Videoprojector voor beamshows gebruiken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Videoprojector voor beamshows gebruiken

Misschien een beetje een crossover met het visual forum, maar...

Heeft er iemand al eens geprobeerd om, bijvoorbeeld als vervanging voor een moonflower (Martin Destroyer oid) een beamer in te zetten? Ik zie er best veel voordelen aan, gekoppeld aan een VJ-programma met wat simpele vormen/kleurtjes: Je kan in principe alles doen wat een beetje moon ook kan (gobo, rotogobo, gobo shake, shutter, kleur) en meer -- je werkt immers met video en je kan dus bijvoorbeeld je kleuren RGB uitkiezen of faden. Of met meerdere kleuren in één stand werken...

Nu is het inderdaad zo dat de lichtopbrengst van een standaard huis-tuin-en keuken beamer wat tegenvalt t.o.v. een moon of MH, maar ik denk dat daar eventueel wel een mouw aan te passen valt (hoeveel lumen komt er uit een 250W MSD kop?). Ik ben redelijk verbaasd over het feit dat niemand nog op het idee gekomen is om de gobo/shutter/dimmer/kleurenwiel assembly in een MH te vervangen door een DLP of LCD unit -- je spaart immers zo een hele partij bewegende delen uit (slijtage, defecten) en je kan veel flexibeler zijn, bijvoorbeeld met geprogrammeerde of geanimeerde gobo's werken.

Goed, je zult misschien een heel andere stijl krijgen van shows draaien (misschien meer iets VJ-achtigs) maar is dat erg? Ik denk dat het op creatief vlak wel een aantal leuke mogelijkheden biedt. Trussmounts voor beamers zijn er genoeg op de markt, en het lijkt me een interessant experiment om eens een tweetal beamers gewoon in of over het publiek heen te richten (net zoals je met een goboprojector zou doen) en dan bijvoorbeeld met Resolume aan te sturen.

Ik heb al een klein testje gedraaid met mijn eigen beamer in de huiskamer, maar dat is natuurlijk niet echt representatief voor een zaalomgeving -- desondanks best leuk en ik heb al een aantal effecten gecreëerd die je met een MH vooralsnog niet kan doen en je al gauw voor naar een laser zou moeten grijpen. (Lasers zijn natuurlijk voor dit soort toepassingen uitermate geschikt, maar ook een stuk duurder). Ik weet niet of ik een linkje naar het filmpje mag plaatsen, of dat dat alleen in het Filmpjes-forum hoort?
    First make it work, then make it look pretty!
  • cornedure
    • Jul 2002
    • 230

Moving Heads met DLP/LCD-technologie bestaan al eventjes, en kosten ook iets:

* High End DL.1-2-3: DL.3 Digital Light - Digital Lighting - Products - High End Systems
    * Barco DML-1200: Barco | Barco’s digital moving luminaire tears down boundaries between projection and lighting
    * Robe DigitalSpot 5000: Robe Lighting
    * SGM Giotto 1500: SGM

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by cornedure
      Moving Heads met DLP/LCD-technologie bestaan al eventjes, en kosten ook iets:

* High End DL.1-2-3: DL.3 Digital Light - Digital Lighting - Products - High End Systems
      * Barco DML-1200: Barco | Barco’s digital moving luminaire tears down boundaries between projection and lighting
      * Robe DigitalSpot 5000: Robe Lighting
      * SGM Giotto 1500: SGM
      Het zou al gek zijn als ik de eerste ermee was ...

Het is allemaal wel nog redelijk nieuwe tech, en die Robe is bijvoorbeeld wel grappig want dat is inderdaad niks anders dan een PC met beamer eraan vast en een kop eromheen.

DMD's worden wel steeds goedkoper en halfgeleiders kosten al drie keer niks, dus ik verwacht wel dat je dit de komende jaren toch ook in het goedkopere segment door zal zien komen. (Niet noodzakelijk ShowTec )

Vooral in combinatie met LED technologie lijkt me dit een behoorlijk interessante ontwikkeling. Je zou zelfs een spot kunnen bedenken met 3 DMD's die elk door hun eigen (gekleurde) LED unit van verlichting worden voorzien.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• geenstijl21
        • Jan 2008
        • 462

Bij een klus (HBO feestje met wat bekende DJ's) hadden we NEC DLP 6500 ansi lumen projector gebruikt om de achterwand van effecten te voorzien....De muur was wit en geribbeld.

Op zich een leuk effect maar wel erg duur, er was genoeg budget dus was de reden om zoiets te doen.... Het Martin Maxedia syteem stuurde het aan..

**Off topic**
        Projectoren kun je ook op de kop boven een catwalk hangen en die van effecten te voorzien... Bijvoorbeeld met een thema als Vuur en Water. Uiteraard wel witte balletvloer neerleggen en een paar krachtige projectoren.
        Last edited by geenstijl21; 24-08-08, 14:09.
        "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Zinzi
          • Jul 2003
          • 87

Op deze website onder het kopje TJ-Beamer staan aardig wat voorbeelden van wat jongens die al een tijdje hiermee bezig zijn.

doorklikken naar TJ-beamer

Comment

Working...