Belichting singer-songwriter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KDP
    • Nov 2008
    • 2

Belichting singer-songwriter

Hallo,

Voor een singer-songwriter zou ik graag het volgende doen qua belichting. Het is de bedoeling dat op het podium alleen de singer-songwriter wordt belicht en de rest van het podium duister blijft (kwestie van wat intimiteit te creëren, denk aan volgspot in theater).
    Ik ben dus op zoek naar een soort spot die licht op één plaats kan concentreren (op de zanger) zonder de rest van het podium te belichten (vb. een voetlicht net voor de zanger, …).
    Zoals je uit mijn bewoordingen waarschijnlijk kan afleiden, ben ik niet thuis in de wereld van belichting. Ik heb al zitten googlen maar als je niet weet hoe zo’n lichten noemen…

De spot moet gemakkelijk en snel op te stellen zijn
    Hoe goedkoper, hoe beter uiteraard.

Kan iemand mij helpen of een link geven waar ik meer uitleg kan vinden voor leken zoals ik?

Bedankt,

KDP
  • Silence
    • Apr 2003
    • 50

Hoi,

Ik zou dit een profiel spot noemen. Hierin steek je een iris en messen om de persoon in kwestie uit te lichten. Deze spot geeft gebundeld licht dus lijkt mij ideaal voor jou project.

grtz
    silence lighting

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

Inderdaad, een profielspot (door mensen thuis in de theatertechniek ook wel 'speciaaltje' genoemt).
      Deze heeft verplaatsbare lenzen, waardoor de bundelgrote (in graden) is in te stellen. Messen (ook wel diafragma genoemt), zoals Silence al zei, zitten er ook standaard in, hiermee kun je dus ook een vierkantje of driehoekje maken van je bundel.
      Een iris is meestal optioneel.

Voorbeelden van profielen:
      Source Four van ETC
      Minuette(toch?) van CCT
      Pacific van Selecon (erge aanrader!)
      en zo nog veel meer van Strand Lighting, ADB, Selecon etc.

Profielen zijn wel duur, meestal rond de 600 euro nieuw.
      Te huur zijn ze praktisch overal wel, rond de 10 a 12,50 euro.

Maar jou probleem valt ook makkelijk op te lossen door een PC of Fresnel met kleppen (barndoors) op te hangen, en die zijn een stuk goedkoper
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Een diafragma hetzelfde als messen, ik heb iets gemist!

Vraag aan de topic starter:
        De te belichten persoon, waar staat deze? Binnen? buiten? Kan je armaturen ophangen achter, boven, voor je zanger?

Ik ga dagje sneeuwballen gooien, krijg jeuk van taalgebruik en slingeren met termen zonder juist gebruik, mzzls!
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

Als meneer de wijsneus mij dan ook even verbeterd, dan hebben we er teminste wat aan...
          Edit: wikipedia:
          In de optica is een diafragma een (meestal ronde of veelhoekige) opening in de lichtbaan van een lens of objectief die een bepaalde hoeveelheid licht door kan laten of tegenhouden.

Een iris vormt dus eigenlijk samen met de messen het diafragma?

Maargoed ik dwaal af...
          Last edited by MEEO Licht en Geluid; 23-11-08, 16:54.
          Mark van der Werff
          Groningen

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Wel een koude wijsneus als je sneeuwballen staat te gooien

messen in een profiel gebruik je om een deel van de bundel af te snijden.
            Los van de messen heb je het diafragma, dat is wordt gebruikt om de grootte van de opening te bepalen.

Bij een profielspot kan je dat ook, en dan mooier, doen door de twee lenzen te positioneren.
            Gebruik van het diafragma heeft als direct resultaat dat je lichtopbrengst afneemt des te kleiner de opening wordt gemaakt, door de lenzen te gebruiken heb je dat niet.
            Verder voordeel van die lenzen is dat je ze scherp of off focus kunt stellen, net wat het gewenste plaatje oplevert.

Wellicht verstandig om te reageren en te adviseren wanneer je niet alleen weet waar je kennis op kunt zoeken, maar wanneer je dit ook vanuit de praktijk van alledag kunt onderbouwen?
            Laatste tip voor MEEO die het klaarblijkelijk slecht kan hebben wanneer mensen hem aanvullen/corrigeren.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

oh nee ralph, ik kan het goed hebben als mensen bij corrigeren, maar dan wel graag met de nodige, goede, termen, zoals jij doet
              Niet alleen zeggen: zo moet het niet, maar ook zeggen: zo moet het

Ik heb hier zelf trouwens een 20 tal profielen staan, gebruik ze ook regelmatig. Ik noemde het altijd diafragma, maar zal het aanpassen
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

nou is het maar net vanaf welke computer/telefoon ik reageer of er modje of Ralph staat, maar dat boeit niet

De topic starter zal met info moeten komen, want passend advies ( 500w, 1kw, 2kw spotje...en wat oor spotje!) zal volledig afhangen van het podium.

Persoonlijk vind ik 1 profieltje een erg plat beeld geven, daarom ga ik altijd uit van belichting van uit minimaal 3 punten, heb je geen ophangmogelijkheden dan kan je beter een volgspotje op een statief knallen en daar de zangert ee aanlichten. (Niethammer heeft hele geile volgspotjes waarmee je dat nog mooi kan doen ook...dus zonder gasontladingslamp maar met een halogeenlamp gecombineerd met degelijk lenspakket)

Zou er genoeg vallen voor een sneeuwpop?

