Antari ICE met ijsklontjes??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JustME125
    • Jun 2006
    • 297

Originally posted by tasplace
    toen daar stikstof korrels bij
    Staat me iets van bij dat droogijs geen stikstof maar CO2 is. De temperatuur van dit goedje is -80 graden Celsius (in tegenstelling tot stikstof, -196 graden Celsius als ik t goed heb).

Stikstof is ook eigenlijk altijd vloeibaar, men kan namelijk niet zo goed koelen om stikstof tot een vaste stof te maken.

Kan zijn dat ik t mis heb hoor
    Correct me if I'm wrong

Comment

• PeterZwart
      • Jan 2008
      • 402

Originally posted by DMiXed
      zat ook al te denken om een glaciator te nemen ipv de ICE, maar deze zal ook ietsje duurder zijn...

welke amateuristische artiest staat er met een blaadje op het podium te wapperen?!

Grtz Jeroen van Geffen

violisten van 13 tot 15 jaar..
      Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

7 maanden later?

Comment

• chippie
          • Jul 2006
          • 528

Leven mijn pea souper (le maitre) en wij maken het ijsje zelf.....met een speciaal doosje en laten het "gas" dan expanderen in het doosje en zo krijg je het ijsje van -80graadjes. Werkt als een trein.

Hoe kun je nu een een ijsje van -5 -10 vergelijken met iets wat -80 is? Moet je mij eens uitleggen.

En wil je het kan je het zelf maken.

edit MOD: ga nu geen levensgevaarlijke tips geven waarvan je de consequenties niet overziet!
          Last edited by moderator; 22-08-09, 10:00. Reason: gevaarlijke shit verwijderd
          IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• rolanddeg
            • Nov 2004
            • 337

Vanavond had ik oefenavond bij de brandweer. Na afloop haalde ik deze discussie aan en iedereen werd eigenlijk wel benieuwd naar wat er gebeurt als je een overdosis ijsklontjes in kokend water gooit. Voor de kazerne een proefopstelling gemaakt en een bak water opgestookt tot het kookpunt. Vervolgens liep ik (met ademluchtbescherming, you never know ) met een emmer ijsklontjes richting de bak om het in een keer in het water te gieten.

Resultaat: een bezwete ik ivm. de warmte, maar verder hebben we teleurgesteld in een bak kokend water staan turen waar langzaamaan een stel ijsklontjes verdwenen. Geen extra stoomwolkje te zien!

Conclusie: FAIL!! Overval de lokale visboer voor wat droogijs, want ijsklontjes gaat het echt niet worden... We hebben ons best gedaan!

Comment

• rolanddeg
              • Nov 2004
              • 337

Originally posted by rolanddeg
              Vanavond had ik oefenavond bij de brandweer. Na afloop haalde ik deze discussie aan en iedereen werd eigenlijk wel benieuwd naar wat er gebeurt als je een overdosis ijsklontjes in kokend water gooit. Voor de kazerne een proefopstelling gemaakt en een bak water opgestookt tot het kookpunt. Vervolgens liep ik (met ademluchtbescherming, you never know ) met een emmer ijsklontjes richting de bak om het in een keer in het water te gieten.

Resultaat: een bezwete ik ivm. de warmte, maar verder hebben we teleurgesteld in een bak kokend water staan turen waar langzaamaan een stel ijsklontjes verdwenen. Geen extra stoomwolkje te zien!

Conclusie: FAIL!! Overval de lokale visboer voor wat droogijs, want ijsklontjes gaat het echt niet worden... We hebben ons best gedaan!
              Ohjee, volgens mij heb ik de startdatum een beetje niet goed bekeken... Nouja, we hebben in ieder geval lol gehad

Comment

• PeterZwart
                • Jan 2008
                • 402

Originally posted by jurjen_barel
                7 maanden later?
                Ja goed bezig he?
                Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• chippie
                  • Jul 2006
                  • 528

