LED tube principe

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by cowbeast
    Welja dat is ook al een goed iets. Heeft er al iemand eens een ledtube open gesmeten? Werk het echt met schuifregisters of is dat een redenering?
    Hoe zit die bekabeling eigenlijk? Je hebt 3 draden, maar welke is wat? Er zijn verschillende mogelijkheden natuurlijk. mss is het ook wel een RS485 protcol, of als het echt met schuifregisters is moet er al een clock signaal en enable enzo bij zitten. Zou me wel verwonderen, want dat is niet echt ideaal aangezien de mogelijke afstanden tussen de tubes en de controller.
    Zou het niet eenvoudiger zijn dan meestal gedacht wordt. Als de drie kleuren leds rood groen en blauw aanwezig zijn kun je alle kleuren maken. Gebruik je daarvoor drie dmx kanalen, dan kan elk kanaal een kleur regelen, van 0 naar 100 %, dat kan met impulsbreedte modulatie (256 stapjes) of ook met een d/a omzetter. De lichttafel, of chaser kan dan geprogrammeerd worden, naar de kleuren die je wil hebben.
    Overigens is het natuurlijk maar een suggestie, ik heb nimmer een led tube onderzocht.
    Er kan natuurlijk ook een uP in zitten, die afhankelijk van het dmx signaal bepaalde routines uitvoert. DMX heeft volgens mij 8 bits voor elk kanaal.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 16-09-08, 17:28.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• cowbeast
      • Jul 2004
      • 109

@ speakertech: Ik denk niet dat je volledig volgt. DMX ligt hier volldig los van. Mag je er niet mee vergelijken. Ik ben op zoek naar het protocol van de controller naar de tubes toe. Niet naar het protocol van lichttafel naar controller.
      Er zit meer achter dan een d/a omzetter regeling van 0 naar 100%. Je weet het of je weet het niet. Zo'n ledtube bestaat uit 8 of 16 secsies die op hun beurt nog eens RGB worden gestuurd.
      Ik denk eerder aan het pricipe van tv of andere beeld dingen. De secsies worden op een zo danig hoge frequentie overlopen waardoor het voor ons trage oog blijft oplichten. Maar de vraag is hoe ziet het signaal eruit en welke frequentie draait het en op welk protocol is het gebaseerd?

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Ik denk dat jij het over de LED Tubes van Showtec hebt dan. De "gewone" tubes van JB hebben per segment slechts 7 kleuren m.a.w.: er is geen 0-100% RGB dimming: per groepje LED's kan een LED ofwel branden ofwel uit zijn. Zo krijg je de 7 mogelijke kleurcombinaties en dat wordt simpel aangestuurd met een schuifregister (logisch aan of logisch uit).
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• cowbeast
          • Jul 2004
          • 109

Ik denk dat je daar al verkeerd zit. Ik gebruik regelmatig LED tubes van JB, en die zijn perfect RGB dimbaar. En ze hebben idd ook 7 voor geprogrammeerde kleuren, en dan beschik je over de speciale effecten (strobo enz).

Comment

• JustME125
            • Jun 2006
            • 297

Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht hoe het zaakje werkt en mijn conclusies waren als volgt:

De controller geeft commando's door aan de tube, deze bezit per segment waarschijnlijk een microcontroller (of per buis één microcontroller) welke reageert op de opdrachten van de controller.
            De microcontroller(s) in de buis worden allemaal softwarematig geadresseerd (vandaar de optie in de controllersoftware). De microcontroller(s) in de buis sturen op hun beurt de LED's per segment PWM aan (dus 1x PWM voor Rood, 1x voor Groen, 1x voor Blauw).

Mocht je niet weten wat PWM is, kijk dan ff op wiki ofzo (Puls Width Modulation). De feitelijk colourloops en dergelijken worden door de controller geregeld, deze stuurt gewoon een kleurwaarde naar het goede microcontroller-adres toe. Het kan zijn dat er voorgeprogrammeerde loops en effecten in de microcontroller(s) van de buis zelf zitten, welke dan door de controller aangeroepen worden.

Deze dingen zijn met een logic analyzer en veel geduld wel uit te zoeken.

Mzzls
            Correct me if I'm wrong

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Dan zijn mijn buizen dus niet compatibel met die van JB blijkbaar want ik kan niet dimmen. Wel de speciale strobo-effecten. In de mijne zit 1 microcontroller per buis en zoals eerder gezegd een aantal schuifregisters/drivers van Texas.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• JustME125
                • Jun 2006
                • 297

Originally posted by laserguy
                Dan zijn mijn buizen dus niet compatibel met die van JB blijkbaar want ik kan niet dimmen. Wel de speciale strobo-effecten. In de mijne zit 1 microcontroller per buis en zoals eerder gezegd een aantal schuifregisters/drivers van Texas.
                Wat compatibiliteit betreft kan ik er weinig over zeggen. Kijken of iemand een keer een JB tube open kan maken om te zien wat erin zit?!

Mzzls
                Correct me if I'm wrong

Comment

• cowbeast
                  • Jul 2004
                  • 109

Ik heb LED tubes van JB, en controller van JB. Gekocht bij Beglec (BE). Bij mij zijn de tubes RGB mixbaar (dus ook dimbaar). Alleen de voorgeprogrammeerde static collers en paterns zijn niet dimbaar.

