Onze ervaring met 100% LED verlichting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DeMennooos
    • Aug 2000
    • 1416

Ja dat zijn idd VersaTubes HD.

Als front zaten er 3 op de voorste truss met een BB7 als volg spot en voor de drums en bassist werd ook een BB7 gebruikt als top.
    En aan de zijkant stonden stuk of 6 BB7 per kant.
    Daarnaast gebruikten ze onder andere Satellites en colorblasts als voetlicht.
    Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• DeMennooos
      • Aug 2000
      • 1416

Voor de geinteresseerden even het artikel uit Lighting&Sound van juni online gezet.

Greetz,

DeMennooos

Comment

• KlankOntwerp
        • Jun 2008
        • 130

Te gek, bedankt! Whoa gaaf om te zien, die Radiohead-show

Comment

• klaas klaas
          • Sep 2008
          • 2

LED's van LUUMS

Er is al veel gezegd over LED lampen, maar de ontwikkeling hiervan heeft de afgelopen tijd zeker niet stil gestaan.
          Ik ben er zelf ook mee gaan experimenten en kan jullie zeggen dat ik volledig overtuigd ben. LED's ARE THE FUTURE.
          Een aantal weken geleden heb ik zelf een aantal lampen aangeschaft van LUUMS. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik uiterst tevreden ben!
          Naar alle waarschijnlijkheid zal mijn stroomrekening een stuk lager uitvallen, de sfeer is een stuk prettiger in huis, lange levensduus (zo'n 50.000 branduren) etc.
          LUUMS lampen zijn energiezuiniger, duurzamer en groener dan conventionele lampen.
          Reatail verlichting:
          Ze hebben verlichting voor 5 ruimten:
          - keukenverlichting
          - badkamer verlichting
          - slaapkamer verlichting
          - garage/buiten verlichting
          - woonkamerverlichting

Groeilampen ofwel assimilatie systemen
          Professionele markt:

overheden en instanties die een oplossing zoeken voor hun energieverslindende conventionele systemen.
          Denk aan straatverlichting, tunnel verlichting, schijnwerpers etc.
          Groetjes

Comment

• ljanton
            • Sep 2003
            • 373

Ja als je degelijke leds hebt zoals die par 64 met 3w leds.
            Maar die kosten dan ook 333 euro per stuk hier op de site,
            Stel ik zou een band degelijk willen uitlichten, ...
            10 keer zo duur per par, maar wel geen kleurenfilter meer.
            En uit 1 par komen meerdere kleuren, dat dan weer wel.
            Sorry hoor laat maar eerst zakken die prijs.

Greetzz

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

Originally posted by klaas klaas
              Er is al veel gezegd over LED lampen, maar de ontwikkeling hiervan heeft de afgelopen tijd zeker niet stil gestaan.
              Ik ben er zelf ook mee gaan experimenten en kan jullie zeggen dat ik volledig overtuigd ben. LED's ARE THE FUTURE.
              Een aantal weken geleden heb ik zelf een aantal lampen aangeschaft van LUUMS. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik uiterst tevreden ben!
              Naar alle waarschijnlijkheid zal mijn stroomrekening een stuk lager uitvallen, de sfeer is een stuk prettiger in huis, lange levensduus (zo'n 50.000 branduren) etc.
              LUUMS lampen zijn energiezuiniger, duurzamer en groener dan conventionele lampen.
              Reatail verlichting:
              Ze hebben verlichting voor 5 ruimten:
              - keukenverlichting
              - badkamer verlichting
              - slaapkamer verlichting
              - garage/buiten verlichting
              - woonkamerverlichting

Professionele markt:

overheden en instanties die een oplossing zoeken voor hun energieverslindende conventionele systemen.
              Denk aan straatverlichting, tunnel verlichting, schijnwerpers etc.
              Groetjes
              Allemaal leuk, maar dit zijn andere toepassingen dan in het theater. Daarnaast ben ik heel benieuwd in hoeverre "keukenlicht" verschilt van "badkamerlicht", een lamp is een lamp en licht is licht?

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Ik heb ondertussen ook al wat geëxperimenteerd met LED verlichting. Ik heb ondertussen toch al een aantal 1 Watt en 3 Watt LED spotjes erdoor gekregen (MR16, 12 Volt). Dat heeft mij dus al meer gekost dan ze ooit hebben bespaard.
                Nu dacht ik dat een goede reeks had gevonden en wat blijkt: ze gaan nu niet meer kapot maar de LED chip ziet ondertussen donkerbruin... dus wel nog licht maar absoluut niet meer de hoeveelheid die je verwacht... 50000 branduren... de eerste LED spot die dat haalt moet ik nog zien. LED's are the future, maar dan zullen ze toch eerst eens hun beloftes moeten waarmaken!

Nog een paar details: zo een spotje brandt gewoon 18 uur continu per dag bij mij en op een stabiele voedingsspanning.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Robbert Jan de Klerk
                  • Jul 2008
                  • 27

Heb zelf veel ervaring met Palco's van SGM en dat is absoluut een mooie led wash kost wat maar dan heb je ook wat Draaien nu al 6 jaar bij een klant en elke dag staan ze aan en dan z'n 12 uur per dag (horeca)
                  Van par tot fresnel met elk type lampje red ik me wel!

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

Hier enkele foto's waar JBsystems LED Par 64 zijn gebruikt

Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• DeMennooos
                      • Aug 2000
                      • 1416

Er is reeds bewezen dat de huidige LED assimilatie verlichting nog niet werkt. Worden wel gouden bergen beloofd, maar het resultaat is minimaal. Zeker in verhouding met de investering.

