Keuze volgspot ...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MPA
    • Jan 2006
    • 40

    Keuze volgspot ...

    Hoi,

    Wij zijn op zoek naar een nieuwe volgspot, wij hebben momenteel een ADB (MSR 1200) in gebruik, dit is al een ouder model maar doet het nog steeds meer dan naar behoren . Wanneer er twee nodig zijn, huren wij deze vaak in, we hebben er al verschillende de revue zien passeren, spijtig genoeg zijn we dan afhankelijk van anderen, en niet iedereen houdt zijn materiaal even goed in orde. Al een paar keer meegemaakt dat we een volgspot meekrijgen waar van de lamp meer dan versleten is, de optiek nog nooit gekuist en dergelijke . En als je daar dan staat met twee volgspotten, twee keer dezelfde lamp en de éne geeft maar de helft lichtopbrengst van de andere, … Geen enkele opdrachtgever heeft dat dan niet gezien !

    Volgspotten worden gebruikt voor allerhande producties : modeshow, optreden, sportevenementen, … Qua openingshoek liefst tussen de 7 à 8° en de 12 à 15°.

    Volgende hadden wij min of meer in gedachten, MSR 1200, MSD 1200 of HMI 1200 :

    -[FONT=Verdana] Robert Juliat Super Korrigan[/FONT]
    -[FONT=Verdana] Coemar Pilota 1200[/FONT]
    -[FONT=Verdana] Sagitter tracer (lampo)[/FONT]
    -[FONT=Verdana] SGM Newton 1200[/FONT]
    -[FONT=Verdana] Clay Packy Shadow 1200[/FONT]

    Misschien kunnen jullie het lijstje nog wat aanvullen ? Geen budgetmateriaal, deftige producties vragen om deftig materiaal !

    Hebben jullie hier ervaring mee ? Wat met lichtopbrengst, kan je verder gaan op de data van fabrikanten ? Ik ben eens aan het vergelijken geweest tussen Robert Juliat en Coemar Pilota 1200, Robert Julliat geeft op 30m, 7° een opbrengst van 1650 lux, Coemar geeft in dezelfde omstandigheden maar liefst 3376 lux ???

    Budget speelt niet zo’n rol, wij zijn gerust bereid wat meer te betalen als dit verantwoord is (lees : hogere lichtopbrengst, groter gebruiksgemak, …). Wat we niet willen is ergens aankomen met een volgspot dien na twee jaar meer licht geeft langs achter als langs voor, een volgspot moet in eerste instantie een deftige lichtopbrengst hebben en betrouwbaar zijn !

    Zijn jullie voorstander van electronische sturing of mechanische (iris, dimmer, …). We hebben wel wat ervaring met elektronische sturing (Shadow) maar hier zijn niet al onze techniekers voor te vinden ?

    DMX lijkt me niet nodig, hier wordt dit toch niet gebruikt, of zie ik dit verkeerd ?

    [FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana]Ik hoop dat jullie ons wat verder kunnen helpen ![/FONT][/FONT]
  • KoenB
    • Mar 2003
    • 453

    #2
    Ik zou gaan voor RJ, vooral aangezien inhuren ook belangrijk is voor je. RJ is zowat de standaard op het vlak van volgspots, zeker als je het hebt over de professionelere producties. Dus deze ga je bij veel bedrijven kunnen inhuren. AED heeft deze oa ook in verhuur.
    Life is a freakshow, I just do the lighting

    Comment

    • R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

      #3
      Meteen een RJ bestellen..of een pani als die serie nog gemaakt wordt..

      Coemars zijn niet echt lekker gebalanceerd en de CP, SGM en saggiters zijn meer spots voor nachtclubs enzo in mijn opinie; wie zit er in een volgspot te wachten op harde dichro-kleuren..op lapdancers na ;-)? De RJ heeft een hele mooie bundel en de wijze van bediening op de sidebar, met die hulzen, werkt heerlijk. maar ja..daar betaal je dan ook voor..

      Comment

      • lucken
        • Sep 2002
        • 342

        #4
        De Spotlight Vedette is ook een heel mooie serie van volgspots !

        Comment

        • esound
          • Oct 2004
          • 193

          #5
          IK zou ook voor rj gaan. ivanhoe is ook een leuk spotje

          Comment

          • DidierB
            • May 2003
            • 337

            #6
            de RJ is inderdaad een goede keuze, zowel qua kwaliteit als qua inhuur / doorhuur mogelijkheden.

