Moving head langs een muur??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • magicelmo
    • Mar 2007
    • 14

    #16
    Originally posted by DJ_matthias
    nu wou ik net gaan zeggen: clay paky stagescan... maar die ligt wrs wel over de 2000 euri (is wel RGB)
    High end Cyberlight, alleen geen idee wat die kost :P
    maar wat is dan een movinghead met cmy onder de 2000 euro ?

    Comment

    • Leks
      • Oct 2007
      • 330

      #17
      gebruik nu vooral Movitec/Robe en dan de WL250 versies.
      zijn iets boven de 2000/2500 euro volgens mij.
      maar een scanner met het zelfde vermogen is meestal stukken goedkoper ( binnen zelfde merk & serie)

      want als ze even duur zijn kan ik evengoed gewoon een MH ophangen
      (een scan heeft buiten prijs & beetje snelheid geen verder voordelen boven een mh volgens mij.)

      leks
      Nerd is geen belediging, het is een compliment.

      Comment

      • Highfield
        • Jun 2006
        • 144

        #18
        ja, maar zie maar eens een wash scan te bemachtigen. HighEnd heeft toch een tijdje (misschien nog wel) losse mirror koppen in het assortiment gehad? ColorCommand eronder en voila een wash scan.
        Harm Hoogveld

        Het begint met ambitie..

        Comment

        • stefan90kauw
          • Jun 2005
          • 189

          #19
          Nah, mijn mening hierover is denk ik toch, dat je beter een MHtje kan pakken

          Mede dankzij het feit, dat als je MACje kapot gaat, je binnen 2 telefoontjes een nieuwe heb hangen. En bij scans is dat dus niet zo... Zoals al eerder gezegt werdt.

          En het voordeel van een MHtje is ook gewoon dat je een veel groter bereik hebt.
          Stel je moet het plafond uitlichten in allerlei wonderlijke kleuren (i know,, beetje kansloos, maar tis een idee. ) Maar daarbij moet je vervolgens ook weer de dansvloer uit kunnen lichten..
          Dan is de keus voor MH snel gemaakt.
          Maar heb je gewoon een simpele drive-in met de zooi op standje 'wappie'. Dan is scans een goedkoper alternatief.

          Comment

          • AJB
            • Jul 2003
            • 2289

            #20
            Allereerst: DIEPE ZUCHT !!!

            Dan even op een rijtje:

            - Het zijn geen SCANNERS, maar SCANS. Een scanner hang je aan je computer om je vakantiefoto's te digitaliseren...
            - Elke fixture heeft een aantal unieke eigenschappen die onderling te vergelijken zijn. Heeft er al iemand aan gedacht dat een scan vele malen sneller is dan een moving-head? Zijn er mensen die rekening hebben gehouden met het feit dat er grote optische verschillen inzitten?
            - Scans met RGB heb ik nog nooit gezien: zeker niet van Clay Paky. CMY lijkt me dan eerder een mogelijkheid, er zijn voldoende scans met deze optie aan boord. Feit is dat alle goede apparaten veel geld kosten, dus niet zeuren over de prijzen.
            - Lampen kies je omdat ze op dat moment precies kunnen voldoen aan de wensen in je ontwerp: je past niet je ontwerp aan aan je lamp. Waarom zou je een moving-head niet aan een backtruss kunnen hangen? Feit is namelijk dat ik dan recht naar beneden een strijklichtje kan maken over mijn backdrop... Scans hangen (ivm bereik) vaak in een hoek: veel minder mogelijkheden dus!

            Ik vind het oprecht jammer dat er in dit soort topics een veelvoudige herhaling van onzinnige stellingen plaatsvind, die bovendien geen eer doen aan de waarheid. Zoals de papa van Stampertje (Bambi, Disney) al zei: als je niks zinvols te melden hebt, houd dan je mond.
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

            Comment

            • DJ_matthias
              • Jun 2005
              • 620

              #21
              Originally posted by AJB
              Allereerst: DIEPE ZUCHT !!!

              Dan even op een rijtje:


              - Scans met RGB heb ik nog nooit gezien: zeker niet van Clay Paky. CMY lijkt me dan eerder een mogelijkheid, er zijn voldoende scans met deze optie aan boord. Feit is dat alle goede apparaten veel geld kosten, dus niet zeuren over de prijzen.
              ziehier de eerste die het dan WEL heeft: Clay Paky - products: STAGE SCAN

              Originally posted by Clay Paky
              You'll also have fingertip control of any colour you can imagine, thanks to the RGB colour mixing system and to the special frost filters including the exclusive Clay Paky "flou effect".
              Originally posted by Clay Paky Stagescan brochure
              With STAGE SCAN even the most demanding of lighting designers can alsocreate the most elusive colour tones, by means of the RGB colour mixing system - a Clay Paky exclusive produced with carefully selected dichroic filters superimposed on each other with incredible speed, precision and uniformity by the sophisticated control system. All of the colour tones are totally pure and can be repeated whenever you want them. The chromatic effects of STAGE SCAN are increased by the special effects filters, which generate beams with two concentric colours, 4- colour beams and ultraviolet light; lastly there are two filters for converting the colour temperature from 6000 °K to 3200 °K with the hot filter and 6500 °K with the cold filter.
              we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
              Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

