Mediaserver, hoe werkt dit nu precies?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #16
    Een DL2 is slechts een van de syetemen....
    Verder nog in gebruik: Pandora's box
    ....Bij de musical Rembrandt gebruikt men een erg mooi systeem.
    Iemand die daar meer over kan vertellen?
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • johannesV
      • Dec 2005
      • 38

      #17
      Originally posted by MJ
      de grap is dat als je bv eerst een totaal beeld hebt met allemaal movers en veel video en vervolgens komt er een intiem moment bv alles naar 181 plus dat ene spciaaltje dat dan het beeld ook precies op tijd mee loopt.

      en niet dat er een aparte video man moet worden gecued die het natuurlijk net een halve seconde te laat doet...

      of programmeer het beeld zo mee dat de kleuren van de video telkens net de tegenovergestelde kleur zijn van de lampen in een chase.

      want eigenlijk is een videobeamer een omhooggevallen profielspot...


      zelf programmeer ik veel software voor digitaallicht voor kleine evenementen en af en toe iets groots.

      zo heb ik ooit een stukje software gemaakt wat realtime 3d objecten op het scherm liet bewegen. In de set hingen een 12 tal moving heads. mijn programma volgde pan/tilt bewegingen van die spotjes en liet de 3d objecten dus met de zelfde snelheid en beweging bewegen.

      soort van wysiwyg on stage...

      het meeste digitaal licht dat ik maak gebruikt 5 tot 50 parameters dmx.
      Dat was erg appart idd. Alleen moet het wat overzichtelijker. Ben je nog verder gegaan met dat project trouwens?

      Comment

      • MJ
        • Mar 2004
        • 140

        #18
        ja zeker

        volgende week weer een showtje in ekko daarna hoop ik een demo dvdtje afte hebben, stuur ik je er eentje op.

        Comment

        • masterblaster

          #19
          Originally posted by MJ
          ja zeker

          volgende week weer een showtje in ekko daarna hoop ik een demo dvdtje afte hebben, stuur ik je er eentje op.
          Kan je er mij dan ook een opsturen ben namelijk razend benieuwd wat je uberhaupt bedoelt

          Comment

          • Derf
            • Jul 2006
            • 12

            #20
            Originally posted by axs
            Een mediaserver is eigenlijk niks meer of minder dan een opslagmedium voor mediabestanden, in dit geval eigenlijk video en andere digital content.
            Extra heb je dan de mogelijkheid om deze content te bewerken op de mediaserver zelf. (visuele effecten, kleureneffecten,...)

            Via deze mediaserver route je dan je content naar bepaalde videokanalen/layers/... waar je dan eventueel nog eens verdere bewerkingen kan doen.

            Routing naar meerdere fixtures (zoals movinglights) gebeurd dan weer door een ander stukje software zoals bv pixelmad.
            Bij het lezen van je post denk ik dat dit wat een eenzijdige benadering is van een mediaserver vandaag. Als ik de Maxedia media server bekijk (www.maxedia.com) is dit een server dat heel wat meer is dan een opslagmedium + effecten + DMX in/uit sturing.

            Maxedia gaat uit van het princiepe dat 20 layers opgevuld kunnen worden met plugins + effecten. De meest eenvoudige is een gewone media player, maar er zijn ook procedurale plugins die helemaal geen media nodig hebben om visuals te genereren (smoke, plasma, ...). Tussen de layers onderling kan je blending opties gebruiken.
            Een combinatie van 20 layers kan dan weer worden opgeslagen in een Cue. Zo programmeer je je maxedia op voorhand standalone in Cues en Cues kan je mixen tijdens playback.

            Het resultaat van een dergelijk systeem is dat je het perfect standalone als VJ kan gebruiken met bvb een Touch screen. Voor grotere jobs stuur je het aan via DMX maar je moet niet elke layer op je tafel patchen. Een fixture van een 20 tal kanalen is voldoende om cues op te roepen, snelheid, kleur, ... te veranderen. Op en dergelijke manier kan een videodesigner zonder kennis van licht zich uitleven in de GUI van een stand-alone maxedia en de licht operater hoeft enkel op zijn tafel een voorgeprogrammeerde "gobo" te selecteren.

