Gedragscode Vaste Lichttechnieker Band

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wouter Verlinden
    • Dec 2000
    • 263

Gedragscode Vaste Lichttechnieker Band

Hey,

ik ben al enkele jaren lichttechnieker voor diverse festivals, theaters, fuiven, ...

Sinds kort ben ik vaste lichttechnieker van een band, die de komende maanden een aantal festivals zal aandoen.

Wat kan je als vaste lichttechnieker van een band zelf doen op een festival? Wat kan je vragen aan de aanwezige techniekers? Kan je eigen tafel meenemen? Bedien je zelf? Geef je aanwijzigen aan de operator van dienst? Steek je eigen filters?

Is er een "gedragdscode"?

Greetz,

Wouter
    Wouter Verlinden
    Creative Sound & Light Development
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

Ik weet niet hoe groot deze festivals zijn en wat licht er hangt (enkel parren, of misschien is er genoeg budget voor heads).
    -Eigen tafel meenemen: zal meestal geen probleem zijn, aangezien dat je waarschijnlijk enkel de DMX kabel zal moeten van de ene tafel in de andere steken. Maar let wel op dat je maar een beperkte tijd zal hebben om te proggen (meestal tijdens de soundcheck) Dus werken op de tafel die er staat en al gepatcht en voorgeprogd is is dus makkelijker
    - Zelf bedienen: op een eigen tafel lijkt het me logisch dat je ze zelf gaat bedienen. Is het echter de tafel van het verhuurbedrijf zal je deze ook mogen bedienen als je ermee kan werken (maar je zal veel dezelfde tafels tegenkomen bij de kleine en middelgrote festivals (Pearl, Jands Event, MA lightcommander enz)
    -Aanwijzingen aan de operator, zolang je niet begint te roepen van nu dit en daarna dat zal je wel een aantal aanwijzingen kunnen geven, maar dan lijkt mij zelf de lichttafel bedienen een beter optie
    -Eigen filters in de parren steken, geen probleem als je maar zelf de truss in klimt om ze te vervangen. Maar meestal is dat niet nodig, aangezien er in de meeste gevallen wel een mooie hoeveelheid parren hangen met de basisfilters.
    Wil je dan toch iets appart neem dan zelf een aantal floorcans, pinspots/ACL sets, blinders, scans/heads mee als speciaaltje voor de band (en laat dit eventueel ook in de rider van de band zetten dat er rekening mee gehouden kan worden(plaatsvoorziening, stroom, dimkanalen))

Meestal is het dus gewoon een kwestie van goed afspreken
    exit night into LIGHT

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Wouter, waren ze maar allemaal zoals jij (zucht....).

Meestal beginnen "gast" lichttechniekers gewoon aan je materiaal te klootzakken en pas wanneer je roept, HE WAT GAAN WE DOEN?? gaan ze uitleggen wat hun plan was.
      Wij vragen altijd naar dit soort zaken vooraf, maar op de een of andere manier maak je het toch steeds nog mee dat de band met opeens toch een eigen lichttechie, lichttafel en eigen licht voor je neus staat en verwacht dat er opeens alle tijd is om het voor elkaar te krijgen.

Met de instelling zoals jij die hebt zul je veel voor elkaar kunnen krijgen als je het even van ter voren overlegt. Men zal dit erg waarderen, en waarschijnlijk zullen je wensen dan ook weinig problemen opleveren.

Juist de mensen die zich van gedragsregels niets aantrekken (de ongeschreven bedoel ik dan, want echte regels zijn er niet behalve GOED OVERLEGGEN) zullen veel sneller een NEE oogsten dan wanneer je even goed overleg pleegt
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• delighted
        • Jul 2003
        • 420

Originally posted by stekelvarke
        Meestal is het dus gewoon een kwestie van goed afspreken
        Een hoop is afhankelijk van welk bandje op de avond je bent. Als je de hoofdact bent, dan kan en mag er een stuk meer dan wanneer je de eerste band van het voorprogramma bent.

Slim is om vooraf al contact op te nemen met het bedrijf dat het vaste systeem levert. Als hoofdact heb je dan vaak nog inspraak in wat er gaat gebeuren. Als support act krijg je dan te horen wat je kan verwachten op die dag.

Bij een optreden op een festival waarbij ik niet m'n eigen lichtset neer mag zetten zal ik eigenlijk nooit m'n eigen tafel neerzetten. Dit kost domweg te veel tijd. In de meeste gevallen is de operator die verantwoordelijk is voor het festival al flink bezig geweest met het maken van patch, posities en standaard effecten. Een goede basis om zo door te kunnen gaan voor jouw show. Daarbij zijn vaak de posities al snachts in het donker gemaakt. De kans dat jij in te weinig tijd, en meestal ook nog overdag, betere posities gaat maken is niet zo heel groot.

