Onze ervaring met 100% LED verlichting
Collapse
X
-
De voorbeelden van De Mennooos laten zien dat er zeker al wel grote tours onderweg zijn met LED [B]belichting[B]
Wanneer je als firma een schuur vol met conventioneel hebt staan...dan is het geldverspilling wanneer je dat aan de kant schuift en opnieuw gaat investeren in de laatste technologie, alleen maar om te vernieuwen.
Economisch zinloos.
Wanneer er nog moet worden aangeschaft is de investering in LED bij aanschaf hoger, in onderhoud en afschrijvingstermijn intressant.
Wanneer je niet 40x maar 10x per jaar een klusje doet, dan schrijf je je spullen ook niet in drie jaar af, dan is 5 jaar en bij LED technologie wellicht nog wel langer eerder van toepassing.
Ben erg blij met de manier waarop je op m'n uitnodiging voor een biertje reageert, mensen die open staan voor discussie. Dat is leuk om te merken, die mensen blijken in de praktijk vaak veel te kunnen met de kennis die ze opdoen.
Gaat er dus ongetwijfeld van komen dat biertje, Axs is daar ook meestal wel voor in...
voorstel locatie: LEDland?Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
vandaag even bij winkel/verhuur langsgeweest voor het eventueel aanschaffen van 2 actieve sunstrips (waarvoor ik een ander topic hier had gestart)
daar wist een persoon mij te zeggen in de verhuur afdeling dat hij enkel nog het liefste werkte met ledverlichting. De prijzen waren vrij gunstig en er komt echt een zeer mooie lichtopbrengst uit.. nadat hij even een ledpar had genomen, deze had aangezet, merkte ik met eigen ogen dat zelfs in een goed verlicht magazijn, je de stralen toch al 20 meter ver kon zien zonder problemen. Dus hier verschoot ik persoonlijk even van de lichtopbrengst. Hij zag de toekomst in led voor 100% in de positieve richting gaan.
Waar we het allebei echt over eens waren, was dat de originele par met een echt lamp, nooit mag/zal weg gaan, omdat hij nog steeds wel iets uniek heeft.
Sinds ik die ledpar heb gezien ben ik ook wel positiever over led verlichting, je zag ook geen dot's of dergelijke, was mooi egaal licht. Het enige wat ik wel in real time zou willen zien, zijn led scans/moving heads. Zouden de gobo's of simpelweg "Open" ook zo scherp af te stellen zijn? of zijn er vaak nog vage randen bij de output?Comment
-
Gaat er dus ongetwijfeld van komen dat biertje, Axs is daar ook meestal wel voor in...
voorstel locatie: LEDland?
We hebben LED, we hebben bier en in de stad erg goed etenGreetz,
DeMennooos
Stagehands are the infantry of show businessComment
-
Dit wil echter niet zeggen dat het niet mogelijk is, alleen dus niet met de huidige standaard technologie. Ik weet toevallig dat er een aantal initiatieven lopen op dat gebied, maar dat is allemaal nog in een erg vroeg stadium.
Waar je bijvoorbeeld aan zou kunnen denken is een soort van video-projectie op de plek waar nu de gobo zit in de optiek. Echter wordt dan de resolutie een probleem.
De ontwikkelingen binnen LED staan zeker niet stil, maar de vooruitgang in lichtoutput gaat niet meer zo snel als een paar jaar geleden. Wellicht dat nieuwe generaties technologieen op het gebied van LED en Thin Film hier mogelijkheden gaan bieden.
We gaan het meemaken...
Adios!Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
het verschil tussen badkamer licht en keuken licht........
in de keuken wil ik functioneel "werklicht" in de badkamer wil ik graag kunnen kiezen "werklicht" als ik me 's morgens sta te scheren en een sfeerlichtje..................LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)Comment
-
-
We zullen straks toch meer digitaal werk zien denk ik, ook ter vervanging van de (ouderwetse) gobo/shutter/kleurenwiel mechanieken, die al decennia in gebruik zijn en stammen uit de theaterwereld. Goed, ze werken eigenlijk probleemloos, maar je hebt toch met een mechanisch precisieloopwerk te maken wat dus redelijk veel punten heeft waarop het defect kan. Een video-oplossing zoals een DMD of 3DMD kan zoiets zonder problemen vervangen, het enige waar je dan nog servo's voor nodig zal hebben zijn zoom en focus. Eventueel wil je dimmer/shutter nog mechanisch houden ivm leklicht van de DMD. En gezien halfgeleiders en DSP's tegenwoordig niks meer kosten en nog steeds doorontwikkeld worden, zie ik hier de komende jaren best veel leuks in.
Qua resolutie zal het niet zo'n problemen geven gok ik. Tegenwoordig zijn er al DMD's op de markt met 1920x1080 resolutie, en de bundel moet al behoorlijk breed zijn wil je 'pixels' in je lichtbundel gaan zien (de geprojecteerde lichtvlek is overigens een ander verhaal). Mocht de markt hier straks in gaan springen, dan kan ik me voorstellen dat er custom (vierkante of ronde) DMD-chips gemaakt gaan worden die dat probleem ook de wereld uit kunnen helpen.
