LED tube principe

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cowbeast
    • Jul 2004
    • 109

LED tube principe

Hi all,

Ik ben afgestudeerd als elektronicus, en nu zou ik graag zelf een controllertje bouwen voor de led tubes. Eigenlijk eerder iets zoals een matrix servertje zodat ik met de ledtubes een scherm kan bouwen en zo uitgebreidere animatie kan maken.
    Enige probleem is, dat ik niet weet volgens welk principe die ledtubes gestuurd worden vanuit hun controller. Ik heb jammer genoeg zelf geen oscilloscoop of logic analyser om het signaal te bekijken. Misschien weet hier iemand welk principe er word gebruikt of mss kan iemand het opmeten?

mvg Mathieu

• frodolight visuals
    • Nov 2005
    • 37

Als ik het goed begrijp wil jij een eigen aansturing maken voor ledtubes zo ja.
    Is mijn vraag aan jou of je ook bekend bent met de huidige dmx protocol hierin staat de werking van een signaal naar een apparaat zoals een letube of dimmer.
    even googlelen...

Ik hoop dat je dit bedoele.

Comment

• Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

Frodolight,
      de meeste ledtubes hebben hun eigen controller tussen de ledbuis en de binnenkomende dmx... en hij wil die controller weg werken denk ik...
      Maar het signaal zal ind in de trend van dmx en andere data signalen komen enkel ken ik niet de juiste opbouw...
      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• frodolight visuals
        • Nov 2005
        • 37

Waarschijnlijk kan je hier iets mee.

DMX512 protocol:
        DMX dutch

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by Funmaker
          Frodolight,
          de meeste ledtubes hebben hun eigen controller tussen de ledbuis en de binnenkomende dmx... en hij wil die controller weg werken denk ik...
          Maar het signaal zal ind in de trend van dmx en andere data signalen komen enkel ken ik niet de juiste opbouw...
          Precies. De controllers geven een ander TTL signaal dan DMX door aan de tubes, althans, dat is bij die Showtec dingen het geval. Je kunt misschien het beste gewoon eens bij de fabrikant of een distributeur ervan aankloppen, want die protocollen liggen niet zomaar op straat natuurlijk. Anders wordt het wel degelijk met een logic analyzer aan de slag... want ik betwijfel of je het protocol gaat krijgen... maar niet geschoten is altijd mis !!

Adios!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• cowbeast
            • Jul 2004
            • 109

Niet iedereen begreep mijn vraag dus. Ik ben niet op zoek naar het DMX protocol, maar naar het protocol van de controller naar de led tubes toe.
            DMX is eenvoudig te realiseren. Maar over het andere TTL signaal weet ik niks.
            Ik denk ook dat de fabrikanten niet zullen staan springen om mij het protocol te geven. Maar er moet toch iets universeel in zitten want de ledtube controles van HQ-power en JB-systems enz zijn compatible dus ze moeten hun geheim toch op één of andere manier delen...

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Of ze delen ( en dat is echt geen groot geheim) hun inkoopkanalen met elkaar....
              Het protocol hiervoor wordt niet vrijgegeven.
              Je vraagt een kok ook niet waarom zijn tomatensoep zoveel lekkerder is als die van unox. Het antwoord van de kok zal zijn, ja inderdaad, kopen?

Ik snap je vraag, maar helaas zal het antwoord niet bevredigend zijn.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• cowbeast
                • Jul 2004
                • 109

Ja begrijp ik volledig.
                Maar ik zou het niet logisch vinden dat ze de systemen van elkaar overkopen en dan een stickertje op kleven met hun eigen naam.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

Zo simpel gaat het inderdaad niet, maar bij de achterdeur van de chinese fabriek doen ze de ene dag stickers voor Piet en de volgende dag voor Klaas....

Comment

• ljanton
                    • Sep 2003
                    • 373

Als ze het vrijgeven, zou iedereen die er verstand van heeft het zelf kunnen maken? Mooi niet dus. het is al een wereldje waar de winstmarges niet
                    erg groot zijn vermoed ik, daar er buiten enkele grootverbruikers niet echt
                    veel mensen dit soort apparatuur kopen. Of heeft iedereen ter wereld wel eens
                    parretjes of tubes gekocht? Nope

Comment

• cowbeast
                      • Jul 2004
                      • 109

Mja, als je het zelf bouwt mag je het wel niet gaan gebruiken voor verhuur. Want al het materiaal moet dan gekeurd zijn. En bij zelfbouw is dat niet het geval!

Comment

• ljanton
                        • Sep 2003
                        • 373

Ja nou weet ik niet hoe het in NL zit, maar in BE kan je je zelfbouw spullen laten keuren. Wat dat kost en waar en hoe weet ik niet
                        juist, maar heb het al wel geweten met mensen die switch board etc maakten.

greetzz

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

@cowbeast: Welbeschouwd zijn alle producten zelfbouw.

Wanneer jhe zelf een apparaat bouwt kan je daar zelf een CE keur voor geven, kwestie van zorgen dat je de juiste weg bewandeld.

Zelfbouw is dus geen enkele remming om iets op de markt te zetten.

Dit gezegd hebbende is het ook en dikke strep onder deze off-topic.
                          Het signaaltje van de LED contler naar LED tubes is onderwerp van gesprek.

Goed weekeinde allemaal!

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Afgaande op het aantal schuifregisters dat er in zo een tube zitten veronderstel ik dat het eigenlijk nog een vrij simpel protocol is dat met een scoop misschien zelfs nog te ontrafelen is.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• cowbeast
                              • Jul 2004
                              • 109

Welja dat is ook al een goed iets. Heeft er al iemand eens een ledtube open gesmeten? Werk het echt met schuifregisters of is dat een redenering?
                              Hoe zit die bekabeling eigenlijk? Je hebt 3 draden, maar welke is wat? Er zijn verschillende mogelijkheden natuurlijk. mss is het ook wel een RS485 protcol, of als het echt met schuifregisters is moet er al een clock signaal en enable enzo bij zitten. Zou me wel verwonderen, want dat is niet echt ideaal aangezien de mogelijke afstanden tussen de tubes en de controller.

Comment

Working...