Teveel uren voor een Mac?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

Teveel uren voor een Mac?

Hallo collega's
    Effe een vraagje Kan een paar Macs overnemen.
    Maar daar komt ie ze hebben tussen de 4000 en 5000 uur op de teller.
    Is dit Veel (te veel).
    Of kunnen ze met goede service nog wel aantal jaren draaien?
    Lampen daar gelaten.
    Gaat om macs 500 en 600.
    Alvast bedankt.
  • esound
    • Oct 2004
    • 193

Ligt in welke staat ze zijn als ze goed zijn onderhouden kunnen ze nog wel effe mee. Er kan altijd een onderdeel kapot gaan heb laatst een paar mac klaar gemaakt voor verkoop en die hadden het klok je al rond gelopen en liepen nog steeds perfect. Dit waren mac250 en 300.

Comment

• VERVALLEN

De totale duur speelt eigenlijk niet echt een rol, is maar een teken van hoe oud de macs zijn.
      Dit kan je vergelijken met de km teller in uw wagen.

Als je deze net opkuist, en alles van mechanica, sensoren nakijkt en eventueel wat kan vernieuwen zijn dat zeer mooie toestellen!
      Uiteraard voor lampuren zou dit overdreven zijn!
      Een lamp gaat in de praktijk als ge veel geluk hebt een 600-800h mee!

Comment

• MPA
        • Jan 2006
        • 40

Toch een beetje oppassen voor kabelbreuk, de kabels vanaf het moederbord naar de kop zelf moeten door de beide assen (pan en tilt). De kabels zijn wel flexibel, maar heb zelf toch al een paar keer kabelbreuk moeten vaststellen bij onze headjes (Mac 500), deze hebben ook een paar duizend uur op de teller. Martin is halverwege de productie van deze headjes overgestapt op flexibeler kabelbomen, maar te veel is te veel, alles heeft een levensduur ! En dit maakt zo'n toestel misschien wel onbetrouwbaar ?
        Last edited by MPA; 01-08-06, 22:08.

Comment

• delighted
          • Jul 2003
          • 420

Kabels drogen uit door de warmte in de kop, vervangen van de kabels niet echt een groot probleem. Slim om alles in één keer te vervangen. Met een beetje geduld kan je dat makkelijk zelf doen.

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Tussen de 2800 en 3500 uur kwamen er toch altijd wel een hoop storingen die nog wel op te lappen waren, maar die eigenlijk vroegen om een revisatie. Kabelbomen, stappenmotoren, ventilatoren, drivers, belts ...

Dus is dat gebeurt bij deze mac's of zijn ze alleen maar opgelapt? De mac 500 was meestal een groter probleem dan de 600, daar mag je nog wel een paar honderd uur bij optellen.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• kim
              • Jul 2006
              • 7

da kabelboom zal idd zijn beste tijd gehad hebben en is wel aan vervanging toe anders lijkt het toestel mij onbetrouwbaar.
              het is ook te zien als ze ondersteboven hingen of niet want ik heb al meegemaakt dat de as versleten was en daardoor zijn einde niet meer vond van zijn pan, toen ik ze op de grond plaatste werkte hij terug perfect

Comment

• lj-bjorn
                • Dec 2005
                • 6

je kunt een oude kabelboom herkenen aan de verschillende kleuren in de boom. Het nieuwe type zijn alleen maar zwart, en dun. Dit zijn de zo genaamde high flex wires. hier zijn weinig tot geen problemen mee.

Er zijn veel spots in het wereldje welke wel meer uren gedraaid hebben. dit is geen enkel probleem, maar er kan natuurlijk altijd wat stuk gaan. Ik zou de onderdelen pas gaan vervangen als ze echt defect zijn, want over het algemeen gaat er niet veel stuk.

Dat de as versleten is lijkt me strek, wat wel kan is dat de lagers wat zwakker zijn geworden.

Comment

• TLAproductions
                  • Jan 2006
                  • 98

een kryton met 3600 is dus nog doenbaar ?

Comment

• Robin.vd.Have
                    • Nov 2005
                    • 165

Opzich is het best te doen.
                    Echter een grote onderhouds beurt is dan wel gewenst meestal.

Als de mac's goed zijn onderhouden zal je niet veel rare dingen tegenkomen. Echter alles slijt en dus kan je in de loop van tijd wel wat tegen komen.

Ik zou ze niet op een grote tour zetten maar als je er gewoon normaal mee op pad bent dan is het goed te doen denk ik.

Ik weet niet wat ze moeten kosten maar ik zou er wel rekening mee houden dat je wellicht wat motoren en riempjes moet vervangen, en dat er waarschijnlijk wel kosten meekomen met de onderhouds beurt.

M.V.G

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

Kun je nagaan: Ik heb een baas gehad die 1500 uur op de teller al veel te veel vond...

Overigens vind ik het een enorm voordeel als er een fraude-ongevoelige bedrijfsurenteller inzit. Dit geeft namelijk een goede indicatie van de leeftijd/gebruik. Je hebt nou eenmaal hoofdjes die snel veel uren maken en vice-versa. Nu allemaal nog 'n ingebouwd serviceboekje...

Het mooie is overigens dat diezelfde man 218's en 518's heeft die ondertussen waarschijnlijk al hard richting de 10000uur gaan... Ze hebben allemaal bouwjaar '96, dus reken maar uit...

Comment

• VERVALLEN

De 218 is ouder, deze werd vollop gebouwd in 1993.

Echter zijn hier geen bedrijfsuren op uit te lezen.

Wel weet ik hier een danscafe, waar 4 mac's hangen. Alles hangt aan dimmers van dat cafe, allemaal op KJ pc martin.
                        Wat ik al gezien heb is dat de mac's ook aan de netspanning hangen 24/24 en 7/7.
                        Dit wil dus zeggen dat ze stand by uren veel doen, maar brand uren van de lamp nauwelijks iets zouden hebben, want deze macs branden zelden (zuinigheid van den baas denk ik)

Telt dan ook die uren van stand by gebruik mee, want een kop die aanstaat zonder te bewegen en zonder lamp dat brand ... verslijt toch bijna niet , of wel?

Comment

• Wous
                          • Apr 2003
                          • 26

Ik wil ook ff reageren op dit onderwerp.

Ik werk zelf op de technische dienst van RENTALL te Bemmel, het is idd zo dat de Mac 500 en 600's na veel vuldig gebruik er een aantal storingen kunnen optreden. Het geen al genoemd is. Maar het aantal uren zegt niet zo heel veel. Er zijn bij genoeg Mac's die het klokje al rond zijn geweest en alweer op 4000 hr staan. Dit zijn wel powerhours en geen lampuren..

Maar las ook een stukje iemand die zei dat lampen 800 tot 900 hr mee gaan. Bedoel je daar MSD 575/2 mee? Zie reactie van LJ-martin. ( Weet niet hoe een citaat moet ) Bij ons in de Mac 500, 600's zitten MSD 575/2 in en de meesten halen wel de 1500 hr. Tenzij ze natuurlijk veel strikes hebben gehad....

Groeten

Ewout
                          Luchtankers i.p.v. Motortakels

Comment

Working...