tabel met waardes RGB Fixture??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DMiXed
    • Jan 2008
    • 370

tabel met waardes RGB Fixture??

Hallo allemaal,

laatst heb ik een aantal LEDparren aangeschaft en was/ben er heel gelukkig mee, maar ik ben opzoek naar een tabel met de DMX waardes van R,G en B om verschillende kleuren te maken.
    gewoon een tabelletje met bijv:
    oranje: Rood 255
    Groen 127
    Blauw 000
    (dacht ik, uit het blote hoofd de enige die ik weet naast geel, cyaan, wit en magenta)

wie kan helpen?

Grtz Jeroen van Geffen
    Jeroen van Geffen
  • DJ-Jan
    • Jun 2008
    • 327

Kan je niet gewoon een programma als Freestyler downloaden?
    je ledpar invoegen en op kleur klikken, voor iedere kleur komt er dan perfect te staan welke waardes je nodig hebt voor die kleur
    Event-Light

Comment

• keenoncoolstuff
      • May 2003
      • 695

Hoi Jeroen,

Deze tabel zal vast te maken zijn, maar dan slechts geldig voor één bepaald type LedPAR. Er zijn namelijk tig uitvoeringen in omloop. Met afwijkende electronica, verschillen in de aantallen LEDs die in de lamp zijn gebruikt, en dan ook nog LEDs met verschillende karakteristiek. Dit zal in de praktijk ervoor zorgen dat 2 parren van verschillende makelijk nooit hetzelfde licht zullen geven, als ze met een identiek DMX-signaal worden aangestuurd.

Groet, Rob.
      Last edited by keenoncoolstuff; 03-01-09, 15:21.
      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Rood 255-0-0
        Groen 0-255-0
        Blauw 0-0-255
        Wit 255-255-255

en de rest ergens tussenin.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Mark-LED
          • May 2004
          • 822

Geel 255-255-0
          Magenta 255-0-255
          Cyaan 0-255-255

En voor de rest gewoon zelf stoeien en kijken welke kleur je creëert met welke waardes.

Comment

• GKO
            • Jan 2009
            • 11

ff rekenen

Rood (106) + Groen (139) +Blauw (120) = Wit
            100 % 33 % 0 % Oranje (105)
            100 % 67 % 0 % Amber (104)
            100 % 100 % 0 % Geel (101)
            67 % 100 % 0 % Erwtengroen (121)
            33 % 100 % 0 % Licht groen (122)
            0 % 100 % 0 % Groen (139)
            0 % 100 % 33 % Donker groen (124)
            0 % 100 % 67 % Pauw-blauw (115)
            0 % 100 % 100 % Blauw-groen (116)
            0 % 67 % 100 % Licht blauw (118)
            0 % 33 % 100 % Midden blauw (132)
            0 % 0 % 100 % Blauw (120)
            33 % 0 % 100 % Violet (171)
            67 % 0 % 100 % Mauve (126)
            100 % 0 % 100 % Magenta (113)
            100 % 0 % 67 % Bordeaux-rood -
            100 % 0 % 33 % Scharlaken-rood -
            100 % 0 % 0 % Rood (106)

Waarneming en Werking van Kleuren
            Last edited by GKO; 03-01-09, 22:26. Reason: layout

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Is wel de reden waarom ik zo apegeil wordt van een colorpicker op een console!
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by keenoncoolstuff
                Hoi Jeroen,

Deze tabel zal vast te maken zijn, maar dan slechts geldig voor één bepaald type LedPAR. Er zijn namelijk tig uitvoeringen in omloop. Met afwijkende electronica, verschillen in de aantallen LEDs die in de lamp zijn gebruikt, en dan ook nog LEDs met verschillende karakteristiek. Dit zal in de praktijk ervoor zorgen dat 2 parren van verschillende makelijk nooit hetzelfde licht zullen geven, als ze met een identiek DMX-signaal worden aangestuurd.

Groet, Rob.
                Correct...

