Filters om multiparren met fresnellen te matchen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marik
    • Jan 2006
    • 52

Filters om multiparren met fresnellen te matchen

Goedemorgen,

Ik heb een korte vraag mbt kleurenfilter keuze. Ik heb een evenement waarbij ik een gevarieerd front heb, een paar fresnellen voor het globale front en multiparren voor wat speciaaltjes. Het verschil in kleurtemperatuur tussen een fresnel en een multipar gaat denk ik alleen nogal opvallen. Het gaat om front dat meestal niet helemaal op 100% staat. Ik denk dat ik de fresnellen gewoon ongefilterd laat (of heeft iemand een leuke filter-suggestie, 151/152 valt af die zijn gewoon te warm als je dimt) en de multiparren corrigeer naar de kleurtemperatuur van de fresnellen. Ik vroeg me alleen af wat een goede filter was om de multiparren te matchen met de fresnellen. Heeft iemand een suggestie? Dit misschien al eens eerder gedaan?

Groet,
    Maarten
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Beste Maarten,

Het stukje tekst wat je gaat lezen heb ik een paar keer herschreven, weggeflikkerd, weer opnieuw begonnen. Alvorens inhoudelijk te reageren op de vraagstelling wil ik dit graag even toelichten.

Een belichter of, zo je wil, ontwerper, weet welk plaatje hij wil creƫren. Daar gebruikt hij de juiste armaturen en kleurfilters voor.
    Wat jij doet is de boel omdraaien: Je hebt materialen ter beschikking en je gaat terugrekenen naar een benadering wat je wil laten zien.
    In mijn beleving is dat de wereld op z'n kop.

De consessie die je hiermee doet aan je lichtplan kan je uitsluitend en alleen zelf overzien en jij bent de enige die kan bepalen of dat acceptabel is.

Wollig gelul allemaal, uiteindelijk komt het er op neer dat je niet in staat bent om in te schatten hoe je et gewenste plaatje kunt maken.
    Het forum is deels voor advies, maar we vreten ook allemaal van dat advies, dat advies is namelijk onderdeel van mijn professie, net zoals er andere ( en ik weet zeker: vele malen betere!) ontwerpers actief zijn op het forum.

Open wit...het kan, het heeft z'n toepassing. Wanneer 151 te veel kleuring geeft, dan zijn er nog steeds legio andere mogeijkhedenom je front in te kleuren.
    In een heleboel gevallen vindt ik een algemeen front met 2kw tungsten L151 fresnell aangevuld met profieltjes OW niet storend.

Bij bands in een theatersetting vindt ik het soms mooi om 156 in het front te gebruiken, met profieltjes 147, 152.

Beetje afhankelijk van welke sfeer je neer gaat zetten heb je een vrijwel oneindige keus uit fliters en combinatie van kleuren.

142 wel eens gezien in een frontje? Of 203?

Ga experimenteren.

Op je vraag kan ik geen expliciet antwoord geven. Wat ik niet begrijp is je kleurverschil tussen een 1-2 KW fresnell en een 575S4 zijn tungsten lampjes toch? kleuren liggen niet zo heel ver uit elkaar.

Nah, korte vraag, maar of ik denk te moeilijk, of de vraag is me niet duidelijk genoeg. Los daarvan blijft: realiseer je plaatje door heel veel te experimenteren!

Comment

• keenoncoolstuff
      • May 2003
      • 695

Ola!

Het lijkt me sowieso een onmogelijke opgave om een filter te noemen om de ene lamp aan de andere aan te passen. Het ligt er maar net aan hoe ver de ene lamp gedimt wordt ten opzichte van de andere.
      Klinkt een beetje als de volgende vraag: "Hoeveel koud water moet ik bij hoeveel warm water doen om uiteindelijk op 48 graden uit te komen?"
      Er zijn gewoon teveel variabelen om deze vraag te beantwoorden.

Groet, Rob.
      All of lifeā€™s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
      If it moves and it shouldnā€™t, you need duct tape. If it doesnā€™t move and it should, you need WD40.