Afhankelijk van de set die op het festival aanwezig is, en de kwaliteiten van de operator ter plekke is het vaak sneller om de huistech jouw showtje te laten voorbereiden. Aangezien hij/zij al een tijdje met de set bezig is weet diegene meestal beter te vinden hoe alles zit. Een hoop operators van bandjes zullen er echter voor kiezen om het zelf te doen. Dit om meer vertrouwen in het geheel te krijgen.

De operator die met de band mee komt zal in bijna alle gevallen zelf de set bedienen tijdens het concert. De eigen operator kent de show immers beter (dat zou in ieder geval zo moeten zijn.... ) dan de huisoperator.

Ervaring leert dat alles kan en mag op een festival. Tijd is vaak een beperkende factor. Verder is het zinnig om goed te communiceren met de "huis"-mensen. Als je ze achter je hebt staan doen ze alles voor je, als je ze eenmaal tegen je hebt, dan krijg je die dag niets meer voor elkaar.

Succes!!

Comment

• s142918
          • Apr 2006
          • 111

Ligt aan de operator ter plekke, met een beetje mensenkennis merk je wel hoe meegaand die is. Ligt er ook aan hoeveel je sowieso wil gaan veranderen, een beetje operator weet wat leuks te maken met de setup zoals die hangt/staat. Altijd leuk om die ander dan het idee "wow, die haalt er meer uit dan ikzelf" te geven.

Laten we de vraag omdraaien: wat zou je willen doen?

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Nou heb ik nogal wat festivals gedaan, en het hangt af van je verhuurbedrijf... Er zijn twee types; 1 professioneel, en 2 VOLKOMEN BAGGER....

Type 1 heeft een tech die je ontvangt bij binnenkomst, uitlegt wat de mogelijkheden zijn, en je ploegje voorstelt aan de FOH en Licht tech van het PA bedrijf. Vervolgens doe ik altijd ding 1; het checken of mijn rider nageleefd is. Niet meteen de zakkenwasser uithangen, want veelal bepalen verhuurbedrijven niet de prijs en kwaliteit. Maaarrr; er zijn bedrijven, waarbij je aankomt, en er een botex lichttafel, 4 mad-scans en 200 parren met kutkleuren hangen... DAT is het moment om als lichtman in te grijpen; jij moet namelijk voor jouw band een mooie show maken. Het enige belang dat telt; het is fijn om goed samen te werken met je lokale collega's, maar onthoud dat je bandje je betaald ! Lief zijn tegen een prutsbedrijf zal kunnen resulteren in het ontslag bij je band...

Afgelopen seizoen had ik een festival met een redelijk klein podium, maar superleuk festival, en een ZEER professionele crew. Ze hadden een beetje het Queen Parrendak idee uitgevoerd, en wij stonden als hoofdact na de Heideroosjes. Nu zag ik bij de roosjes echt een vreselijk niet getimede baggershow, dus informeerde even bij de locals wat het plan was... Nu bleek dat zowel de heideroosjes man, als de locale tech eigenlijk de pearl niet kenden... Ik heb tijdens de soundcheck 15 minuutjes kunnen tikken, en iedereen was verbaas wat er met het setje kon...

Ondanks het feit dat we mega-stagehands, een super stagemanager, en hele vriendelijke FOH-ondersteuning hadden, was het level toch te laag... En dat maakt het soms jammer...

Mijn favoriet (sta er los van, dus geen zakelijke belang ) op festivals is Purple Group. Die hebben de spullen altijd voor elkaar, en als je binnenloopt op locatie en Emilio of Andre staat je op te wachten, WEET je gewoon dat het goed komt. Die snappen het verhaal riders ook gewoon, en als iets niet kan weet je dat van te voren.

Zo wat info Wouter ? Over het algemeen zijn festivals het leukst om te doen, en zijn de locals super. Bij de paar uitzonderingen moet je maar even botte bijl spelen, show must go on !

