Vraag: Simpele licht opzet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • StevenR
    • Feb 2009
    • 2

Vraag: Simpele licht opzet

Ben als geluidstechnicus aan een impro-cabaret groep verbonden. De vraag vanuit de groep kwam om ook een simpel licht systeem met besturing aan te schaffen voor voorstellingen op lokatie.

Opzet:

8 (normale) par 56 lampen op 2 t-bars.
    Iedere lamp aan 1 t-bar heeft een ander kleur filter.

Nu zit ik vast op de besturing van deze lampen.

Ik heb al 1 DMX t-bar en wil een 2e aanschaffen, ook met ingebouwde DMX.
    De dimmers per kanaal zitten dan in de t-bar ingebouwd.

Nou is mijn vraag is het echt zo simpel op de uitgang van een DMX tafel aan te sluiten op de 1e DMX t-bar, die weer door te lussen naar de 2e DMX t-bar en zo de 8 lampen individueel te sturen?

Zo ja? Heeft iemand een tip voor een goede, simpele DMX tafel?
    Ik ga niet met scanners of moving heads werken.

Zo niet, heeft iemand een ander, beter, idee?

Doel is om makkelijk de sfeer op het toneel te veranderen.
    There are no bad microphones. Only people who use them wrong...
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Hallo Steven,

Ik ben zelf een grote fan van de simpele showtec/ADJ sturinkjes.
    8 faders om een live standje te maken, na het lezen van de manual ook een paar simpele scenes in te geven.
    linkje: Showtec Light Jockey, 16 kanaals DMX controller - J&H Licht en Geluid

Comment

• partydrivein
      • Jul 2008
      • 389

Voor zoiets is dit genoeg, je hebt al 1 bar met parren.
      Gewoon 1 bar aan beide kanten, een simpel tafeltje om aan te sturen.
      Mochten ze iets groters willen kun je altijd nog bijhuren.

Ik zou gewoon maar 4 kanalen gebruiken, zo dat de barren elk op kanaal 1 t/m 4 staan.
      deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• keenoncoolstuff
        • May 2003
        • 695

Originally posted by partydrivein
        Ik zou gewoon maar 4 kanalen gebruiken, zo dat de barren elk op kanaal 1 t/m 4 staan.
        Mag ik je vragen waarom je de topicstarter dit advies geeft???

Waarom zou je je -nota bene als cabaretgroep- zo in je vrijheid qua belichten willen beperken door maar 4 kringen aan te sturen als je er 8 ter beschikking hebt??? Ik vind dit erg kort door de bocht gedacht.

Hoeveel duurder is het om een 8-kanaals tafel aan te schaffen in plaats van een 4-kanaals? De dimmers (t-barren) moeten namelijk sowieso worden aangeschaft.

We hebben het hier over een vorm van theater, niet over een rood-groen-geel-blauw parrensetje voor dixo!

Groet, Rob. (die zoals gezegd erg benieuwd is naar je motivatie...)
        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• burrnout
          • Apr 2008
          • 19

Originally posted by keenoncoolstuff
          Mag ik je vragen waarom je de topicstarter dit advies geeft???

Waarom zou je je -nota bene als cabaretgroep- zo in je vrijheid qua belichten willen beperken door maar 4 kringen aan te sturen als je er 8 ter beschikking hebt??? Ik vind dit erg kort door de bocht gedacht.

Hoeveel duurder is het om een 8-kanaals tafel aan te schaffen in plaats van een 4-kanaals? De dimmers (t-barren) moeten namelijk sowieso worden aangeschaft.

We hebben het hier over een vorm van theater, niet over een rood-groen-geel-blauw parrensetje voor dixo!