Comment

• Martijn de Groot
        • Mar 2005
        • 189

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar als met multipar een spot bedoeld wordt met een tungsten lamp erin en met een fresnel 1- of 2 kW. wat we er altijd al mee bedoelde, dan blijkt dat zij beide een tungsten lamp hebben, met (in dit geval) hetzelfde type lamp (tungsten), met dezelfde kleurtemperatuur. Dus voor het verschil in kleur hoef je (in principe) niets te doen. 2 kW. geeft natuurlijk meer licht dan 1 kW., ga je 2 kW. dimmen dan zal de kleur bij 50% iets warmer zijn dan een 1 kW> op 100%. Hiervoor zijn "neutral density" filters ontwikkeld, maar het zal wel een beetje experimenteren worden om dat gelijk te krijgen.
        Verder is er ook nog het verschil in spiegel (divergentie) en lens (refractie) wat ook een kleurverschil geeft, hier is nooit een correctie filter voor ontwikkeld.
        wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• Marik
          • Jan 2006
          • 52

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden tot nu toe. Het gaat om 575W multiparren inderdaad, aangevuld met 500W fresnellen. Ik zie nu in dat ik mijn vraag niet gesteld heb zoals ik die had willen stellen. Het ging me er meer om hoe ik de fresnellen (globaal front) en multiparren (speciaaltjes en aanvulling) samen een mooi podiumbeeld kon laten creeeren. Het gaat om een redelijk klein podium waar gedurende de avond verschillende soorten acts worden opgevoerd. Dit varieert van rockbandjes tot klassiek tot dansgroepen. Een lastige combinatie dus. Afgelopen jaren vaak 152 gebruikt voor dit specifieke evenement, maar omdat het front meestal niet helemaal open staat kreeg je een hele warme, amberige, kleur waardoor het totaal plaatje een beetje 'vies' werd. Daarom ben ik voor dit jaar op zoek naar wat frissere filters voor in het front. Ik kwam zelf 186,205,206 tegen waarbij 206 tot nu toe mijn voorkeur heeft door het in mijn ogen mooie verloop. IK heb nu alweer flink wat andere suggesties gehoord dus ga daar zeker mee aan de gang, dank daarvoor alvast. Is er zo 1 filter waarvan jullie zeggen, dit is wat je zoekt! Of zit ik zelf al redelijk in de goede richting? Dan ook nog de vraag om voor 1 filter te gaan voor zowel multipar als fresnel of om hier tussen te varieren? Ik denk zelf dat 1 filter de beste optie is omdat, zoals al aangedragen werd, een multipar en fresnel redelij overeenkomen.

Ralph, ik snap je punt maar het gaat hier om een schoolvoorstelling die ik vrijwillig en tegen zo laag mogelijke kosten begeleid. Het is dus inderdaad een beetje roeien met de riemen die ik heb terwijl ik dit normaal juist altijd probeer te vermijden.

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Ik begrijp je verhaal Marik, maar ter aanvulling even het volgende:

Men spreekt heel gemakkelijk over de "categorieƫn" zoals daar vaak bedacht zijn: "front", "tegen", "zij" en "speciaaltjes". Helaas is het leven en ook het licht vaak niet zo eenvoudig als men hoopt.

Even ingaand op de term "speciaaltje". Dit betekent namelijk dat we in ons lichtbeeld een extra zichtbaarheid, accent of effect willen bereiken. Dat geeft meteen aan dat je te maken hebt met een "intensiteitsboost", "kleurverschil" of "richtingsverschil" ten opzichte van het overige licht. Een speciaaltje kan immers ook van voor, achter of zijkant komen en is toch niet te verwarren met frontlicht.

Je vraag is dan ook tweeledig: enerzijds "Hoe maak ik frontlicht waarbij de gedimde toestand niet te warm wordt", en anderzijds "hoe zorg ik er voor dat mijn speciale accenten passen in het lichtbeeld dat ik reeds heb gemaakt".

Zo kan een klassiek ballet als speciaaltje een simpel toplichtje met een open wit profiel hebben, zijlicht met ballettorens of tegenlicht met een prachtige break-up gobo. Dit is ZOOOO ontzettend divers dat er geen eenduidig antwoord op te vinden is.

Probeer je frontlicht met verschillende filters, of nog beter: gebruik meer lampen met per stuk minder vermogen. Dan los je het amber-effect van de tungsten-fixture veel beter op. Elke kleurcorrectie heeft ook een nadeel: filters halen namelijk alleen maar weg. Feit is dan ook dat je een correctie kunt vinden die bij 30% een fijn lichtje geeft, maar even later op 70% veel te koud wordt. Corrigeren doen we dan ook vaak op basis van een totaal-bron (met ND filters, CTO's of minus green). Op basis van een intensiteit werken is op zijn minst tricky, zo niet onmogelijk bij een amateurvoorstelling.

Dan je speciaaltjes. Mijn tip is vooral: denk na over richting. Je creƫert op een persoon namelijk licht, schaduw en kleur. Die drie dingen moeten in balans zijn maar vooral: bewust gekozen. Bij amateurs werkt dit extra lastig omdat men vaak niet zo netjes is in het positioneren van het eigen lichaam.