PS In geval van eigen licht;
            Ik nam 16 moving heads zelf mee, + een GrandMA Light tafeltje. Als je aankomt en weinig tijd hebt, tik je zelf je standjes bij op je eigen tafel, en vraag je de huisoperator (als die goed is) om even wat posities en kleurtjes te maken die je nodig hebt. Verder kun je op de Pearl vaak heel snel een bankje bij elkaar schrapen uit de stuff die er al in staat... Dat werkt super snel, en je kunt zo toch je eigen indeling gebruiken (met 2 tafels wel essentieel)

Oh ja; ook een handige tip om vooraf een indicatie te hebben over het verhuurbedrijf op locatie;
            - Maak voor deze mensen een goede rider, zonder onzinnige eisen
            - Zet er in wat je zelf nodig hebt voor je eigen licht
            - Vermeldt dat als er ENIG probleem is met je rider, dat ze je dan even bellen (max. 14 dagen vooraf).

PA bedrijven die bellen zijn sowieso serieus bezig, en veelal fijn om mee te werken. Bellen ze niet; is het OF perfect, OF bagger...(die laatste catagorie is vrij klein hoor)
            Last edited by AJB; 27-04-06, 10:23.
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• William
              • Oct 2002
              • 233

purple group is ook niet alles.

koppen die je uit een kist trekt waar vervolgens lenzen, kappen, zelfs printen uit komen lazeren!!!! Hopelijk was dat eenmalig maar ik vind het niet kunnen om zo apparatuur aan te leveren. En dit was niet bij 1 wapper maar had er 4 stuks die ik voor geen goud durfde te gebruiken.

De mensen zijn wel erg tof. gezellig en erg sociaal.

anyway back on topic. Neem een week (of 2) van te voren contact op met de zaaleigenaar of (liever) lichtech van de toko waar je staat. neem het 1 en ander door en mail hem een plan met evt een patchplan erbij. Probeer altijd een middenweg te vinden. Nooit gelijk roepen My way or the highway. maar zeg ook geen ja en amen tegen een lichttech. Wat arvid al zegt, er moet wel een strakke en mooie show staan dus zorg er wel voor dat je jou plannen kan uitvoeren.

Voorbeeld

Een lichttech van een nederlandse popband (zal geen naam noemen) komt 30 min voor showtime aan. stelt zich voor en roept "Zo... zullen we even om gaan filteren?" Alles graag 105/195! (48 parren even omfilteren en opnieuw stellen). "O ja en als het kan zou ik graag daar nog een spotje willen en daar..... en als het lukt zou je dan de koppen ook nog even ergens anders willen hangen (Studio Due Stratos 35kg met een steiger!)

Vervolgens vraagt hij ook nog of we even de lichttafel aan hem uit willen leggen. prima! dat wil ik wel even. na 5 minuten uitleg zijn eerste opmerking: "***** wat een k*t tafel is dit"

Gevolg: Hij heeft de hele avond met mijn show gedraaid en we hebben 6 parren omgefilterd naar 105. En nee. hij heeft geen bier van ons gekregen na afloop.
              V*L...........punt

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

Zonder rider?

als het idd zo is gegaan dan is dit idd een staaltje van "kijk mij eens, ik ben belangrijk" niet te filmen.

welke tafel was dat?
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Ik vind dat een lichttech die als gast is zich ook zo moet gedragen. Natuurlijk mag je eisen stellen, maar vooral aan jezelf ! Je kent alle gangbare tafels, en weet wat een realistische eis is ! Natuurlijk laat je geen 48 parren omfilteren, over het algemeen vind ik dat uberhaubt niet tof. Als ik daar aankom zijn de huistechs vaak al een aantaal dagen keihard aan het werk. Waarom zou ik dan de zakkenwasser uithangen en alle parren laten omfilteren ?? Van te voren bellen zorgt ervoor dat je je favoriete 1 a 2 kleuren kunt doorgeven. Uiteraard is er een wish-list, maar als er 4 dagen bands staan kun je niet al je eisen doorvoeren ! Mijn riders bestaan vaak uit (voorbeeld);
                  - Parren (sixbar) filteren met kleuren L116, L139, L201, L181, L029, L180
                  hierbij hebben L139 en L201 prioriteit
                  - Indien mogelijk accentlicht d.m.v. ACL-sets (zonder filter!) en Blinders
                  - Klein accenten als spooklights in truss, en vloerparren worden zeer op prijs gesteld !
                  - Bij het ophangen van moving lights zo veel mogelijk rekening houden met hoogte en diepte verschil !
                  - Naast een rookmachine maak ik graag gebruik van een oilcracker. Indien het budget dit toelaat graag een Swefog of MDG.
                  - Tafels die bekend zijn; Pearl, Diamond, Hog II/III, GrandMA, Maxxyz. Hierbij heeft de GrandMA voorkeur. Bij andere tafels graag een dedicated operator van het huis meeleveren, die beschikbaar is voor het invoeren van de band-show.

