Ethernet standaard voor Artnet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

Ethernet standaard voor Artnet

Ik heb een vraagje over Artnet, is er een bepaalde netwerksnelheid nodig ? Wil een netwerk switch bij mijn systeem inbouwen en heb nog een 19" Cisco catalyst switch liggen.

Enigste nadeel dat deze 10Mbit is. Gaat dit werken ? of moet ik investeren in een 100Mbit/Gigabit switch ?
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

ARTNET is ontwikkeld om te werken over 10BaseT verbindingen.
    In principe is je switch dus bruikbaar, hangt er enkel vanaf hoeveel universes je wil versturen en of er nog 'activiteit' is op je ethernetverbinding.

Aangezien ARTnet nog steeds broadcast is, ipv multicast, slorpt het meteen heel wat bandbreedte op als je verschillende nodes hebt.
    Last edited by axs; 15-01-07, 02:22.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• KoenB
      • Mar 2003
      • 453

Originally posted by axs
      Aangezien ARTnet nog steeds broadcast is, ipv multicast, slorpt het meteen heel wat bandbreedte op als je verschillende nodes hebt.
      Ook niet helemaal waar, artnet ondersteund ook point to point verbindingen en werkt hierop perfect. Maar logisch dat je broadcast communicatie ook nodig zult hebben, maar hier zul je nooit onderuit kunnen bij een dergelijk systeem.
      Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

Originally posted by KoenB
        Ook niet helemaal waar, artnet ondersteund ook point to point verbindingen en werkt hierop perfect. Maar logisch dat je broadcast communicatie ook nodig zult hebben, maar hier zul je nooit onderuit kunnen bij een dergelijk systeem.
        ARTNET ondersteunt idd gewoon een point-to-point-verbinding... maar dan heb je al geen switch nodig

Artistic License is trouwens bezig een multicast 'ARTNET'-protocol te ontwikkelen, meer over te lezen op het forum van Artistic License...
        Last edited by axs; 15-01-07, 10:18.
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• KoenB
          • Mar 2003
          • 453

misschien is point to point het verkeerde woord, ik bedoel dat niet alle communicatie broadcast is, ze gebruiken ook directe verbindingen bij artnet. (ff de naam kwijt en te lui men boekje open te doen ), maar dit word dan weer gewoon vaak niet geimplementeerd, kan je beetje vergelijken met alle mogelijkheden die DMX protocol bied die eigenlijk nooit gebruikt worden.
          Nu moest ik een protocol mogen uitvinden hé ... Waar blijft het multipurpose entertainment protocol toch hé ...
          Maar artnet is verre van ideaal, merk ik nu ook in men applicatie, maar het is wel vrij eenvoudig low-level te programmeren aangezien je geen volledige TCP/IP stack moet voor schrijven ...

Maar als antwoord op tijs zijn vraag: je moet er normaal zeker mee toe komen, ik veronderstel ook niet dat je direct 64 universes gaat draaien erop, en dan nog ... Het hangt voornamelijk wat je nog allemaal gaat draaien op die switch.
          Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

Maar als antwoord op tijs zijn vraag: je moet er normaal zeker mee toe komen, ik veronderstel ook niet dat je direct 64 universes gaat draaien erop, en dan nog ... Het hangt voornamelijk wat je nog allemaal gaat draaien op die switch.
            Zoals ik dus al aanhaalde hangt het idd af van de eventueel overige traffic op je ethernetverbinding.
            8-10 universes over een 10Mbps switch is zeker geen probleem, weet ik uit ervaring, 20 zal zelfs geen probleem opleveren lijkt me.
            Last edited by axs; 15-01-07, 19:26.

Comment

Working...