Leeswijzer voor licht- en geluidsplan, HELP!!!

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marjolein
    • Sep 2007
    • 2

Leeswijzer voor licht- en geluidsplan, HELP!!!

Hallo allemaal,

Sorry dat ik, als leek zijnde op het gebied van licht en geluid, jullie in dit forum kom lastig vallen. Maar ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Voor mijn opleiding Vrijetijdsmanagement moet ik een leeswijzer voor een licht- en geluidsplan maken.
    Dit houdt het volgende in:
    -Ik moet aangeven wat een licht en geluidsplan is (met van elk onderwerp korte omschrijving en definities)
    -Aangeven waar een licht- en geluidsplan uit bestaat
    - En ik moet een voorbeeld van een licht- en geluidsplan toevoegen.

Nou is het probleem dat ik via internet weinig kan vinden hierover en op mijn school heb ik ook beperkte informatie gevonden.

Heeft iemand informatie voor mij?
    Kan iemand mij vertellen wat er exact in deze plannen moet staan?
    En heeft iemand voorbeelden?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik loop echt vast...

Groeten Marjolein
  • peterkuli
    • Nov 2002
    • 113

Misschien heb je hier wat aan?

Google anders even op het woord: rider

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Beste Marjolein,

Als afgestudeerd manager kan ik je een paar tips geven voor het managen van je eigen vrije tijd...

De beheersaspecten zijn in dit geval "kennis", "tijd" en "personeel".

Kennis kun je vergaren (niet je huiswerk op een forum planten en hopen op antwoord), Tijd moet je vrijmaken (natuurlijk is het handiger als wij je de oplossing geven, maar daar leer je niks van), en Personeel ben je in dit geval zelf, en dat zijn wij niet...

Kortom: Als je inhoudelijke vragen hebt ben je altijd van harte welkom, maar voor je huidige post verwijs ik je naar www.wiewilmijnhuiswerkmaken.nl

Leisuremanagers opgelet: vrije tijd investeren in jezelf: hoofdstuk 1

- Pak een stoel
      - Ga zitten
      - Neem een bak koffie
      - Bedenk het onderwerp waarover je een gebrek aan kennis hebt
      - Probeer te achterhalen waar die kennis eventueel beschikbaar zou zijn
      - Neem contact op met professionals, en stel inhoudelijke vragen
      - Vraag vooral geen dingen als " wat is een lichtplan", want dat kun je zelf ook bedenken... Je hebt zware plannen, en....? Juist...

Dikke kus,

AJB
      Last edited by AJB; 03-09-07, 15:56.
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Hahaha jij moet leraar worden!

1 vraagje, ik neem aan dat je werkt aan het aanrecht gezien het feit dat je eerst gaat zitten en dan een bak koffie zet??

verder kan ik me er geheel in vinden..

tip aan de poster van dit onderwerp: op www.huiswerkmakendoejezo.nl is nog meer nuttige info te vinden.
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Marjolein
          • Sep 2007
          • 2

AJB, bedankt voor de wijze raad...!
          Het komt misschien zo over, maar zo is het niet bedoelt.
          Mijn vraag is eigenlijk of iemand kon aangeven wat de onderwerpen zijn van een licht- en geluidsplan zodat ik specifieker kan zoeken.
          Blijkbaar was dit niet duidelijk!

Tevens is het niet de bedoeling dat ik een licht- en geluidsplan maak maar in mijn verslag toevoeg zodat anderen dit als voorbeeld kunnen gebruiken. Vandaar dat ik op dit forum terecht kwam.

Comment

• DJ nn
            • Jun 2006
            • 489

Originally posted by Marjolein
            Mijn vraag is eigenlijk of iemand kon aangeven wat de onderwerpen zijn van een licht- en geluidsplan zodat ik specifieker kan zoeken.
            Blijkbaar was dit niet duidelijk!
            Kan het nog duidelijker ?

Het feot dat je hier terecht kwam is het feit dat je weet dat het over licht/geluid gaat...

