Onze ervaring met 100% LED verlichting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KlankOntwerp
    • Jun 2008
    • 130

Wat ik mij afvraag is hoe het dimmen met LED parren werkt, in de zin van: Bij het dimmen van een conventionele lamp verandert ook je kleur(intensiteit). Bij het dimmen van een LED blijft de kleur gelijk omdat de LEDs zelf niet gedimd worden maar de tijd dat zij branden (PWM). Voel/zie je dat heel erg met een geleidelijke fade en hoe vang je dat op?

Voorts ben ik benieuwd hoe de non-RGB LED parren zich staande weten te houden. Het wit van een bright LED is immers koud blauwig, ook wederom vanaf gedimd tot full zonder verandering. Ook hier ben ik dus benieuwd hoe en of dit werkt met filters en wat het resultaat daarvan is (de vertrouwde filterkleuren gaan ineens anders werken lijkt mij, vooral bij gedimd licht..?).

Comment

• Leks
      • Oct 2007
      • 330

dimt led alleen maar pwm?
      dacht dat er echt spanningsdim werd gebruikt in goedkope parren ( maar ik kan het mis hebben :P )

Na het meten met ledparren viel mij op dat de kleurtemperatuur daadwerkelijk veranderd als je led dimt ( eurolite par 56 getest voor een fotograaf)

en led is niet alleen maar koud blauw hoor. led is in bijna elke kleur temp te krijgen ( zelfs UV)
      maar koudwit(12%blauw) is de goedkoopste witte led om te produceren
      maar ik kan je weinig vertellen over witte led parren. heb ze ook nog niet veel gezien.
      ( laat staat een Led Pc'tje of een profielspot)

leks
      Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Originally posted by Leks
        dimt led alleen maar pwm?
        dacht dat er echt spanningsdim werd gebruikt in goedkope parren ( maar ik kan het mis hebben :P )

Na het meten met ledparren viel mij op dat de kleurtemperatuur daadwerkelijk veranderd als je led dimt ( eurolite par 56 getest voor een fotograaf)
        LED's kun je niet met spanning dimmen omdat het stroomgestuurde devices zijn... zonder de vereiste 1,7V/3V (afhankelijk van kleur) gaan de LED's zelfs niet aan. Verminderen van de spanning over een LED heeft weinig functie -- je zult altijd met PWM moeten dimmen of via een pure stroombron.

De kleurtemperatuur van een LED PAR verandert bij het dimmen omdat de verdeling van R/G/B LED's bijna nooit 1:1:1 is, dit komt omdat onze ogen gevoeliger zijn voor groen en blauw, daar zitten dan ook minder LEDs van in. Je zult dus altijd van wit naar rood toe dimmen, dat wordt nog eens versterkt doordat elke kleur LED weer zijn eigen overgangskarakteristiek heeft.

en led is niet alleen maar koud blauw hoor. led is in bijna elke kleur temp te krijgen ( zelfs UV)
        maar koudwit(12%blauw) is de goedkoopste witte led om te produceren
        maar ik kan je weinig vertellen over witte led parren. heb ze ook nog niet veel gezien.
        ( laat staat een Led Pc'tje of een profielspot)

leks
        Warmwitte LEDs bestaan zeker, het is een kwestie van een andere fosforcombinatie gebruiken i.c.m. de LED chip. Chemisch lijken witte LED's veel op een TL-balk: er wordt een UV of blauwe LED-chip gebruikt in combinatie met een bepaalde kleur fosfor. Philips maakt voor de consumentenverlichting (vervanging voor peertjes) onder andere warm witte LEDs, maar ze zijn in verhouding nog duur.

Dit lijkt me trouwens wel een interessant startpunt voor een centraal LED-lighting onderwerp... ik ga deze week twee American DJ Revo LED III's halen, de opbrengst van de tegenwoordige LED-effecten schijnt ongeveer gelijk te staan aan een 250W MSD-lamp. Ik zal zeker laten weten hoe het uitpakt (ze worden volgende week op een feestje ingezet).
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• KlankOntwerp
          • Jun 2008
          • 130

Originally posted by Stoney3K
          De kleurtemperatuur van een LED PAR verandert bij het dimmen (...). Je zult dus altijd van wit naar rood toe dimmen, dat wordt nog eens versterkt doordat elke kleur LED weer zijn eigen overgangskarakteristiek heeft.
          Bedankt voor de uitleg. Dus waar conventionele lampen van wit naar warm oranje gaan gaat een RGB LED par naar (nog warmer) rood..?

