Welke lichttafel voor ledspots en info over kanalen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emkedouwe
    • Jan 2007
    • 1

Welke lichttafel voor ledspots en info over kanalen

Hallo,

Ik ben nog een redelijke rookie wat licht betreft maar ik heb me er al enigszins in verdiept. De werking van DMX etc. lijkt me allemaal wel duidelijk het enige waar ik niet echt hoogte van krijg is hoe het zit met kanalen op je lichttafel in combinatie met DMX kanalen.

Als ik bij de bekende winkels kijk zie ik heel veel 16 en 24 kanaalstafels staan. Bij veel controllers kan je de faders patchen (dus fader 1 is bv dmx kanaal 6) zodat je zelf kan bepalen wat je aanstuurt. Maar hoe zit het als je bv een 16 kanaalstafel hebt en 4 movingheads (om maar ff wat te noemen) die elk 8 DMX kanalen hebben. Betekend dit dat je dus minimaal een 32 kanaalstafel nodig hebt, of kan je ook zeggen ik patch eerst de eerste 16 voor movinghead 1 & 2, sla de scene op en patch daarna voor moving head 3 & 4. Kortom hoe het bij de meeste lichttafels met het aantal kanalen dat aangegeven wordt en het totale aantal DMX kanalen die je kan gebruiken.

De reden dat ik me wat in het licht ben gaan verdiepen is omdat ik bij een band, waar ik al reeds het geluid doe, ook het licht ga verzorgen. Het lijkt me leuker om wat mogelijkheden hiervoor te hebben i.p.v. een standaard looplicht o.i.d. Hiervoor hebben 2 nu al 4 LED spots gekocht met elke 4 DMX kanalen (R,G,B en Programma's). Om deze aan te sturen wil ik een lichttafel aanschaffen. Nu zijn er 2 die mij wel aardig leken:

- Showtec Light Jockey
    - GLP Scan Operator 12 Advanced

Welke is hiervoor het meest geschikt? Met die GLP Scan operator kan ik naar mijn inzien 12 x 16 kanalen aansturen dus kan ik per LED spot eenvoudig alles instellen. Kan ik bij deze ook bijvoorbeeld gewoon een dimmerpack aansluiten die ik dan op Fixture 2 zet waarbij ik dan 16 dmx kanalen uit kan sturen?

Wie kan mij hier wat duidelijkheid over verschaffen? Alvast bedankt!
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

Bij de meeste budget tafels kan je niet softpatchen zoals dat heet(dus zeker eens nagaan in de handleiding, specs enz.). Bij andere tafels kan dit wel. Wanneer je een tafel hebt met 16 faders(en wanneer je bv niet beschikt over "page" knoppen, zoadat je naar een volgende pagina kan gaan waar je dan weer 16 faders ter beschikking hebt) kan je dus maar 16 faders patchen.
    Nu hebben je movingheads 32 kanalen, dus kan je een aantal dingen doen. Je kan ervoor zorgen dat 2 keer 2 movingheads steeds hetzelfde doen.
    Dit kan door deze movingheads hetzelfde adres te geven. Of door te patchen op de tafel, bv head 1&2 onder faders 1-8 en head 3&4 onder faders 9-16.
    Maar je kan ook creatiever zijn met je patchen, je kan bv alle pan kanalen onder 1 fader plaatsen, hetzelfde voor bv de tilt en de shutters. En dan elk kleurenwiel en gobowiel wel afzonderlijk houden.

Originally posted by emkedouwe
    Kortom hoe het bij de meeste lichttafels met het aantal kanalen dat aangegeven wordt en het totale aantal DMX kanalen die je kan gebruiken.
    Opzoeken, de fabrikant geeft aan hoeveel DMX kanalen er kunnen aangestuurd worden, hoeveel DMX kanalen er per fader gepatcht kunnen worden. En hoeveel en welke faders er gebruikt kunnen worden om te patchen.

- Showtec Light Jockey
    - GLP Scan Operator 12 Advanced
    De showtec lightjockey (je bedoelt toch de gewone lightjockey en niet de LJ 24?) kan 16 kanalen uitsturen, waarvan 8 met een variabele waarde (dus onder da faders) en 8 vaste switch standen (heel leuk om effectjes aan en uit te schakelen maar nutteloos voor lampen die gedimd moeten worden, of bv RGB spots, stappenmotoren enz).

De scan operator(= Showtec scanmasters, sm1216 en ga nog maar zo door) kan 192 kanalen aansturen, dus 12 keer 16 kanalen. dus deze is zeer geschikt wanneer je enkel RGB spots wil aansturen.

Kan ik bij deze ook bijvoorbeeld gewoon een dimmerpack aansluiten die ik dan op Fixture 2 zet waarbij ik dan 16 dmx kanalen uit kan sturen?
    Ja, DMX is en blijft DMX. Al zal je dan natuurlijk wel moeten kijken naar de beperkingen van de tafel. Het werkt maar of het makkelijk werkt is een andere vraag
    exit night into LIGHT

Comment

Working...