Moving head langs een muur??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DMiXed
    • Jan 2008
    • 370

Moving head langs een muur??

Hallo beste lezers...

Binnen het bedrijf waar ik werk,
    hebben wij al een aantal jaren een discussie,
    die steeds teurg blijft komen, ook bij en met klanten.
    Deze luid alsvolgt:

Een movinghead langs/tegen een muren werkt als een scanner.
    (voor degene die het niet snappen:
    als je een mh tegen de muur aan een truss of wat ever hangt,
    kun je er net zo goed een scan hangen, het bereik is bij een goede scan even groot
    als bij een mh)

Een movinghead is toch pas een head als je hem volledig rond kan laten draaien (360 graden of meer) en niet tegen een muur maar 180 graden (bij wijze van spreken).

graag zou ik hierop jullie reacties willen lezen!!

Jeroen van Geffen
    Last edited by DMiXed; 26-02-08, 16:02.
    Jeroen van Geffen
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

nadenkertje: wordt door de manier van bevestigen het bereik van de movinghead beperkt?
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Originally posted by moderator
      nadenkertje: wordt door de manier van bevestigen het bereik van de movinghead beperkt?
      Nogal wiedes, tenzij je een gat in de muur wilt branden... of zie ik dat nou zo zwart-wit?

Comment

• DMiXed
        • Jan 2008
        • 370

als je de head ondersteboven hangt aan een truss,
        bijv. 1 m van de muur...

als je van je podium, stand of wat dat ook afdraait, richting muur is dat denk ik best wel een beperking want dat ziet toch bijna niemand.

Jeroen van Geffen
        Jeroen van Geffen

Comment

• DMiXed
          • Jan 2008
          • 370

@ moderator,

hoe bedoel je beperkt.
          als je je head zo kort langs de muur hangt, dat als ie 360 graden draait, hij
          de muur raakt of beperkt zodat je het effect niet meer ziet.

Jeroen van Geffen
          Jeroen van Geffen

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Heb je ook wanneer je decor net onder je headje begint of wanneer je headjes op een voorrand of aan de zijkant van een catwalk plaatst.

Het is aan de belichter om daar juist hele mooie dingen van te maken, het gedrag van de lichtbundel is voorspelbaar...

Comment

• DMiXed
              • Jan 2008
              • 370

Is dit niet alleen een kwestie van effect, ruimte en smaak maar
              ook van geld, want een scanner is toch ook goedkoper dan een
              mh-tje? bij verhuur kan ik me voorstellen dat je alleen maar mh-tjes
              hebt, maar in sommige discotheken, cafe's etc. (die de apparatuur kopen),
              is dit toch eigenlijk geld verspillen of denk ik nu verkeerd??

Jeroen van Geffen
              Jeroen van Geffen

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Het kan ook een overweging zijn om meer van hezelfde te kopen, as je een x aantal headjes hebt hangen, gaat uitbreiden met headjes langs de muur,kan het netter zijn om met dezelfde kleurtjes, gobo's, bundeltjes te werken.

De vraagstelling kan je uitbreiden met:
                Alsje een showtje hebt met truss waar backdrop aanhangt, dan kan je de pan functie van je headjes maar voor de helft gebruiken...

Je kan het ook omdraaien, je kan scan's en yoke spots pas optmal benutten als je ze zo inpast dat alle functionaliteiten volledig gebruikt kunnen worden.

voorbeeldje: een patendlight ophangen in het midden van de zaak: handig, zelfde patendlight in een hoekje: onhandig!
                ...en toch kan het soms beter in het lichtplan passen....

Comment

• DMiXed
                  • Jan 2008
                  • 370

hebben de meeste fabrikanten
                  niet van populaire scans mh's gemaakt
                  en/of andersom?? dit kan toch al een
                  oplossing zijn. of het bestaat is een tweede,
                  maar dat is een kwestie van zoeken...
                  (misschien nog wel een gat in de markt ook!!)

Jeroen van Geffen
                  Jeroen van Geffen

Comment

• lichtpuntje
                    • Sep 2003
                    • 79

Bekijk t ook eens uit praktisch oogpunt... een mac250 die stuk gaat naar verloop van tijd kun je bij legio verhuurbedrijven bemachtigen. Zoek eens een verhuurbedrijf die scans verhuren van ongeveer dat kaliber. Dat zijn er niet zo heel veel...