            Wij hebben zelf 2x Korrigan en 2x Cyrano in huis en zijn hier best tevreden mee. Geen super Korrigan echter, maar ik verwacht er normaalgezien binnenkort eentje op proef dus misschien kan ik spoedig onze bevindingen posten. Het verhaal gaat wel dat de super een dubbel zo grote lichtopbrengst heeft dan de gewone.

            Wat R. den Ridder hieronder vermeldt is idd ook een belangrijke factor: de mogelijkheid van eender welk gelletje te steken is zeker een belangrijk pluspunt, al gaat het maar over CTO of minus green.

            Misschien een stomme opmerking maar je weet nooit: zorg ervoor bij het maken van een flightcase dat je aan het statief kan zonder de spot eruit te halen: je kan gemakkelijk een Korrigan alleen opstellen maar niets zo lullig als gehurkt met een korrigan op schoot een statief proberen open te plooien


            Groeten,

            Beghin Didier
            Ampli bvba

            Comment

            • ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

              #7
              CP shadow is denk ik een budget vriendelijkere spot, minder geschikt voor mooi theater werk, de RJ super korrigan is de mooiste uit je rijtje.

              De meest bruikbare en best inzetbare keus ook, moet zeggen dat ik persoonlijk de kleurtemperatuur van de HMI volgspots minder mooi vind dan de ouderwetse Niethammer volgspots, oke, die zijn volkomen kut met bedienen, maar wel een schitterende optiek en lichtopbrengst.

              nog een stem voor de RJ dus!

              Comment

              • Orbis
                • Feb 2004
                • 217

                #8
                Originally posted by DidierB


                Misschien een stomme opmerking maar je weet nooit: zorg ervoor bij het maken van een flightcase dat je aan het statief kan zonder de spot eruit te halen: je kan gemakkelijk een Korrigan alleen opstellen maar niets zo lullig als gehurkt met een korrigan op schoot een statief proberen open te plooien


                Groeten,

                Beghin Didier
                Ampli bvba
                Daar spreekt een man met ampli-ervaring

                Zonder twijfel meteen voor de RJ gaan...is gewoon de standaard en zeer goed.
                sex, drums & rock \'n\' roll

                Comment

                • Rock On
                  • Jan 2004
                  • 250

                  #9
                  Ik zou zeker NIET voor de CP shadow gaan. De optiek is duidelijk achterhaald. Ik heb echt geen goede ervaringen met die spot. Het is in wezen een scan zonder kop. Ook nog zoiets, het bedieningspaneel achterop is mooi, maar vrij traag en ergonomisch niet heel relaxed. Daar wint RJ het toch duidelijk....

                  Succes met je keuze!
                  "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

                  Comment

                  • KoenB
                    • Mar 2003
                    • 453

                    #10
                    Ik heb onlangs een aantal volgspots vast gehad met een DMX besturing langs de zijkant, zoals je een RJ bedient maar dan digitaal, iemand soms een idee welke merken dit hebben?
                    Kan me niet meer herrinneren welk merk het was, heb er toen niet echt op gelet. Levrancier van het gerief was ook buitenlands.
                    Life is a freakshow, I just do the lighting

                    Comment

                    • MPA
                      • Jan 2006
                      • 40

                      #11
                      [LEFT]Hoi

                      Dit zijn alvast zeer bruikbare reacties, we hebben nog niet alle prijzen binnen maar we beginnen er een idee van te krijgen ...

                      Nog een vraagje : zit er veel verschil op het originele statief van een RJ t.o.v. één van manfrotto ? Daar zit namelijk nogal een groot prijsverschil op ! Als een manfrotto voldoet zonder aan gebruiksgemak of kwaliteit in te leveren, dan blijft dit voor ons zeker een alternatief.

                      Alvast bedankt ![/LEFT]

                      Comment

                      • kokkie
                        • Nov 2003
                        • 1166

                        #12
                        RJ statief nemen! Meer wil ik er niet over kwijt.
                        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                        Comment

                        • MPA
                          • Jan 2006
                          • 40

                          #13
                          Hoi,

                          De kogel is door de kerk, wij hebben geopteerd voor de RJ Super korrigan, hij is besteld, met touring statief van RJ ! Jullie zijn bedankt voor het (eensluidend) advies en de hulp . Enkel spijtig van de lange levertermijn, maar we krijgen in tussentijd een 'gewone' Korrigan ter onzer beschikking, dus dat vergelijk kunnen we straks ook maken !

                          Groetjes

                          Comment

                          Working...