Alternatief voor MA 12/2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T-Nuzz
    • Dec 2002
    • 274

Alternatief voor MA 12/2

Beste collega's

Ik ben op zoek naar een nieuw lichttafeltje (zoals zovelen ) en al heel wat uurtjes onderzoek gedaan via het internet, etc. Wil er wat parren op aansluiten (max. 8 kanalen, maar meestal in 4 kanaals chases) en eventueel 2/4 scans/MH's voor simpele disco-klusjes en kleine podia met bandjes e.d.

Wilde eerst voor een MA 12/2 gaan, omdat ik daar goede ervaringen mee heb, maar die is toch eigenlijk wel wat verouderd. Is ook steeds minder nieuw te vinden in de bekende webshops. Niet direct geschikt voor intelligent licht, maar is naar mijn idee goed te doen met goed proggen. Chasers met enkel bewegingen, slim patchen, veel gebruikte kleuren onder de memories en de rest manueel via preset A. Parren onder Chase-to-memorie. Voldoet dus wel, maar heb liever wat nieuwers.

Voorkeur gaat absoluut uit naar een goed merk. Hoeft geen Avolites te zijn, maar geen showtech o.i.d.. Aangezien ik ook regelmatig als freelancer werk en daar ivm de belastingen ook de nodige kosten tegenover wil zetten en ik een goede restwaarde belangrijk vind, kies ik liever voor wat duurdere kwaliteit dan een mingletje. Budget is 1000 tot 1500 euro max.
    PC-sturingen zijn al eerder afgevallen (ja, ook chamsys overwogen).

Aangezien ik ook disco's draai in m'n eentje, moet de lichttafel zo min mogelijk manuele bediening behoeven. Kleurtje veranderen van scans moet snel kunnen, etc. Vooraf programmeren is geen probleem,. maar bij aanvang show moet alles simpel bediend kunnen worden.

Ik twijfel nu nog tussen 2 tafels, namelijk de LSC Maxim S en de Zero 88 Jester 12/24. Heb beide handleidingen doorgelezen en elke tafel blijkt zoals altijd zijn voor- en nadelen te hebben.

Maxim:

+cross-fade en snelheid van memory-chasers snel aan te passen
    +Meer memoryplaatsen dan de jester, maar ga ik die nodig hebben? waarschijnlijk niet
    +Wisselen van memory-pages schijnt naar ik op dit forum lees beter te werken dan bij de Jester ivm behouden waarden "vorige page".
    +Zeer overzichtelijk
    +flashintensiteit dmv potmeter te regelen.
    -VGA-module en diskette(!)-station los aan te schaffen tegen belachelijke prijs (rond de 500 euro). Zonder deze optie geen back-up opslag mogelijk

Jester:

+USB-opslag en VGA-output standaard
    +Overzichtelijk
    +DMX-in
    +Auxen
    -Wisselen van memoriepage schijnt niet goed te werken (zie opmerking maxim)
    -Minder memory, maar ga ik waarschijnlijk als problematisch ervaren.

Uit de handeleiding begrijp ik dat de jester in geen van de modes de Preset A gebruikt kan worden voor manuele bediening en de onderste rij faders als memoriefaders, zoals bij de MA en de Maxim, klopt dit?

En hoe zit het met het ingrijpen op de chase-speed bij een memorychaser (onder een submaster) bij de Jester?

Andere ervaringen met de Jester hoor ik ook graag omdat er hier en elders op nederlandstalige fora/sites maar weinig over te vinden is.

Beide tafels zijn uiteraard niet direct bedoeld voor intelligent licht, maar zoals ik al eerder aangaf is het op de 12/2 naar mijn idee goed te doen, dus op deze vergelijkbare tafels zou het ook moeten kunnen? Zeg nou zelf, voor 2 tot 4 fixtures heb je echt geen Patpad of Pearl nodig.

Alvast bedankt voor de reacties.
    Heb je dat echt allemaal nodig?
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Misschien als aanvulling nog een ETC Smartfade.

Heeft ook vele mogelijkheden, is uitgebreider dan een MA12/2 en voelt niet duurder aan, maar of dat echt zo is weet ik niet.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

Zeer interesante stelling...

De Zero 88 Jester heeft zeker zijn voordelen, heb hem vaak overwogen.
      Prijs ligt tussen de 1200 euro en de 1300 euro, daarmee valt hij in je buget.

Voor de Maxim S geld het zelfde: verkrijgbaar tussen de 1200 euro en de 1300 euro maar dus, zoals je al aangaf, zonder die belachelijke dure VGA-module en opslagstation.

Een andere mogenlijkheid zo zijn een Zero 88 Alcora, ligt rond de 900 euro, heeft echter GEEN VGA output, en over externe DATAopslag wordt wel wat gezegt, maar is in de Spec. sheet nergens terug te vinden

Mijn keus gaat uit naar de Maxim S, omdat ik daar al vaak mee gewerkt heb. De VGA output is leuk en mooi, maar niet noodzakelijk evenals het diskettestation. (Later heb ik toch maar een Maxim M gekocht, omdat deze later uitbreidbaar is met een PatPad).
      Maxim S heeft veel voordelen, is zeer betrouwbaar, en als je dan ooit nog eens geld over hebt, kan je altijd nog een VGA module en diskettestation kopen!

