het einde van de gloeilamp ook op het podium...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ludwigvon
    • Jan 2009
    • 97

Originally posted by Q-av
    Ik heb er wel 2 vragen bij.

nr.1 een ga je de armaturen uitvoeren met een eigen leddriver, en dus ook aansturing (DMX) of hoe moet ik dit zien. aangezien je zegt geen dimmers meer nodig te hebben.
    Nadeel is dan wel dat je een bende extra bekabeling moet gaan trekken.
    En mits je je hele theater vol gaat hangen met signaal splitters is ff een lampje ergens ophangen niet meer zo makkelijk.

Een van de doelstellingen is ook om hoge (gevaarlijke) spanning weg te halen van de werkomgeving. We gaan ervan uit dat de meeste theaters al een DMX netwerk hebben, je werkt basically op dezelfde wijze als met wapperlampen. Drivers gaan er zijn voor 4 of 8 of 12 spots, klein en laag gewicht. DMX uit is gebufferd, niet hard wired, dus splitters blijven beperkt tot je normale situatie. Aangezien je een hele batterij kan voeden uit 1 lijntje vaste spanning krijg je toch een paar ton koper op overschot.

En in de meeste theaters ligt er al een hele dimmer infrastructuur.
    Geen mogelijkheid om er dimbare drivers in te zetten?

Neen. Het compliceert de zaken technisch te veel. Wij denken dat een uitdoofscenario voor de klassieke dimmers een veel nuttiger traject is. Dus eerst niet uitbreiden, dan minder gebruiken om uiteindelijk niet meer te vervangen. Trouwens uiteindelijk kan je bijna de hele kost van dimmers, stroomvoorziening en distributie uitsparen. Dat is tussen 50 en 70 % van de kost van de huidige lichtuitrusting van een theater. Kan je heeeel veel ledspotjes en drivertjes mee aanschaffen, denk ik dan.

Nr.2 misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar waarom zouden kleurenfilters zoals we ze nu gebruiken niet meer werken voor een led spot die dezelfde kleurtemperatuur uitspuugt als een hallogeenspot.
    Dat je de amberdrift kwijt bent snap ik.
    De chip die we hiervoor gebruiken is een blauw plus gele fosfor die dus wit als output heeft. Dit is geen continu spectrum en dus krijg je een probleem met groen en rood. Een beetje zoals bij fluorescente lampen. Een filter kan wel wegfilteren wat ongewenst is, maar niet toevoegen wat wel gewenst is, dat is ook wat het woord filter betekent, nietwaar?

De grote belofte van LED licht is trouwens juist dat je door additieve menging alle kleuren kan maken zonder te filteren en dus zonder licht en uiteindelijk energie weg te gooien.

Het werkt al prima voor Washlights en cyclorama maar voor afbeeldende systemen, zoals een profielspot zijn we er helaas nog niet. En het gaat nog wel even duren voor dat beschikbaar is.

Groet

L.
    Last edited by ludwigvon; 23-10-09, 19:13.
    We do architectural for a living and theatre for the Art...

Comment

• ludwigvon
      • Jan 2009
      • 97

Originally posted by jurjen_barel
      Voor in theaters denk ik dat je nog net te weinig lichtoutput hebt. Voor kleinere evenementen, waar men regelmatig laagvermogen profielen gebruikt (bijv. baby-ETC's van 575W) zou dit wel een uitkomst kunnen zijn, mits ze vrijwel altijd open wit worden gebruikt.
      Het dilemma waar we mee zitten is dat die laagvermogen (sub-kilowatt) spotjes allemaal geweldig onefficient zijn. In de vergelijking die ik heb gegeven voor de ADB DS 105, die een top optiek heeft, zie je al wat er eigenlijk gebeurt in zo'n spot : van de 20500 lumen die de lamp produceert komt er 3100 lumen uiteindelijk waar je ze hebben wilt. De subKw spotjes scoren nog veel slechter.

We halen nu het niveau van een subKw uit een goed optisch systeem, als we deze lichtbron in een goedkoop optisch systeempje stoppen halen we dat niet.

Je zou eigenlijk kunnen stellen dat we ons eens moeten afvragen of investeren in goedkope spots die niet lang leven nog wel nuttig is, zowel boekhoudkundig als ecologisch.