Gr. Thomas
                    dus...

Comment

• Leks
                      • Oct 2007
                      • 330

leuk dat jullie hierover beginnen. had het er gisteren nog over

ik ben ook van mening dat je in geval van een movinghead in je achtertruss met backdrop eronder ( en laag plafond) evengoed kan vervangen voor een leuke scan.

je kan voor de prijs van een 250w mh evengoed een 550w scan betalen, tenminste... ongeveer.. je snapt het punt... een scan is ruim goedkoper

Daarentegen ben ik nog geen betaalbare mooie wash scans tegengekomen. ( bestaan deze wel hoor ik het graag) Dus je wash inruilen voor een scan word em in mijn ogen niet. ( ook kleurenmix CMY zie je niet erg vaak in scans)

Maar voor het spotje met leuk gobo-tje voor door de haze als effect kan je evengoed een scan pakken, ook voor dansvloeren kan dit wel... maar dan mis je het effect om het dak mee te nemen in een lichtshow. wel zijn scans sneller... ( leuk voor techno ed?)

groeten,
                      leks
                      Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• DMiXed
                        • Jan 2008
                        • 370

Originally posted by Leks
                        Daarentegen ben ik nog geen betaalbare mooie wash scans tegengekomen. ( bestaan deze wel hoor ik het graag) Dus je wash inruilen voor een scan word em in mijn ogen niet. ( ook kleurenmix CMY zie je niet erg vaak in scans)
                        persoonlijk heb ik nog nooit CMY in een scan gezien, laat staan een wash scan. tegenwoordig kom je (helaas) ook minder scans tegen, door de steeds betere technologie van mh's, terwijl ikzelf scans fijner vind, maar dat ligt natuurlijk ook aan de locatie en wat je wilt en/of wat je lichtplan inhoud!

Is het niet ook zo, dat een wash effect na kan worden gebootst met
                        een speciale lens, in de scan op bijv een effect wiel. (een washhead heeft toch ook een andere lens als een spot mh(zover ik weet).

Maar voor het spotje met leuk gobo-tje voor door de haze als effect kan je evengoed een scan pakken, ook voor dansvloeren kan dit wel... maar dan mis je het effect om het dak mee te nemen in een lichtshow. wel zijn scans sneller... ( leuk voor techno ed?)
                        Dat dak vind ik niet helemaal juist, ikzelf heb 4 Robe DJ Scans 250 XT's,
                        als je deze horizontaal neerzet/ophangt, kun je makkelijk de vloer halen en het plafond (de vloer dan niet helemaal recht omlaag, maar bij snelle chases etc zie je dat toch niet (direct).

(@leks: niet bedoeld om je af te kraken maar dit is gewoon mijn mening en ervaring)

Jeroen van Geffen
                        Jeroen van Geffen

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

Originally posted by DMiXed
                          persoonlijk heb ik nog nooit CMY in een scan gezien,
                          Beter zoeken..
                          Creating shows beyond Imagination

Comment

• Leks
                            • Oct 2007
                            • 330

no offence taken dmixed ik waardeer meningen altijd.
                            Maar ik doelde vooral op chases en paterns op de vloer maken, die je zo groot kan maken dat ze van de ene muur over de vloer naar de andere muur gaan... en mogelijk van dak -> vloer -> dak ( je mist gewoon 100graden tilt met een scan)

en je zou idd denken dat een fresnell lens in een gobo wiel een wash moet kunnen geven ( ookal zit er een plano convex lens voor ( zoals elke spot).
                            of een frost oid die je ergens voor kan draaien.

@jeroenVDV
                            doe mij eens een voorbeeld van een CMY scan dan ( enigzins betaalbaar < 2000 E)

en mocht iemand meer weten over een wash/CMY scan dan hoor ik het graag .

leks
                            Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• DJ_matthias
                              • Jun 2005
                              • 620

@jeroenVDV
                              doe mij eens een voorbeeld van een CMY scan dan ( enigzins betaalbaar < 2000 E)

en mocht iemand meer weten over een wash/CMY scan dan hoor ik het graag .

leks
                              nu wou ik net gaan zeggen: clay paky stagescan... maar die ligt wrs wel over de 2000 euri (is wel RGB)
                              we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                              Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

Working...