Warmwitte LEDs bestaan zeker, het is een kwestie van een andere fosforcombinatie gebruiken i.c.m. de LED chip. (...)
          Stel LED verlichting wordt de toekomst in prof. verlichting, zal dit dan 100% RBG zijn of ook warm wit i.c.m. filters? Natuurlijk kan je in theorie oneindig variëren met kleuren middels RGB maar (en corrigeer mij als dit onzin is) ergens denk ik dat het toch heel anders eruit ziet als je een filter voor een lamp (of dus warm witte LEDs) plaatst of een kleur maakt middels RGB-LEDs. Het laatste bestaat immers uit opgetelde bundels licht met een zeer geringe stralingshoek.

Dit lijkt me trouwens wel een interessant startpunt voor een centraal LED-lighting onderwerp... ik ga deze week twee American DJ Revo LED III's halen, de opbrengst van de tegenwoordige LED-effecten schijnt ongeveer gelijk te staan aan een 250W MSD-lamp. Ik zal zeker laten weten hoe het uitpakt (ze worden volgende week op een feestje ingezet).
          Geweldig, ik ben zeer benieuwd naar hoe ze bevallen. Bij scanners heb je bij uitstek natuurlijk geen last van dat pixeleffect waar ik voor vrees ik vind het echt razend interessant, de ontwikkelingen omtrent LEDs in prof. verlichting omdat ik er in mijn vrije tijd veel mee zit te klooien (gadgets maken, lampen, dashboardverlichting etc. vervangen voor LEDs - en dan zo eigenwijs zijn om het zelf te maken i.p.v. de huidige kant en klaar te kopen lampies, al was het al om de knakenwinst en de lol van het solderen ).

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

ik ga deze week twee American DJ Revo LED III's halen
            Niet doen: ga voor LED effecten van JB. Ik heb de Revo gezien op ACF en hij viel mij dik tegen qua lichtopbrengst t.o.v. de Cyclope van JB (nochtans even veel LED's). Maar ja, je krijgt waar je voor betaalt hé .
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by laserguy
              Niet doen: ga voor LED effecten van JB. Ik heb de Revo gezien op ACF en hij viel mij dik tegen qua lichtopbrengst t.o.v. de Cyclope van JB (nochtans even veel LED's). Maar ja, je krijgt waar je voor betaalt hé .
              Dat kan ook heel goed liggen aan de batch waarin ie gebouwd is. De produktlijnen van Chauvet, JBSystems en American DJ lijken erg veel op elkaar. De een zegt weer dat de Chauvet helderder is dan de JBSystems met dezelfde functie, de ander zegt weer dat de American DJ weer helderder is dan de vorige twee. Uit de specificaties is het niet te halen.

EDIT: Ik zie wel dat de Chauvet meet LED's heeft (462 vs. 392), maar minder vermogen (24W vs. 50W). Het zou interssant zijn om de Vue III, de Revo III en de Spectrum LED eens naast elkaar te zetten.

Feit is wel dat, vooral voor de mobiele DJ's, er heel veel toekomst in LED's zit. Hoe vaak sta je als drive-in jock niet op een bruiloft, en de zaalbeheerder wijst naar een stopcontactje in de muur: "Meneer, prikt U hier maar in!".

Bovendien heb je met LED-fixtures een enorm gewichtsvoordeel: Weinig of geen bewegende delen en motoren, wat het geheel een stuk lichter maakt. En het voordeel dat je niet elke 500-1000 uur een lampje hoeft te kopen.
              Last edited by Stoney3K; 30-06-08, 00:18.
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• hobbybobby
                • Nov 2007
                • 10

let er bij de aanschaf op dat er naast RGB een apart dimmer kanaal is. Er zijn veel macro's mogelijk bij de LED pars, maar soms worden deze gecombineerd met een dimmer functie, waardoor je dimmer minder precies wordt. De macro's zijn overigens leuk als je e.e.a. automatisch wilt laten draaien, als je gaat ze gaat programeren krijg je veel mooiere effecten.
                M.b.t. witte LED's, wij hebben deze in combinatie met amberkleurige leds, hierdoor kan je een breed spectrum van koud tot warm wit bestrijken.