Een vriend van mij werkt voor een bedrijf dat mega evenementen doet. Een paar jaar geleden bezocht ik hem op een grote stand op het Brusselse autosalon. Er hingen zo een 500 ETC-tjes omhoog. Toen ik hem opmerkte dat bij een dergelijk gebruik die toch allemaal compleet afgebrand zouden zijn nadien, antwoordde hij dat het allemaal zo ingecalculeerd was. Bij de afbouw gingen ze niet de trailer in maar rechtstreeks in de recyclage container. Zo spaarden ze een fortuin uit op afbouw (werd afbraak) en geen nabehandeling in het magazijn nodig.

Vandaag kunnen we dit natuurlijk in een ander "Licht" zien.

Groet

L.

Comment

• qvt
        • Oct 2009
        • 721

Beste Ludwig,

de toepassingen van jullie led's in het chasse zien er goed uit, Ik ben hier enkele maanden geleden ook geweest en het zag er top uit. Nu zie Ik in jullie fotoalbum dat er ook tlbakken vervangen zijn door led. Zijn deze nog in testfase of zijn deze ook al in productie?
        There is no substitute for imagination

Comment

• ludwigvon
          • Jan 2009
          • 97

Originally posted by qvt
          Beste Ludwig,

de toepassingen van jullie led's in het chasse zien er goed uit, Ik ben hier enkele maanden geleden ook geweest en het zag er top uit. Nu zie Ik in jullie fotoalbum dat er ook tlbakken vervangen zijn door led. Zijn deze nog in testfase of zijn deze ook al in productie?
          We hebben Ć©Ć©n gang van het logeblok ( 36 meter ) al omgebouwd. Ik ga de info bij het fotoalbum zetten. Ik publiceer normaal niet over deze toepassingen op het forum hier omdat het architecturaal is.

Groet

L.

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

Originally posted by ludwigvon
            De chip die we hiervoor gebruiken is een blauw plus gele fosfor die dus wit als output heeft. Dit is geen continu spectrum en dus krijg je een probleem met groen en rood. Een beetje zoals bij fluorescente lampen.
            Waarom zouden we dit soort problemen willen creƫren in een theater? Ik dacht dat jullie eindelijk een enigszins doorlopend spectrum hadden gevonden!

Een filter kan wel wegfilteren wat ongewenst is, maar niet toevoegen wat wel gewenst is, dat is ook wat het woord filter betekent, nietwaar?
            Zelfs met halogeenlicht kan een kleurfilter geen licht in een bepaalde kleur erbij toveren. Een filter haalt ongewenste golflengten in grotere mate weg dan de gewenste golflengten.

De grote belofte van LED licht is trouwens juist dat je door additieve menging alle kleuren kan maken zonder te filteren en dus zonder licht en uiteindelijk energie weg te gooien.
            En je zei net dat dit niet kan met jullie spot! Terug naar de ontwerptafel dus!

Comment

• ludwigvon
              • Jan 2009
              • 97

Waarom zouden we dit soort problemen willen creƫren in een theater? Ik dacht dat jullie eindelijk een enigszins doorlopend spectrum hadden gevonden!

Zelfs met halogeenlicht kan een kleurfilter geen licht in een bepaalde kleur erbij toveren. Een filter haalt ongewenste golflengten in grotere mate weg dan de gewenste golflengten.

En je zei net dat dit niet kan met jullie spot! Terug naar de ontwerptafel dus!
              Hallo Jurjen,

We bewandelen verschillende wegen in dit ondrzoek.

Momenteel zijn er twee opties :

1. Het eerste experiment : RGBW dus perfect voor alle kleurtjes en wit kleur. Maar niet goed afbeeldend. En moeilijk om een hoge efficiƫntie te halen.

2. Het tweede experiment, waarover de vraagstelling gaat : Wit op vaste kleurtemperatuur, uitstekend afbeeldend vermogen en rendement, maar niet goed om kleur te produceren.

De twee situaties vertrekken ook van totaal verschillende lichtbronnen. Voorlopig is er nog geen tussenin mogelijk. (We gaan dat natuurlijk wel proberen, maar het kost een zo lieve duit dat het even zal duren).

Fundi's als we zijn, vinden we filteren natuurlijk maar niks. Alleen als het niet anders kan.

Zoals ik eerder heb gezegd, voor soflight, cyclorama en washlight werkt additieve menging zeer goed. Omdat we daar op een heel andere manier kunnen tot het gewenste resultaat komen.

Groet

L.

