Kane in het donker...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

Kane in het donker...

Afgelopen zondag heb ik Kane gezien in de Oosterpoort in Groningen. Hoewel, gezien... Ik weet niet wie het laatste woord heeft in het ontwerp van een Kane-show, maar diegene mag volgende keer toch wel een paar lampjes frontlicht inplannen. Meestal wordt de belichting van de act in Groningen gewoon gedaan met het aanwezige arsenaal aan theaterspots halverwege de zaal in zo'n brug (weet de officiële theaterbenaming effe niet). Die zijn de hele avond echter niet aan geweest. In plaats daarvan stonden aan de rechterzijde van het podium achter elkaar drie windups met op ieder statief één theaterspot. Dit waren volgens mij gewoon reguliere 1 of 2 KW'ers. De hoofdbelichting van de band kwam dus letterlijk van één zijkant! Daarbij stonden hier en daar nog wat losse (floor)spotjes, maar die zetten ook geen zoden aan de diijk.

Aangezien de mannen van Kane niet hoeven te bezuinigen op een paar lampjes, zal dit ongetwijfeld een bewuste keuze geweest zijn. Wellicht om een intieme sfeer te creëren of iets dergelijks. Wat mij betreft was dit echter geen succes. De enige die goed te zien was, was de toetsenman. Die had dan ook twee shortcans recht op z'n snufferd staan. De overige bandleden stonden de helft van de avond in het donker. Of eigenlijk moet ik zeggen: "voor de helft in het donker".

Zijn er toevallig mensen geweest die ook naar een optreden van deze tour zijn geweest? Of misschien zelfs lui die er aan meewerken? Ik ben echt benieuwd waarom is besloten om dit zo te doen...
  • Caspero
    • Oct 2006
    • 65

Ik ben er in nijmegen bij

De 28ste ofzo. Zal eens kijken, klinkt niet zo succesvol als ik dit zo hoor

Comment

• JustME125
      • Jun 2006
      • 297

Ik heb de klus zaterdag in Gent gedaan. Dezelfde set in zondag naar Groningen geweest. Inderdaad kan ik je melden dat het een zeer bewuste keuze is geweest om het Frontlicht van rechts te laten inkomen. Dit waren 2KW Strand Fresnels, verder zaten er een viertal Blondes in het zijlicht en een 10 tal shortcans als floor. Mijns inziens is het de ontwerper goed gelukt om een bepaalde sfeer neer te zetten. Als jij graag een band de hele avond in het volle licht (zonder enige sfeer) wil zien download je maar een foto. Hier was toch ECHT over nagedacht.
      Correct me if I'm wrong

Comment

• DJ-Jan
        • Jun 2008
        • 327

Ben nu erg benieuwd naar een foto
        Iemand met foto's?
        Event-Light

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Klinkt als een belg met een staartje.
          Staat bekend om veel wit licht en heeft vaak bijzondere ideeën.
          Een andere show van hem heeft voorlicht met Mac 2000's vanaf de FOH en deze lampen hangen 3m hoger dan podiumniveau. Lijkt mij een ramp om als artiest in te staan, want je ziet nog minder dan normaal op het podium en dat is al alleen de voorste rijen.

Maar dat neemt niet weg dat deze theatrale benadering van Rock 'n roll vaak bijzondere en spectaculaire plaatjes oplevert.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Robert H
            • Jan 2006
            • 378

Originally posted by JustME125
            Inderdaad kan ik je melden dat het een zeer bewuste keuze is geweest om het Frontlicht van rechts te laten inkomen (...) Mijns inziens is het de ontwerper goed gelukt om een bepaalde sfeer neer te zetten.
            Het kon ook inderdaad niet missen dat hier over nagedacht was. Het had ongetwijfeld het door de ontwerper en/of band gewenste resultaat, maar smaken verschillen en ik vond het echt té ver gezocht. Op zich was die bewuste keuze voor "sober" wel structureel doorgevoerd in de rest van de show. In zo'n setting een basisset van slechts tien moving heads die ook nog eens tijdens de hele show niet gezwabberd hebben. Dan durf je wel...

Nogmaals, mijn smaak is het niet maar het was wel een strak doorgevoerd concept.

Originally posted by JustME125
            Als jij graag een band de hele avond in het volle licht (zonder enige sfeer) wil zien download je maar een foto
            Da's wel érg kort door de bocht. 90% van de live-acts gebruiken toch nog steeds frontlicht op een manier zoals we dat al sinds járen doen. Om nou te zeggen dat al die shows geen sfeer hebben...

