Martin Roboscan 218 MSD200 of MSD250

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renebiemans
    • May 2006
    • 156

Martin Roboscan 218 MSD200 of MSD250

Ik heb deze week een Martin Roboscan Pro 218 MK2 gekocht zonder lampen. Nu zei degene waarvan ik hem had gekocht dat hij omgebouwd was naar MSD250. Maar er kon volgens die persoon ook MSD200 in.

Op het voorschakelapparaat staat het volgende:
    Ignitor ES 82
    For thin halide lamp SN 250
    Van het merk: philiphs
    Op de Condensator:
    35 Uf
    Op de spoel / trafo:
    Dantrafo A/S 8700 Horsens DK

Over het voorschakelapparaat kan ik niks op de site van philiphs vinden.

Wat voor voorschakelapparaat zit er in normaal in de Martin 218 scanner?

Welke lamp zou ik het beste er in kunnen doen en hoe zou ik kunnen zien als die lamp er echt in kan?
  • mustang1
    • Sep 2006
    • 94

RoboScan Pro 218 Mk II Specifications

Description
    The RoboScan Pro 218 is a mid-sized automated moving-mirror profile luminaire for a 200 W discharge source. It provides colors, gobos, full-range dimming, variable strobe, stand-alone operation, and full compatibility with DMX-512 and Martin RS-485 controllers.

Source
    Philips MSD 200: 2000 hr, 6000K, 67 lm/W
    Control: automatic lamp strike
    Mooi spul, he?

Comment

• renebiemans
      • May 2006
      • 156

Ik weet dat de roboscan normaal gesproken voor een 200 wat gasontladingslamp is: MSD 200. Maar hij is volgens de vorige eigenaar omgebouwd nu moet ik dit dus zeker weten.

Comment

• tijn
        • Oct 2003
        • 184

De standaard is inderdaad de MSD 200. Er zijn wel ombouwsetjes om ook een MSD 250 te kunnen gebruiken zoals bij de 518. Er is echter ook nog een amerikaanse versie die gebruik maakt van een 250 watt lamp van Martin en dat is niet dezelfde als een MSD 250 (ik spreek uit ervaring )

Vooral goed kijken welke lamp er nu in zit en exact dezelfde bestellen lijkt me...

Comment

• renebiemans
          • May 2006
          • 156

Op het moment zit er dus geen lamp in. Toen ik hem kochte zat er ook niet eentje in dus dat weet ik niet.

Heeft misschien iemand ook een Martin 218 en zou die misschien kunnen kijken wat voor ignitor er in zit(zwart ding rechts van de lamp)?

Of heeft misschien iemand een linkje waar de specificaties van zo'n ombouw setje op staan?

Comment

• djkevinkd
            • Jul 2007
            • 34

vraagje over de martin pro 218

beste,
            ik beschik al enkele jaren over 2 martin 218 die het nog uitstekend doen.
            deze worden aan gestuurd met een martin 2518 controller.

en hebben momenteel per scan 8 dmx kanalen
            - licht + strobo
            - dimmer
            - gobo wheel
            - color wheel
            - pan
            - pan met heel fijne beweging aanspiegel
            - tilt
            - tilt met heel fijne beweging aanspiegel

nu mits ik op men 2518 controller maar telkes kan werken met 6 schuivers (dmx kanalen)
            moet ik enkel voor de tilt en de tilt met fijne regeling een volgende reeks van 6 schuivers (dmx kanalen ) gebruiken en dit voor enkel die 2 dmx kanalen.

nu heb ik hier nog oude brochure gevonden over pro 218 scan
            waar volgende staat

control interface:
            control via rs - 485 and dmx 512 protocols.
            8 and 16 bit pan/tilt tracking resolution
            channels/dmx mode 6/1, 6/2, 6/3
            stand-alone mode with auto or music trigger
            address selection via dip switches.

nu is men vraag of er mogelijkheid is om de aantal dmx kanalen te kunnen intestellen. ( 8 of 16 bit mode)
            zodat vb die tilt met fijne regeling aanspiegel en die pan met fijne regeling aanspiegel daar van tussen zijn zodat ik telkes per scan op reeks van 6 dmx kanalen ( 6 schuivers) men 2518 kan bediennen en programmeren.

vb had vroeger 2 mini mac die op light jocky geloof 10 dmx kanalen hadden en je kon deze instellen naar 6 dmx kanalen als ik deze gebruikt op men 2518 controller.

iemand enig idee gegroet

Comment

• LJ Gerrit
              • Apr 2002
              • 479

Martin Pro218 beschikt over een MSD 200. Deze scanner is helaas niet om te bouwen naar een MSD 250/2.
              Dit geldt alleen voor Martin Pro518.
              ------------------------------------------------
              Without colour, there is no perception
              ------------------------------------------------
              MvG

Gerrit Schottert
              Controllux

Comment

• renebiemans
                • May 2006
                • 156

Zoals ook in de datasheet staat kun je de scanner in 3 dmx modes zetten. Waaronder ook 8 of 16bit modus.

