nadelen van usb dmx

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nls-nls
    • Dec 2008
    • 128

nadelen van usb dmx

Hallo.

Ik ben van plan over te gaan op dmx.
    Ik kan nu wel een dmx paneeltje kopen van rond de 1oo euro, maar ik kan het ook via mijn laptop doen voor 100 euro. Zitten er nadelen aan het gebruik van dmx via de laptop of raden jullie mij toch zeker een paneeltje aan.

Alvast bedankt, want ik ben helemaal nieuw in dmx...
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

voor u is usb-dmx interface het meest handige en makkelijkst te gebruiken iets zeker als je later je dmx apparaten wilt uitbreiden en meer en beter enzo wilt...

maar als lichttechnieker heb ik liever (veel) knopjes onder mijn handen en zo weinig mogelijk computer interface maar dat hangt van persoon tot persoon af...
    ik heb liever veel knopjes omdat je dan overal snel aan en bij bent wat met een computer niet zo is... een pc kan in mijn ogen ook veel sneller crashen en is niet specifiek voor dit doel einde gebouwt...

maar dus in uw situatie zou ik voor de usb-dmx met software kiezen...

en als je later (veel) geld en mogelijkheden hebt eens kijken naar een degelijke lichttafel
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• nls-nls
      • Dec 2008
      • 128

Originally posted by Funmaker
      voor u is usb-dmx interface het meest handige en makkelijkst te gebruiken iets zeker als je later je dmx apparaten wilt uitbreiden en meer en beter enzo wilt...

maar als lichttechnieker heb ik liever (veel) knopjes onder mijn handen en zo weinig mogelijk computer interface maar dat hangt van persoon tot persoon af...
      ik heb liever veel knopjes omdat je dan overal snel aan en bij bent wat met een computer niet zo is... een pc kan in mijn ogen ook veel sneller crashen en is niet specifiek voor dit doel einde gebouwt...

maar dus in uw situatie zou ik voor de usb-dmx met software kiezen...

en als je later (veel) geld en mogelijkheden hebt eens kijken naar een degelijke lichttafel
      Bedankt!

Hier heb ik wat aan

als ik nog geld over heb kan ik altijd nog mooi lichttafeltje kopen

Comment

• Roeltej
        • May 2001
        • 761

Als je zorgt dat er verder geen rommel op je laptop draait en ding anders ook nooit crashed is er weinig aan de hand.

Wij hebben ooit jb scanmasterding gehad, liep vaker vast dan pc die we nu gebruiken (kan me laatste keer nieteens herrinneren)
        Vitality Show

Comment

• nls-nls
          • Dec 2008
          • 128

Maar zitten er ook verschillen in de dmx usb kastjes?

want je hebt van die kastjes waar een dmx aansluiting ingeplugd moet worden en dan een draadje naar de pc loopt, maar je hebt ook de dingen waar geen groot kastje tuzzenzit maar in het midden een klein kastje.

wat zijn hiertussen nou de grote verschillen...

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Vooral de betrouwwbaarheid, en dat komt door hoe de kastjes zijn opgebouwd.

De Enttec OpenDMX kastjes zijn bijvoorbeeld niet meer dan een USB COM-poort die naar DMX wordt omgezet, de rest van het 'boekhouden' dus er daadwerkelijk een DMX signaal van maken, gebeurt in software.

Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de DMX-USB Pro dan zie je dat daar alle 512 kanalen eerst worden opgeslagen, en dan apart over DMX worden uitgestuurd (dit heet bufferen). Voordeel hiervan is onder andere dat niet de hele zaal plotseling donker kan gaan als je laptop crasht, omdat de laatst verzonden situatie gewoon netjes wordt vastgehouden.

Verder zit er nog veel verschil in bouwkwaliteit, en accesoires zoals 19" montage en een DMX-ingang.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Flash experience
              • Nov 2007
              • 32

Vaak zit het verschil niet allen in het bufferen maar ook in het aantal beschikbare kanalen. Kabels hebben soms maar 100 kanalen die ze uitsturen terwijl kastjes meestal tot 512 gaan.
              Verder voor kleiner gebruik is pc zeker niet slecht. Zolang hij goed onderhouden en niet teveel vastloopt. Verder zou ik aanraden eerst goed te informeren wat je met xwelk programma kan en welke verschillen erzijn. Omdat er zoveel zijn. Ik werk met dashlight leuk programma en kan je eigenlijk veel onder sneltoetsen zetten waardoor je ook snel kan reageren bvb:
              b : blinder
              s : strobo
              space : black out

Comment

• nls-nls
                • Dec 2008
                • 128

bedankt,

maar kan je via de computer meer dingen doen dan met een paneel,
                of kan je juist minder doen...

groetjes Niels

Comment

• Lala
                  • Sep 2008
                  • 370

Originally posted by nls-nls
                  bedankt,

maar kan je via de computer meer dingen doen dan met een paneel,
                  of kan je juist minder doen...

groetjes Niels
                  Hangt volledig van je budget af... Elk pc programma is anders, en alle lichttafels zijn anders...

Comment

• Funmaker
                    • Jun 2006
                    • 922

als het soort paneeltje dat jij je wilt aanschaffen dan gaat er natuurlijk niks boven de mogelijkheden van de computer programma's

maar ga je er een deftige lichttafel naast zetten kies ik toch voor de bak faders...

maar in uw geval heb je meer functionaliteit aan een pc!

Comment

• nls-nls
                      • Dec 2008
                      • 128

haha, mooi

maar dan de bekabeling, kan ik gewoon een aantal pluggen kopen en dan er een 3 aderige STROOMstekker ertussen solderen?

of moeten er speciale draden aan, en hoe zit het aan het eind, iets met een een weerstandje heb ik gelezen? moet ik dat maken of is dat te koop..

groetjes!

Comment

• Funmaker
                        • Jun 2006
                        • 922

als jij veel problemen en niet werkende apparatuur wil moet je vooral je huis tuin en hobby stroom kabel gaan ombouwen tot dat kabaal...

Nee ik raad je aan om gewoon wat dmx-kabeltjes te kopen dan ben je op de lange duur het best en makkelijkste af... een terminator is niet noodzakelijk aangezien je met een beperkt aantal apparaten werkt maar het kan altijd problemen voorkomen...

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

Waarom denk je dat er aan de bekabeling voor DMX signaal specificaties zijn verbonden?
                          Zie je ooit iemand 230V bekabeling gebruiken voor een dmx signaal?

DMX terminator, leuke zoekterm.

Vragen naar de bekende weg levert reeds bekende antwoorden op...
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• nls-nls
                            • Dec 2008
                            • 128

ok,

dus ik zou aan de gang kunnen gaan met de basisset:

1 goede laptop, een usb-dmx kastje, 1 showtec multidim mkII, 4 par 56, een terminator.

groetjes Niels

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

En een stuk DMX kabel
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...