Belichting glas in lood

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Originally posted by soundcheckfrits
    oke 1: aan de buitenzijde branden al armaturen, om de kerk aan te lichten. Daarom moet het van de binnenzijde Duss achter het orger gebeuren!!!! en wat ik al eerder aangaf, het is een budget kwestie, studio due.... leuk maar prijskaartje is helaas tehoog, en kleurenwisseling is ook niet nodig.
    Verkoop je de armaturen van buiten, heb je meteen meer budget voor zo'n Studio Due of soortgelijk. Mijn linkje was enkel een voorbeeld, aangezien ik er zo snel niet één kon vinden zonder colourchanger op de J&H site. Ik denk dat ie wel bestaat, zal dan ook wel stukkie goedkoper zijn dan die 3000 euro, lijkt me.

Ik denk dat je je ook eerlijk moet opstellen tegenover het kerkbestuur. Je hebt eens goed gekeken naar de mogelijkheden, en overal hangt een passend prijskaartje aan. Prachtig mooi resultaat moet van buiten komen en is duur, goedkopere oplossingen zijn ook mogelijk, maar zullen stukken minder mooi zijn.
    Last edited by jurjen_barel; 26-12-06, 14:29.

Comment

• Pieter Huijgen
      • Sep 2003
      • 766

Ik denk dat gewone HQI's ook wel volstaan.... Lamp gaat ook veel langer mee dan een MSD / MSR lamp van zo'n citycolor
      Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• soundcheckfrits
        • Jan 2005
        • 455

volgens mij ben ik niet duidelijk, of jullie begrijpen mij verkeerd.

de voorzijde van de kerk is simpelweg aangelicht d.m.v bouwlampen. dit werkt simpel maar doeltreffend dit word trouwens niet verandert!!!!

mijn vraag was: hoe belicht ik het Glas In Lood.
        het hoeft geen kleurenwisseling te zijn, gewoon 1 schakelaar aan, en ploep het raam is verlicht.

wat ik al eerder aan gaf: het moet van binnenuit worden belicht, aleen 1 probleem er is achter het raam maar ongv 60cm ruimte i.v.m. orgel. Buiten de kerk moet je kunnen zien dat het raam belicht is, van binnen is het raam niet meer tezien ivm orgel ( edit whit thnx to axs)

het orgel hoeft NIET worden aangelicht, dit is al gedaan.

ik hoop dat het zo duidelijker is
        hier nog een plaatje van de voorkant van de kerk. (sorry voor de kwaliteit ''wikiplaatje'')

(het gaat om het raam waar het lantaarnpaal voor staat)

Last edited by soundcheckfrits; 26-12-06, 16:18.
        de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

Eerste vraag...

Van waar moeten de afbeeldingen goed zichtbaar zijn?
          Langs de buiten- of de binnenkant?

Straf dat hier weer oplossingen worden aangeboden als men maar halve informatie heeft.

Normaal licht je zulke ramen steeds uit langs de 'achterzijde'.
          Bedoeling van zo'n loodraam is om kleurschakeringen te creëren om zo tot een afbeelding te komen.
          Ga je dit van de voorzijde uitlichten, dan ga je heel wat ongewenste effecten krijgen en laat staan dat je dan nog dit mooi in de verf kan zetten!
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Roy
            • Apr 2001
            • 55

Hallo,

Heb op mijn werk eens voor zo'n zelfde glas in lood raam van verlichting moeten voorzien.
            Dit was een raam dat tegen een wand werd geplaatst. Achter dit raam was destijds maar een kleine 20 cm ruimte om verlichting te voorzien.
            De oplossing:
            Direct achter het glas in lood een opalen plaat monteren (kunststof plaat, melkachtig van kleur). Hierachter hebben wij TL armaturen met de normale industriekleur lampen Philips 330, gemonteerd. Door de opalen plaat wordt het licht, afkomstig van de armaturen, verdeeld, waardoor je een gelijkmatige verdeling van het licht krijgt dat de armaturen afstralen. Niet gelijk een witte balk achter het glas dus. Het aantal armaturen is uiteraard een beetje experimenteren.
            Iedereen was bij ons erg tevreden met het eindresultaat !
            Hoop dat je hier iets mee kunt.

Mvg, Roy

Comment

• soundcheckfrits
              • Jan 2005
              • 455

@roy, dit is idd een goed idee, aleen wat word het prijskaartje wel niet, als ik een raam 4x 15 mtr moet voozien met opalen platen.

en daarintegen, volgens mij ben ik met 40 tl's niet klaar met dat raam.
              aangezien bij een test, met 1 tl een minimum met licht kwam
              de groeten SCF

Comment

• gaffer
                • Nov 2004
                • 118

Ik zeg HQI flood lampen.
                Zien eruit als bouwlamp maar de lamp gaat veel langer mee.
                En dan budget afhankelijk hoeveel je er aan kan schaffen.
                Das volgen mij de enige manier om vanaf zo'n korte afstand een zo groot mogelijk oppervlakte te belichten.

En ik roep vaak tegen een opdrachtgever dat als ie weinig uit wil geven er ook weinig mogelijk is.
                Goed werk kost nu eenmaal geld en volgens mij is 2 HQI bakken aanschaffen waarvan de lamp een jaar of 2 mee gaat nog altijd de meest rendabele oplossing.

Veel succes!

Groeten gaffer.

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

Originally posted by soundcheckfrits
                  @roy, dit is idd een goed idee, aleen wat word het prijskaartje wel niet, als ik een raam 4x 15 mtr moet voozien met opalen platen.

en daarintegen, volgens mij ben ik met 40 tl's niet klaar met dat raam.
                  aangezien bij een test, met 1 tl een minimum met licht kwam
                  Wat ik al zei: ga eens experimenteren met calque-papier. Dit geeft een vergelijkbaar effect als een dikke frost, dunne spun of... opaalglas (melkglas etc.). Het gaat per rol van 0,6 [m]*18 [m]. Is het mooiste te plakken met scotch magic tape.

Voor de TL buizen kan je ook andere armaturen nemen, maar dan ga je al heel snel hotspots zien!

Gr @lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MLJ
                    • Jun 2006
                    • 4

ik zou voor een 0-10v dimbare tl gaan en dan richting de achterkant van de wand aan schijnen maar dan wel rondom

Comment

• soundcheckfrits
                      • Jan 2005
                      • 455

Originally posted by MLJ
                      ik zou voor een 0-10v dimbare tl gaan en dan richting de achterkant van de wand aan schijnen maar dan wel rondom

leg uit, waarom 0-10v dimbare tl?? wat schiet ik hier mee op om een egale verlichting te krijgen??
                      de groeten SCF

Comment

Working...