Tja het is niet voor niks dat je ijsje -80 moet zijn en je water tegen de kooktemp moet lopen.........ik had je het resultaat al op voorhand kunnen geven met die ijsklontjes. Je had ze beter in een cola met whisky gekwakt...was beter geweest.
                  IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Tja, dat had je kunnen weten natuurlijk. Om rook (damp) te krijgen moet je sublimatie krijgen (direct overgang van de vaste fase naar de dampfase ZONDER eerst de vloeibare fase te doorlopen). Aangezien water bij normale atmosferische druk geen sublimatiepunt heeft (punt waarbij vaste fase en dampfase tegelijk aanwezig zijn), lukt dit natuurlijk niet en zullen je ijsblokjes eerst smelten en dan pas overgaan in damp...
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• DMiXed
                      • Jan 2008
                      • 370

ja uuh...dat weet ik zelfs nog dat dat geen zin heeft
                      maar van waar nu dit vervolg op n topic van 7 maande terug?
                      btw, op de voorstellingen is helaas geen droogijs/glaciator/andere opties ingezet, ivm de kosten, weten we dat ook weer!
                      Jeroen van Geffen

Comment

• rolanddeg
                        • Nov 2004
                        • 337

We hadden ook niks anders verwacht... Echter uit brandweeropleiding-overweging was het wel interessant om de temperature-drop te meten. Vandaar dat we het ook uitgevoerd hebben

Comment

• lichtpuntje
                          • Sep 2003
                          • 79

Wij hebben ook ooit twee van die ijsblokjesdingen gehad, maar ik ben er niet echt wild van... Rook stijgt idd gauw op en voor je het weet zie je geen flikker meer op het podium...
                          Ff wat anders: klopt het dat de combinatie droogijs en 'gewone' nevel/haze een spekgladde vloer oplevert? Dit heb ik een keer gehoord, maar heb er zelf geen ervaring mee... Of is dit alleen i.c.m. een oilcracker?
                          dus...

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

De spekgladde vloer komt enkel en alleen van het droogijs. Dit slaat neer als waterdamp voor een deel en maakt de vloer nat. Als je dan een houten vloer hebt kan dit glad worden.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ralph
                              Banned
                              • Aug 2000
                              • 2649

Originally posted by laserguy
                              De spekgladde vloer komt enkel en alleen van het droogijs. Dit slaat neer als waterdamp voor een deel en maakt de vloer nat. Als je dan een houten vloer hebt kan dit glad worden.
                              GELOEL!

Droogijs is CO2 in vaste vorm, zie de veiligheidsbladen van droogijs.
                              Water(damp) is H2O, wanneer je droogijs heel snel opwarmt in warm water en de output die je daarmee genereet uit je waterkoker blaast, dan blaas je opwarmende CO2 uit en geen water.

Koolstofdioxide die verder verwarmt zal niet neerslaan in een natte vorm.

Let op: Bovenstaande is zuiver theorie in ideale omstandigheden!!!
                              Waarom het geen GELOEL kan zijn wil ik ook wel even toelichten:

In een theatersetting stoppen we acteurs, publiek en een hele puist warme lampen samen in een kleine ruimte, oftewel: hoge luchtvochtigheid wanneer er geen optimale klimaatbeheersing in het pand actief is.

Dan....dan pas kan het gebeuren dat er vochtige neerslag ontstaat.

Het is dus niet omgekeerd evenredig, de stelling: Droogijs geeft altijd natte plekken is onzin.

Comment

• laserguy
                                • Jun 2003
                                • 2755

Er komt helaas altijd een stuk waterdamp mee, vooral wanneer het toestel "klaar" staat en dus de watertemperatuur zeer hoog is (er is geen afzonderlijke schouw dus de damp van het hete water komt voor een deel uit de pijp. Als dan je vloer koud is dan krijg je daar condens.
                                Dus het is nog erger: zelfs zonder koudijs krijg je al nat! Alleen al de machine laten opwarmen is genoeg.
                                Natuurlijk is hetgeen ralph zegt ook waar: het is niet de CO2 die neerslaat want CO2 kent geen vloeibare fase bij atmosferische druk.

Comment

Working...