MA Ligtcommander 24/6 gecrasht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

MA Ligtcommander 24/6 gecrasht

Ik pak zojuist de MA 24/6 uit de stelling zet hem aan en krijg het volgende probleem:

alle (rode) leds op het onderste paneel branden, en het display knippert (er licht steeds 1 hele horizontale rij met pixels op)...

Verder reageert de tafel helemaal nergens op. Niet op de knoppen, niet op de faders en niet op de sleutel.
    Ook opstarten + reset (4 rode knoppen ingedrukt houden) geeft totaal geen effect.
    Ik heb de tafel open geschroefd en gekeken of er iets los zat, alle kabels erin en eruit gehad, EEPROMS aangedrukt, maar helpt allemaal geen moer.

Iemand dit ooit eerder meegemaakt? Vorige week nog zonder problemen op klus gebruikt en nu dit...

(Misschien dat dit topic naar techniek moet, maar ik gok eerst maar even op licht.)

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Update: gisteravond startte deze tafel plotseling weer door zoals het hoort, nu vanmorgen weer zelfde probleem als gisteren...

Slechte verbinding ergens? Iemand een idee waar ik dit probleem in moet zoeken?

Groeten Hugo

Comment

• Tims
      • Feb 2008
      • 4

Ergens in de tafel zit een spanningsregulator (zo'n zwart dingetje met 3 pootjes) die de spanning regelt die over de faders komt te staan. Ik heb ooit eens zo'n zelfde tafel gehad, waarmee het probleem was dat de faders bij 10% open zetten volgens de tafel al helemaal open stonden. (was ook te zien aan de leds) En ook het probleem dat hij de ene keer wel gewoon deed, en dan weer niet. Display bleef wel gewoon werken.
      Bleek een factor 10 teveel spanning over de faders heen te staan! Gelukkig geen blijvende schade. Waar deze regelaar precies zit in de tafel weet ik niet meer, wel dat hij de spanning regelt over de preset en de memory faders. Succes met meten!

Comment

• meine
        • Mar 2005
        • 35

Originally posted by hugovanmeijeren
        en het display knippert (er licht steeds 1 hele horizontale rij met pixels op)...
        Bovenstaande komt mij bekend voor. Ook mijn MA24/6 had hier last van (andere symptomen komen mij niet bekend voor).
        Heb op aanraden van Rolight de accu vervangen. En dit loste de problemen op. Je zou dit kunnen proberen, makkelijk zelf te doen en de kosten vallen mee (orginele accu ca. € 10,=)

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Tja de tafel werkt bij vlagen... Heb hem nu al weer aan de praat gehad, maar kort daarna viel hij weer uit. Ik gok dus ergens op een los contact, maar heb nog geen tijd gehad om de boel eens goed te bekijken. Op het eerste gezicht leek er in ieder geval niets mis te zijn.

De accu die erin zat was inderdaad versleten, maar heb ik afgelopen zomer al vervangen voor een nieuw exemplaar...

Trouwens als de tafel wél opstart geeft hij totaal geen foutmeldingen, dat is dan wel weer apart. De tafel werkt dan gewoon zonder problemen.

Iemand een idee of een los contact ergens deze problemen kan veroorzaken?

Groeten Hugo

Comment

• Dave
            • Jan 2001
            • 757

Kijk toch maar eens naar een los contact bij de IC-voetjes van de EPROMS. Ik denk namelijk (maar weet het niet zeker) dat bij het starten de data in de ROMS naar het RAM wordt gekopieerd. Dat zou verklaren waarom de tafel eens gestart gewoon blijft werken.
            Gewoon uit voorzorg de contacten eens nasolderen kan in ieder geval geen kwaad, het is een stevige tafel, maar niet immuun voor slijtage.
            Meet overigens ook de voedingsspanningen na, die van mij had een brakke voeding en dat gaf ook de meest vage klachten. Uit het hoofd: 5V en 15V.

En anders even met Rolight bellen, die kennen het ding en zijn niet te beroerd om advies te geven.
            U x I = Boem.

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Hallo iedereen,

ik heb gisteravond de tafel eens even helemaal weer los gehad en uitvoerig bekeken. Het is absoluut een kwestie van een los contact of iets in die richting.