TIP!: Stop de Maxim in een ZEER goede case, Maxim staat niet bekend om zijn vormvastheid

@ kokkie: wie is de Nederlandse importeur van ETC, tafel ziet er zeer netjes uit!
      Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Weet je zelf wel wat je nu aanprijst? Een Alcora voor 8 parren en intelli's? Laat me niet lachen. Dat is wel zo'n beetje de laatste tafel die je daarvoor moet nemen.

MaXiM schijnt nogal kuren te hebben in (vooral) het intelli-gedeelte, daarvoor hebben we deze ook niet aangeschaft voor in ons theater. We willen deze optie graag achter de hand houden voor bezoekende technici met eigen licht. FatFrog is een leuke optie, maar daar houd je heel veel kanalen over. Als je op de korte termijn je licht sterk uit wil breiden moet je zeker deze tafel in je overwegingen meenemen. Niet meest nieuwe van het nieuwste, maar werkt erg lekker en zal als occasion best gunstig geprijst te vinden zijn.

Comment

• Elmo
          • Jun 2006
          • 208

Originally posted by T-Nuzz

Jester:

+USB-opslag en VGA-output standaard
          +Overzichtelijk
          +DMX-in
          +Auxen
          -Wisselen van memoriepage schijnt niet goed te werken (zie opmerking maxim)
          -Minder memory, maar ga ik waarschijnlijk als problematisch ervaren.

Uit de handeleiding begrijp ik dat de jester in geen van de modes de Preset A gebruikt kan worden voor manuele bediening en de onderste rij faders als memoriefaders, zoals bij de MA en de Maxim, klopt dit?

Andere ervaringen met de Jester hoor ik ook graag omdat er hier en elders op nederlandstalige fora/sites maar weinig over te vinden is.
          Ik werk regelmatig met een Jester alleen dan het grote broertje, mocht het in je mogelijkheden liggen zou ik je ook willen adviseren deze aan te schaffen.
          Verder ik weet niet wat je van plan bent, maar jij denkt dat je te weinig opslag mogelijkheden hebt bij de Jester? Zelf heb ik dat nog niet mogen ervaren, terwijl ik er ook weleens een aantal movingheads mee bedien.

In run mode kan je (bij mijn weten) wel je Preset bank A benaderen, persoonlijk gebruik ik dit niet aangezien ik over het algemeen met lijntjes en standjes werk. Maar dit kan geloof ik wel.

Wat ik een groter gemis vindt is dat het niet mogelijk is een USB toetsenbord aan te sluiten op de USB poort. Dit is ook niet mogelijk heb ik begrepen van ZERO88 aangezien de gebruikte USB chip hiervoor niet toereikend is. Zouden ze dit in de toekomst mogelijk willen maken moet er een andere usb controller in het apparaat komen. Nu moet je dus alle namen tikken met de flashbuttons 1-10 doormiddel van meerdere keren drukken op een toets alsof je een sms tikt. Ik kan je melden bij 70memories ben je er goed flauw van.

Een kleiner gemis maar toch jammer vindt ik het ontbreken van een desklight bij de Jester.

pluspuntje is inderdaad de VGA output, ik kan bij de Jester in elk geval niet meer zonder.

met vriendelijke groeten

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

Originally posted by jurjen_barel
            Weet je zelf wel wat je nu aanprijst? Een Alcora voor 8 parren en intelli's? Laat me niet lachen. Dat is wel zo'n beetje de laatste tafel die je daarvoor moet nemen.

MaXiM schijnt nogal kuren te hebben in (vooral) het intelli-gedeelte, daarvoor hebben we deze ook niet aangeschaft voor in ons theater. We willen deze optie graag achter de hand houden voor bezoekende technici met eigen licht. FatFrog is een leuke optie, maar daar houd je heel veel kanalen over. Als je op de korte termijn je licht sterk uit wil breiden moet je zeker deze tafel in je overwegingen meenemen. Niet meest nieuwe van het nieuwste, maar werkt erg lekker en zal als occasion best gunstig geprijst te vinden zijn.
            Hij zegt ook: ik wil er EVENTUEEL ook scans/wappers op aansluiten!
            Ik dacht ik noem hem gewoon maar, is voor conv. zeer geschikt! (is de prof. versie van de Behringer LC2412 en de Showtec dingen).
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• T-Nuzz
              • Dec 2002
              • 274

Ok, bedankt voor de reacties tot zover. Alcora lijkt me zoals Jurjen ook al zegt geen optie. FatFrog ligt ver buiten het budget. Kijk vrijwel dagelijks op de gebruikelijke sites als snuffelsite, marktplaats, etc en probeer via google ook zoveel mogelijk occasions bij bedrijven op de sites zelf te vinden, maar ben ze nog niet tegen gekomen.