Zoiets is redelijk, vriendelijk en kan je op locatie veel goodwill opleveren. Daarnaast mag je altijd een paar eisen stellen zoals; minimaal 24 Spot moving heads (575), en 16 Wash heads (250), voorkeursmerken; highend, martin, robe, vari*lite. Geen; GLP, MAD, of andere budget merken
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• rene.derksen
                    • Feb 2004
                    • 649

Originally posted by William
                    purple group is ook niet alles.

koppen die je uit een kist trekt waar vervolgens lenzen, kappen, zelfs printen uit komen lazeren!!!! Hopelijk was dat eenmalig maar ik vind het niet kunnen om zo apparatuur aan te leveren. En dit was niet bij 1 wapper maar had er 4 stuks die ik voor geen goud durfde te gebruiken.

De mensen zijn wel erg tof. gezellig en erg sociaal.
                    Kappen kunnen er natuurlijk altijd wel afvallen (washes) Ik denk zo dat dit eenmalig is geweest en je setje ergens in een drukke nacht over is geladen. Ik weet namelijk dat meestal alles wordt gecontroleerd voordat het magazijn terug in gaat.

Morgen sta ik zelf op een festivalletje, en daar komt ook een lichtman mee met een bandje, als het goed is tenminste. Echter heeft hij ook geen rider gegeven qua licht. Ben benieuwd hoe het af gaat. Mag denk ik geen problemen geven.
                    Licht is altijd zwaar.

Comment

• FUTereLIGHT
                      • May 2006
                      • 33

"gast techneut"

Ik ben zelf een huistechneut van een popcentrum.
                      Bij ons hanteren we een heel strak beleid om zoveel mogelijk gedoe te voorkomen.
                      Als de proggrameur een band proggameerd dan komen er div riders onze kant op: de catering, geluid en eventueel licht riders.
                      Bij ons is alles mogelijk als er maar OPTIJD riders zijn.
                      Is er van het licht geen rider dan mag de gast techneut wel bedienen maar niet meer aanpassen omdat er dan voor hun al een lichtplan gemaakt is. hebben zij wel een rider dan wordt dat van tevooren al gebouwd en als de gast techneut binnen komt dan kan het een en ander nog aangepast worden en bijgebouwd worden.
                      Verder wordt er van de gast techneut verwacht dat hij zich weet te gedragen.(dat gebeurd helaas niet vaak, meestal denken zij gelijk de hele afdeling over te kunnen nemen).

Als gast techneut ben je en blijf je een gast.
                      Ik ben FUTereLIGHT en ik werk met Futurelight

Comment

• Fedex
                        • Jan 2006
                        • 2

Ik werk als een lichttechnicus op menig locale festivals. Daar komen bands met een eigen licht tech.
                        Wat mij erg stort is dat er een licht tech van de band mee komt die mij meteen gaat wijs maken dat er dingen op de rider niet kloppen, terwijl hij nog niet eens hoi o.i.d. heeft gezegd. Dit soort mensen verdienen bij mij al meteen geen respect. ( de zeikerds )

Er zijn ook licht tech. bij een band die daar niet eens om zeuren en na de nodige uitleg er een prima showtje van maken en als er tijd is nog een gezellig/nuttig gesprek mee kan hebben en waarna je als "huistech." na de opstart eventjes rustig kan eten, drinken, rusten, etc. ( wel in de buurt voor evt. storingen ) ( De prima gasten )

De mensen die denken licht te kunnen doen en tijdens de show er niets van kunnen maken, mede door on-ervarenheid, die kunnen van mij meteen banketbakker o.i.d. worden. Mede omdat jij een leuk ontwerp hebt gemaakt en meestal alles al in je hoofd en tafel hebt zitten, en aan de kant moet zien hoe iemand zijn band in het licht probeert te zetten, dat vind ik gewoon zonde tegen over "mijn" klant en mijn avond. ( De amateurs )

Dit is een beetje hoe ik reageer op een band "begeleider"

Dus als les; Wees vooral vriendelijk en aardig en laat blijken dat je kan werken met de spullen die aanwezig zijn, zoniet vraag extra uitleg/begeleiding. Ik ben altijd bereid gast tech. te helpen al ze daarom vragen en als ze uitleg nodig hebben. En stel vooral een simpele rider op omdat om menig festival de eisen van een band die een hele lijst heeft budgetair en/of projectmatig niet gerealiseerd kan worden. Dus een soort lijstje als AJB heeft. Daarnaast neem contact op, of er wordt contact gezocht, met de "huis" tech. en spreek alles door.

Comment

Working...