Comment

• KlankOntwerp
                  • Jun 2008
                  • 130

Feit is wel dat, vooral voor de mobiele DJ's, er heel veel toekomst in LED's zit. Hoe vaak sta je als drive-in jock niet op een bruiloft, en de zaalbeheerder wijst naar een stopcontactje in de muur: "Meneer, prikt U hier maar in!".

Bovendien heb je met LED-fixtures een enorm gewichtsvoordeel: Weinig of geen bewegende delen en motoren, wat het geheel een stuk lichter maakt. En het voordeel dat je niet elke 500-1000 uur een lampje hoeft te kopen.
                  Voor kleine theatergezelschappen die bijvoorbeeld CKV-voorstellingen draaien op scholen (een hoek waarin ik nogal wat doe) is het meer dan ideaal. Vaak is er wel krachtstroom op scholen, maar soms het het "moeilijk, moeilijk" en dat scheelt natuurlijk weer veel geklooi en opbouwtijd (en gesjouw met postzakken vol 32-kabels). Daarom ben ik er ook wel in geïnteresseerd. Gereserveerd, maar geïnteresseerd

Overigens zie ik het gebrek aan filter stacking voor de kleine DJ's en drive in-shows ook als een dikke vette plus. Hoeven ze tenminste niet met die superlelijke merkloze filters te werken die al bij de parrenset zat

Comment

• DeMennooos
                    • Aug 2000
                    • 1416

Niet alleen voor kleine theatergezelschappen is LED een mooie oplossing.

Radiohead was gisteravond in het Westerpark in Amsterdam met een 100% LED rig. Zat geen conventionele lamp tussen.
                    Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

Nice!

Maaruh..

Creating shows beyond Imagination

Comment

• DeMennooos
                        • Aug 2000
                        • 1416

Hier alvast een tekstueel deel over de rig, ik wat foto's online zetten en straks even linken :-)

Andi Watson has been the lighting and visuals designer for radiohead since their club days, and has a reputation for innovation and attention to detail. It was his creative genius and strong support of the concept that brought him to suggest we go further and use LED. Back to a direct power demand system but using much less power at 100%.

The full system (including video) is exclusively LED and uses 140A 3phase (420A in total) when turned on fully. It's worth pointing out that LED lighting uses Red, Green and Blue LED's to make colours, with all 3 being on 100% to make white, therefore any colour effect only uses a percentage of the power. Traditional lighting uses a subtractive colour creation, with filters placed in front of a white source to remove the unwanted colour - therefore, in the case of red for example, using 100% of the power for a third of the light output.

LED stage lighting products have been around for a few years (Radiohead used one of the early units in 2003) but trying to find fixtures that would do all the jobs required was a challenge, resulting in a brand new light from iPix (i-Pix ::: a new generation of LED lighting) and a never seen before lighting design.
                        Greetz,

DeMennooos

Comment

• DeMennooos
                          • Aug 2000
                          • 1416

http://www.appled.nl/radiohead/radiohead 1.jpg
                          http://www.appled.nl/radiohead/radiohead 2.jpg
                          http://www.appled.nl/radiohead/radiohead 3.jpg
                          http://www.appled.nl/radiohead/radiohead 4.jpg

YouTube - Radiohead - Paranoid android 15-06-08 Nimes France
                          YouTube - Radiohead - Optimistic (complete) 15-06-08 Nimes France
                          YouTube - Radiohead Live Nîmes 15-06-08 Paranoïd Androïd
                          Greetz,

DeMennooos

Comment

• JeroenVDV
                            • Mar 2004
                            • 963

Even het mapje "Radiohead" op je server veranderen in "radiohead" (mind the cap).
                            Creating shows beyond Imagination

Comment

• DeMennooos
                              • Aug 2000
                              • 1416

Dikke vingers, dan krijg je dat
                              Greetz,

DeMennooos

Comment

• stekelvarke
                                • Dec 2004
                                • 1062

Zijn dat versa tubes die er gebruikt zijn?
                                Ik lees 100% LED, wat is er dan als frontlicht gebruikt?
                                exit night into LIGHT

Comment

Working...