licht slang op een dimmer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cris
    • Oct 2005
    • 61

licht slang op een dimmer

Hey van het weekend had ik een ''Avolites 4000 24 channel dimmer
    125amp CEE'' dimmer mee op klus
    en ik had 2 lichtslangen mee voor op een catwalk . maar toen zij een licht man ( die mee was ) dat die niet op een dimmer kanaal konden vanwege dat ze te weinig stroom vragen en dat dan de dimmer kanaal stuk kan gaan ..

ik gebruik meestal dimmers van showtec en daar heb ik ze altijd gewoon op een dimmer kanaal staan ..

dus ik weet niet of dat waar is dat de dimmer er stuk van kan gaan ...
    dus vandaar deze vraag klopt het verhaal wat hij zij ..??

mvg cris
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

kan zijn dat je een dummy load nodig hebt...

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Je hebt bij veel dimmers idd een minimale belasting nodig, dat 'probleem' heb je zelfs al bij dimmers voor in huis installatie's ! (van die 60 tot 300 watt dingen, gaan flikkeren onder de 60 watt)
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• ikweetvannix
        • Oct 2006
        • 66

Originally posted by ralph
        kan zijn dat je een dummy load nodig hebt...
        Dit lost bijna altijd de problemen op die je ervaart als je lampen gaat dimmen die daar eigenlijk niet op bedacht, of voor bedoeld waren, zoals specials in decorstukken (schemerlampen etc), of de lichtslang van de topicstarter (Heb je foto's van het geintje? Ik vind het gebruik van lichtslangen zwaar overrated, ben benieuwd hoe het in deze situatie uitpakte)

Edit: Een dummy, of ballast, is dus een extra lamp (of eigenlijk gewoon extra opgenomen vermogen) die paralell hangt aan de lamp die je wilt gebruiken. Zo "denkt" de dimmer dat er wat te dimmem valt, en doet z'n werk. De term ballast is in dit geval niet te verwarren met het voorschakelcircuit van een gasontladingslamp, dit wordt ook ballast genoemd.

I'm no expert, maar een dummy, of ballast is de oplossing voor twee verschillende oorzaken;

1. Oudere dimmers, en hedendaags goedkope dimmers werken met bepaalde electonica (triacs, trysistors) die een minimale belasting nodig heeft om te werken.

2. Moderne dimmers hebben wat ze noemen load protection. Omdat een onbelast circuit toch onder stroom kan staan, hebben ze hier de eis ingesteld dat er een minimale belasting moet zijn, anders geeft de dimmer geen output.

Nogmaals, correct me if i'm wrong

Edit 2: Als reactie op de post onder deze, en eigenlijk de hele issue: Het lijkt mij ook zeer stug dat een dimmer overlijdt door onderbelasting. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de persoon in kwesite ervaring heeft met gare lichtslangen (en die zijn er nogal wat), en ze daarom liever niet aan een dure Avolites dimmer hangt
        Last edited by ikweetvannix; 21-11-07, 23:52.
        "Speakons in je oren..."

Comment

• RenéE
          • Oct 2006
          • 291

Een normale lichtslang heeft ongeveer een vermogen van 15W/m. Mits het niet 2 kleine prutsstukjes waren zie ik geen reden waarom je er problemen mee zou moeten krijgen. (en in het andere geval lijkt het mij alsnog zeer stug dat je dimmer er aan onderdoor zou gaan, maargoed wie ben ik nou eenmaal om dat te stellen?)

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Minimale belastingen zijn meestal een gevolg van te goedkope elektronica. Een beetje deftige dimmer stuurt zelfs een lampje van 15 Watt goed aan en overlijden aan onderbelasting heb ik nog nooit een dimmer weten doen.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

LOL...dan heb ik zeker bijzonder vaak met minder deftige MA, RJ, Avo en Zero dimmers te maken
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• 4uss
                • Aug 2005
                • 578

Hoe lang is de gemiddelde catwalk? Bij een lichtslang van 45 meter (dat is dan wel erg lang natuurlijk) zit je rond de 700Watt, ik heb vaak zat die lichtslangen aan een dimmer gehangen zonder een enkele vorm van problemen, en dat waren gewoon die ultra-cheap Showtec MultiDim's, met een dimmer als die Avolites verwacht ik toch echt niet dat je daar last van krijgt. En anders kun je de volgende keer altijd nog priklint gebruiken of zo, dan is de belasting sowieso voldoende ;-) (of het mooi is is natuurlijk een tweede, maar dat vraag ik me bij lichtslang ook af)