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by kokkie
              Staat bekend om veel wit licht en heeft vaak bijzondere ideeën.
              Een andere show van hem heeft voorlicht met Mac 2000's vanaf de FOH en deze lampen hangen 3m hoger dan podiumniveau. Lijkt mij een ramp om als artiest in te staan, want je ziet nog minder dan normaal op het podium en dat is al alleen de voorste rijen.
              Dat werkt dan ook niet echt je van het... als je met profiel van voren uitlicht (à la volgspot) dan moet je dat van echt HOOG doen anders heb je aan het eind van het optreden artiesten met lasogen. Desalniettemin is het best mooi, maar ik vraag me eigenlijk af of er geen richtlijnen zijn van de hoeveelheid vermogen (normaal licht, geen laser) die je iemand in de ogen mag schijnen?
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by Stoney3K
                . Desalniettemin is het best mooi, maar ik vraag me eigenlijk af of er geen richtlijnen zijn van de hoeveelheid vermogen (normaal licht, geen laser) die je iemand in de ogen mag schijnen?
                \\
                Als die er nog niet zijn dan moeten ze snel geschreven worden...
                Ik voel hier een levensreddende taak opkomen..

Comment

• JustME125
                  • Jun 2006
                  • 297

Originally posted by kokkie
                  Sorry voor de late reactie maar je hebt het volledig bij het rechte eind
                  Correct me if I'm wrong

Comment

• ruvo
                    • Apr 2002
                    • 13

inderdaad 'een belg met een staartje' die verantwoordelijk is voor het licht bij kane. wat het wel speciaal maakt is dat hij nog als een van de weinige mensen in dit vak echt iets speciaals probeert.
                    ik heb meerdere malen voor kane gewerkt en dus ook deze lichtset vaker gebouwd. zelfs tv opnames worden op deze mannier gedaan (TMF showcase 2008) En al met al ziet het er wel super uit.
                    ik weet dat niet iedereen het normaal vind om op deze mannier te lichten, maar neem van mij aan dat er voldoende tijd word gestoken in het uitlichten op deze mannier. altijd staan er ook vloerparren die gebruikt worden als extra 'front'licht al gebeurd het vaak vanaf 1 zijkant..
                    het is ook een mannier moet je maar denken.

wat ik wel bewonder is dat je met (meestal) maar 1 kleur toch een goede show kan geven! doe hem dit maar eens na!!!!

Comment

• Kilian
                      • Dec 2005
                      • 179

Originally posted by ruvo
                      wat ik wel bewonder is dat je met (meestal) maar 1 kleur toch een goede show kan geven! doe hem dit maar eens na!!!!
                      Ik vond het toch wel erg opvallend toen er voor een show hier in rotterdam enkel een aantal vloerparren een 6bar als zijlicht besteld werd. Neem een (licht) rider van een iedere andere popband en je lacht je kapot (NERD: 16 maal mac2k voor een clubtour bijvoorbeeld).

Ik vond het een prima show.

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Feit is dat Ignace een ontwerper is. Veel bandjes-lichtmensen geven zichzelf die titel, terwijl ze niets anders kunnen dan knipperen met lampen.

Deze man steekt de tijd in een project waarin hij elk detail van de show uitdenkt. DAT is nou ontwerpen, of je het mooi vindt of niet.

Persoonlijk heb ik een 3-tal shows gezien waarvan het naar mijn smaak erg wisselvallig was. Juist de kleine dingen vond ik prachtig, maar dat ding in Almere met die verschrikkelijke dakstellage vond ik huilen met de pet op.

But still: respect voor deze man, die zijn vak verstaat!
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• burrnout
                          • Apr 2008
                          • 19

ik heb met deze belg de show in Mezz opgebouwd, mezz heeft dan wel meer lichten als een theater maar voor deze tour gebruikte hij alleen maar open wit(ook met tegenlicht) maar de manier hoe hij deze gebruikt is toch subliem, en dat bedenken dat hij deze show bij Mezz simpel met een pearl2004 heeft gedaan. dat hij verschillende parren op de grond heeft gezet, hoorde gewoon bij lichtplan. ook weer bij toetsenist 2 shortcans. het hoort gewoon bij de show. wat ik uiteindelijk bedoel: respect voor deze belg hij maakt er toch vette show van!

foto;s van deze avond zijn niet te vinden maar een youtube filmpje met goede kwaliteit wel.

YouTube - Try Out Kane Mezz - Yeah Yeah Yeah

YouTube - Try Out Kane Mezz - Don't Let It Pass You By
                          Last edited by burrnout; 16-01-09, 21:31.
                          lichttech @ Mezz Breda

Comment

• burrnout
                            • Apr 2008
                            • 19

deze was dubbel geplaatst
                            Last edited by burrnout; 16-01-09, 21:31.
                            lichttech @ Mezz Breda

Comment

Working...