welke lichttafel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

het klinkt mij als een prima geval voor een 2ehand pearl 2004 oid.

kan veel. is erg algemeen geaccepteerd, en draait prima theater en rock and roll, ook een stevig techno dansvloertje met 30 yokes is hier prima mee te draaien.

is dit te duur.. dan val je tussen alle sgm,jands,zero88 etc's in
    werken meestal prima ( uitzonderingen daargelaten) maar minder algemeen geaccepteerd.
    ( dan kan je tafel wel 20 mh's sturen maar als je eerst 3 dagen uitleg nodig hebt is het ook niet erg handig)

Verder hetzelfde met pc werk Martin, chamsey,das light, sunlight etc.. het kan het wel... maar hoe??

don't get me wrong met elke tafel kan je leren werken maar sommige zijn gewoon wat logischer in mijn opzicht.

kan je de pearl makkelijk betalen.. dan is er altijd nog MA, hog, compulight
    maar hier heb je wel een berg budget voor nodig.. zelf voor de "simpelere" modellen.

Leks
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Ook ik zou de SGM Studio-serie afraden. Programmeren gaat traag (bijna zelfs 3 handen voor nodig!) en er zitten wat fouten in (en is gedateerd) en er komen geen updates meer voor (de ontwerper werkt niet meer bij SGM en de rest daar kan er niet verder mee). Daarbij vind ik 'm sowieso te beperkt.
      Laatst dan ook zelfs een klus afgeslagen, voor een groot deel omdat er een kleine SGM stond.

@JeroenTJE: misschien zijn de MA LightCo en ScanCo niet meer actueel, maar je kan er wonderen mee verrichten! Serie koppen, colourchangers en LED-effecten op de ScanCo en al het andere grut op de LightCo. Beetje behendigheid kweken en je bent er! Voor Sensation zet je uiteraard wel wat groters neer, maar voor de lokale discotheek is het genoeg!

Comment

• Leks
        • Oct 2007
        • 330

ik ben zelf geen fan voor 2 tafels, vind het onhandig worden bij meer dan 5 fixtures en wat dimmers.

vooral qua patchen en ledparren etc ( tis niet echt een dimmer, maar ook niet echt een fixture... welke tafel gebruik je em dan)

en natuurlijk heb je een merger nodig? of heeft de lightco of scanco een dmx in?

Leks
        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• LJ Gerrit
          • Apr 2002
          • 479

Tja, misschien zou de ION van ETC geen slechte optie zijn.
          Op dit moment zeer populair in het theater segment.
          Klik hier voor meer info.
          ------------------------------------------------
          Without colour, there is no perception
          MvG

Gerrit Schottert
          Controllux

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

ION is inderdaad een erg mooi straaltje 'kunst', maar nog zeker niet geaccepteerd, en dat is toch graag wat de TS wil. Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt en weet dus niet hoe makkelijk / moeilijk de tafel is,
            Gerrit heb je hier al mee gewerkt? Zo ja, hoe zijn je bevindingen?
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• LJ Gerrit
              • Apr 2002
              • 479

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
              ION is inderdaad een erg mooi straaltje 'kunst', maar nog zeker niet geaccepteerd, en dat is toch graag wat de TS wil. Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt en weet dus niet hoe makkelijk / moeilijk de tafel is,
              Gerrit heb je hier al mee gewerkt? Zo ja, hoe zijn je bevindingen?
              Een tafel die net enkele maanden beschikbaar is, mag je ook niet verwachten dat deze direct geaccepteerd zal worden.
              Ik zie ze letterlijk verkocht worden aan kleine maar ook vooral grote producties. Zowel reisende gezelschappen als vaste installaties.

