serieel => dmx

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shark
    • Aug 2007
    • 208

serieel => dmx

Ben net terug van een kleine drink met vrienden en even gepraat over dmx algemeen, dat het een stuursignaal was en geen spanningen leverde aan de bewegende motortjes of de lampen..

maar na een korte tijd kreeg ik de vraag: dmx is enkel een opeenvolging van bits.. voor zover ik het zelf ook weet, waarom heb je dan apparatuur nodig om bits van de pc om te zetten in bits voor het dmx signaal? indien je dus via een pc (met lichtsturings software) alles wil aansturen

hierop wist ik zelf geen antwoord en vond het wel een logisch gedacht.. maar waarom heb je dan juist die converter nodig (die serieel als met usb aan de pc gehangen kan worden)?
  • bogaert-y
    • Nov 2006
    • 53

hier al eens gekeken?

DMX512 Index

Comment

• JustME125
      • Jun 2006
      • 297

Zo moeilijk is het niet. DMX is niet echt een stuurSIGNAAL, het is iets wat ze met een mooi woord "protocol" noemen. Een protocol is feitelijk niets meer dan een "taalafspraak" tussen gebruikers zodat de verschillende gebruikers elkaar snappen (in dit geval dus dat de lamp de controller snapt). DMX is inderdaad simpelweg een opeenvolging van bits. Namelijk als ik me niet vergis eerst een serie startbits (in meen 2 bytes = 16 bits maar dat kan ik fout hebben), verder een serie databits (512 bytes) waarin de dimmerwaarde van ieder kanaal verpakt zit (vandaar dus DMX512 ), het hele zooitje eindigd met een stopbyte. Dit moet binnen een bepaalde periode opnieuw verzonden worden en er komen nog wat andere regeltjes bij kijken. DMX kun je ook wel direct uit je COM poort halen maar das een hele smerige oplossing die best wat programmeerwerk op je PC kost en dus niet echt voor de leek te doen is. Daarom maken ze van die converter, natuurlijk ook omdat de fabrikant ergens geld aan moet verdienen

Correct me if I'm wrong!!

Mzzls
      Correct me if I'm wrong

Comment

• DJefke
        • Oct 2007
        • 28

Zoals justme al zei is om te beginnen het protocol anders.
        Daarnaast is de fysieke bus anders (DMX gebruikt een RS485 en die meestal niet standaard op een PC). Een 3e punt is de snelheid. DMX is iets van een 250.000 bits per seconde, daar waar een normale seriƫle poort niet meer dan 115.000 aankan.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je een buffer hebt. Je wil natuurlijk niet dat je heads gaan stotteren op de moment dat je een nieuwe set presets inlaadt :P

Comment

• JustME125
          • Jun 2006
          • 297

Originally posted by DJefke
          Daarnaast is de fysieke bus anders (DMX gebruikt een RS485 en die meestal niet standaard op een PC). Een 3e punt is de snelheid. DMX is iets van een 250.000 bits per seconde, daar waar een normale seriƫle poort niet meer dan 115.000 aankan.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je een buffer hebt. Je wil natuurlijk niet dat je heads gaan stotteren op de moment dat je een nieuwe set presets inlaadt :P
          Bedankt voor de aanvulling
          Correct me if I'm wrong

Comment

• stekelvarke
            • Dec 2004
            • 1062

Originally posted by JustME125
            Zo Namelijk als ik me niet vergis eerst een serie startbits (in meen 2 bytes = 16 bits maar dat kan ik fout hebben), verder een serie databits (512 bytes) waarin de dimmerwaarde van ieder kanaal verpakt zit (vandaar dus DMX512 ), het hele zooitje eindigd met een stopbyte.

Correct me if I'm wrong!!
            Ok dan,

Eerst hebben we de 'break', minimum 22 lage bits.
            Daarnaa volgt de 'mark after break', 2 hoge bits.
            Daarna volgt het eerste kanaal, dit bestaat uit een lage start bit, 8 data bits en wordt afgesloten met 2 stop bits.
            exit night into LIGHT

Comment

• Shark
              • Aug 2007
              • 208

Originally posted by DJefke

dus als ik zo'n toestel aan mijn pc hang, zullen in het begin alle dmx signalen worden ingelezen, en bij latere aanpassing via de lichtsturing, enkel de aangepaste dmx waardes doorgestuurd worden naar deze tussencontroler tussen de pc en dmx apparaten?

want aangezien de dmx data sneller gaat dan pc data.. zoals ik het hier lees, zou de dmx echt alles uit de pc sleuren.. daarom ik dacht over een update van de aangepaste kanalen?

Comment

• JustME125
                • Jun 2006
                • 297

Neej das dus niet waar. DMX is een serieel protocol. Elke keer dat het hele pakket aan data verzonden wordt, worden alle kanalen verzonden. Hiervoor heb je dus die buffer nodig. Je PC kan data sneller klaarzetten dan nodig is voor DMX dus frot je de buffer vol en laat je de converter lekker uitzoeken wat ie ermee wil. De PC is alleen niet in staat om de verzendsnelheid te halen die nodig is. Verder zal je software waarschijnlijk wel alleen de aangepaste kanalen naar je converter (converter is wezenlijk niets anders dan een microcontroller met wat line/bus drivers en randapparatuur) sturen en maakt de converter er pas DMX van en zoekt deze lekker uit hoe het moet. Mocht je hierin echt interesse hebben dan is een vakgebied als Embedded Software/Computer Oriented Software leuk om veel tijd in te gaan steken. Ben op dit moment ook bezig om een kleine microcontroller aan de hand van een klein toetsenbordje DMX waardes uit te laten sturen. Alleen het stukje DMX laat ik door iemand anders proggen
                Correct me if I'm wrong

Comment

• Shark
                  • Aug 2007
                  • 208

ben ook inderdaad al bezig geweest met microcontrollers, bij conrad ook eens een 10 kanaals sturing gekocht die ik verbonden had met 60 ledjes.. enzoverder..

hou mij enorm veel bezig met electronica, vooral licht en veel met emulators van lichtsturingen. Die mense waarmee ik het erover had, hebben als ik informatica gedaan aan de KHK, en daaruit is het allemaal dus verder gekomen..

Comment

• JustME125
                    • Jun 2006
                    • 297

10 kanaals sturinkje van Conrad is allemaal niet zo spannend. Ik studeer elektrotechniek aan de HTS dus ben redelijk bezig met Embedded Systems (ook in de vrije tijd), conversie naar DMX is niet zo heel lastig, je moet alleen zorgen dat je voldoende geheugen in de controller beschikbaar hebt om het hele frame in op te kunnen slaan. Lukt dit allemaal zonder dat de controller nokkie vol zit dan is het alleen nog maar een kwestie van alles in de goede volgorde husselen en je waarde van je schuif/software/ander apparaat omzetten naar de goede waarden.

Verder niet heel spannend. Mijn projectje moet vanuit een simpel matrix toetsenbordje (0-9,*,#) de getallen inlezen, deze even husselen en dan via een (Jawel...) Conrad zendertje over de 433 MHz band verzenden. De ontvanger doet de conversie naar DMX. Als alles goed gaat moet ik dan vanaf de steiger/hoogwerker even een parretje aan kunnen zetten en kunnen richten zonder dat ik naar de tafel moet lopen

Mzzls
                    Correct me if I'm wrong

Comment

Working...