De meest eenvoudige vorm is een toplichtje: geeft veel schaduw maar ook veel sfeer. Vraag jezelf af of die sfeer gewenst is en of het de zichtbaarheid niet aantast. Daarna is het een questie van spelen en kijken.

Heb je last-minute werk en weinig tijd: KISS (Keep it simple stupid).

Tot zover mijn tips,

suc7
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Marik
              • Jan 2006
              • 52

Originally posted by AJB
              Ik begrijp je verhaal Marik, maar ter aanvulling even het volgende:

Men spreekt heel gemakkelijk over de "categorieƫn" zoals daar vaak bedacht zijn: "front", "tegen", "zij" en "speciaaltjes". Helaas is het leven en ook het licht vaak niet zo eenvoudig als men hoopt.

Even ingaand op de term "speciaaltje". Dit betekent namelijk dat we in ons lichtbeeld een extra zichtbaarheid, accent of effect willen bereiken. Dat geeft meteen aan dat je te maken hebt met een "intensiteitsboost", "kleurverschil" of "richtingsverschil" ten opzichte van het overige licht. Een speciaaltje kan immers ook van voor, achter of zijkant komen en is toch niet te verwarren met frontlicht.

Je vraag is dan ook tweeledig: enerzijds "Hoe maak ik frontlicht waarbij de gedimde toestand niet te warm wordt", en anderzijds "hoe zorg ik er voor dat mijn speciale accenten passen in het lichtbeeld dat ik reeds heb gemaakt".

Zo kan een klassiek ballet als speciaaltje een simpel toplichtje met een open wit profiel hebben, zijlicht met ballettorens of tegenlicht met een prachtige break-up gobo. Dit is ZOOOO ontzettend divers dat er geen eenduidig antwoord op te vinden is.

Probeer je frontlicht met verschillende filters, of nog beter: gebruik meer lampen met per stuk minder vermogen. Dan los je het amber-effect van de tungsten-fixture veel beter op. Elke kleurcorrectie heeft ook een nadeel: filters halen namelijk alleen maar weg. Feit is dan ook dat je een correctie kunt vinden die bij 30% een fijn lichtje geeft, maar even later op 70% veel te koud wordt. Corrigeren doen we dan ook vaak op basis van een totaal-bron (met ND filters, CTO's of minus green). Op basis van een intensiteit werken is op zijn minst tricky, zo niet onmogelijk bij een amateurvoorstelling.

Dan je speciaaltjes. Mijn tip is vooral: denk na over richting. Je creƫert op een persoon namelijk licht, schaduw en kleur. Die drie dingen moeten in balans zijn maar vooral: bewust gekozen. Bij amateurs werkt dit extra lastig omdat men vaak niet zo netjes is in het positioneren van het eigen lichaam.

De meest eenvoudige vorm is een toplichtje: geeft veel schaduw maar ook veel sfeer. Vraag jezelf af of die sfeer gewenst is en of het de zichtbaarheid niet aantast. Daarna is het een questie van spelen en kijken.

Heb je last-minute werk en weinig tijd: KISS (Keep it simple stupid).

Tot zover mijn tips,

suc7

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Arvid! Ik drukte me inderdaad veel uit in termen omdat dat me het makkelijkste leek om over te brengen wat ik bedoelde. Maar misschien was 'speciaaltje' een beetje een ongelukkig gekozen term. Ik wil met mijn multiparren eigenlijk het volgende namelijk. Ik heb gewoon een globaal front, bestaande uit fresnellen. Nu hebben we bijvoorbeeld een drummer die op een riser staat, deze valt in eerste instantie buiten het globale front en dat is ook de bedoeling. Ik wil niet constant het drumstel in het licht hebben staan, dat leidt bij acts waarbij de niet gebruikt wordt alleen maar af. Verder zijn er bijvoorbeeld ook acts waarbij je een wat intiemere sfeer wil creeeren, een gitarist op het midden van het podium bijvoorbeeld. Voor beiden gebruik ik over het algemeen mijn multiparren. Om toch bepaalde looks te creeeren of mijn globale front aan te vullen. Juist om die reden wil ik graag dat mijn fresnellen en multiparren qua kleur zoveel mogelijk overeenkomen (en dat doen ze uit zichzelf al redelijk dus dat is niet echt een probleem).