Het is niet echt mogelijk om zo'n ledtubes op te gooien. De print zit ingegoten, dus dat krijg je nooit ongeschonden open.

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

De VOEDINGSprint zit ingegoten... de rest niet.

Comment

• cowbeast
                      • Jul 2004
                      • 109

Als ik eens tijd heb dan ga ik dat eens bekijken. Ik zou graag iets ontwerpen waarmee ik elke sectie apart kan aansturen. Maar daarvoor heb ik natuurlijk ook het protocol nodig.

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

Originally posted by cowbeast
                        Als ik eens tijd heb dan ga ik dat eens bekijken. Ik zou graag iets ontwerpen waarmee ik elke sectie apart kan aansturen. Maar daarvoor heb ik natuurlijk ook het protocol nodig.
                        Mijn ontwerp is klaar. Ik hoop begin juli de eerste omgebouwde JB led tube aan de gang te hebben. Direct aanstuurbaar met DMX 48 kanalen totaal, 16 segmenten RGB. Ik ben heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien. De bedoeling is een matrix van 10 buizen, 10 buizen is een bijna volle DMX512 (universe).
                        Dit is voor eigen gebruik en gezien de hoeveelheid werk hoeft showtec, jb etc niet bang voor mij te worden...

De standaard electronica van een ledtube (basic) is inderdaad een RS485 receiver naar microprocessor met daarachter 3 schuifregisters van 8 bit, zodat je 8 segmenten rgb hebt. tevens een aparte uitgang ook naar een RS485 driver waar je de volgende ledtube op aan sluit. Het protocol tussen de buizen zal geen DMX zijn, maar de hardware signaal levels zijn exact gelijk.
                        Het is daarom zeer goed mogelijk om de signalen van en naar ledtubes te behandelen alsof het DMX signalen zijn, niet verwonderlijk dus dat ik links en rechts XLRén aan tubes waargenomen heb, zal probleemloos werken.

Comment

• Funmaker
                          • Jun 2006
                          • 922

en wat moet je dan exact aanpassen om zo een ledtube om te toveren tot een "intelligentere" fixture?
                          wat zijn de kosten? benodigdheden? is het mogelijk om daar toch dmx van te maken of heeft dit geen nut? hoe ga je te werk met adressering enzo voorts...

of met andere woorden ik ben zeeeeeer geïnteresseerd
                          Hold on a second, relax and listen...

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

En hoe adresseer je? Alle buizen "luisteren" toch naar hetzelfde signaal? Er zit toch geen adresdecodering in de buizen? Op die manier kun je misschien wel alle segmenten van 1 buis gaan aansturen maar de volgende buizen in de lijn doen toch exact hetzelfde als buis 1? Of heb je zelf met een ucontroller een adresdecodering gedaan?
                            Veel vragen... 't was destijds dan ook een brandend onderwerp

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by Funmaker
                              en wat moet je dan exact aanpassen om zo een ledtube om te toveren tot een "intelligentere" fixture?
                              Zo ongeveer alles, compleet nieuwe electronica komt erin, dit was voor mij de snelste manier om het ontwerp te maken.

Originally posted by Funmaker
                              is het mogelijk om daar toch dmx van te maken of heeft dit geen nut? hoe ga je te werk met adressering enzo voorts...
                              Het word zoals vermeld DMX, dus op de aansluitkabels word DMX aangeboden, pluggen vervang ik door XLR'en.
                              Per buis komt een standaard dipswitch oplossing. Deze dipswitch word vast ingesteld, maar ik heb de mogelijkheid open gelaten om deze misschien van buitenaf toegankelijk te gaan maken.

Zoals reeds vermeld dit is een grote ombouw en daarom word het vrij duur. Echter ik heb die buizen nu eenmaal en gebruik ze nauwelijks. Enerzijds door de beperkte mogelijkheden, anderzijds dat ik ze niet kan dimmen, waardoor 10 buizen op een rij toch wel erg veel licht afgeeft. Ik hoop na de ombouw ze makkelijker in te kunnen zetten.

Test fase moet nog gaan beginnen, op het moment hoop ik dat de benodigde PCB's geetst worden, zodat ik eind juni een proto kan gaan bouwen.

Ik ben 1 1/2 jaar geleden begonnen met dit ontwerp, als ik meer tijd had was het allang zover geweest.
                              Last edited by DJ Antoon; 18-06-09, 09:50.

Comment

• lucken
                                • Sep 2002
                                • 342

Als alles nieuw ontwikkeld moet worden en volgens u het prijskaartje hoog is, waarom dan niet kiezen voor een bestaande oplossing ?
                                Wij hebben ledstrips in het gamma van 25cm, 50cm en 100cm lang (zonder behuizing er rond), led per led aanstuurbaar via DMX.
                                U dient ze gewoon te voeden met 24 volt DC en aan te sturen via DMX.

Er zijn 4 versies:
                                - strip 25cm: 5 leds per 25cm
                                - strip 25cm: 10 leds per 25cm
                                - strip 50cm: 10 leds per 50cm
                                - strip 100cm: 10 leds per 100cm

Elke led wordt aangestuurd met 3 DMX kanalen.

Adressering gebeurt automatisch, eerste led krijgt DMX adres 1, daaropvolgende worden automatisch opeenvolgend geadresseerd, ook de daaropvolgende strips.

Comment

Working...