LED's zijn nog steeds goed op weg, en qua halfgeleidertechiek zitten we nu een beetje op het randje van wat met silicium en varianten te doen is, maar binnenkort komen de OLED's ook nog eens om de hoek kijken. Vergeet niet dat we 15 jaar terug ons niet in konden denken dat er in elke lichttafel een PC zou huizen, en we alles nog met schuifjes moesten doen...First make it work, then make it look pretty!Comment
-
...Qua resolutie zal het niet zo'n problemen geven gok ik. Tegenwoordig zijn er al DMD's op de markt met 1920x1080 resolutie, en de bundel moet al behoorlijk breed zijn wil je 'pixels' in je lichtbundel gaan zien (de geprojecteerde lichtvlek is overigens een ander verhaal). Mocht de markt hier straks in gaan springen, dan kan ik me voorstellen dat er custom (vierkante of ronde) DMD-chips gemaakt gaan worden die dat probleem ook de wereld uit kunnen helpen...
... 'opvouwbare' beeldschermen zijn hier alweer bijna 'oud nieuws' bij wijze van spreken
...
Wel erg leuk te zien dat er nog meer mensen behoorlijk geinformeerd zijn wat dit betreft!Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Led lampen
Ik heb een tijdje geleden licht gedaan met Led verlichting. Ik moet zeggen voor overdag's en decoreverlichting is het een gebruiksvriendelijke alternatief, gewoon alles naar voren richten en dat is je effect. Helaas heb ik nog geen armatuur gezien met een lens die dus een mooie bundel zoals de halogeen parren.
Navraag bij Philips gedaan en zij antwoorde dat zij momenteel zich nog het meest richten op museums.
want kunst kan niet tegen temperaturen van de normale halogeenparren of spots.
Op de theatertechniekbeurs heb ik de eerste armatuur gezien die leek op een haarfeun maar ook zag ik hier dat we nog even geduld moeten hebben voordat het de zelfde bundel bereikt als de huidige parren.
Kwa vermogen vind ik ze wel redelijk..
De full colorleds heb ik nog niet zo vel gezien maar het kan wezen dat ik die gemist heb..
Ik kijk er erg naar uit....Comment
-
Comment
-
Teleurgesteld
Mede naar aanleiding van deze post heb ik als proefje 2 [FONT=Times New Roman]American DJ LED par pro 64's en een [/FONT][FONT=Times New Roman]American DJ LED mega panel aangeschaft. De lichtopbrengst vind ik teleurstellend. Ik kan me geen voorstelling maken van hoe ik met 3 of 4 van deze sets een vloerte van 2x4 (waar wij nu een stuk op willen spelen) zoveel licht kan geven dat de spelers zichtbaar zijn. Ik zou dan ook graag eens komen kijken naar een opvoering met deze lichtopstelling. Is er binnenkort een optreden van het genoemde theaterstuk? [/FONT]Comment
-
american dj....... xD
maar om even op led video verhaal terug te komen (al is dit een oud topic xD )
Heb vorig jaar wat tests uitgevoerd met 10/13 watt leds voor mobiele video projectie en moet zeggen met juiste lensjes er een leuk resultaat valt te bereiken grootste probleem is kleur temp. (voor outdoor promotie wara dit voor was natuurlijk minder belangrijk) en de temperatuur van de led op zich wat bij deze leds behoorlijk opliep.
als je paar leds gebruikt is het voor eigen huis en tuin gebruik nog best te doen zeker kwa licht opbrengst en in de winter kan de verwarming ook uit blijven(zo lang dat de leds het dan uithouden in zo'n setup, wat bijna waterkoeling vraagt)
op de leds zaten passieve koelblokken van 15x15x10cm waar we 3x 7cm fans aan hadden toegevoegd en nog waren die dingen geschikt om een eitje op te bakken om maar een idee te geven wat de warmte ontwikkeling van die dingen is.
zal eens kijken of ik hier nog wat foto's van kan vinden.Last edited by G.P.Fransen; 28-01-10, 05:55.Comment
-
american dj....... xD
maar om even op led video verhaal terug te komen (al is dit een oud topic xD )
Heb vorig jaar wat tests uitgevoerd met 10/13 watt leds voor mobiele video projectie en moet zeggen met juiste lensjes er een leuk resultaat valt te bereiken grootste probleem is kleur temp. (voor outdoor promotie wara dit voor was natuurlijk minder belangrijk) en de temperatuur van de led op zich wat bij deze leds behoorlijk opliep.
als je paar leds gebruikt is het voor eigen huis en tuin gebruik nog best te doen zeker kwa licht opbrengst en in de winter kan de verwarming ook uit blijven(zo lang dat de leds het dan uithouden in zo'n setup, wat bijna waterkoeling vraagt)
op de leds zaten passieve koelblokken van 15x15x10cm waar we 3x 7cm fans aan hadden toegevoegd en nog waren die dingen geschikt om een eitje op te bakken om maar een idee te geven wat de warmte ontwikkeling van die dingen is.
zal eens kijken of ik hier nog wat foto's van kan vinden.
Groet
L.We do architectural for a living and theatre for the Art...Comment
Comment