Comment

• JeroenVDV
                  • Mar 2004
                  • 963

In zo'n geval lekker die technicus een parretje op 't kanaal laten bijprikken met een blauw filtertje ervoor en ergens achter 't decor ophangen. Heeft hij ook weer z'n dag. Klaar!
                  Creating shows beyond Imagination

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Nou mijn Chinese 6 ch dimpack (20 A per kanaal volgens de fabrikant, 10 A volgens de Europese regelgeving) dimt perfect een gloeilampje van 15 Watt hoor!
                    En dat geldt ook voor mijn 12 kanaals dimpack van Silicon...
                    Immers: een deftige dimmer neemt zijn synchronisatie om de fase juist aan te snijden af van de voeding zelf en niet in serie met de lamp zoals goedkope versies met 7 onderdelen dat doen. Tevens pulst de sturing vaak genoeg om zelfs bij lage triacstromen de stroomkring open te houden. Dat een MA of een Zero of een andere deftige dimmer dit niet zou kunnen kan ik niet geloven.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• StevenGeerts
                      • Nov 2005
                      • 101

Nu we het toch over vreemd dimmergedrag hebben...hier is er nog eentje. Stel, je neemt een Showtec switchpak en je hangt er een motor aan om een spiegelbol mee aan te drijven. De motor is slecht 15W. Dan kan het zijn dat zelfs bij uitschakelen de bol blijft draaien. Blijkbaar zit er een lekstroom in het switchpak die heel klein is maar wel voldoende om de motor te blijven aan drijven.

Dit probleem kan je oplossen door een par op hetzelfde kanaal te plaatsen.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

bij een draaiende spiegelbol zal het vermogen dat de motor nodig heeft zeer laag zijn: immers de enige mechanische verliezen die moeten worden gecompenseerd zijn het verlies van de luchtwrijving van de bol en de verliezen in de lagers. Dat is lang geen 15 Watt (trouwens 15 watt is al voor een zeer aardige bol). Bij het opstarten natuurlijk zal er wel meer vermogen nodig zijn omdat er energie moet geleverd worden die de mechanische verliezen compenseert en ook nog de massa van de bol in versnelling brengt. Meestal is het dus zo dat een motor van 15 Watt niet zal starten als de dimmer uit staat en de bol stilstaat maar wel blijft doordraaien op de kleine lekstroom. Een PAR parallel zitten is overkil en niet CO2-vriendelijk... een peertje van 25 Watt zal volstaan (compenseert dan ook nog het inductieve gedrag van de motor).

Comment

• StevenGeerts
                          • Nov 2005
                          • 101

Ik spreek niet uit veronderstelling maar uit ervaring hoor. Je zet de switchpak uit maar de bol blijft gewoon draaien en de bedoeling is toch om zelf te kiezen wanneer die moet draaien of niet (en niet van als ie nog niet draaide kan je hem aanzetten maar niet meer uit zetten...) Ik los het op door de PAR die op de bol schijnt er parallel over te zetten.

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Originally posted by StevenGeerts
                            Ik spreek niet uit veronderstelling maar uit ervaring hoor. Je zet de switchpak uit maar de bol blijft gewoon draaien en de bedoeling is toch om zelf te kiezen wanneer die moet draaien of niet (en niet van als ie nog niet draaide kan je hem aanzetten maar niet meer uit zetten...) Ik los het op door de PAR die op de bol schijnt er parallel over te zetten.
                            Die ShowTec switchpacks heb ik ook al wel ervaring mee: Het zijn geen relais-packs maar 'gedowngrade' dimmers, als je daar een kanaal van uitzet blijft er gewoon 230V op de uitgang staan maar je kan er geen vermogen over trekken. Heeft ons nog de nodige kopzorgen gekost toen we zo'n ding wilden inzetten als kill-switch voor een laser (ja, i know, niet de bedoeling, was niet mijn call) maar nadat we het met de belasting (laser dus) getest hebben werkte het wel.

Voor kleine belastingen (10 of 20W) gaan sommige dimmers inderdaad wat moeilijk doen. Verdeelblokje met een PAR of iets anders wat wat vermogen trekt en het is opgelost.
                            First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...