Officiëel verbod op gloeilamp!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S_G
    • Jul 2006
    • 31

Officiëel verbod op gloeilamp!!!

Zie onderstaand artikel:

Europa doet gloeilamp in de ban - Trouw

Het is er dus toch van gekomen, gloeilampen worden officiëel verboden.
    Wat voor invloed zou dit hebben op 'onze' tak van ondernemen? Voor zover ik weet zijn ook halogeenlampen gloeilampen. Dit zou dus kunnen betekenen dat alle parren zullen verdwijnen! Dit kan natuurlijk vervangen worden door led-parren, maar daar moet je van houden.
    En denk eens aan frontlicht wat we nu meestal met theaterspots produceren, een led-lamp als front, dat is toch geen gezicht!

Of zeg ik hierboven hele domme dingen en kunnen wij onze lampen in de toekomst nog gewoon gebruiken??

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Tja, ik zal het wel aankomen..

Politici kijken naar de 'vorderende' ontwikkelingen op het gebied van LED verlichting. Deze zijn ook aanzienlijk groot.
    Voor normale huishoudens is LED zeker een oplossing. Ze maken nu ook mooie Amber kleurige ledjes dus kan zeker worden toegepast...

Misschien komt er voor bepaalde gebruikers een ontheffing of iets dergelijks?
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Nog tijd genoeg...

De meeste typen halogeenverlichting blijven tot 2016 toegestaan.
      Maar ik zou zeggen... leg de ministers in kwestie het probleem voor en noem de termen 'economische schade' en 'onmogelijk maken van bedrijfsvoering'.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Caspero
        • Oct 2006
        • 65

hmm, Ik denk dat het in eerste geval vooral voor particulieren geld, theaters LED kunnen simpelweg de gloei/halogeenlamp lang nog niet vervangen...

Maar wie weet over een jaar of 6-7...

Enneh, dat gaat wel een economische klap worden... Gloeilampen gemiddeld eens in de 1-2 jaar vervangen... Led's zouden tientallen jaren meegaan...
        Heb tijdje bij een niet nader te noemen bouwmarkt gewerkt en die haalde al snel 10% van de omzet uit de lampen. 10%? ja dat zeg ik!

Comment

• J.S. Coolen
          • May 2008
          • 254

volgens mij gaat dit niet over de "pro" lampen, ze hebben het over 100 watt lampen

kleine toevoeging: Parlampen gaan we gewoon massaal in Amerika of Azie bestellen. Met een kleine kanttekening met het stroom verschil. Maar waar een amrkt is is een weg. Dus ik denk dat we gewoon de parlampen met het juiste voltage kunnen bestellen op andere plekken.

edit 2: De wet is trouwens nog niet aangenomen. Dat gebeurt pas in maart 2009.
          Last edited by J.S. Coolen; 08-12-08, 21:28.
          Account niet meer actief.

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Ik denk dat de entertainment- en theater-industrie van deze regeling is uitgesloten (net zoals grote evenementen, stadions, bouwplaatsen enz.), en over gasontladingslampen is niks gezegd, dus we hoeven onze MAC's nog niet de container in te gooien.

Bovendien is het niet zo dat het verbod met terugwerkende kracht geldt en je dus op de bon geslingerd wordt als je een PARretje aanzet.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

Originally posted by Stoney3K
              Ik denk dat de entertainment- en theater-industrie van deze regeling is uitgesloten (net zoals grote evenementen, stadions, bouwplaatsen enz.), en over gasontladingslampen is niks gezegd, dus we hoeven onze MAC's nog niet de container in te gooien.

Bovendien is het niet zo dat het verbod met terugwerkende kracht geldt en je dus op de bon geslingerd wordt als je een PARretje aanzet.
              Zou wel leuk worden, meneer de opdrachtgever, hierbij uw factuur, maar betaald u deze ook even? *overhandigd map bonnen van 10 cm dik*
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

Ik denk ook niet dat er een inspectiedienst voor lampen komt, die zulke bonnen uitschrijft. Ze zorgen gewoon dat er geen gloeilampen meer in de winkels komen te liggen.

Kortom: een illegale underground handel in deze gloeilampenbootleg.

Comment

• RMWessels
                  • Dec 2008
                  • 5

Gisterenavond was er op het nieuws dat het verbod in gaat in 2012, dus we hebben nog wel een tijdje om de spullen te updaten.

En ik denk wel dat je moet rekenen op forse bekeuringen voor het overtreden van een wet als deze, en het ondergronds verhandelen van degelijke lampen zou nog wel eens een dure bekeuring kunnen betekenen

Mvg,

RMWessels

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Met de RoHs regelingen voor optiek ging het als volgt:
                    -het werd aangekondigd.
                    -het werdt in het aziatische deel al ingevoerd
                    -daar zaten de producenten die dus ineens gewoon stopten met toepassen
                    -de hoya en schott's van de wereld kregen ineens dat het grootste deel van de afnemers gewoon stopten loodhoudend glas af te nemen. en bouwden de halve catalogus af.
                    -nu het in europa nog niet helemaal verboden is kun je al geen lens meer krijgen met loodhoudende soorten...

oftewel. Als de gloeilamp voor de consument verboden wordt denk ik dat het wel eens heel snel moeilijk kan gaan worden om die paar amusementsmodellen te kopen die afwijken van de lampen die ze bij landingsbanen e.d. gebruiken. Zelfs al is er vraag naar.

