Lichtsturing Daslight

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeterZwart
    • Jan 2008
    • 402

ik denk (persoonlijk) dat het gewoon een feit is.. dat de gebruikelijke lichttafels.. stabieler zijn dan computers met speciale software & interface.

Lichttafels zijn er op gebouwd om vrij hoge capaciteiten aan te kunnen, de standaard computers zijn er niet voor bedoeld, een discotheekje of iets simpels valt er nog wel mee te doen.. maar voor de serieuze productie's, staat denk ik elke lichttechnicus wel graag achter een normale lichttafel.

Ik denk ook persoonlijk dat over een jaar of 3/4, de computers zo modern & krachtig ontworpen zijn, dat de lichtshows er makkelijker vanaf draaien.. a'fijn een punt voor later.. voorlopig nog maar mooi de lichttafels met de schuifjes en de knopjes welke we gewend zijn?

De mening dat ik Sunlite beter vind dan Daslight,

Sunlite is een uitgebreidere, stabielere software.
    Als ik met Daslight bezig ben, crashed deze eerder dan Sunlite.
    Wat hiervoor de rede is weet ik persoonlijk ook niet.
    Sunlite is kwa mogelijkheden, net wat makkelijker werkend, ik zelf weet ook niet precies waarom, maar als ik moet kiezen ga ik elke keer nog voor sunlite.

Hebben jullie de Het nieuwe product al gezien van Sunlite?
    Soort van PDA/MDA Touch, waarop je je bende kan aansturen geloof ik.
    Wel interessant om over te discusseren denk ik.
    Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Een computer uit het post 1 GHz tijdperk is MEER dan voldoende om zelfs een zware lichtshow mee te sturen hoor! Wat moet men immers doen? Gewoon wat DMX-waarden berekenen. Enig idee wat een 1 GHz processor aan waarden per seconde kan berekenen? Nee, een PC is meer dan krachtig genoeg. Kijk maar naar de mogelijkheden en stabiliteit van Chamsys PC software (al dan niet met wings).
      Wat wél eens durft misgaan is de correcte timing van de DMX-signalen. De PC is daar MEER dan krachtig genoeg voor maar het is de Microsoft rommel die ervoor zorgt dat de timing niet altijd exact is waardoor er jitter kan ontstaan op het DMX-signaal. Oplossing (wat tenslotte Chamsys ook doet in zijn wings): gooi alle data naar buiten maar laat het genereren van een stabiel en exact getimed DMX signaal over aan een eigen processor/microcontrollertje. Om je een idee te geven: een PIC microcontroller tegen 20 MHz kan dit al perfect...
      Ik ben ook fan van een tafel voor de bediening want met keyboard en muis zie ik geen grote show te doen, maar een PC met Chamsys en een voldoende grote wing mogen ze hier altijd voor mijn deur komen afzetten .
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Goed, dan even een serieuze samenvatting:

PC's beperken zich absoluut niet door snelheid. Waarom is een PC waardeloos:
        - Besturingssysteem (Windows braak braak)
        - Rommel geinstalleerd(idd dedicated is enige redelijk oplossing), en dit begint overigens al met een Norton, MSN of eender welke meegeleverde bagger.
        - Hardware is industrieel verkrijgbaar en daarmee is de samenstelling doorgaans niet optimaal (waar een lichttafel fabrikant dan wel weer over nadenkt)
        - Hands-on (daadwerkelijk toegang tot functies in zo min mogelijk knopdrukken) is waardeloos
        - Er missen erg veel functies
        - Uitgang DMX is via USB, inwendige card of ethernet module. Enkel de dure systemen werken vertragingsvrij en stabiel

Bedenk je eens dat een getrainde operator op een tafel sneller werkt met knoppen dan met een touchscreen. Dat wil simpel zeggen dat je per definitie langzamer bent met een systeem dat door muis/toetsenbord en een scherm moet worden bediend.

En de mensen die PC afschrijven: De Virtuoso draaide ook op een G4

PS is geschikt als remote voor een systeem, check-up in een netwerk, of een vaste installatie. Eender welke show dan ook live bediend moet worden: niemand kan dit echt mooi en strak krijgen op een PC. Heeft niks te maken met de operator: het systeem is niet toereikend.

Dikke kus

Arvid
        Last edited by AJB; 03-08-08, 22:15.
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• DMiXed
          • Jan 2008
          • 370

Draaien programma's ,zoals Sunlite enn dergelijke, dan niet beter op n apple mac, deze zijn
          toch stukke stabieler en krachtiger dan die prutzooi wat ze
          windows noemen. Of maakt dit geen ene moer uit, met de goede
          interface erbij dan!