Een plan is iets waar iets op getekend staat hoe iets eruit ziet... (denk aan een bouwplan)

Als het over licht/geluid gaat, staat er dus specifiek iets over ...../...... op.
            JUIST!

Wat licht/geluid staat/hangt waar enzo...
            Lijkt me toch niet zo moeilijk.

grtzz DJ nn
            ... the sound of silence...

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

In een lichtplan staan altijd de fixtures met een fixturenummer. Wij hebben er ook altijd een Kleurenfilternummer, een GOBO nummer en het wattage bijstaan.

Onderdeel van het lichtplan is een Stellingsschema. Hierin beschrijf je hoe je alle spots (fixtures) moet stellen.

Extra kan dan zijn een Patchlist voor aan je dimmerrack, waarop de fixturenummers op het lichtplan met dimmerkanalen zijn gekoppeld.

Geluidsplan heb ik geen ervaring mee!

Zo, in een notendop. Verbeteringen hoor ik ook graag
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Hoi Marjolein,

Voor simpele woorddefinities altijd even Wikipedia checken!

Lichtplan - Wikipedia
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Originally posted by Upgrading your system
                  Hahaha jij moet leraar worden!
                  Ben ik al

Verder Marjolein: in een lichtplan wordt de vooraf vastgestelde visuele voorstelling van een voorstelling beschreven. Dit kan d.m.v. een technische tekening (plattegrond met aantallen en soorten lampen), en doormiddel van bijv. een focuslijst (hoe de lampen gericht worden, welke kleur etc). Tegenwoordig kan dit ook d.m.v. een 3D voorstelling, uit programma's als Wysiwyg (what you see is what you get) en Martin Showdesigner (wysiwyg & Vivien - Virtual Event Designer, industry standard tools for event professionals en www.lighthouse.nl voor voorbeelden).

Informatie kun je vinden op wikipedia, google etc. Als je de genoemde sites bezoekt kun je erg veel informatie vinden over ontwerp en visuele voorstellingen. Tevens ladingen aan links naar ontwerpers en lichtbedrijven.

Probeer eerst altijd woordontleding, dan heb je de beste omschrijving al gevonden

Anyway: veel succes met je opdracht...
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Zow....eerste schooldag.....nu al een slotje.

Alle lof voor de manier waarop de vraagstelling werd onderbouwd, een speklederen medaille voor het antwoord van AJB, de pogingen van anderen werden eveneens hoogstelijk gewaardeerd, maar....

Wij zijn een forum voor professionele eindgebruikers, we zijn geen digitale enceclopedie ( wiki zuigt bigtime! ...be real, je mag zelf editen...)

Een managers opleiding is HBO of post HBO, een dergelijke povere onderbouwing en kwetsbare opstelling passen niet in een managementstructuur anno 2007.
                    Vermits ik een antroposofische achtergrond heb meen ik rekening te moeten houden met de kwetsbare kant van de (aankomend) managers en juniormanagers ( welke manager drinkt zn koffie aan het aanrecht?), vandaar deze toelichting.

Het managen van continuiteit en kwaliteit van het forum is de aan mij gedelegeerde taak, onder verwijzing naar de forum spelregels en een extra zoektip op het Engelse 'moderate' laat mij niet anders dan een orgineel hangslot.

...wat me doet herinneren, het MBO krijgt deze week weer en masse de opdracht om uit te gaan knobbelen wat het kost om een schoolfeest te organiseren, even een creatief vervolg op de mail van vorige jaargangen maken....

kusjes ook van mij, zakdoekje erbij als mijn boodschap confronterend is geweest. Denk maar dat ik een klote dag achter de rug heb en dat ik het via dit forum op je afreageer, ik weet beter, maar als het voor jou een troost is dan kan ik daar prima mee leven.

owja....wat ik eigenlijk wilde zeggen: Als je een HBO studie volgt, je bent slim genoeg om te registreren op dit forum maar je maakt geen gebruik van de zoekfunctie,. dan is de kans groot dat wij mekaar in het theater tegen gaan komen. Ik doe namelijk een toertje voor mensen met cognitieve stoornissen.
                    Last edited by moderator; 03-09-07, 20:14.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...