Ik heb op de R&D afdeling gewerkt van een van de weinige producenten van LED-fixtures die echt probeerden stabiele kleur-output te geven (ik ben er zelfs op afgestudeerd)... en dat is niet makkelijk !!

Elke LED is anders en de drivers voor elke LED zouden gecalibreerd kunnen worden, zodat met elke input (DMX waarde) bij elk product dezelfde kleur geproduceerd kan worden. Het is al moeilijk dit voor elkaar te krijgen in eenzelfde lijn producten... laat staan als je gaat kijken naar verschillende fabrikanten/ producten !!

De theorie van kleur-metingen en kleur-coordinaten noemt de CIE 1931 (onderaan), wat alle zichtbare kleuren bevat (KLIK). Als je wat meer achtergrond info wilt, dan hoor ik het wel... maar de basis is van de theorie is dat elke kleur een coordinaat in eerder genoemd spectrum heeft.

Elke LED heeft een basis-kleur, dus ook een kleur-coordinaat in het CIE spectrum. In een RGB fixture wordt dus gebruik gemaakt van 3 kleuren LED (rood, groen, blauw --> zie plaatje), waarmee in principe bijna alle kleuren gemaakt kunnen worden... nu komt de truc:
                De mogelijke mengkleuren worden begrenst door de coordinaten van de basis-kleuren van de fixture (zie de driehoek in het plaatje met R, G en B in de hoeken)... de kleuren binnen deze driehoek kun je maken, die daarbuiten niet... zoals je ziet kun je dus zeker niet alle kleuren maken (!!)

Als je deze werking van kleurmenging combineert met de wetenschap dat in elke fixture andere basis-kleuren zitten (verschil tussen fabrikanten is uiteraard nog groter)... dan is het niet lastig te begrijpen dat je niet zomaar een kleur/DMX tabel kunt maken...

Dus @ Mod... een color-picker werkt dus ook niet zoals je zou willen...

p.s. in werkelijkheid is de driehoek kleiner...:
                op de rand van het spectrum liggen de pure kleuren (coordinaat 0,1; 0,1 is bijvoorbeeld puur 478 nm golflengte = licht met geen enkele andere golflengte dan 478 nm)... en hoewel LEDs erg smalbandig zijn, zijn dit geen pure lichtbronnen... daarmee komen de 'uitersten' van de driehoek naar binnen te liggen, waardoor het oppervlak van de mogelijke mengkleuren weer kleiner wordt.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• DMiXed
                  • Jan 2008
                  • 370

hallo allemaal,
                  dank u alle voor de reactie's,
                  @ DJ-Jan
                  daar zat ik net ook al aan te denken, maar dan krijg je het probleem wat keenoncoolstuf en bolerios beschreven (zal er niet veel vanaf liggen...)

@ kokkie en melo g
                  dat waren de enige 7 die ik uit mn hoofd kende

@bolerios:
                  dat niet alle kleuren mogelijk waren was me al duidelijk, maar
                  ik denk dat 16.700.000 kleuren (volgens fabrikant) wel goed zijn!

@mod...
                  tis maar waar je apengeil van (wilt) worden

@GKO:
                  dat gaan we uitproberen! wel n leuk lapje tekst op die link...

grtz Jeroen van Geffen
                  Last edited by DMiXed; 05-01-09, 20:56.
                  Jeroen van Geffen

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Ik denk dat je geen licht moet maken met technische gegevens maar op creatief inzicht. Niet met waardes werken maar kijken welke kleuren mooi zijn en DAN pas opslaan. Je hebt 't spul toch zelf? Moet het niet al te moeilijk zijn om e.e.a. voor te programmeren...

Houd er rekening mee dat LED niet in elke ruimte, donkerte en oppervlak mooi is in dezelfde kleur, dat menging altijd resulteert in meerdere kleuren schaduwen en dat het kijken "in" de LED ook absoluut niet beeldschoon is.

Suc7
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Originally posted by AJB
                      [...] dat menging altijd resulteert in meerdere kleuren schaduwen [...]
                      Ik ken mensen die er juist heel lang over na hebben gedacht hoe ze dat op konden lossen (en dat is ook gelukt)... dus niet ALTIJD, maar wel in de meeste gevallen inderdaad, die 3-dubbele schaduw.