Jeroen van Geffen
          Jeroen van Geffen

Comment

• stekelvarke
            • Dec 2004
            • 1062

Originally posted by AJB
            - Besturingssysteem (Windows braak braak)
            Er zijn uiteraard betere OS-en als Windows, maar met evnetueel de juiste 'tuning' is windows ook te gebruiken voor het aansturen van licht.

Originally posted by AJB
            - Rommel geinstalleerd(idd dedicated is enige redelijk oplossing), en dit begint overigens al met een Norton, MSN of eender welke meegeleverde bagger.
            Volledig mee eens

Originally posted by AJB
            - Hardware is industrieel verkrijgbaar en daarmee is de samenstelling doorgaans niet optimaal (waar een lichttafel fabrikant dan wel weer over nadenkt)
            Klopt, maar je hoeft geen samengestelde PC kopen. Zelf samenstellen is ook een optie.

Originally posted by AJB
            - Hands-on (daadwerkelijk toegang tot functies in zo min mogelijk knopdrukken) is waardeloos
            en
            Originally posted by AJB
            Bedenk je eens dat een getrainde operator op een tafel sneller werkt met knoppen dan met een touchscreen. Dat wil simpel zeggen dat je per definitie langzamer bent met een systeem dat door muis/toetsenbord en een scherm moet worden bediend.
            Gedeeltelijk mee eens, ik spendeer de nodige tijd om alles op voorhand in te stellen, knoppen toe te wijzen, ... Om het programmeren en het bedienen zo snel en vlot mogelijk te laten verlopen.
            Eenmaal dit gebeurd is, verloopt het programmeren ook vrij snel.

Originally posted by AJB
            - Er missen erg veel functies
            Dat hangt er vanaf, tegenover de top range van lichttafels wel.
            Maar ik denk dat een PC sturing eerder vergeleken moet worden met tafels zoals een SGM studio scan control, JB Licon, ...
            En dan komen de functies redelijk overeen.

Originally posted by AJB
            - Uitgang DMX is via USB, inwendige card of ethernet module. Enkel de dure systemen werken vertragingsvrij en stabiel
            Ik weet niet wat je juist met "dure" bedoeld, maar de meeste systemen die ik ken, en ook regelmatig links of rechts tegenkom hebben geen zichtbare vertraging.

Originally posted by AJB
            Eender welke show dan ook live bediend moet worden: niemand kan dit echt mooi en strak krijgen op een PC. Heeft niks te maken met de operator: het systeem is niet toereikend.
            Voor de kleinere shows kan dat wel, mits de nodige 'direct acces' voorzieningen.

Originally posted by DMiXed
            Draaien programma's ,zoals Sunlite enn dergelijke, dan niet beter op n apple mac, deze zijn
            toch stukke stabieler en krachtiger dan die prutzooi wat ze
            windows noemen.
            Ik denk dat je met een juist ingestelde Windows pc evenveel bent dan met een MAC, of een Linux systeem of whatever.(voor deze toepassing althans).
            Daarbij komt nog dat het gros van de DMX-software niet geschikt is om op een ander besturingssysteem te draaien (zonder de nodige bootcamp achtige programma's).
            Last edited by stekelvarke; 05-08-08, 13:01.
            exit night into LIGHT

Comment

• DeMennooos
              • Aug 2000
              • 1416

Daarbij komt nog dat het gros van de DMX-software niet geschikt is om op een ander besturingssysteem te draaien (zonder de nodige bootcamp achtige programma's).
              En bij het gros van DMX software op welk OS dan ook je shows niet kunt uitwisselen tussen een software versie en console, laat staan tussen de verschillende OS onderling.

En laat nu de ChamSys software voor zowel PC, MAC (PPC en Intel) als Linux beschikbaar zijn, de shows uit te wisselen zijn tussen de verschillende OS en consoles. Met alle USB wings, USB DMX dozen en Ethernet oplossingen die beschikbaar zijn kun je het voor jou toepassing zo duur maken als je zelf wilt.
              Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Okay we haken in op het verhaal van De Mennooos:

Durf jij me te beloven dat aan de hand van je Chamsys verhaal (wat ongetwijfeld klopt) alles mogelijk is, dat op een GrandMA ook mogelijk is (of een HogIII of eender welke high-level tafel)?

Als operator wil ik namelijk maar 1 ding: alle mogelijkheden en dit dan ook nog eens zo snel mogelijk op een manier die geen touchscreens of andere troep nodig heeft. Chamsys heb ik ooit eens mogen aanschouwen en wat mij direct opviel is de onlogische manier van hardware indeling. Kan een gevoelsmatig dingetje zijn, maar aan de hand van de layout kreeg ik het idee dat er ook in functies e.e.a. miste.

