was het voor onze lichtman steeds weer afwachten welke lamp er nu weer in de 'heat' zou springen. De vier koppen op de vloer hielden zich kranig, maar de zes in de truss wisselden het uitschakelen van de lamp keurig af Vooral bij de stilstaande, symmetrische plaatjes is dit natuurlijk geen porem!

Op dit soort momenten is het voor ons meestal tijd om de boel doordeweeks open te slopen en te stofzuigen. Hoewel op het oog amper iets te zien is van overdadig stof, blijkt telkens weer dat ze het na zo'n actie weer een stuk langer uithouden. Ik denk helaas dat de overige Movitec-bezitters op dit forum dit verhaal wel herkennen. Ik ben dan ook bang dat dit toch een kwestie is van "comes with the package", tenzij iemand natuurlijk dé gouden tip heeft.

Ik hou me - net als Redwood - aanbevolen voor nuttige tips!

Comment

• Redwood
      • Nov 2003
      • 41

Hey Robert.

Dit probleem wat jij nu beschrijft had ik zelf ook, dit heb ik sinds kort op kunnen lossen door nieuwe fans, en temp sensoren te plaatsen.

Zet eens en kop aan, en kijk hoe warm ze worden, voorheen met de origine fans (die overigens best wel brak waren) en de oude sensoren, werd de head 55 a 60 graden, en kwamen er heat problemen.
      Nu in dezelfde omgeving, tussen de 40 en 50. dat scheelt een stuk!

Ik denk echt dat dat de oplossing is, overigens blijft stof ook funest!

Maar het probleem wat ik nu beschreef, heeft weinig met temp. te doen, het is echt een andere storing.
      Luc, van AVL, heeft hiervoor een mogelijke oorzaak beschreven.
      Ook zou je evt bij hem, nieuwe fans en sensoren kunnen bestellen!

Zit nu zelf nog op het kantoor, einde van de dag heb ik tijd om nog even te de movitec te controleren op de mogelijke oorzaak gegeven door Luc.

Mocht dit werken, noem ik deze natuurlijk gelijk!

A.S. weekend heb ik de movitecs overigens in de verhuur, de locatie waar ze hangen hebben ze eerder gehangen, en hierbij sprongen ALLE heads in de HEAT modus!

Benieuwd hoe ze zich nu houden.
      Zondag plaats ik de ervaring ;-)

Comment

• Kevin_DM
        • May 2003
        • 577

Ik heb ook een pak movitecs in verhuur, en moet zeggen dat ik nog nooit heat problemen gehad. Ons intelligent licht krijgen wel een regelmatig volledig onderhoud (en dit houd meer in dan alleen even uitblazen), daarmee denk ik dat je ook even alle connectors intern best nakijkt (deze durven door inwerking van vet en stof wel eens slecht contact te geven, met haperende fans en temp-sens als gevolg), de temperatuursensor eventueel nakijken, en misschien als laatste optie de fans vervangen door iets zwaardere (hogere luchtdoorstroom).
        Ik moet er wel bij zeggen dat ik er zelf nog maar eentje had vervangen, en dit was gewoon eentje die stuk was door een domme fout van een van onze techniekers. Eenmalig heb ik een SL250 met heat probleem gehad, en dit lag dan gewoon aan vuile connectors, waardoor de heatsensor slecht contact maakte. Hebben we gewoon even de contactpuntjes uitgekuist en ontvet.
        --- watt ever you want ---

Comment

• Redwood
          • Nov 2003
          • 41

Viezigheid was bij ons niet het geval, de sensoren waren kortweg af!
          Deze gaven ook compleet andere waardes door, als de andere.

Maar nu is het ook zo, dat niet alle heads er last van hadden.

Maar voor de zekerheid toch maar alles vervangen, de kosten zijn het niet.
          En als je toch weer eens zo'n head uitelkaar haalt, kun je ook alles eens lekker schoonmaken!
          De rappelfans zijn weg, er zat zelfs speling in de fans, ze zijn een stuk koeler, kortom gewoon weer blij!

Alleen die ene storing uit die ene kop zoeken ;-)

Comment

• ljmartijnw
            • Apr 2004
            • 133

ik heb dit probleem ook een keer gehad. geen idee wat het was totdat ik de lamp bekeek, die was echt aan het einde van zijn leventje. dus misschien is dat wat?
            Down Under.

Comment

• Redwood
              • Nov 2003
              • 41

helaas!

dit probleem blijft voort!

wat hebben we gedaan?

1) lamp vervangen
              2) temp sensor
              3) bekabeling doorgemeten

Nu kijken of ik ergens electronische schema's van een movitec kan vinden.

Het probleem stap voor stap!

1) moving head op ON
              2) reset begint te lopen
              3) lamp start op, en brand ook
              4) head blijft in reset staan
              5) lamp valt uit, en op display verschijnt heat

Volgens de manual
              *the ignition of the lamp is even times unsuccessful (the HEAt message appeared six times before), and the display shows "LAEr", meaning that the lamp could be damaged or even missed, the fixture is overheating (this can occur if the ambient temperature is 45 C or more) or there could be a failure on the ignitor of ballast.
              Please place or replace the lamp, check the ambient temperature or contact your dealer if the situation was nog caused by the lamp.*

De lamp is het dus niet, de omgevings temp is bij lange geen 45 C. dus...
              De dealer maar bellen

Het kan de starter niet zijn denk ik, aangezien de lamp opgestart word.
              Ballast??? iemand een idee wat daarmee bedoelt word?

Lekker verder zoeken ;-)

Comment

Working...