Verder natuurlijk op creatief inzicht alles doen, alleen is het kennen van de onderliggende theorie vaak nuttig om te snappen waar beperkingen/ problemen vandaan komen.

Ajoo!
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

fijn, zo'n nieuwe forum-naam
                        Originally posted by DMiXed
                        [...] @bolerios:
                        dat niet alle kleuren mogelijk waren was me al duidelijk, maar
                        ik denk dat 16.700.000 kleuren (volgens fabrikant) wel goed zijn![...]
                        Het aantal kleuren zegt niks over de breedte van het spectrum dat deze mogelijke kleuren beslaan. Eerder genoemd CIE diagram is een 'analoge' schaal, dus in theorie kun je zelfs alleen al 16,7 miljoen verschillende kleuren rood maken, maar of je daar het verschil tussen kunt zien ... ...

Maar het probleem dat ik schets zal duidelijk zijn, toch? ... als verschillende producten verschillende basis-kleuren hebben, dan kunnen ze dus ook verschillende mengkleuren maken en zal er als gevolg daarvan ook een andere verhouding (bijv 256 R + 56 G + 200 B) nodig zijn om exact dezelfde mengleur te maken.

Moraal van mijn verhaal: een dergelijke tabel zoals jij die beschrijft is misschien bruikbaar als 'grove schatting', maar zeker niet meer dan dat. LEE/ ROSCO nummers gekoppeld aan RGB verhoudingen kun je dus vergeten... dat gaat niet werken !!

Comment

• DMiXed
                          • Jan 2008
                          • 370

het idee achter de tabel is dat als men nu een oranje spot wil hebben, dat er dan niet uren gezocht hoeft te worden naar een combo, maar ff op de tabel kijken en schuiven of proggen, zodat je niet al je schuifjes na hoeft te gaan.

dat van die '3Dschaduw' heb ik nog niet gezien, komt nog wel

Grtz Jeroen van Geffen
                          Jeroen van Geffen

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

Originally posted by DMiXed
                            het idee achter de tabel is dat als men nu een oranje spot wil hebben, dat er dan niet uren gezocht hoeft te worden naar een combo, maar ff op de tabel kijken en schuiven of proggen, zodat je niet al je schuifjes na hoeft te gaan.
                            Wat een fuck operator ben je dan!
                            Dit soort dingen moet je gewoon uit je hoofd weten en met ieder wiel 1x draaien moet je een kleur voor kunnen zetten. Dat je dan de tint nog bij moet werken is niet te voorkomen, maar papierwerk mag hier echt niet aan te pas komen.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Ik ben het eens met de operator typering, al vind ik het redelijk prematuur om hier maar te spreken van enig programmeer talent.

Schaduw is per definitie niet 3 dimensioneel: da's nou net de grap. Aangezien ledjes naast elkaar zitten is er altijd een andere invalshoek en daarmee schaduw. Fabrikanten "lossen dit op" met lenzen, maar uiteindelijk is dit natuurkundig niet mogelijk met behoud van output. Anyway: back on track.

Kleur is per definitie al een moeilijk onderwerp omdat je zult merken dat nooit is vast te stellen of jij en ik de kleur blauw hetzelfde zien (al noemen we haar hetzelfde). Feit is dan ook dat je doorgaans een spectrum kunt vaststellen waarbinnen een kleur zich beweegt. Hoe beter de ontwerper/operator/lichttechnicus, hoe smaller de spectra zijn en hoe nauwkeuriger de benaming. Als je spreekt over "oranje" kan ik je wel 30 mengingen geven die allemaal oranje te noemen zijn.

Mocht het je puur gaan om "hard-values" o.t. de simpele kleuren, hoef je geen lijstje te maken lijkt me ? Opzoeken duurt in dat geval langer dan "proberen".

Ik zou lekker een dagje gaan spelen met 't spul, daar leer je meer van dan al je pogingen om het te benaderen als een tungsten lichtbron.

In elk geval suc7
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...