Dit kun je doen door en dipswitchje op de printplaat deze bevindt zich onder de spiegel.

Comment

• djkevinkd
                  • Jul 2007
                  • 34

dmx modes

Originally posted by renebiemans
                  Zoals ook in de datasheet staat kun je de scanner in 3 dmx modes zetten. Waaronder ook 8 of 16bit modus.

Dit kun je doen door en dipswitchje op de printplaat deze bevindt zich onder de spiegel.

hey
                  thx voor deze data sheet. heb eens gelezen en heb de procedure gevonden betreft die 3 dmx modes.

merci
                  probleem op gelost

grtzz
                  Last edited by djkevinkd; 05-08-07, 17:07.

Comment

• renebiemans
                    • May 2006
                    • 156

Vandaag de MSD 250 lampen binnen gekregen en erin gestopt deze werkt gewoon. Ben nu aan het kijken als hij niet te warm word etc. Dus tot nu toe zou de verkoper gelijk kunnen hebben dat deze 2 scanners omgebouwt zijn. Welliswaar zijn dit twee goedkope MSD250 lampen van een oem merk. (alleen om te testen)

Hoort het trouwens dat de gasontladingslampen direct al aan 1 kantje een beetje dof zijn? Of zou het kunnen aanduiden dat het gebruikte lampen zijn(werden verkocht als nieuwen) of gewoon omdat het goedkpe oem lampen waren?

Wat me ook opvalt is dat de pan & tilt gedraait zitten in vergelijking tot een winner scan. Ik kan niks in de handleiding hierover vinden. Maar is er ook een andere manier om dit goed te zetten? Op draaien van de hele scanner na dan.
                    Last edited by renebiemans; 08-08-07, 20:09.

Comment

• tijn
                      • Oct 2003
                      • 184

Als je de bovenkant openmaakt en het gedeelte met de spiegel eraf haalt kun je kijken of de stekkers van de pan en tilt motoren goed zitten. Anders kun je ze natuurlijk gewoon omdraaien...

Comment

• renebiemans
                        • May 2006
                        • 156

Ik bedoel eigenlijk zodra de PAN van roboscan links is, is de PAN van The Winner Rechts en iddem bij Tilt.

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

Ik bedoel eigenlijk zodra de PAN van roboscan links is, is de PAN van The Winner Rechts en iddem bij Tilt.
                          Da's op een fatsoenlijke tafel danwel in een fatsoenlijk licht-programme gewoon in te stellen (pan/tilt-invert).

Als je de DMX-listings van beide apparaten erbij pakt zou je als 't goed is moeten zien.
                          Creating shows beyond Imagination

Comment

• NiTRO
                            • Sep 2002
                            • 677

Hoort het trouwens dat de gasontladingslampen direct al aan 1 kantje een beetje dof zijn? Of zou het kunnen aanduiden dat het gebruikte lampen zijn(werden verkocht als nieuwen) of gewoon omdat het goedkpe oem lampen waren?

Is niet vreemd dat de lampen iets dof zijn, als het midden maar niet totaal ondoorzichtig is.

Comment

• renebiemans
                              • May 2006
                              • 156

Eergisteren heb ik eindelijk de roboscan gebruikt bij een bandje ging opzich redelijk. Ik mis alleen nog enkele functies op het paneel wat ik nu heb. Zoals een shape generator en een over fade functie zodra ik een andere memory aanklik(sgm regia 256). Dus weet iemand nog een paneeltje die deze functies wel heeft? Budget: onder of rond de 1000 euro(eventueel tweede hands).

En ik had nog een klein vraagje mbt de roboscan zelf: Is het verstandig om hem om te bouwen dat ik de lamp handmatig uit kan zetten en toch de ventilator kan laten draaien. Zodat de lamp beter kan afkoelen?

Comment

Working...