Hulp nodig bij groot lichtproject

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • robinonck
    • Dec 2007
    • 4

Hulp nodig bij groot lichtproject

Voor een groot lichtproject komende zomer heb ik een korte vraag aan jullie.

We zijn bezig om enkele heliumballonnen met een doorsnede van 3 meter uit te lichten in de lucht. wat kunnen we het beste gebruiken om deze ballon uit te lichten? de kleuren moeten veranderd kunnen worden via DMX. verder mag het geheel niet te zwaar worden (alles inclusief 30 meter bekabeling niet boven de 14 kilo), en mag er niet veel warmte vrijkomen, in verband met de invloed hiervan op de ballon. Zelf dacht ik aan LED.

Weten jullie misschien een oplossing?
  • Elmo
    • Jun 2006
    • 208

Originally posted by robinonck
    Voor een groot lichtproject komende zomer heb ik een korte vraag aan jullie.

We zijn bezig om enkele heliumballonnen met een doorsnede van 3 meter uit te lichten in de lucht. wat kunnen we het beste gebruiken om deze ballon uit te lichten? de kleuren moeten veranderd kunnen worden via DMX. verder mag het geheel niet te zwaar worden (alles inclusief 30 meter bekabeling niet boven de 14 kilo), en mag er niet veel warmte vrijkomen, in verband met de invloed hiervan op de ballon. Zelf dacht ik aan LED.

Wat is de hoogte van de ballon?
    Je hebt ook ballonen met ingebouwde lamp..... scheelt jou een gehannes met lampies aangezien je dat never nooit niet goed gaat krijgen. (een balon in de lucht gaat nooit stil hangen)

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Originally posted by robinonck
      en mag er niet veel warmte vrijkomen, in verband met de invloed hiervan op de ballon. Zelf dacht ik aan LED.

Dag robin,

Om je even te citeren: invloed op de ballon kun je op verschillende manieren lezen en ik lees hem als een grote vuurbal..
      Helium is een ZEER brandbaar gas en als je van plan bent dit binnen te gaan doen wil ik het je met klem afraden. gebruik dan een unststof bal die je ophangt of iets dergelijks. het risico dat het fout gaat weegt in geen velden of wegen op tegen het resultaat.

Echter, ik denk dat het buiten gebeurt gezien het feit dat je de zomer noemt.
      Led is inderdaag een optie, je kan deze van kleur laten veranderen enhet geeft geen warmte af.
      echter moet je alles er aan bevestigen en dat is een heel gedoe omdat het ding er als een ballon uit moet blijven dien en niet als een bal spaghetti.. dus allerlei stentjes erop plakken lijkt me geen optie. bovendien weegt het geheel snel een hoop ook gezien de kabel die eraan komt te hangen..

Ik zou eerder kiezen voor aanlichten vanaf de grond of een gebouw dat in de buurt staat. mits je de goede lampen neemt is dit goed te doen en het licht dat naast de ballon schijnt zal vervagen in de lucht zodat het lijkt alsof je het licht perfect op de ballon hebt gericht.
      enige voorwaarde: het moet niet waaien. een helium ballon zal snel wat met de wind meedrijven waardoor het bijna onmogelijk wordt vanaf de grond aan te lichten.. ik neem aan dat je niet zoveel mensen tot je beschikking hebt dat je continu kan gaan draaien aan lampen. je zal de ballon dus met meerdere lijnen moeten vastzetten om hem op zijn plaats te houden.

Ik koos desondanks voor optie 2. Kies het juiste materiaal en bevestig de ballon goed.
      geeft veel minder problemen dan alles eraan hangen.
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• R. den Ridder
        • Sep 2000
        • 1500

Helium brandbaar...d'r heeft iemand niet goed op zitten letten bij de discoverydocumentaire over de hindenburg...Helium is hardstikke onbrandbaar en een inert gas..waterstof is dat spulletje dat goed wil fikken.

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Helium is inderdaad niet brandbaar... Kijk maar op de chemiekaart: ICSC:NDUT0603 International Chemical Safety Cards (WHO/IPCS/ILO) | CDC/NIOSH

Is het niet mogelijk om een ledtube binnenin de ballon op te hangen/vast te maken?

Is de onderkant open?

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• theDutchGuy
            • Dec 2007
            • 3

de onderkant van een ballon is meestal dicht. anders is het niet echt een ballon...

dingen in de ballon hangen lijkt me sowieso niet handig. als je nu besluit tot het gebruik van een bepaalde hoeveelheid materiaal, en je komt er op de dag zelf achter dat e.e.a. te zwaar is voor de ballon zal je dan nog moeten gaan goochelen om het werkend te krijgen...
            ...en zomaar even een 3 meter helium ballon preppen om te kijken of je lichtplannetje wel werkt, dat doe je ook niet zomaar...

LED-tubes zijn over het algemeen niet erg helder, dus als je al binnen in de ballon zou hangen kun je je afvragen of je ze van buiten nog ziet. hangt een beetje af van het gebruikte materiaal. met grotere LED-battens zit je met 2 of 3 units al boven die 14 kilo. en je hebt toch echt meerdere fixtures nodig om de hele ballon te kleuren.

de beste oplossing is al eerder gesuggereerd : de ballon aan meerdere kanten goed aftuien, en aanlichten vanaf de grond. met een simpele washlight kom je al een heel eind. als je een spot gebruikt kun je ook nog gobo's over het oppervalk laten dansen...

Comment

• robinonck
              • Dec 2007
              • 4

Allen dank voor reageren.

