blinders/kleurenfilters

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

blinders/kleurenfilters

Hallo,

Ik heb vier Sunstrip Active blinders (linkje)Het leek me wel eens leuk om wat te experimenteren met gekleurd licht want alleen witte blinders lijkt me af en toe wel saai. Een testje met een van mijn standaard kleurenfilters leverde afgezien van een brandalarm dat afging verder niks bruikbaars op.

Zouden er kleurenfilters zijn die bestand zijn tegen de hitte die deze lampen afgeven?

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Groeten,

Hans
    Last edited by moderator; 17-03-08, 09:01.
  • Martijn de Groot
    • Mar 2005
    • 189

Dan is het dus wel handig om te weten wat jouw standaard filters zijn.
    Uitgaande van de meesty gebruikte standaard gaat het om gewoon Lee of Rosco, deze fabrikanten maken ook kleurfilters die tegen een hogere temperatuur kunnen; bij Lee de "HT" (high temperature) filters, bij Rosco de "Supergel"serie. Van GAM weet ik het niet. Deze reeksen hebben lang niet alle kleuren in de reeks en er zit ook een dik verschil tussen Lee en Rosco, maar vaak goed te gebruiken voor lampen/spots die voor de lens een hoge temperatuur afgeven of voor armaturen zonder lens.
    Er zijn een aantal dingen die nog overdacht kunnen worden, alleerst het gebruik van een Heatshield, nummers terug te vinden in de kleurenwaaiers van betreffende fabrikanten. Er dient wel een kleine afstand tussen de headshield en de kleurfilter te zitten, anders heeft het geen effect.
    Een ander ding waar wel eens aan gedacht kan worden is dat in de meeste gevallen de kleur verbrandt door dat het brandpunt van de lichtbundel zich bevindt op de plaats waar een kleurfilter geplaats wordt. een "extentie"frame kan hier veel uitkomst bieden.
    Dan bestaat er ook nog zoiets als glasfilters, stukje duurder, gaat leven lang mee (dan dus weer erg voordelig) als het netjes behandelt wordt. Een goede uitkomst voor donkere kleuren.
    In het geval van blinders nog aan denken dat kleur een percentage van je licht afneemt, dus is het misschien geen blinder meer, maar kan toch een goed effect zijn.
    Ik hoop dat je verder blijft experimenteren, zou toch mooi zijn als er meer is dan alleen witte blinders.
    wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• DJ_Compact
      • Jan 2004
      • 234

En als je nou de filter niet rechtstreeks tegen de lamp houd, maar als een bolling erover doet? Dan heb je wat meer afstand tussen lamp en filter, wat misschien al kan schelen...
      Mjaaaa....

Comment

Working...