Het probleem met het compatible maken van een systeem is dat je concessies moet doen op werkbaarheid. Niet voor niets schrijft MA een eigen netwerk protocol, is alle apparatuur op elkaar afgestemd en is het niet zomaar te gebruiken als standalone systeem (zonder de benodigde materialen).

Denk je niet dat het uiteindelijk uitkomt op een keuze: die van kwaliteit versus financiën? Mijns inziens kan Chamsys in geen 100 jaar tippen aan een GrandMA, maar hoeft dat ook niet voor dat geld (geldt ook voor bijv. Avolites). Toch is Chamsys weer een veel beter alternatief voor bijv. een Daslight systeem.

De grootste blokkade voor een topshow is nog altijd het personeel: dure systemen zijn niet vereist indien de programmeur/ontwerper niet van dezelfde kwaliteit is.

Kortom: Nils heeft gelijk: voor een serieuze show, neem je serieuze mensen en serieuze spullen. Alles in verhouding...
                Arvid Buit

Comment

• lucken
                  • Sep 2002
                  • 342

Noem dan eens een paar zaken op, die aanwezig zijn bij Grand MA en volgens u niet mogelijk zijn met ChamSys?

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Het voert te ver om beide tafels hier in detail te bespreken, maar in een directe setup laat ik het u graag zien.
                    Arvid Buit

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Het voert te ver om beide tafels hier in detail te bespreken, maar in een directe setup laat ik het u graag zien.
                      Krijgen we daar een verslag van? Ik denk dat dit een heel leerzame samenkomst zal zijn. En als je zelf nog iets mist, Arvid, dan kun je het altijd nog laten weten aan de developers van Chamsys... voor je het weet zit jouw gemiste functie in een volgende softwareversie...
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• marciano
                        • Feb 2006
                        • 164

Ik denk niet dat we in dit topic een wedstijd van moeten maken welke tafel de "meeste" opties hebben. Ik zelf heb daslight en met jands vista zowel echte console en pc wing gewerkt. En in de console werkt sneller omdat de hardware alleen bezig is met licht en in windows is het met tal van andere dingen bezig ook al is alle troep er af.
                        Dus naar mijn mening is een console is altijd beter maar de betere console bouwers hebben uiterst stabiele pc software (bedoel ik dus niet daslight/sunlite mee) Uit mijn ervaring loopt dat vaak vast en je kan niet live ingrijpen en het programmeren is zo goed als onmogelijk omdat je nooit de precieze dmx waardes krijgt met een muis. Maar je krijgt wat je betaald daslight/sunlite is goedkoop en dat merk je ook. Ik ga er altijd van uit als je meer dan 6 MH's gebruikt neem dan een console of een pc oplossing van goedmerk met wing (chamsys/flying pig/jands vista etc...) gebruikt je minder dan 6 MH's dan is daslight/sunlight een leuke oplossing ook leuk oor drive in shows. of een schooltje die een aantal movingheads hebben.

Comment

• Lighting
                          • Sep 2004
                          • 209

Originally posted by AJB
                          Mocht dit verhaal tzt tot een meeting komen dan wil ik daar graag bij zijn . Ik ben erg benieuwd hoever de chamsis nu eigenlijk is..(aangezien ik hem alleen in het begin op de beurs heb gezien). Wat niet wil zeggen dat ik toen al niet onder de indruk was van enkele functies.

met vriendelijke groet,

Lighting
                          Nils Berens
                          LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

Comment

• Lighting
                            • Sep 2004
                            • 209

Originally posted by marciano
                            Ik denk niet dat we in dit topic een wedstijd van moeten maken welke tafel de "meeste" opties hebben.
                            Denk niet dat Arvid dit bedoeld , ik denk dat hij bedoeld hoeveel functies direkt of via veel omwegen te bereiken zijn......dat is namelijk een van de grote verschillen tussen een PC en een "high end" lichttafel.

Daarnaast geef je aan wat de stelling van Arvid en mij al die tijd is .........

serieuze productie---> serieus materiaal,mensen en dus ook lichttafels

Lighting
                            LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

Goed, gaan we nu weer on-topic verder.
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• gyon15
                                • Sep 2008
                                • 4

probleem met dvc2

ik heb de demo van daslight virtual controller 2 gedownload en werkt prima met scenes maken enz. maar als ik mijn scenes live ga afspelen en klik de scene aan dan gaan de lampen van alles doen maar wat niet de bedoeling is. kan iemand me helpen?

Comment

Working...