De fabrieken gaan gewoon dicht. Probeer maar eens een tv buis te kopen. Voor een monitor oid. Of een leeg casettebandje, Of een hele rij videoformaat banden. Het kan eenvoudig weg niet meer. In hoeveel tijd is dat gegaan?

Vraag mij ineens af Hoe lang denken jullie dat de MD nog verkrijgbaar zal zijn?
                    lekker belangrijk!

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Originally posted by showband
                      Met de RoHs regelingen voor optiek ging het als volgt:
                      -het werd aangekondigd.
                      -het werdt in het aziatische deel al ingevoerd
                      -daar zaten de producenten die dus ineens gewoon stopten met toepassen
                      -de hoya en schott's van de wereld kregen ineens dat het grootste deel van de afnemers gewoon stopten loodhoudend glas af te nemen. en bouwden de halve catalogus af.
                      -nu het in europa nog niet helemaal verboden is kun je al geen lens meer krijgen met loodhoudende soorten...

oftewel. Als de gloeilamp voor de consument verboden wordt denk ik dat het wel eens heel snel moeilijk kan gaan worden om die paar amusementsmodellen te kopen die afwijken van de lampen die ze bij landingsbanen e.d. gebruiken. Zelfs al is er vraag naar.

De fabrieken gaan gewoon dicht. Probeer maar eens een tv buis te kopen. Voor een monitor oid. Of een leeg casettebandje, Of een hele rij videoformaat banden. Het kan eenvoudig weg niet meer. In hoeveel tijd is dat gegaan?

Vraag mij ineens af Hoe lang denken jullie dat de MD nog verkrijgbaar zal zijn?
                      Helemaal juist... Zolang er nog winstgevend gedraaid kan worden zal dat nog wel gebeuren, maar investeringen zullen niet meer gedaan worden.

Diegene die nu de volgende revolutie in verlichtingstechnologie kan inzetten is de held van de toekomst... Sterker nog, deze regelgeving zal de ontwikkeling van nieuwe technologieen ontzettend stimuleren... het is nu namelijk zeker dat er over een x-aantal jaren een enorme markt ligt.

Ben erg benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Eindelijk weer eens een echte beslissing met visie... net zoals het rookverbod ...
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Dat hele zootje ongeregeld in Den Haag is simpelweg KNETTERgek geworden. Eerst maken ze miljarden van onze belastingcentjes kwijt, vervolgens bemoeit een of andere frigide trut zich met het type lamp dat ik in mijn woonkamer zou willen aansteken.

LED is lelijk, en amber is niet hetzelfde als een gedimd gloeilampje!!! Klein geheimpje: dat zal het ook nooit worden!!! Halogeen blijft wel mogelijk, want ministers hebben namelijk de ballen verstand van licht en denken zich met enige vorm van willekeur te kunnen werpen op deze problematiek.

Spaarlampen die bomvol kwikgas zitten vindt men niet zo heel erg boeiend, het schijnt een volgend agenda-punt te worden in 2060...

Ik zeg: tegen de muur met dat zootje als ze deze wet gaan invoeren. Ga zo maar eens extra gloeilampen kopen, zodat ik zeker ben van ongezond, milieu-verslindend, politiek-tergend licht, met een warmte en afstraling die NIET te evenaren is!

Amen...
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• J.S. Coolen
                          • May 2008
                          • 254

Het is geen besluit vanuit den haag maar vanuit europa
                          Account niet meer actief.

Comment

• lichtpuntje
                            • Sep 2003
                            • 79

Ik vraag me af hoe ze dat verbod dan willen handhaven (zie rook- en paddoverbod)... Ik zie weinig heil in dat verbod. Het zal best dat de traditionele gloeilampen (energieklasse G) de laan uit worden getrapt, maar er zal ongetwijfeld iemand komen die (met kennis van licht) iets nieuws op de markt weet te brengen onder het mom van energie-zuinig...
                            Maar mocht het echt uit de hand lopen met dat verbod, lijkt het me ook weleens leuk om met alle lichtnichten uit de lage landen en masse te demonstreren op het binnenhof! Puur om een stukje verlichting te brengen in deze donkere tijden...
                            dus...

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

je kan gaan morren. Maar je kan ook nu beginnen met na te denken wat je gaat doen als er ineens geen lampen meer te krijgen zijn.

Dat dit gaat gebeuren zagen we toch allemaal wel een bettje aankomen hoop ik? En stoppen ga je dit in een wereld van vraag en aanbod ook niet.

Wie heeft er medelijden met die pianisten die bij stomme films zaten te spelen?
                              Wie heeft er medelijden met die sigarenboeren nu er minder gerookt gaat worden?
                              Wie heeft er medelijden met die poelier op de hoek toen er supermarkten kwamen?
                              Wie heeft er medelijden met die boer die niets meer mag of kan?

Die paar PA boeren die over de kwaliteiten van lampen praten gaan de kant van de dodo op. Waar zijn de booglampen eigenlijk verdwenen? DAT waren nog eens lampen!

"ik zoek peertjes voor me PAR" Goede titel voor carnavalsnummer
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...