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                  Inderdaad, een profielspot (door mensen thuis in de theatertechniek ook wel 'speciaaltje' genoemt).

Een profielschijnwerper wordt alleen een speciaaltje genoemd als hij (vaak alleen of met slechts enkele andere profielschijnwerpers) een relatief kleine plek belicht. Als een profiel onderdeel uitmaakt van een totaal is het dus geen speciaaltje en heet het dus gewoon een profiel.

Om kort te gaan: een profielschijnwerper kan een speciaaltje zijn en een speciaaltje kan door een profiel worden gemaakt (maar ook weer door een ander type schijnwerp...).

Groeten, @lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Originally posted by ralph
                    Persoonlijk vind ik 1 profieltje een erg plat beeld geven, daarom ga ik altijd uit van belichting van uit minimaal 3 punten, heb je geen ophangmogelijkheden dan kan je beter een volgspotje op een statief knallen en daar de zangert ee aanlichten. (Niethammer heeft hele geile volgspotjes waarmee je dat nog mooi kan doen ook...dus zonder gasontladingslamp maar met een halogeenlamp gecombineerd met degelijk lenspakket)
                    Nou Ralph, jij hebt duidelijk 'Ginger' nog niet ontmoet, mijn nieuwe vriendin van Rober Juliat. Maar ondanks haar ben ik toch bang dat de volgspot hem ook niet wordt, maar blijft gissen als we de lokatie niet kennen. En uiteindelijk is een volgspot ook een zoom-profiel, welke in dit topic al heel vaak voor profiel is uitgemaakt.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Big Bang
                      • Apr 2008
                      • 652

Er zijn meerdere mogelijkheden om een intiem beeld te krijgen, daarvoor hoef je inderdaad niet naar één profiel te grijpen. Voorbeeld van een prima singer songwriter welke ik een tijdje terug van techniek voorzien heb: Klik. Gewoon met parren, weinig bijzonders aan.

Soms staan ze echter op een plek dat zelfs met de beste wil geen podium is te noemen. De volgende foto is daar een voorbeeld van; heb een 4 barretje erbij gefrot met daarin 3*152 en 1*164 (flame red). De foto is een beetje erg rood uitgevallen, irl viel dat reuze mee (schuld van fotograaf ). Klik!
                      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Originally posted by Big Bang
                        Er zijn meerdere mogelijkheden om een intiem beeld te krijgen, daarvoor hoef je inderdaad niet naar één profiel te grijpen. Voorbeeld van een prima singer songwriter welke ik een tijdje terug van techniek voorzien heb: Klik. Gewoon met parren, weinig bijzonders aan.
                        Parren zijn bruikbaar als je niet al te veel middelen / budget hebt. Longnoses met NSP lampen werken dan het beste als je een nauwe bundel wil hebben, hou er dan wel rekening mee dat de lichtvlek geen scherpe randen zal hebben. Maar je hebt wel wat meer speelruimte om bijvoorbeeld met kleur en meerdere lampen een ander beeld te maken.

Wil je echt een kleine of scherp afgebakende lichtvlek, dan kun je beter naar een profiel gaan kijken, maar in veel situaties is dat niet echt heel noodzakelijk. Ik heb vaak genoeg singer-songwriters met PAR64 long en MFL lampjes prima in het licht gezet. Af en toe een klepje nodig gehad, maar ik denk niet dat dat het grootste probleem zal zijn...
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Big Bang
                          • Apr 2008
                          • 652

Helemaal waar. Overigens heb ik jou op beide bovenstaande feestjes gespot, al dan niet in enigszins benevelde toestand .
                          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

Zo, ik ga gewoon even lekker zelf invullen he

Wat ik altijd leuk vind in een klein theatertje, met iets als een eenpersoons act die lekker ingetogen mag zijn;

500wattertje pc op front, bijna als top, met tegen een profieltje die vrij scherp inkomt van achter. De persoon tekent dan lekker scherp af. profieltje gewoon wit of 147, en op front een 154 er in steken et voila! rokerig-smerige cafesfeer staat er weer!

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by Big Bang
                              Helemaal waar. Overigens heb ik jou op beide bovenstaande feestjes gespot, al dan niet in enigszins benevelde toestand .
                              Volgens mij was dat allebei wel in hetzelfde gebouw, in een bepaald studentencentrum in Eindhoven ... onderste is geloof ik de Bunkerbar (schuine wand, Hertog Jan-banner) en de bovenste weet ik niet helemaal zeker maar ik geloof dat dat de tweede Footloose-zaal was op de intro.

[/offtopic]

Je hebt trouwens niet altijd de gelegenheid om te hangen, dus soms moet je wel met statiefjes improviseren. Als je in een podiumzaal staat hangt er meestal wel wat aan het plafond wat bruikbaar is (al werk ik regelmatig in een zaal waar de parren op nog geen 2,5m boven het podium hangen, yay!) en anders zul je toch ergens wat neer moeten zetten.

Kleine zaaltjes vind ik altijd wel een uitdaging
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...