DMX signalen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soundmenn
    • Oct 2006
    • 49

DMX signalen

beste mede forumers,

voor school moet ik een paar licht opdrachten maken maar nu kom ik er niet geheel meer uit. Via google en dit forum kwam ik niet ver genoeg vandaar dat ik zo een gokje wil wagen.

de opdrachten zijn:
    1[FONT=&quot] [/FONT]Geeft schematisch het DMX-signaal voor een dimmer op kanaal 9 , die een spot op 50% van het maximale vermorgen aanstuurt.
    2[FONT=&quot] [/FONT]Geef een beknopte uitleg van dit signaal.
    3[FONT=&quot] [/FONT]Hoe weet een dimmerpack, dat de informatie(channel data) die langskomt voor hem is.

verder in de opdracht stond dat we moesten uitzoeken wat een terminator is en doet dat is al opgelost

alvast bedankt
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

het signaal van DMX 512 bestaat uit 512 pakketjes van elk een waarde tussen 0 en 255 of met andere woorden 8 bites groot.
    50% zal dus de helft zijn en is dus in binair uitgedrukt (VOLGENS MIJN LOGISCHE REDENERING) 01111111
    Hoe een dimmer weet welk signaal voor hem is weet ik niet meer 100% maar ik meen dat het iets te maken had met het startsignaal...
    Misschien vind je hier nog iets: Digital Multiplex - Wikipedia, the free encyclopedia
    Succes nog!
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Via google en dit forum kwam ik niet ver genoeg vandaar dat ik zo een gokje wil wagen.
      Je kan van google niet verwachten dat je binnen de 0.1 s een antwoord op al je vragen hebt! Googelen staat onder Van Dale bij WERKWOORDEN dat houdt in dat je ook ZELF nog wat moeite moet doen. Door alleen het woord DMX in te geven en het vol te houden tot de tweede pagina zoekresultaten vind je al een site met alles wat je moet weten (heeft mij toch wel bijna 30 s gekost!!) DMX512 PAGE FROM Ujjal...details of DMX512 !!.

Ik vind dat je toch wat snel opgeeft hoor en dat zie ik niet graag in een branche waar je af en toe eens moet doorbijten om je doel te bereiken of om een probleem aan te durven pakken.

<glazen bol modus aan>Straks schrijft de moderator hieronder ergens ook nog dat we geen huiswerk van anderen maken </glazen bol modus uit>
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2139

een aparaat op een bussysteem wordt een slave genoemd en slaves hebben gewoonlijke adressen. zo is het ook bij dmx toestellen. Een toestel weet dat een bepaalde bitstroom voor hem is wanneer in de communicatie vooraf zijn adres eerst is meegestuurd.

Verder geloof ik nooit dat ze die opdracht op school hebben gegeven. Als je al niet weet hoe dat een bussysteem in elkaar steekt, kan je die simpele vragen overigens zeker niet beantwoorden... En wat heeft een school om een bus-systeem uit te leggen aan de hand van dmx, er zijn communicatiemiddelen die meer gebruikt worden in de industrie als dmx...

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• KoenB
          • Mar 2003
          • 453

Ik vind dit persoonlijk moeilijk te geloven dat je niets van info zou vinden via google, er zijn site genoeg waar je hierover info vind hoor! (begin anders es met de dmx links van backstageworld). Het lijk zo wel eerder of wij je taak aan het maken zijn.
          En zelfs al nog vind je niets op google, vraag dan hier eerder naar links. En persoonlijk ben ik vrij zeker dat als je hier de search knop gebruikt dat je uw info wel vind in oude topics, zo word je verplicht wat te lezen, en steek je ineens nog veel andere nuttige dingen op.

Maar om je niet helemaal hopeloos te laten zoeken: begin hier maar:

DMX512 PAGE FROM Ujjal...details of DMX512 !!

Lees dit eens door en alle info die je zoekt staat erin!
          Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• KoenB
            • Mar 2003
            • 453

Originally posted by ronny
            een aparaat op een bussysteem wordt een slave genoemd en slaves hebben gewoonlijke adressen. zo is het ook bij dmx toestellen. Een toestel weet dat een bepaalde bitstroom voor hem is wanneer in de communicatie vooraf zijn adres eerst is meegestuurd.
            Dit is een mooi antwoord uit een cursus datacommunicatie. Maar dit is hoef dus niet waar te zijn, en is dus bij een dmx systeem ook niet zo. Het adres wordt dus helemaal niet mee gestuurd.
            Maar aangezien ik geen taak aan het maken ben, ga ik ook niet de volledige uitleg posten hoe het wel is, al je nog vragen hebt ronny, mail me dan maar persoonlijk.
            Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• soundmenn
              • Oct 2006
              • 49

Originally posted by ronny

Verder geloof ik nooit dat ze die opdracht op school hebben gegeven. Als je al niet weet hoe dat een bussysteem in elkaar steekt, kan je die simpele vragen overigens zeker niet beantwoorden... En wat heeft een school om een bus-systeem uit te leggen aan de hand van dmx, er zijn communicatiemiddelen die meer gebruikt worden in de industrie als dmx...

mvg
              ronny
              en toch is het zeker weten zo! Verder heb ik toch hier op dit forum gezocht en gelezen en via google. (anders hadden de vragen er ook bij gestaan) dus heb ik wel degelijk eerst gegoogeld!
              Ik zal onderstaande links goed bekijken

Comment

• Radar
                Moderator
                • Jul 2002
                • 890

En de mazzelaar heeft ziin huiswerk netjes door het forum laten doen.
                Ik doe niet aan bijgeloof.
                Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...