Belichting glas in lood

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soundcheckfrits
    • Jan 2005
    • 455

Belichting glas in lood

Er werd mij gevraagd om te kijken wat het beste is om een glas in lood raam goed te belichten.
    De bedoeling is om de afbeeldingen goed te laten zien, als de verlichting aan is. Het probleem is: het raam is +/- 4x15 mtr en achter het raam is maar Maximaal 75 cm ruimte (i.v.m. orgel).

Zoals mij veel kerkelijke gebouwen is dit weer een budget kwestie, dus daar moet ik ooknog rekening mee houden.

enne voor de duidelijkheid, het moet van achter worden belicht.

Hoe los ik dit op, of heeft iemand hier ervaring mee.

lightzone thnx voor opmerking is inmiddels verandert
    Last edited by soundcheckfrits; 20-12-06, 21:19.
    de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''
  • lightzone
    • Oct 2006
    • 261

+/- 4x15 mtr en achter het raam is maar Maximaal 0.75 cm ruimte (i.v.m. orgel).
    je bedoeld 75cm neem ik aan... 7,5mm lijkt me nogal smalletjes
    jumping is not a crime

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

In volgorde van goed naar minder goed.

Enkele horizon units (keuze uit 0,5 of 1kW en asymmetrisch)
      Setlights (800 Watt en barndoors)
      Bouwlamp (gebruik blackwrap om barndoors te bouwen)

Je zou ook voor gasontlading kunnen gaan bijvoorbeeld Tempo 2 bakken asymetrisch 150Watt. Ook hier moet je dan nog een beetje blackwrap gebruiken en je kan ze natuurlijk niet dimmen, maar ik weet niet of dat noodzakerlijk is.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Ik ben dan wel geen beroeps belichter, maar het lijkt me dat als je van die felle horizon bakken gaat plaatsen je denk ik last krijgt van "hot spots" als je het raam van buiten bekijkt....

Zou je niet iets kunnen doen mét dat orgel, dus de achterkant daarvan wit maken (verf of doek) en het licht gaan "bouncen" , dus indirect aanlichten van dat raam.... t'is maar een idee natuurlijk.....

En ook wel handig om te weten, is dit alleen voor aankomende kerst of permanent ?!
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• soundcheckfrits
          • Jan 2005
          • 455

voor de kerst komen we nog wel uit hier en daar parretje, maarvoor de toekomst moet permanent worden.

enne ik moet ooknog letten op de brandveiligheid, het is tenslotte een oud en modumentaal gebouw
          de groeten SCF

Comment

• Pieter Huijgen
            • Sep 2003
            • 766

Doekje achter het glas in lood raam en dat aanlichten met een stuk of 4 1kW a-sym horizonbakken.
            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• soundcheckfrits
              • Jan 2005
              • 455

hoe zit dat dan met de levensduur van die lampen, moet ik dan niet om de week naar boven kleppen om lampen te vervangen??
              de groeten SCF

Comment

• wimbru
                • Sep 2003
                • 148

is dit in Oostende?

Comment

• Halo
                  • Nov 2005
                  • 178

asy horizonbakjes van onder en boven, eventueel met een dun frostje om hotspots te voorkomen
                  steel verstandig...........................jat een appel!
                  fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

Comment

• @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

Hee SCF,

Het klinkt als een lullige opmerking, maar even het volgende:

Maak het allemaal niet te warm. Glas-in -lood kan niet erg best tegen warmte. Daarnaast wordt men ook niet erg blij van een hoop warmte in de buurt van een orgel...

Misschien niet de mooiste maar wel de coolste/koelste oplossing: een aantal TL-armaturen rond de ramen monteren...

Wat je sowieso eens moet proberen is een rol calque-papier meenemen en tussen lichtbron en raam hangen.

Volgorde wordt dan:
                    Toeschouwer
                    Raam
                    Calque
                    TL armaturen
                    Orgel

Gr @lex

PS Snap trouwens niet helemaal waar dat orgel staat. Toch niet buiten de kerk?
                    Last edited by @lex; 21-12-06, 03:20.
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                      • Nov 2005
                      • 950

Originally posted by @lex
                      Hee SCF,

Het klinkt als een lullige opmerking, maar even het volgende:

Maak het allemaal niet te warm. Glas-in -lood kan niet erg best tegen warmte. Daarnaast wordt men ook niet erg blij van een hoop warmte in de buurt van een orgel...

Misschien niet de mooiste maar wel de coolste/koelste oplossing: een aantal TL-armaturen rond de ramen monteren...

Wat je sowieso eens moet proberen is een rol calque-papier meenemen en tussen lichtbron en raam hangen.

Volgorde wordt dan:
                      Toeschouwer
                      Raam
                      Calque
                      TL armaturen
                      Orgel

Gr @lex

PS Snap trouwens niet helemaal waar dat orgel staat. Toch niet buiten de kerk?
                      Ik denk dat het glas in lood op/voor het orgel staat. Dus als 'versiering' voor het orgel!
                      MEEO Audio Licht Rigging,
                      Mark van der Werff
                      Groningen

Comment

• soundcheckfrits
                        • Jan 2005
                        • 455

even wat verduideling:

op de afbeelding kun je zien hoe het orgel staat, achter het orgel (bij de pijlen) is het raam.

bij de onderste figuur kun je de voorkant van het raam zien, de zwarte strepen zijn stijlen om de zooi bijmekaar te houden .
                        de groeten SCF

Comment

• @lex
                          • Jul 2006
                          • 1087

Originally posted by soundcheckfrits
                          enne voor de duidelijkheid, het moet van achter worden belicht.
                          Hee Frits,

Ik denk dat je dus bedoelt dat het van voren moet worden belicht. Vandaar mijn verwarring over waar het orgel stond. Waarom belicht je het niet van buiten de kerk? Zoals je het nu wilt belichten gaat het raam er erg flets uitzien. De kleuren gaan niet spreken en alle muren worden ook aangelicht waardoor ze gaan afleiden. Volgens mij is het een keertje of 100 mooier als je dit vanaf buiten doet. Voordeel is dat je ook veel minder vermogen nodig hebt omdat het contrast met de muren zo veel groter wordt. Je hebt dus minder lampen nodig, je glas-in-lood blijft koud en je orgel droogt niet compleet uit!

Groeten, @lex
                          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

Er bestaan hele mooie buitenarmaturen om gevels van gebouwen aan te lichten. Als je voor de lange termijn aanschaft sla je 2 vliegen in 1 klap:
                            1) de gevel van de kerk wordt aangelicht en valt 's avonds extra op in het stadsgezicht
                            2) als je de lamp goed uitlicht naar het glas-in-loodraam, heb je ook meteen een goede lichtinval om het binnen in de kerk op te laten vallen.

Zorg dan wel dat het armatuur een aantal meter van de kerk af staat, om de mooiste effecten te kunnen bereiken.

/edit: ik doel dus op zoiets: Studio Due City Beam, IP33
                            Last edited by jurjen_barel; 22-12-06, 00:21.

Comment

• soundcheckfrits
                              • Jan 2005
                              • 455

oke 1: aan de buitenzijde branden al armaturen, om de kerk aan te lichten. Daarom moet het van de binnenzijde Duss achter het orger gebeuren!!!! en wat ik al eerder aangaf, het is een budget kwestie, studio due.... leuk maar prijskaartje is helaas tehoog, en kleurenwisseling is ook niet nodig.
                              de groeten SCF

Comment

Working...