En ja, ik heb er mee gewerkt, ook al is het alleen tijdens diverse seminars/trainingen bij ons in de demoruimte als bij klanten op locatie(s).
              Ik ervaar de ION als zeer gebruiksvriendelijk, compact en veelzijdig voor zowel theater, rock & roll, als tv.
              Flashlight heeft inmiddels 4 systemen operationeel en de reacties zijn super te noemen.
              Kom 17 & 18 November naar de seminars en get some hands on the ION
              MvG

Gerrit Schottert
              Controllux

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

Originally posted by Leks
                en natuurlijk heb je een merger nodig? of heeft de lightco of scanco een dmx in?
                Gewoon 2 lijnen naar boven sturen? Als dat het grootste probleem is...
                (Ik heb ooit een LichtCo gezien, waarvan de flightcase een DMX-in had. Kan mij echter niet herinneren dat de tafel zelf daadwerkelijk zo'n input heeft.)
                Verder is het patchen niet zo'n probleem. Het lijkt nu alsof je problemen probeert te vinden, die er niet zijn...
                Last edited by jurjen_barel; 29-10-08, 23:17.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Originally posted by jurjen_barel
                  Gewoon 2 lijnen naar boven sturen? Als dat het grootste probleem is...
                  (Ik heb ooit een LichtCo gezien, waarvan de flightcase een DMX-in had. Kan mij echter niet herinneren dat de tafel zelf daadwerkelijk zo'n input heeft.)
                  Verder is het patchen niet zo'n probleem. Het lijkt nu alsof je problemen probeert te vinden, die er niet zijn...
                  Maar toch geldt in een theater wel een gouden regel: de timing moet strak en perfect zijn En dat is toch zeker een probleem met 2 tafels.

Offtopic @ Gerrit:
                  Dat begrijp ik volkomen, ben na je verhaal wel nieuwsgierig geworden.
                  Zal eens kijken of de data nog beschikbaar zijn, anders ben ik zeker van de partij
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                    Maar toch geldt in een theater wel een gouden regel: de timing moet strak en perfect zijn En dat is toch zeker een probleem met 2 tafels.
                    Het is dat ik er niet meer werk, anders had ik je graag uitgenodigd om te komen kijken en het tegendeel te bewijzen.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                      • Nov 2005
                      • 950

Originally posted by jurjen_barel
                      Het is dat ik er niet meer werk, anders had ik je graag uitgenodigd om te komen kijken en het tegendeel te bewijzen.
                      Ik begrijp je reactie, en denk dat als je er eenmaal veel mee werkt, je er gauw in getraind bent, en de timing zeer strak kunt krijgen.

Maar de topicstarter vraagt om een tafel die door veel technici (ervaringen óf onervaren) te bedienen is. Als ik nu in een theater kom waar 2 tafels staan, kan ik echt de timing niet strak krijgen. Komt omdat ik altijd met 1 tafel werk.
                      Dit kan ook aan mij liggen, dat begrijp ik, maar ik denk dat er meer technici er zo over denken.
                      Daarnaast zijn de LightCo en ScanCo gewoon al oude tafels, hebben ze weinig mogelijkheiden tot een Cuelist en Timecode. (Dacht ik! Correct me if i'm wrong!)
                      En een cuelist vind ik toch heel lekker werken in een theater
                      Mark van der Werff
                      Groningen

Comment

• GCT
                        • Oct 2007
                        • 12

Hey Hanzibar

Wij zitten met hetzelfde probleem als jullie. We gaan ook een nieuwe lichttafel kopen en zijn nu ook aan het rondkijken. Een tafel vinden die voor iedere bezoekende technieker goed is kan nooit dus kijk eerst jullie eigen wensen binnen het gamma gerespecteerde lichttafels. Uiteindelijk moeten jullie er goed mee overweg kunnen en het vlug uitgelegd krijgen aan andere techniekers.

Binnenkort ga ik naar een demo van de chamsys. Chamsys kan me vooral bekoren door de vele hardware mogelijkheden (voor ieders budget is er wel een chamsys oplossing). En als de software alles doet wat er beloofd wordt dan is het zeker een serieuze kanshebber bij ons. GMA, Hog, Avolites, Maxxyz e.a. zijn ook allemaal mooie tafels maar zitten in een iets hogere prijsklasse.

Ik houdt jullie op de hoogte van mijn demo over de chamsys.

Comment

• PeterZwart
                          • Jan 2008
                          • 402

Originally posted by GCT
                          Hey Hanzibar

Wij zitten met hetzelfde probleem als jullie. We gaan ook een nieuwe lichttafel kopen en zijn nu ook aan het rondkijken. Een tafel vinden die voor iedere bezoekende technieker goed is kan nooit dus kijk eerst jullie eigen wensen binnen het gamma gerespecteerde lichttafels. Uiteindelijk moeten jullie er goed mee overweg kunnen en het vlug uitgelegd krijgen aan andere techniekers.