            Wat routing naar andere fixtures betreft, met Maxedia komt een volledige pixelmapping integratie mee zonder dat je daar andere software voor moet gebruiken/aankopen. Alles wat je aan video uitstuurt kan je ook mappen en tegelijk naar je fixtures sturen over Artnet of DMX-lijn.

            mvg,
            Frederik
            Last edited by Derf; 06-07-06, 09:13.

            Comment

            • axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

              #21
              Originally posted by Derf
              Bij het lezen van je post denk ik dat dit wat een eenzijdige benadering is van een mediaserver vandaag. Als ik de Maxedia media server bekijk (www.maxedia.com) is dit een server dat heel wat meer is dan een opslagmedium + effecten + DMX in/uit sturing.
              Thx voor de aanvulling maar 'effecten' (visueel en grafisch) heb ik bewust algemeen omschreven. Bij routing omschreef ik al het gebruik van de layers.
              Jou posting gaat idd een heel stuk dieper in op de verschillende aspecten, waar ik het algemeen hield, aangezien topicstarter verder nog niet van de basis op de hoogte was.
              In ieder geval bedankt voor de aanvulling! Much appreciated!
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

              Comment

              • stekelvarke
                • Dec 2004
                • 1062

                #22
                Een deel van de basis had ik al door, ik wist hoe de mediaserver videoapparaten(beamer, plasma,..) kon aanstueren. enkel vroeg ik mij af hoe een mediaserver DMX apparaten aanstuurde, en dit gebeurd dus door een DMX uitgang op de Mediaserver (al dan niet onder de vorm van ArtNet). Uiteraard kan je met een Mediaserver veel maar daar ging het mij niet om.
                exit night into LIGHT

                Comment

                • MJ
                  • Mar 2004
                  • 140

                  #23
                  bij mijn eigen digitaal licht projecten gebruik ik een lanbox


                  deze converteerd dmx data naar midi/usb/tcpip/udp
                  waar mee je dan dus computer beeld mee aanstuurd

                  maar hij kan ook weer data ontvangen van die zelfde of een andere computer op het netwerk zodat hij ook weer dmx uit stuurt naar je wappers ofzo

                  zo zou je een progjes kunnen maken die live camera beeld analyseerd en hoe witter het opgenomen beeld hoe donkerder je licht wordt ofzo iets

                  Comment

                  • RRik
                    • Jan 2006
                    • 20

                    #24
                    Mediaserver als Showcontrol Machine

                    Heren (en dames)


                    Vergeet niet dat de 'MediaServer' ontwikkelt is in de 1e vorm als ShowControlMachine zodat lichtmensen hun timing konden gebruiken voor het instarten van video. In de loop van de jaren zijn er alle realtime effecten (kleure, chroma, vorm, etc, etc.) bijgekomen.

                    De 'Media Servers' tegenwoordige zijn veel gebruikersvriendelijk geworden.


                    grt'n

                    Rik

                    Last edited by moderator; 06-07-06, 21:50.

                    Comment

                    • Derf
                      • Jul 2006
                      • 12

                      #25
                      Originally posted by RRik


                      Vergeet niet dat de 'MediaServer' ontwikkelt is in de 1e vorm als ShowControlMachine zodat lichtmensen hun timing konden gebruiken voor het instarten van video.
                      Volledig correct dunkt me.
                      Anderzijds is er ook altijd wel een marktsegment geweest dat met visuele effecten bezig was en VJ software gebruikte/ontwikkelde.
                      Een media server vandaag de dag zou van beide het beste moeten/kunnen combineren.

                      Frederik

                      Comment

                      • Nit-Wit
                        • Feb 2005
                        • 250

                        #26
                        met medialon show control software kun je ook erg mooie dingen maken.
                        kost een zak duiten, maar dan heb je ook wat.

                        Control, supervision and monitoring of lighting, audio,video and special effects for museums, attractions and theme parks.
                        "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

                        Comment

                        • Derf
                          • Jul 2006
                          • 12

                          #27
                          Originally posted by Nit-Wit
                          De [FONT=Verdana]Multimedia Interactive Player (MIP)[/FONT] ziet er een leuk machien uit. Heb er al mee gewerkt?

                          In de spec sheet staat dat ze HD afspelen. Ik heb wel sterk mijn bedenkingen of dat dat ook echt werkt als de interne processer maar een 1.4Ghz Celeron is.

                          Kan je de gescheduled media XFaden?
                          Frederik

                          Comment

                          Working...