              Comment

              • kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

                #22
                Originally posted by DJ_matthias
                ziehier de eerste die het dan WEL heeft: Clay Paky - products: STAGE SCAN
                Dezelfde Clay Paky site, ff doorklikken naar Channels: Clay Paky - products: STAGE SCAN

                1 IRIS
                2 COLOUR EFFECTS
                3 FROST/FIXED PRISM
                4 DIMMER/STOPPER/STROBE
                5 PAN
                6 TILT
                7 MULTI STEP ZOOM
                8 FOCUS
                9 ROTATING PRISM SELECTION
                10 PRISM ROTATION
                11 FIXED GOBO SELECTION
                12 ROTATING GOBO SELECTION
                13 GOBO ROTATION
                14 CYAN
                15 MAGENTA
                16 YELLOW
                17 LAMP CONTROL (*)

                Ik heb met een tijdje afzijdig gehouden van dit topic omdat ik het weer een typisch drive-in show topic vind, maar iedere spot kies je bij de toepassing en dan maakt het niet uit of het een birdie of een biglite is. Dus ik ben het volledig met Arvid eens.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                Comment

                • JustME125
                  • Jun 2006
                  • 297

                  #23
                  Originally posted by kokkie
                  Ik heb met een tijdje afzijdig gehouden van dit topic omdat ik het weer een typisch drive-in show topic vind, maar iedere spot kies je bij de toepassing en dan maakt het niet uit of het een birdie of een biglite is. Dus ik ben het volledig met Arvid eens.
                  Absoluut mee eens. Kies je fixture al naar gelang je toepassingen. Wanneer je gebonden bent aan een budget(waarin geen ruimte voor inuur is) of aan beschikbaar materiaal dan wordt het een ander verhaal. Dan vind ik het ook zonde om die paar beschikbare MH's tegen een muur te hangen en pak ik daar liever scans voor. Maar dan zit je inderdaad meestal weer aan de drive-in kant van de markt.

                  Mzzls
                  Correct me if I'm wrong

                  Comment

                  • AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

                    #24
                    DJ Mattias:

                    Zoals ik al zei: ik heb het nog nooit gezien... Over het algemeen ben ik dusdanig serieus bezig met mijn vak dat ik bijhoud welke fixtures wat kunnen. Ik was bijvoorbeeld de eerste die de nieuwe HPE300 van ClayPaky op een klus heeft gebruikt en ben op de hoogte van de meeste mogelijkheden. RGB is een vorm van additieve kleurmenging en daarmee niet interessant bij het gebruik van een gastontladingslamp....
                    Last edited by moderator; 03-03-08, 11:08. Reason: on topic aub, onzin verwijderd
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

                    Comment

                    • lampjewortel
                      • Nov 2007
                      • 36

                      #25
                      Als je RGB en CMY door elkaar wilt halen, ga je dan ook eerst even in de kleurenleer verdiepen. je kunt met CMY alle kleuren maken door er wat uit te filteren
                      en bij RGB stop je er wat van bij, waardoor je elke kleur kunt maken.

                      bij een lamp met een enkele bron MH of Scan. heb je aan RGB dus geen drol. Bij een horizonbatterij of led-parren werk je juist wel weer met CMY (moet dus RGB zijn he)

                      wat betreft scan of MH, een scan is makkelijker werken qua posities, maar heeft nu eenmaal een beperkt(er) bereik. het grootste voordeel van een scan vind ik dat je trek niet zo gaat slingeren bij snelle bewegingen.

                      bij een backdrop zou je de scan evenwijdig aan het doekje in de truss moeten hangen, waardoor je veel ruimte verliest waar net een fourbar of zoiets had kunnen hangen. Een wapperlamp is daar en tegen een stuk compacter.
                      Last edited by lampjewortel; 06-03-08, 20:17.
                      Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

                      Comment

                      • MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

                        #26
                        Originally posted by lampjewortel
                        Als je RGB en CMY door elkaar wilt halen, ga je dan ook eerst even in de kleurenleer verdiepen. je kunt met CMY alle kleuren maken door er wat uit te filteren
                        en bij RGB stop je er wat van bij, waardoor je elke kleur kunt maken.

                        bij een lamp met een enkele bron MH of Scan. heb je aan RGB dus geen drol. Bij een horizonbatterij of led-parren werk je juist wel weer met CMY

                        wat betreft scan of MH, een scan is makkelijker werken qua posities, maar heeft nu eenmaal een beperkt(er) bereik. het grootste voordeel van een scan vind ik dat je trek niet zo gaat slingeren bij snelle bewegingen.