Mijn enige vraag die nu dus nog staat is of iemand zo een goede suggestie heeft voor een net wat frissere filter dan 152. Ik heb niet genoeg fixtures om met een combinatie van warm en koud of met verschillende filters te werken en toch nog een mooie dekking te krijgen. Daarom ga ik inderdaad voor de simpele manier en dat is gewoon 1 filter voor heel het front. Nu alleen nog een mooie kleur...

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Ik kan je EEN van de vele mogelijkheden aanraden:

- Je stelt 2 precies dezelfde frontlichtjes met elk 4 of 6 lampen
                - 1 frontje maak je L147
                - 1 frontje maak je L201

Voor live-situaties kun je nu vrijwel alles mengen, van klein en warm, tot hard en wit: + alles wat daar tussenin zit.

suc7
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Marik
                  • Jan 2006
                  • 52

Wederom bedankt voor het antwoord. Het lastige is alleen dat ik voor het front maximaal 5 dimmerkringen heb die allemaal dubbel bezet zijn (op elke kring 2 multiparren of fresnellen of combi dus). Ik kan dus maximaal 10 spots aansluiten omdat ik anders mijn dimmer overbelast.

Misschien is het het makkelijkste als ik gewoon zeg wat voor apparatuur ik heb staan en wat dus de mogelijkheden zijn.

Voor front:

10 multiparren met alle lenzen van VNSP tot WFL
                  8 fresnellen
                  5 dimmerkringen die ik allemaal dubbel kan belasten

Ik heb dus niet echt genoeg spots om met 2 fronten te gaan werken. Zeker omdat ik ook nog een paar 'losse' multiparren nodig heb om bijvoorbeeld mijn drummer bij te kunnen lichten.

Daarom leek mij de beste optie om wat op flexibiliteit in te leveren en dus te gaan voor een filter die tussen warm en koud inzit. Het is niet ideaal en ik probeer zelf wel altijd voor deze, toch enigszins theater achtige showtjes, met 2 fronten te werken maar hier is dat gewoon niet mogelijk.

Daarom is het voor mij de uitdaging om een filter te vinden die mij het beste van beide werelden geeft ;-) Ik weet het, het is een beetje proberen voor een duppie op de eerste rij te zitten maar juist daarom vind ik dit soort klussen leuk om te doen.

Het probleem is alleen dat ik op locatie niet kan kijken wat nou het beste uitvalt qua filter. Ik heb net even een paar multiparren en fresnellen a
                  aangesloten (mijn eigen fixtures dus niet op lokatie) en eens wat filters geprobeerd. Jammer genoeg heb ik niet echt filters liggen die hiervoor geschikt zijn omdat ik die normaal niet zo vaak gebruik.

Conclusie:
                  152 is, vooral wanneer gedimd, te warm en te 'amberachtig'
                  717 (201) is, wanneer gedimd, acceptabel maar toch wat te flets (duh!)
                  147 is, vooral wanneer gedimd, nog warmer en valt dus sowieso af (in combinatie met koud kan je mooie plaatjes maken maar dat is dus geen optie).
                  186 (had eigenlijk een te klein stuk om goed te testen maar oke) is wel een leuke optie, maar misschien neigt het iets teveel naar roze

En ik zou eigenlijk heel graag nog even een 206 proberen maar die heb ik hier helaas niet liggen. Ik ga eens kijken of ik bij een collega even een sampletje kan lenen want de kleur ziet er in mijn swatch heel acceptabel uit.

Maar als iemand nog een leuke suggestie heeft, graag! Feit blijft namelijk dat ik eigenlijk nog nooit met dit soort 'tussenin' filters heb gewerkt dus misschien heeft iemand dat wel gedaan en vanuit die ervaring een goede tip.

Alvast bedankt!

Comment

• JustME125
                    • Jun 2006
                    • 297

Ik zou eens kijken naar 204 van LEE. Ook een correctiefilter (net als 206). Werkt vaak prima bij dit soort dingetjes als je 152 gedimd te amberachtig vind.

Mzzls
                    Correct me if I'm wrong

Comment

• Martijn de Groot
                      • Mar 2005
                      • 189

Al eens gestoeid met 136 of een zwaardere variant daarvan, kan er best koel uitzien, maar gedimmed wordt het mooi warmer.
                      Middelste 2 par lampen gekruist stellen op drumstel en bv. 702 erin, middelste 2 fresnels gekruist stellen, voor en missien beetje over drumstel en ik denk dat je een heel eind komt. Buitenste fresnels en parren rechtuit stellen en afhankelijk van wat er op die plekken gebeurt zelfde type filter kiezen, of zelfs meer kleur geven.
                      wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

Working...