shutter mac250+ tikt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJKEVIN
    • Dec 2005
    • 426

shutter mac250+ tikt

Ik zit met een mac 250+ die alleen maar in vaste installatie heeft gehangen en daar hangt hij nog steeds!
    Maar er zit toch nogal speling in het binnenwerk.
    Dit is volgens mij de oorzaak van de tikkende shutter.
    Hij maakt echt een rot tikkend geluid.
    Verder gaat hij niet helemaal meer open. Als de andere mac's scans de gobo's/dimmers open hebben, blijft de defecte mac
    voor de helft dicht.

Kennen jullie dit probleem?

Hoe wordt het veroorzaakt en wat is er aan te doen?

Groeten
    Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

vaak is het volgens mij gewoon een kwestie van eens naar beneden halen,
    los halen en eens schoonmaken.

zoals je zegt....hangt in vaste installatie...tja, en stof is onvermijdelijk.

En misschien is er ook wel een goedje om het binnenwerk mee in te smeren zodat 't allemaal weer soepeltjes gaat lopen... maar dat weten de Die Hard LJ's op dit forum vast wel.

maar ik heb er ooit wel eens wat uit elkaar gehaald en schoongemaakt, en dat doet vaak al wonderen.
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• LJKEVIN
      • Dec 2005
      • 426

Originally posted by Stage-Q
      vaak is het volgens mij gewoon een kwestie van eens naar beneden halen,
      los halen en eens schoonmaken.

zoals je zegt....hangt in vaste installatie...tja, en stof is onvermijdelijk.

En misschien is er ook wel een goedje om het binnenwerk mee in te smeren zodat 't allemaal weer soepeltjes gaat lopen... maar dat weten de Die Hard LJ's op dit forum vast wel.

maar ik heb er ooit wel eens wat uit elkaar gehaald en schoongemaakt, en dat doet vaak al wonderen.
      Om de 1,5 maand gaat al het intiligent daar naar beneden
      maak ik ze ff goed schoon, en gaan ze weer schoon de lucht in.

Dus stof is niet de boosdoender.. lijkt me meer iets mechanisch..doordat we wat speling in zit.. raar!!

Comment

• Stage-Q
        • Sep 2007
        • 389

Originally posted by LJKEVIN
        Om de 1,5 maand gaat al het intiligent daar naar beneden
        maak ik ze ff goed schoon, en gaan ze weer schoon de lucht in.

Dus stof is niet de boosdoender.. lijkt me meer iets mechanisch..doordat we wat speling in zit.. raar!!
        bij het schoonmaken misschien iets te ruw geweest?

Onderdelen gaan niet loszitten als ze alleen maar op 1 plek hangen.
        Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• LJKEVIN
          • Dec 2005
          • 426

Nee dat lijkt mij ook niet, misschien dat het altijd al een beetje speling heeft gehad.

Ik maak ze heel simpel schoon, maar kom niet echt bij de shutter in de buurt. Alleen met een soort langere wattenstaafjes.. om het stof weg te halen...

Achja,

ik laat hem wel even nakijken

Comment

• fl@x
            • Oct 2003
            • 194

Hey kevin,

Of je hebt met het schoonmaken een shutter blad krom gemaakt. Zo niet kan het zijn dat de stapmotor aan het einde van zijn latijn is...

Maar ik heb sterk het vermoeden dat de twee bladen elkaar raken tijdens het shutteren....
            Zo niet, dan toch!!!

Comment

• LJKEVIN
              • Dec 2005
              • 426

Inderdaad Sander ze raken elkaar tijdens het shutteren.

Maar bij de shutterblad is niemand in de buurt geweest, het tikken deed hij volgens de jongens van de soos waar ze hangen al een wat langere tijd, en het werd steeds erger.

Enig prijsindicatie van zo'n stappenmotor incl inzetten e.d. ???
              Last edited by LJKEVIN; 12-11-07, 23:24.

Comment

• fl@x
                • Oct 2003
                • 194

Anders geef hem een keer aan Leon mee, dan kijken wij er op de zaak wel ff naar.....
                Zo niet, dan toch!!!

Comment

• LJKEVIN
                  • Dec 2005
                  • 426

Originally posted by fl@x
                  Anders geef hem een keer aan Leon mee, dan kijken wij er op de zaak wel ff naar.....
                  Ok, doe ik.. als je me zn nr keer kunt mailen?

Groeten..

Comment

• LJ Chris
                    • Jul 2002
                    • 477

Probeer eens het kromme shutterblad wat rechter te plooien met een universeeltang. Zorg er wel voor dat je geen kracht uitoefent op de motoras!
                    Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

Tikkende motor... lijkt alsof hij zijn eindpositie niet ziet en zo tegen zijn mechanische stop komt... sensor defect?

Moet zeggen dat ik een mac250+ nooit heb opengehad... maar lijkt me overal ongeveer zelfde principe.
                      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• flash-a-new-generation
                        • Nov 2006
                        • 228

Originally posted by axs
                        Tikkende motor... lijkt alsof hij zijn eindpositie niet ziet en zo tegen zijn mechanische stop komt... sensor defect?

Moet zeggen dat ik een mac250+ nooit heb opengehad... maar lijkt me overal ongeveer zelfde principe.

ik heb ooit met een Hi-end studiospots deze problemen ervaren. het kan idd aan stof of vuil liggen maar ook kan het zo zijn dat de shutter is verbogen door de hitte in de kop. dan is er een koelingsprobleem.. maar dat kun je meteen aan de shutter zien!
                        EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• LJKEVIN
                          • Dec 2005
                          • 426

Originally posted by axs

Nee, de motor tikt niet.. het zit hem echt in het shutterblad dat ergens tegenaantikt alsware.

maar wordt opgelost.. slotje door modje??

Comment

• mustang1
                            • Sep 2006
                            • 94

Kijk ff of dat ie in zijn stap staat of er net buiten...

Zet de spot aan, laat hem uit reset komen en maak de kap open zodat je bij de shutters kunt komen. Zet de shutters open of dicht en kijk of je ze nog tegen het eindpunt aan kunt drukken. Als je ze tegen het eindpunt aan drukt en weer loslaat moeten ze vanzelf iets terugveren. Doen ze dit niet en blijven ze staan, kun je ze iets los draaien en op een ander punt weer vastzetten. Zo ben je van het getik af, het gaat vaak maar om 1 of 2 milimeter. Mocht je er dan nog niet vanaf zijn, controleer dan even of het shutterblad niet loszit op het bracket wat op de as van de motor zit, dit is vaak ook nog wel eens een probleem als de spots wat ouder zijn.

Succes!!
                            Mooi spul, he?

Comment

• fl@x
                              • Oct 2003
                              • 194

Probleempje is weer opgelost, De shutter module was uit zijn bevestiging geschoten. Werkt weer als een zonnetje..
                              Zo niet, dan toch!!!

Comment

Working...