Binnenkort ga ik naar een demo van de chamsys. Chamsys kan me vooral bekoren door de vele hardware mogelijkheden (voor ieders budget is er wel een chamsys oplossing). En als de software alles doet wat er beloofd wordt dan is het zeker een serieuze kanshebber bij ons. GMA, Hog, Avolites, Maxxyz e.a. zijn ook allemaal mooie tafels maar zitten in een iets hogere prijsklasse.

Ik houdt jullie op de hoogte van mijn demo over de chamsys.
                          De meest geacepteerde lichttafel voor een gasttechnicus is denk ik toch wel degelijk de avolites pearl?
                          Ik denk dat iedereen het hier wel mee eens is.
                          Lang niet iedereen kan werken op een (whole)hog, (grand)ma, ETC, fatrog, chamsys, al kunnen de meesten wel overweg met een pearl.

In mijn ogen is het een zeer geacepteerde lichttafel.
                          Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• LJ Gerrit
                            • Apr 2002
                            • 479

Originally posted by PeterZwart
                            De meest geacepteerde lichttafel voor een gasttechnicus is denk ik toch wel degelijk de avolites pearl?
                            Ik denk dat iedereen het hier wel mee eens is.
                            Lang niet iedereen kan werken op een (whole)hog, (grand)ma, ETC, fatrog, chamsys, al kunnen de meesten wel overweg met een pearl.

In mijn ogen is het een zeer geacepteerde lichttafel.
                            Beste Peter,

Het wel erg afhankelijk in welk markt segment je "gasttechnicus" bent. Ik heb als vertegenwoordiger bij mijn vorige werkgever een tijdje in Nederland rond gereden met een Avolites Pearl. Destijds kon ik je mening delen.
                            Met name bij de licht verhuurbedrijven en discotheken was/is de Pearl een zeer geschikte en gewaardeerde tafel omdat een ieder wel licht uit deze tafel kreeg/krijgt.

Maar momenteel ben ik al enige tijd werkzaam bij een nieuwe werkgever en zit ik ook veel in andere marktsegmenten (TV, theater, festivals). Hier zie je toch hele andere lichttafels de reveu passeren. Met name de Compulite, ETC, Hog en MA zijn zeer veel gebruikte lichttafels.
                            Als je de lichttechnici van deze producties vraagt naar hun ervaringen met een Avolites Pearl, krijgt de ene helft grijze haren terwijl de andere helft je aankijkt met een verbaasde blik.

Persoonlijk ben ik zeer bedreven op een Martin MaXXyz en voor mijn toepassing (discotheek) is deze tafel op dit moment de meest geschikte tafel. Nu ben ik aan het "kijken" naar een nieuwe, maar ben er van overtuigt dat het wederom een MaXXyz wordt of stiekem toch een Full Boar van HighEnd Systems.

Kortom, ieder lichttechnicus heeft zijn of haar voorkeur voor een lichttafel. Op het podium moet het gebeuren, het is de kunst om met dat stukje gereedschap (wat voor ons een lichttafel wordt genoemd), het lichtplaatje wat in ons hoofd zit om te zetten naar een lichtstand op het podium.
                            MvG

Gerrit Schottert
                            Controllux

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                              • Nov 2005
                              • 950

Precies,

En de TS wijst erop dat het hier gaat op theater, met stukjes rock en roll.
                              Voor rock en roll is de Pearl toch nog steeds nummer 1, mijn mening.

Echter voor theater vind ik de Pearl totaal niet geschikt, daar zou in mijn mening een MA / Compulite moeten staan.

De TS heeft al een tijdje niks laten horen, ben je nog op bezoek geweest bij importeurs of iets dergelijks?
                              Mark van der Werff
                              Groningen

Comment

• Funmaker
                                • Jun 2006
                                • 922

daar ga ik niet zo akkoord mee...
                                theater is hij ook goed bruikbaar (theater stack mode)
                                enige jammere aan die modus is dat er geen bewegingen mee in kunnen meen k mij te herrineren maar dat is evt nog op te lossen met 2 submasters ofzo...

en daarnaast op de expert heb je als je wil 600 submasters die je kan programeren en binnenkort met de nieuwe software nog een stukje meer...
                                Hold on a second, relax and listen...

Comment

Working...