                        bij een backdrop zou je de scan evenwijdig aan het doekje in de truss moeten hangen, waardoor je veel ruimte verliest waar net een fourbar of zoiets had kunnen hangen. Een wapperlamp is daar en tegen een stuk compacter.
                        Daar bedoel je dus RGB

                        Zoals eerder aangehaald: elke scan en movinghead vergelijken is weer appels met peren vergelijken. Scans zijn meestal sneller en bevatten vaak meer functies (denk aan de Stagescan, die is bij mij weten over de 1,30 m lang). Movingheads zijn echter wendbaarder. Zoals AJB al zei: strijklichtje maken met een scan, veel succes! Washes zijn ook uitzonderlijk als scan.

                        Het hangt dus helemaal af van de toepassing waarvoor je het wilt gebruiken, scans kun je goed wegmoffelen in een schouw, zonder dat iemand het ziet, movinghead kan ook, heb je alleen geen drol aan...
                        Vervanging vind ik eigenlijk geen punt om rekening mee te houden: heb ook binnen 2 telefoontjes nieuwe Martin PRO 918 scans...

                        Offtopic:
                        Doet denken aan de 'toppers': PAL1200, Technobeam, StageScan, Cyberlight, zucht
                        MEEO Audio Licht Rigging,
                        Mark van der Werff
                        Groningen

                        Comment

                        • Shark
                          • Aug 2007
                          • 208

                          #27
                          Ik lees enorm veel op dit forum, en je komt wel enorm veel teweten, zoals ook deze topic vond ik wel interessant.. je merkt vooral dat veel mensen met andere voordelen afkomen en andere meningen zijn. Zijn de gedachten van iemand verkeerd, kan iemand anders dit aantonen en zo leer je weer bij. Of indien het gaan over smaken of voorkeuren, daar is niet over te discussieren, dat is gewoon per persoon appart.

                          Ikzelf heb een voorkeur altijd gehad voor MH's, zo kon ik stralen naar onder richten, en bij vb slows.. de spiegelbol met 2 heads wit belichten én het plafond met blauwe straal en trage bewegingen met de gepaste gobo's. Om het geheel "hemels" te maken.

                          Dit was niet volledig mogelijk indien ik de mh's wisselde met scans.
                          Vele scans kunnen ook wel eens schokkend bewegen bij zeer trage bewegingen, wat ik bij mh's zelden tot nooit heb gezien. Maar een scan kan dan weer sneller bewegen.. het compenseerd allemaal wel een beetje.

                          Afhankelijk van wat je wil belichten, het evenement en het budget kun je enkel bepalen of je mh's en/of scans wil hangen.. ook afhankelijk van eigen voorkeuren om mee te werken.

                          Comment

                          • Martijn de Groot
                            • Mar 2005
                            • 189

                            #28
                            bij een lamp met een enkele bron MH of Scan. heb je aan RGB dus geen drol. Bij een horizonbatterij of led-parren werk je juist wel weer met CMY (moet dus RGB zijn he)


                            Wat bedoel je met een enkele bron? Elke lamp heeft een enkele bron, dat heeft met drol, CMY of RGB niets te maken. RGB / CMY is alleen een specifieke manier van kleurmenging, is voor alle lampen toe te passen (niet altijd te krijgen).

                            Martijn de Groot
                            wat beweegt mensen die licht bewegen?

                            Comment

                            • kokkie
                              • Nov 2003
                              • 1166

                              #29
                              Originally posted by lampjewortel
                              Als je RGB en CMY door elkaar wilt halen, ga je dan ook eerst even in de kleurenleer verdiepen. je kunt met CMY alle kleuren maken door er wat uit te filteren
                              en bij RGB stop je er wat van bij, waardoor je elke kleur kunt maken.
                              Originally posted by Martijn de Groot
                              Wat bedoel je met een enkele bron? Elke lamp heeft een enkele bron, dat heeft met drol, CMY of RGB niets te maken. RGB / CMY is alleen een specifieke manier van kleurmenging, is voor alle lampen toe te passen (niet altijd te krijgen).

                              Martijn de Groot
                              Zoals ook al gezegd, horizonbatterij en ledpar. Wel even wat meer lezen dan de laatst post, want alles was al gezegd en verbetert.
                              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                              Comment

                              • PeterZwart
                                • Jan 2008
                                • 402

                                #30
                                Originally posted by Martijn de Groot
                                bij een lamp met een enkele bron MH of Scan. heb je aan RGB dus geen drol. Bij een horizonbatterij of led-parren werk je juist wel weer met CMY (moet dus RGB zijn he)


                                Wat bedoel je met een enkele bron? Elke lamp heeft een enkele bron, dat heeft met drol, CMY of RGB niets te maken. RGB / CMY is alleen een specifieke manier van kleurmenging, is voor alle lampen toe te passen (niet altijd te krijgen).

                                Martijn de Groot
                                RGB = subtractief mengen -- 2 of 3 primaire kleuren levert zwart op

                                CMY = additieve menging?

                                meende ik toch?
                                Last edited by PeterZwart; 08-03-08, 11:00.
                                Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                                Comment

                                Working...