Gebruik van beamer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 2KW
    • Jun 2005
    • 7

Gebruik van beamer

Voor een komende productie wil de klant graag gebruikmaken van een beamer. Om de beelden goed te kunnen zien ben ik bang dat ik mijn tegen licht tot het minimum moet beperken. Ook mijn front.
    Is er een manier om toch een goed lichtplan neer te zetten en dat de beamer goed te zien is? Zo als het nu lijkt wordt het scherm omder mijn tegen licht geplaatst.
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Onder je tegenlicht? Ik kan me rottere plekken bedenken. Zolang je er niet direct licht op laat schijnen, moet het wel aardig te zien zijn. Wat sowieso helpt, is een hele krachtige beamer pakken (veel ANSI-lumen). Dan is het ook nog afhankelijk van hoe groot je scherm wordt. Hoe groter dat is, hoe sterker je beamer moet zijn.

Comment

• DidierB
      • May 2003
      • 337

hmz, als het scherm onder het tegenlicht hangt moet je enkel wat opletten met het frontlicht denk ik. Weet niet wat voor productie het is, maar misschien zijn profielspots of zelfs PC's met flapjes inzetbaar zodat je het licht wat kan "afkappen"?

Maar zowieso moet je projector wel krachtig genoeg zijn lijkt me, om alleszins nog "uit te steken" boven het reeds aanwezige podiumlicht.

Is het geen optie van links en rechts van het podium een scherm te zetten, een kleine driehoekige blackbox te maken met zwarte doek achter het scherm en retro-projectie toe te passen? Zo ben ik het al regelmatig tegen gekomen met schijnbaar goed resultaat.

(en voor de rest ken ik geen bal van video)

Groeten,

Beghin Didier
      Ampli bvba

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Wellicht is het handig om doorzicht te gaan gebruiken, voorwaarde is wel dat je voldoende clearance moet hebben achter je scherm, dat hier geen actreuzels doorheen wandelen, nog steeds redelijk ansilumen benodigd ( iemand die een indicatie af kan geven?)
        Meeste beamers gaan niet helemaal op 'zwart' als je geen signaal aanvoert, een aparte shutter ( handig op dmx?!) is dan een uitkomst.
        Verder: als je de beamer op gaat hangen: zorg dat je hierin selfsupporting bent. Niet alle theaters hebben uitgebreide tools om jouw beamer in een trek te knopen.
        Zorg ook voor een kudde kabel...gaan nogal wat meters zitten in het netjes wegwerken van je signaalkabel.
        Er bestaan mooie combikabels van signaal en 230V, beamer zal vaak enige zijn aan de trek, om daarvoor nu een multi ta gaan trekken terwijl je toch met je signaal die kant op moet....
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• 2KW
          • Jun 2005
          • 7

Het gaat om een harmonie orkest die in een kerk een concert geeft.
          Een beamer achter het scherm is geen optie om dat men tot 1 meter van de muur zit.
          Mij is ook niet bekent wat voor beamer er komt, maar ga daar wel even naar verstaan.

Comment

• Nit-Wit
            • Feb 2005
            • 250

Ik zal voor een 10000 Ansilumen gaan.

12000 is nog beter (Barco R12)

hangt ook van de grote van het te projecteren doek af.

meer info please
            "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• 2KW
              • Jun 2005
              • 7

Een 10000 cq 12000 ansilumen zit er budgetair niet in.
              Maakt het ook uit of ik mijn tegenlicht van achter of van opzij laat komen?

Comment

• Kilian
                • Dec 2005
                • 179

Originally posted by 2KW
                Een 10000 cq 12000 ansilumen zit er budgetair niet in.
                Maakt het ook uit of ik mijn tegenlicht van achter of van opzij laat komen?
                Hoe groot wil je je scherm hebben, hoe hoog vanaf de vloer?

Of je front op de projectie komt hangt af van hoever de artiesten zich van het scherm bevinden (ten opzichte van de hoogte van je frontje). Wat je wil is dat je front afgeklept is onder het scherm.

Van tegen, en zijlicht zal je weinig merken, enkel wat leklicht misschien.

Comment

Working...