Lamp verwisselen Strand SL Coolbeam Zoom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

Lamp verwisselen Strand SL Coolbeam Zoom

Heren,

zoals hierboven gezegd, wil ik graag weten hoe je die krengen open krijgt zodat je de lamp kan vervangen. Deze spots zijn jong 2de hands gekocht, maar helaas geen handleiding! Na een middagje kloten weten we iig wel dat het een bajonet-sluiting is, maar hoe werkt het precies? We kunnen er maar niet achter komen!

Of het is zo achterlijk simpel dat het allang duidelijk had moeten zijn maar er iets in de spot blokkeert...

Voor de duidelijkheid: we hebben het over deze spot: Product Catalog | Strand Lighting - A Philips Group Brand
  • Zjos
    • Jan 2009
    • 1

Heb ik ook

gekend probleem, gewoon eventueel met behulp van een waterpomptang met brute kracht de fitting links om draaien. De bajonette sluiting klemt bij sommige Coolbeams, Strand.......dus Eenmaal open kan je de bajonettesluiting een beetje bij 'tunen' met een fijne vijl . Tis niet anders met deze Strands.

Je zal ze ondertussen wel los gekregen hebben zekers.

Succes

Comment

• Outline
      • Feb 2006
      • 1434

Probleem is ondertussen al opgelost. Bleek dat bij enkele de borgschroef een beetje dolgedraaid was waardoor deze er niet meer uit kwam.

Maar zoals gezegd: probleem opgelost en alle resterende borgschroeven uit voorzorg verwijderd. Dit ook op advies van oa Strand zelf en de importeur.

Ter verduidelijking voor de rest: de borgschroef doet niet meer dan voorkomen dat iemand per ongeluk de lampvoet draait en deze er ongewild uit pakt. Dit schijnt een later toegevoegde borging te zijn nadat men dit probleem meerdere malen uit de praktijk terug hoorde. Grap is dus alleen dat deze dol kunnen draaien in het aluminium waardoor de meeste deze schroeven al voor ingebruikname verwijderen.

Typisch geval van verkeerd ontworpen...

Comment

• marciano
        • Feb 2006
        • 164

Dat ze dol worden komt omdat het 2 soorten metaal is de ene aluminium en de andere staal (als ik het goed heb) die zetten anders uit bij dezelfde temperaturen. Daardoor krijg je helaas dit effect.

Ik dacht te hebben gehoord dat die borgschroef alleen er in is gezet voor de amerikaanse markt. Dat je niet gelijk de lampvoet kan openmaken (veiligheids 2e handeling)

Tip als je SL'en hebt haal die schroef eruit en stop hem nooit meer terug.
        Dit is mij ook verteld door de importeur en strand na het zelfde probleem te hebben gehad.
        Last edited by marciano; 21-01-09, 15:33.

Comment

• JeroenVDV
          • Mar 2004
          • 963

Waarom draagt die desbetreffende importeur er dan geen zorg voor dat die schroeven er niet inzitten bij levering als ze geen functie hebben voor Nederlandse gebruikers en alleen maar problemen opleveren?

Beetje hetzelfde als importeurs die het normaal vinden een apparaat zonder Nederlandse stekker te leveren aan hun dealers ...
          Creating shows beyond Imagination

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Gevalletje "niet handig", gewoon een ETC-tje aanschaffen danmaar... 't Is toch van de zotte dat een importeur dergelijke adviezen geeft!

"Ja met de opel-dealer. Nee inderdaad meneer dat schroefje naast de carborateur is zeker niet handig en veroorzaakt absoluut veel lawaai. Trekt u hem er maar gewoon af, wij hanteren dan dezelfde garantie. Mocht u verongelukken zullen wij goed zorgen voor uw vrouw en kinderen"...

Ridicuul, dat zeg ik!
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• enricodaamen
              • Oct 2008
              • 3

lamp wisselen SL

Jammer dat er weer allerlei conclusies getrokken worden zonder eerst de importeur te raadplegen. Het is namelijk doodelijk eenvoudig de lamp te wisselen. Maar dat geld natuurlijk voor alles als je weet hoe het moet. Er zit inderdaad een extra schroef ergens op die verplicht is voor de Americaanse markt. Deze wordt door ons altijd al verwijderd dus dat zou het niet mogen zijn.

Op speciaal verzoek van de eindgebruikers is er een borg schroef geplaats om de verstelbare Hot spot vast te zetten. Dit zodat niet iemand dit per ongelijk kan verstellen. Bij de laatste modelen zit deze er dus op en is verwerkt in de rear handle. Één telefoontje naar de importeur en het is zo uitgelegd. (Barndoor BV 0172-245999)

Er is dus niets mis mee maar soms zitten er zaken op een schijnwerper met een reden en die moet je dan wel weten.
              Enrico Daamen

Comment

• Outline
                • Feb 2006
                • 1434

Had ik nou al niet gezegd dat het NA overleg met de importeur en Strand zelf opgelost is?

Blijkbaar is bij deze of die schroef niet verwijderd of naderhand weer terug geplaatst want hij zat er dus wel degelijk in/op/aan!

Overigens is er wel 1 gesneuveld. Uit pure frustratie wegens niet open gaan. Kan nu ook wel zeggen dat die gekke dingen verrekte stevig zijn. De betonvloer heeft er meer mee geleden...

Comment

• marciano
                  • Feb 2006
                  • 164

De ervaringen met die ik met de importeur heb zijn, dat het mij ALTIJD wordt verteld van die veiligheidsschroef als hun hem niet al hebben verwijderd. Dit zal dus helaas de uitzondering zijn geweest denk ik. Als ik de importeur mag geloven. En als iemand die schroef terug plaatst is het inderdaad lang zoeken waarom hij niet open gaat (is ook eigen ervaring).

Arme vloer ben blij dat je niet tegen je collega;s hebt afgereageerd. Was hij daarna wel open anders is het helemaal zonde SL dood en vloer beschadigd

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Ik heb 'm zelf niet gesloopt, dat heeft iemand anders met een korter lontje gedaan... Het spotje is nu zeg maar een 'doorsnee' exemplaar geworden...

Comment

Working...