Ik was gisteren in een cultureel centrum waar ik eerder toevallig ontdekte dat er een Par niet geaard was. Er hing wel een blauwe CE stekker aan, met aardingspen dus, maar er zat geen groen/gele draad in de kabel, en dus natuurlijk ook niets aangesloten aan het Par-armatuur zelf. Men kon mij daar niet vertellen of ze deze Par zo zelf gekableerd hadden of ze die zo gekocht hadden, maar ik ontdekte wel dat ze er nog een paar hadden op de gelijk"aard"ige manier. Is het niet wettelijk verplicht dat als men Parren verkoopt dat ze dan geaard zijn?? wie weet hier meer over?! merci!
Parren zonder aarding?
Collapse
X
-
Labels: None
-
Wanneer een behuizing niet dubbel geisoleerd is en spanning kan geleiden is het verplicht deze te voorzien van een aarding.
Deze Parren hadden dus geaard moeten zijn.
eigen"aard"ig dat dit niet het geval is.
maarja. 2 aderig draad is nu eenmaal goedkoper dan 3 aderig.
eraf slopen, herstellen en factureren zou ik zeggen!Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg. -
Ja, als je de "parsafe" gebruikt en een kunststof wartel, is je par dubbel geïsoleerd, en dan mag je niet aarden, als ik het me goed herinner.
Waarschijnlijk kan Gerard G. hier ook nog wel wat op toelichten?
Het is iig zeker zo, dat een dubbel geïsoleerd toestel normaal met een twee-aderig snoer is aangesloten.Comment
-
Comment
-
voor de duidelijkheid : alle pennen op een CE-form moeten uitbedraadt zijn. Dus 2draads kabrl mag sowieso niet via een CE-form. Das 1.
Verder moet er eigenlijk altijd een "keurmerk" zijn, dat ons vertelt hoe de zaak functioneert. 2draads: met een klasse II configuratie : dus dubbel geisoleerd, en derhalve extra veilig: met zo'n platte scheerapparaat stekker zeg maar.
Of : gewoon klasse 1, dus enkel geisoleerd, maar dan met een aarddraad, en een aardleiding naar de aarde/pe/massa van de par.Comment
-
Ja, zie je wel dat je iets kunt toevoegen! Dat alle pennen bedraad moeten zijn wist ik dus niet.
Blauwe Ceeforms met 2 pennen lijken niet te bestaan, dan kun je dus eigenlijk geen klasse 2 parren legaal op een Ceeform kontaktdoos aansluiten?
Op de sticker die je bij je Parsafe krijgt staat het klasse 2/dubbel geïsoleerd ikoontje, dus dan moet je er eigenlijk een platte steker met twee-aderig snoer aanzetten om aan de regels te voldoen. Dat is mechanisch niet zo gewenst, want die snoertjes zijn vrijwel alleen in 0,75 qmm leverbaar, met dunne pvc isolatie. Electrisch wel okee, als de steker tenminste voor 5A. geschikt is, vaak zijn ze maar tot 2,5A.Comment
-
En de boormachine steker dan? Dus kwa vorm een geaarde steker alleen zonder randaarde. Die mag sowiezo aan een dubbel geisoleerde par.SR20DETComment
-
de randaarde, die als het goed is wel degelijk in het snoer is te vinden, dient te worden bevestigd aan het lamphuis. hiermee is het armatuur dan geaard...Comment
-
http://www.rolight.nl//catalog/product_info.php?cPath=3509_350918&products_id=105 2&osCsid=b7b03bd7afa2dd1163a1e55fb74041e8
gr. Herman________________________
Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.Comment
-
edit : aha. Dubbel geisoleerde armatuur? dan MOET je zonder randaarde monteren, maar dan moet er wel een figuurtje van 2 in mekaar passende doosjes op de armatuur staan. (dubbel geisoleerd-tekentje)Last edited by Gast1401081; 11-12-07, 13:17.Comment
Comment