Groet, Rob. (die zoals gezegd erg benieuwd is naar je motivatie...)
          precies, ik zou voor een tafeltje met 8 kanalen gaan, parren gebruiken als frontje, doordat ze ieder apart kunt aansturen kun je speciaaltjes maken! liefst gefilterd met een leuke correctiefiltertje en klaar
          lichttech @ Mezz Breda

Comment

• partydrivein
            • Jul 2008
            • 389

Het gaat niet om het feit dat ik zeg dat hij het MOET,
            ik geef een advies naar wat mij goed lijkt te combineren met het geluid.
            Over de lichttafel heb ik niks gezegd behalve SIMPEL.

Het zal in dit geval alleen maar om frontlicht gaan, als hij het dus op 4 kanaaltjes heeft staan zal dit genoeg zijn.
            Als hij een tafeltje koopt met meer kanalen is zijn eigen keus, ik geef hier een advies wat mij praktisch lijkt.
            Dan is het aan hem de taak om dat advies mee te nemen in een beslising betreffende zijn aankoop.

5. Het is een discussieforum, respecteer de meningen van anderen en kom met argumenten om je stellingname te onderbouwen. NB: dit gaat niet met een one-liner.

@ burnout
            lijkt mij dat je met een impro- caberet geen gebruik gaat maken van speciaaltjes, het zal waarschijnlijk simpel en alleen dienen als front.
            Of stel ik mij de dingen hier verkeerd voor?
            Last edited by partydrivein; 02-02-09, 21:07. Reason: was een nieuwe post
            deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

J&H Licht en Geluid® voor Licht, Geluid, DJ Gear, Truss en Flightcases - huur - shop - huren - winkel
              - Verkoop
              -> Licht
              --> Lichtsturing
              ---> DMX Sturing
              En leef je uit zou ik zeggen...

Maar om een advies te geven: een simpel showtec tafeltje. Degelijk genoeg, bijna idioot simpel te bedienen en een lekker budget. Bijvoorbeeld de Lite-4 of de Lite-8. Die voorkeur hangt dan maar van jou af.

En als je iets meer wilt uitgeven zou ik elation of botex adviseren... ook superspul. (die laatste heeft trouwens ook producten in de showtec-prijsklasse)
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• DMiXed
                • Jan 2008
                • 370

al eens gekeken naar zo'n showtec showmaster 24?
                makkelijk tafeltje, waar je heel veel mee kunt, voor bijna niets.
                Nadeel aan die Lite-4 en 8 is dat je geen background kunt houden onder chase's (als die nodig zouden zijn) en geen cues kunt proggen, om makkelijk van scene te wisselen, wat met de showmasters wel kan!!

Grtz Jeroen van Geffen
                Jeroen van Geffen

Comment

• 4uss
                  • Aug 2005
                  • 578

Originally posted by DMiXed
                  al eens gekeken naar zo'n showtec showmaster 24?
                  makkelijk tafeltje, waar je heel veel mee kunt, voor bijna niets.
                  Nadeel aan die Lite-4 en 8 is dat je geen background kunt houden onder chase's (als die nodig zouden zijn) en geen cues kunt proggen, om makkelijk van scene te wisselen, wat met de showmasters wel kan!!

Grtz Jeroen van Geffen
                  Helemaal mee eens, plus dat je meteen een klein beetje aan je toekomst denkt, omdat je er heel makkelijk een 3e balkje aan knoopt, en dan nog beschikt over je A/B preset. Ik zou wel, als het even kan, níet de ShowTec versie kopen maar een Botex of iets dergelijks. De knopjes van dit merk zijn (geen idee waarom) toch net wat beter en steviger. We hebben zelf al ruim 4 jaar zo'n tafeltje en hij doet het nogsteeds... het ShowTec-exemplaar had het na 1,5 jaar al weer opgegeven.

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Originally posted by StevenR
                    Opzet:

8 (normale) par 56 lampen op 2 t-bars.
                    Iedere lamp aan 1 t-bar heeft een ander kleur filter.
                    Om te beginnen: zou ik niet doen. Je cabaretgroep moet een theateruitstraling hebben, niet een knipperdisco met kleurenzee.
                    Overal een correctiekleur in lijkt me de beste optie, zoals burnout ook al aanhaalde.