Het probleem lijkt ofwel rondom de auxiliary potmeters te zitten. Als ik hier tegen aan tik begint de tafel namelijk te flippen. Vooral de eerste potmeter lijkt erg veel storing te geven, als de tafel goed is opgestart kan ik de tafel doen crashen door hier aan te draaien (beeld verschuift, begint plots opnieuw op te starten, loopt vast, zet de tafel op slot (terwijl sleutel op 'aan' staat) of keert vanuit een bepaald menu plots terug naar het hoofdmenu).

Maar ook als ik tegen de hoofdkabel aan tik lijken de problemen opgewekt te worden.

Ik had ook al naar de technische dienst van MA gemaild, daar kreeg ik een keurige mail van terug dat zij richting een lekkende accu zaten te denken. Dat klopt ook, de oude accu ging van de zomer kapot, maar die heb ik wel direct nadat ik een foutmelding op de tafel kreeg vervangen voor een nieuwe, de oude accu heeft wel iets gelekt, en de soldeerpunten rondom de accu zien er inderdaad niet zo heel erg florissant meer uit.

De accu zelf geeft een spanning af van 3,9V (op de accu staat zelf 3,6) dus deze is nog in top conditie. Ook de voeding geeft keurig +15V, -15 en 5V af en lijkt daarmee ook prima in orde. Spanningsregulator staat netjes 5V over.

Ik denk dat ik de hoofdprint eerst maar eens ga losmaken en alle onderdelen rondom de accu eens opnieuw ga solderen (de soldeertin lijkt inderdaad wel wat aangetast te zijn door de lekkende accu). Als dat niet werkt rest nog de hoofdkabel en de potmeters, ookal lijkt me dat ook zeer vreemd.
              Op de hoofdkabel (verbindt onderste rij faders en bovenste rij faders met moederbord) werken immers totaal geen krachten als deze is ingebouwd...

Zeer vreemd allemaal, de tafel is in ieder geval niet betrouwbaar genoeg om mee te gaan op klus.

Tot zover iedereen bedankt voor de input, geeft in ieder geval stof tot nadenken.

Groeten Hugo

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Heb de hoofdprint opnieuw gesoldeerd, maar werkt nog niet helemaal goed, het lijkt wel iets beter (eerst toen ik tegen de auxiliary potmeters tikte crashte de tafel ook, dat doet hij nu niet meer).

Heb contact gehad met Rolight, zij raden mij aan er een nieuw moederbordje in te zetten, kosten 526 euro excl. BTW en montage.

Hebben jullie nog een beter idee? Anders zal er wel niet zoveel op zitten dan er een nieuw moederbord in te zetten...

Groeten Hugo

Comment

• Tims
                  • Feb 2008
                  • 4

"Als je op de potmeter tikte viel de tafel uit", zei je in één van je posts. Waarschijnlijk heb je er al naar gekeken, maar ligt er niet ergens een blootliggende draad of een stukje soldeer dat contact maakt met het chassis te vervelen? (kan ook een van de potmeters zijn, al lijkt het me vergezocht)
                  Of misschien een printbreuk. In dat geval kun je inderdaad beter het hele moederbord vervangen. Succes!

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Originally posted by Tims
                    "Als je op de potmeter tikte viel de tafel uit", zei je in één van je posts. Waarschijnlijk heb je er al naar gekeken, maar ligt er niet ergens een blootliggende draad of een stukje soldeer dat contact maakt met het chassis te vervelen? (kan ook een van de potmeters zijn, al lijkt het me vergezocht)
                    Of misschien een printbreuk. In dat geval kun je inderdaad beter het hele moederbord vervangen. Succes!
                    Nee, dat is niet het geval... Maar het leek wel één van de punten te zijn waarmee het probleem opgewekt kon worden...
                    Nadat ik het moederbord op een aantal plaatsen opnieuw gesoldeerd had deed hij dat in ieder geval niet meer.

Laatste hoop wat ik nu nog aan het uitproberen ben is kleine stukjes draad parallel langs de printsporen leggen en kijken of ik het probleem daarmee kan verhelpen...

Als dat niet lukt moet 'ie maar richting Rolight, want zo heb ik er ook niets aan natuurlijk... (Scheelt dat ik nog een back-up tafel heb liggen en me daar eerst even mee kan redden...)

Groeten Hugo

Comment

Working...