@Elmo
              De ballon komt ongeveer 30 meter hoog te hangen. Er bestaan idd ballonnen met ingebouwde hallogeen verlichting, al is dit alleen wit licht, en niet te controllen.

@hugovanmeijeren
              De ballon is niet open aan de onderkant. Een LED tube wordt misschien ook lastig, omdat dit maar één richting op schijnt, en niet de gehele ballon verlicht...

Misschien is uitlichten vanaf de grond inderdaad een goed alternatief. Maar wordt die 30 meter dan wel gehaald? Waarschijnlijk wordt de ballon dan ook alleen vanaf de onderkant aangelicht, en niet volledig.

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Originally posted by theDutchGuy
                de onderkant van een ballon is meestal dicht. anders is het niet echt een ballon...
                De heliumballonnen die ik wel eens gezien heb waren voorzien van een 2500 Watt gasontladingslamp en waren aan de onderkant open. Vandaar het idee dat er binnenin misschien iets ingehangen zou kunnen worden.

Misschien dan vanaf de grond een paar krachtige spots plaatsen... Zou moeten kunnen zolang je niet met L181 probeerd aan te lichten.

Succes ermee in ieder geval,

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• ostracized
                  • May 2002
                  • 214

persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe je alleen al 30 m bekabeling onder de 14 kg wil houden... dan zou er dus nog lampie in moeten
                  volgens mij ga je dat niet redden namelijk...

mbt Helium, daarvoor is geen discovery nodig, 1e jaar natuurkunde (dat noemt men alleen anders de eerste 2 jaar dacht ik) misschien iets over periodiek sys der elementen gehad?. laatste kolom=edel gassen, en wat waren daarvan nou de eigenschappen juist branden niet... maar goed dat heeft verder niets met deze topic te maken
                  (...)

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by Upgrading your system
                    ..
                    Helium is een ZEER brandbaar gas en
                    not... helium is een edelgas, en erg moeilijk te verbranden, net zoals krypton en argon, en neon.

Originally posted by hugovanmeijeren
                    De heliumballonnen die ik wel eens gezien heb waren voorzien van een 2500 Watt gasontladingslamp en waren aan de onderkant open. Vandaar het idee dat .........
                    lijkt me ookn stug, het helium loopt er dan uit.

optie 1: een 12V tweelingsnoertje door een dikke tule trekken, en met die tule de ballonopening afsluiten, en erin dan diverse leds in een frame maken oid.

optie 2 de ballon de ballon laten, en er een kleine unit eronder hangen die de ballon verlicht.
                    Stijgvermogen heb je met een 3kuub helium plenty, pas alleen op dat het ding niet kapot gaat, omdatttie dan naar beneden komt.
                    Last edited by Gast1401081; 11-12-07, 14:25.

Comment

• martijn verkerk
                      • Nov 2005
                      • 300

bel eens met lagotronics mischien hebben zij hier een leuke oplossing voor!!

Comment

• shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

ik zou eigenlijk bijna zeggen,

een alu balkje op maat maken zodat ie in het midden van de ballon uitkomt, daar een T-balkje op met ledparren eraan hangen.

hoe je het alu balkje vast moet zeggen aan de voet van de ballon is nog wel een kleine puzzel (soort van framepje die je ook vast moet maken aan de ballon)

is de ballon open van onder? met daar een soort van aanvoer voor de helium? dan kun je namelijk in de opening een soort van frame monteren waar je het bovengenoemde balkje in vast kunt zetten
                        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• jangoos
                          • Dec 2007
                          • 4

balonnen

ja jongens, helium brandbaar ik ben lasser en ik gebruik dit gas dagelijks als bescherming van mijn materiaal tegen zuurstof. Ik enigste wat ik daar van krijg is 3-de graads lachwonden

mischien een hoogtewerker inhuren die gaan gemakkelijk tot 30 meter hoog

een led lampje kost gemakkelijk 200 € als dit van 30 meter op je kop krijgt
                          dan ben je veel meer kwijt

ofwel u research in de ballonvaart gaan zoeken

of een rgb gloeilamp of kleine spots aanschaffen. Heb ze al in de cataloog zien staan.

yow

jakke

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

Originally posted by MacGyverSounds
                            , onder open.
                            lijkt me ookn stug, het helium loopt er dan uit.
                            vermits het een rigide ballon is. En het gat aan de onderzijde zit. Dan zal het gas net zo min ontsnappen als het water van een vissenkom er naar boven uit zal stromen.
                            lekker belangrijk!

Comment

• beyma
                              • Oct 2002
                              • 1614

Hou er in ieder geval rekening mee dat het op 30 meter al behoorlijk kan waaien, ik zou de ballon inpakken in een visnet en daar tui draden (naar drie kanten) aan bevestigen....

Heel toevallig heb ik hier zo'n drie meter ballon liggen, de opening is wel groot maar veel meer dan 10 cm dikte ga je er niet doorheen krijgen hoor!
                              En wat je er in maakt zou altijd onder bij die opening moeten blijven, want rechtop zetten gaat je ook niet lukken!

Verder zou ik ook even bij de plaatselijke gemeente informeren of je niet toevallig een vergunning o.i.d moet hebben om dat te laten vliegen op die hoogte....
                              Neerstorten lijkt me opzich niet zo erg, wegvliegen van de ballon gaat een groter probleem opleveren! (ik zou er geen kaartje met je adres aan hangen hahahaha)
                              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

Working...