Ik snap niet waarom improvisatietheater niet met speciaaltjes zou moeten werken. Ik heb in mijn beginjaren regelmatig theatersportwedstrijden belicht en daar waren regelmatig speciaaltjes aanwezig. Alleen met slechts 8 PAR56's zal dat inderdaad lastig worden. Dat zou je met grotere sets eerder moeten doen (of bedoelde je het vooral in deze combinatie?)

Qua sturing: dat hangt helemaal af van je eisen en wensen. Moet je kunnen programmeren of moet het één voor één schuifje open/dicht kunnen? Of een combinatie?
                    Ga inderdaad eerst eens zelf rondkijken wat er is en wat kan. Voor gerichte vragen kun je hier altijd terecht.
                    Last edited by jurjen_barel; 02-02-09, 23:55.

Comment

• Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

Ik doe nog een duit in het zakje voor de Showmaster 24 (of Scene Setter DC1224 van Botex/Elation). Simpele tafel, door iedereen te bedienen en makkelijk te programmeren. En in verhouding niet echt duur.
                      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• dj-wojcik
                        • Jul 2008
                        • 911

misschien beetje off topic, maar zou ik je mogen vragen over productie je het hebt? waar en wanneer enzo. Ik heb zo een vermoede dat ik het ken.:$ aangezien je je profiel niet hebt ingeult. weet ik niet welke richting ik op moet zoeken.
                        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• StevenR
                          • Feb 2009
                          • 2

Mensen,

dank alvast voor de hoeveelheid bruikbare reacties.
                          Ga de DMX controllers eens rustig bekijken allemaal.

Om de vraag van enkele van jullie te beantwoorden.

Deze set gaat gebruikt worden on the road. Bij kleine voorstellingen voor bedrijven en organisaties die 2 of 3 van de spelers met muziekant hebben ingehuurd om een half uur of een uur een leuke show neer te zetten voor het personeel op een dagje uit.

Nu gebruiken we een t-bar met 4 parren in 4 verschillende kleuren om van achter wat meer sfeer te geven aan het geïmproviseerde toneel.

Doel van de extra t-bar, par-cans en sturing is om als een scene over liefde gaat er meer rood bij te zetten en een koele nacht op toneel ook echt koud blauw te laten zijn.

Licht technisch zal het allemaal vast veel beter kunnen. Maar daar heb ik de tijd niet voor. Binnen een uur moet alles staan met het liefst ook de sound-check gedaan. Achteraf moet alles keurig binnen drie kwartier weer in de auto zitten.

Met de opstelling is het allemaal een beetje improviseren, we weten nooit vantevoren hoe de ruimte er uit ziet en hoe groot het oppervlak is waarop we kunnen werken.
                          Verder is het ook nooit helemaal donker op de lokaties, aangezien veel shows aan het einde van de werkdag zitten en het dan nog licht is buiten.
                          Laats gespeeld in een gezellig restaurant op een bedrijfsuitje waar het plafond boven het podium maar net 2 meter hoog was. Heb het licht spul toen ook maar weer terug in de auto gelegd.

Als we in de theaters spelen, gebruiken we natuurlijk de uitgebreide lichtmogelijkheden van het theater zelf. Maar dan mag de licht technicus van dienst het ook helemaal zelf uitzoeken.

En om volledig te zijn. Ik werk voor het Utrechtse impro-cabaret gezelschap de Arrogantjes. Als sinds 2007 Nederlands kampioen theatersport.
                          Last edited by StevenR; 03-02-09, 15:25.
                          There are no bad microphones. Only people who use them wrong...

Comment

• dj-wojcik
                            • Jul 2008
                            • 911

Originally posted by StevenR
                            En om volledig te zijn. Ik werk voor het Utrechtse impro-cabaret gezelschap de Arrogantjes. Als sinds 2007 Nederlands kampioen theatersport.
                            oke verkeerd gedacht:P bedankt
                            [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                            [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

Working...