Zoals ik aangaf in de eerste post heeft de Maxim welliswaar meer memoriepages, maar ga ik die voor mijn toepassing waarschijnlijk niet nodig hebben.

Er komen dus slechts een paar parren op (in max 8 kanalen) en 2 tot 4 intelligente fixtures. Misschien ergens een blinder of stobe, maar dan houdt het op. Ik begrijp dat dit dus ook prima te draaien is op de beide tafeltjes. Gedachte ging, voor wat betreft de Jester in eerste instantie uit naar 12/24, maar 24/48 zou wellicht ook nog kunnen. Scheelt niet zoveel in prijs.

Heb de handleiding van de Jester nog eens goed bekeken, en in de RUN MODE zou het inderdaad zo moeten zijn dat de bovenste rij faders als presets fungeren en de onderstere rij als memories / submasters.

Het ontbreken van de mogelijkheid om een toetsenbord aan te sluiten is voor mij niet direct een gemis, voor theater wel lijkt me. Niet voorzien in een desklight is naar mijn idee onbegrijpelijk. Je ziet het ook nog vaak bij grotere, prima mixers. Dat zullen de kosten toch niet zijn? Maar goed, er zijn genoeg lampjes met voeding die je in je kist kunt schroeven.

Weet iemand een goede dealer van Zero88 in het zuid-oosten des lands? Maxim kan bekeken worden bij Fairlight, Zero88 bij Rolight, maar die laatste ligt nogal uit de richting.

Comment

• tijn
                • Oct 2003
                • 184

Ik zou bijna aan een Masterpiece gaan denken. Heeft de functionaliteiten die je nodig hebt en zijn tegenwoordig voor relatief weinig geld tweede hands te verkrijgen. Ik heb er altijd met veel plezier op gewerkt.

Comment

• Elmo
                  • Jun 2006
                  • 208

Heb je de ETC smartfade al gezien/bekeken? ik zag dat deze al eerder in het topic kort naar voren was gebracht, maar had je er nog niet op zien reageren.
                  Lijkt me toch een zeer net tafeltje, ook qua bediening en dergelijke ziet het er goed uit! misschien handig/slim om daar toch even wat dieper op in te gaan.

Comment

• T-Nuzz
                    • Dec 2002
                    • 274

Ken ETC verder niet, maar is in de theaterwereld wel bekend volgens mij. Zag dat de site van ETC veel info en tutorials bevat, dus zal dat ook zeker eens gaan bekijken.

Comment

• Christiaan Visser
                      • Apr 2004
                      • 235

Misschien een hele andere tafel: SGM Studio 12 Scancontrol?

- Patch mogelijkheden
                      - 12 intelligente fixtures kun je er op kwijt
                      - 24 Dimmer kanalen
                      - 144 registers
                      - 144 Scenes
                      - Shape generator
                      - Desklight
                      - Simpel te programmeren
                      - Valt voor jou genoeg op uit te breiden de komende tijd
                      - Zowel voor intelligent als conventioneel goed samen te combineren
                      - Etc etc

Prijsje, net boven de 1500 uit mijn hoofd.. Ook zéker wel 2e hands te vinden!

SGM studio 12 scancontrol
                      Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..

Comment

• T-Nuzz
                        • Dec 2002
                        • 274

Heb een Zero88 dealer hier in de buurt gevonden. Ga in januari eens kijken naar de Jester. SGM is en te duur en is me afgeraden door enkele directe collega's.

Comment

• 2KW
                          • Jun 2005
                          • 7

Ik ben voornemens de SGM studio 24 scan control aan te schafen, maar kan ik meerdere scenes te gelijk gebruiken?
                          Bijv. 2 comfectioneel en 2a4 intelly?

Comment

• 4uss
                            • Aug 2005
                            • 578

Ik werk met enige regelmaat met de maXim LP (dus de L met PatPad) en daar hangen parren, Mac250 Krypton en MX-4's aan. Zonder de PatPad zou ik het niet aan kunnen raden om intelligent licht met deze tafel aan te sturen, dit onderdeel van de tafel is vrij essentieel voor de aansturing van intelligent licht. Aangezien de maXim S deze functie niet heeft weet niet niet of dat wel een goede keuze is. Voor wat simpele bewegingen en wat gobo- en kleurveranderingen moet het wel gaan denk ik, maar dan is zowat elke tafel wel geschikt.

Comment

• BS
                              • Feb 2005
                              • 24

De ETC Smartfade ziet er wel uit als een erg uitgebreid lichttafeltje met een uitgebreide theatre stack waarmee je ook nog eens in en uitlooptijden en wait tijden kan programmeren. Verder 4 sequences per pagina (12 pagina's totaal) en onder iedere fader kan een memory. Het lijkt mij zeker een goede keus als je ook aan iets als een MA 12/2 denkt, alleen kan je de smartfade ook in een 96 kanalen versie krijgen.

Overigens is Lightco de dealer: Lightco Creative Visibility :: licht-verkoopbedrijf, verkoop prijzen

succes met kiezen

Comment

Working...