@Laserguy
                      Welke LEDs zitten er in je MR16/GU10 spots?
                      Het probleem wat je schetst komt vooral voor in de High Power LEDs.
                      (BTW High Power LED is het Chinese equivalent van de Luxeon, CREE, Nichia LED en wordt ten onrechte vaak gebruikt voor Luxeon, CREE en Nichia LEDs).
                      Het wil ook wel gebeuren dat een warm witte High Power LED over een periode van 1000 uur verkleurd van warm wit naar bijna koud wit.

Zowel CREE, Luxeon als Nichia hebben test documenten waarin ze aangeven dat bij 50.000 uur ze nog 70-80% van de originele lichtkleur en lichtopbrengst overhouden. Die tests zijn veelal voor enkele LEDs terwijl de spots gebruik maken van clusters en hier gaat het hele branduren verhaal mank.

Voeding is een LED voeding of bestaande halogeen voeding?

@ljanton
                      Tel eens de kosten van het 10 keer vervangen van een PAR, met het regelmatig verversen van je kleurenfilters, de kosten van een dimmer, eventueel multi kabels en in het slechtste geval de tijd die het kost als alles al gebouwd staat en je moet een lamp wisselen. Zo zijn er nog meer besparingen. In basis kost het eerst een bak met geld, maar daarna ga je besparen.

Bij merken als SGM, PixelRange, i-Pix zitten komen de hoge prijzen niet alleen door de naam die er aan hangt of de mensen die er achter zitten, maar ook vooral door de ontwikkelde koelingen, behuizingen en stabiele flicker-free voedingen. Al is dit bij SGM wel iets minder.
                      Greetz,

DeMennooos

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

Originally posted by laserguy
                        Ik heb ondertussen ook al wat geëxperimenteerd met LED verlichting. Ik heb ondertussen toch al een aantal 1 Watt en 3 Watt LED spotjes erdoor gekregen (MR16, 12 Volt). Dat heeft mij dus al meer gekost dan ze ooit hebben bespaard.
                        Nu dacht ik dat een goede reeks had gevonden en wat blijkt: ze gaan nu niet meer kapot maar de LED chip ziet ondertussen donkerbruin... dus wel nog licht maar absoluut niet meer de hoeveelheid die je verwacht... 50000 branduren... de eerste LED spot die dat haalt moet ik nog zien. LED's are the future, maar dan zullen ze toch eerst eens hun beloftes moeten waarmaken!

Nog een paar details: zo een spotje brandt gewoon 18 uur continu per dag bij mij en op een stabiele voedingsspanning.
                        De factoren die de levensduur van LEDs aanzienlijk beperken is inderdaad de voeding, maar ook de koeling !! Vooral aan dit laatste wordt bij de 'goedkopere' producten vaak slecht aandacht besteedt... als de voeding uberhaupt al strak is tenminste...

Ajoo
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• ljanton
                          • Sep 2003
                          • 373

@Menno (kan me niet inbeelden dat er 30 mennoo's rondlopen daar)
                          Bij pro en grote bedrijven die de pars zo goed als dagelijks inzetten en
                          dure dimpacks en par lampen gebruiken, zal die berekening van jou inderdaad opgaan versus LED.

Greetzz

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

@anton....rekenen grote bedrijven met andere euro's af dan kleine bedrijven?

Par armatuur, bulb, multikabel, dimmer, versus LED armatuur....
                            Zullen we een weddenscahpje afsluiten over wat goedkoper is in een periode van 3 jaar, 40 optredens per jaar?

Als conventioneel belichten goedkoper is, dan trakteer ik je op een avondje De Koninck triple's....of als je nog <16 bent: avondje cola

Pak je de handdoek op?
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• ljanton
                              • Sep 2003
                              • 373

hallo mod.

Ik bedoel vanuit perspectief van de kleine vis in dit wereldje,
                              die geen 40 optredens draait zoals ik, maar gewoon af en toe,
                              is conventioneel nog goedkoper dan led, omdat de amateur
                              geen dure dimpacks heeft en gewone lampen en niet LF par ofzo
                              Als je natuurlijk de situatie inbeeld die u voorstelt, zal LED waarschijnlijk
                              goedkoper zijn, toch zie ik ze nog niet op grote optredens...
                              Wat De Koninck betreft, ik trakteer je wel, kunnen we lekker kletsen
                              over licht, ik vind namelijk nooit een gesprekspartner die er meer van weet
                              dan ik op de kroeg/optreden. En de lichtmensen van dienst zijn nooit zo
                              praatgraag en zijn afgesloten in een tentje/afrastering.
                              Alleen op dit forum merk ik dat ik nog zo goed als niets weet van dit alles.

Biertje ?

greetzz Ljanton

Comment

• Robbert Jan de Klerk
                                • Jul 2008
                                • 27

Led kan zeker de toekomst zijn maar is nog steeds veel te duur qua aanschaf en ook ik ben het nog niet veel tegen gekomen als hoofd licht, wel zie ik het vaak als omgevingsverlichting of om wanden uit te lichten. Een klant wil best betalen voor een nieuw lampje in je par rackje en meestal wordt dat ook wel in de verhuurprijs meegeleverd en met LED zou ook de verhuurprijs veel hoger zijn dan een convensioneel lampje en dus wil de klant ook convensioneel.
                                Van par tot fresnel met elk type lampje red ik me wel!

Comment

Working...