Lichtregeling

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mattijans
    • Dec 2007
    • 3

Lichtregeling

Hallo,

Voor het vak Vermogenelektronica in school moeten we een studie maken over het aansturen van halogeenlampen bij podiumverlichting.
    Nu is het blijkbaar niet simpel om schema's van dimmers vast te krijgen bij fabrikanten of te weten te komen welke types triac's en thyristoren gebruikt worden.

Zijn er mensen die me hierbij kunnen helpen?

De dingen waar ik graag meer had over geweten zijn:[LIST][*]Types van triac's of thyristoren of andere halfgeleiders die gebruikte worden[*]mogelijke manieren van ontstoring[*]aansturingstechnieken (vb. PWM,...)[*]interessante links[*]schema's van dimmers[/LIST]Alvast bedankt!

Groeten Mattias
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Dit ruikt naar luiheid i.v.m. zelf huiswerk maken hoor. Er zijn op het net tig schema's van dimmers te vinden, inclusief alle mogelijke goede en minder goede zelfbouwtypes. Ook is vermogenselektronica, want daar valt dit onder, al lang een volwassen tak van de elektronica zodat je ook daarover HOPEN lectuur vindt.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• mattijans
      • Dec 2007
      • 3

Dit is absoluut niet de bedoeling andere mensen het werk voor mij te laten doen maar voor mezelf meer bronnen te verzamelen.
      Zelf heb ik al redelijk wat gevonden maar echt schema's van kant en klare dimmers heb ik nog niet gevonden. Ook veel gebruikte types van halfgeleiders vind ik niet of de gebruikte types bij bepaalde vermogenklassen.

Zelf weet ik ook wel dat vermogenelektronica een aparte tak is maar ook in boeken blijkt het hoofdstuk over dimmers (triac) en de aansturing hiervan meestal eerder beperkt.

Comment

• LJmalcolm

Hier kun je wel het een en ander vinden over elektronica en dimmerschakelingen.

Circuits Online - Schakelingen

Grtz malcolm

Comment

• mattijans
          • Dec 2007
          • 3

Originally posted by LJmalcolm
          Hier kun je wel het een en ander vinden over elektronica en dimmerschakelingen.

Circuits Online - Schakelingen

Grtz malcolm
          Ja, deze had ik ook al gevonden.
          Toch bedankt.

Comment

• Radar
            Moderator
            • Jul 2002
            • 890

En wij doen hier inderdaad geen huiswerk.
            Slotje dus.
            Ik doe niet aan bijgeloof.
            Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...