Comment

• Q-av
                • Nov 2008
                • 86

Ik weet inhoudelijk weinig over het hele kleurenspectrum verhaal.
                Mijn reactie was echter bedoelt op witvaste led's die jullie aan het produceren zijn.

Als je het bijvoorbeeld voor elkaar hebt om warm licht op 5300K te produceren, wat is dan het verschil om te filteren?
                Wat mis je dan? aangezien het voor het oog hetzelfde licht is.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Originally posted by Q-av
                  Ik weet inhoudelijk weinig over het hele kleurenspectrum verhaal.
                  Mijn reactie was echter bedoelt op witvaste led's die jullie aan het produceren zijn.

Als je het bijvoorbeeld voor elkaar hebt om warm licht op 5300K te produceren, wat is dan het verschil om te filteren?
                  Wat mis je dan? aangezien het voor het oog hetzelfde licht is.
                  Dit licht is voor het oog hetzelfde, maar spectrumtechnisch gezien niet.
                  Deze LEDs worden gemaakt van blauwe en gele fosfor, wat samen 'wit licht' geeft. Dit heeft echter een heel ander spectrum als ons daglicht.
                  Gaan we nu filteren, dan gaan we bepaalde elementen weghalen uit dat mengseltje, waardoor er wellicht een hele andere kleur uitkomt als filteren bij een halogeenlamp (met normaal spectrum)

Correct me if I'm wrong!
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Of om het hele verhaal samen te vatten: het is nep-wit (in echt wit zijn alle kleuren in van spectrum vertegenwoordigd).

Comment

• Q-av
                      • Nov 2008
                      • 86

Nou wil ik niet zo hard uit de bocht vliegen maar ik snap de link ook niet helemaal.

Ik kan namelijk een Tl ook filteren dat is ook een fluoriserende reactie.
                      Tuurlijk geeft dat ander licht omdat de temperatuur anders is.

IK snap echt niet waarom bv 5300K led licht anders zou zijn dan 5300K hallogeen of xenon licht je kan een kleur toch niet uit andere kleuren opbouwen of bepaalde weglaten? want dan heb je uiteindelijk geen 5300K meer toch??

Maar nogmaals ik weet in deze kwestie geen enkel onderbouwt argument te geven.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

Maar jurjen, Het gaat er toch om een mooi plaatje aan de kijkers te geven?
                        Als een podium tijdens de musical in een mooie kleur verlicht is. Dan is het mooi verlicht. Dan zal het toch het publiek aan de anus oxideren dat het rood uit een led komt en niet alle verplichte delen uit het spectrum bevat? Als het maar mooi warm rood is. En de volgspot een mooie witte cirkel op de performer maakt zonder hem/haar als een lijk eruit te laten zien.

Er is nergens verplicht alleen led te gebruiken. Maar als je goed onderbouwd delen van de lichtshow nu al vervangt door LED dan doet dat echt niet aan het resultaat af.

Als ik in dit topic zie hoe die gobo's afbeelden dan is mijn reactie niet "maar ik kan er geen kleurfilter voor zetten!". Mijn reactie is "joepie, strakke plaatjes op 20W zonder hitte".

Ik weet niet of het handig is om de hele tijd de ledontwikkeling te sturen naar "hij moet hetzelfde functioneren als een gloeilamp". Praktischer is het te werken uit "welk belichtingsprobleem wil ik oplossen?"
                        lekker belangrijk!

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

Of om het hele verhaal samen te vatten: het is nep-wit (in echt wit zijn alle kleuren in van spectrum vertegenwoordigd).
                          Wat is echt wit? Wat is nep wit?

Als ik een blauwe laser (OPSL) en een gele laser (OPSL) op elkaar leg krijg ik een strakke witte straal. Vraag iedereen welke kleur hij is en men zal zeggen "WIT". Toch kan ik er op geen enkele manier rood uit maken/halen. Is het dan niet echt wit?
                          Creating shows beyond Imagination

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

Originally posted by showband
                            Als ik in dit topic zie hoe die gobo's afbeelden dan is mijn reactie niet "maar ik kan er geen kleurfilter voor zetten!". Mijn reactie is "joepie, strakke plaatjes op 20W zonder hitte".

Ik weet niet of het handig is om de hele tijd de ledontwikkeling te sturen naar "hij moet hetzelfde functioneren als een gloeilamp". Praktischer is het te werken uit "welk belichtingsprobleem wil ik oplossen?"
                            Ik was ook zeker wel onder de indruk van die tamelijk scherpe gobo, dus op de goede weg zitten we zeker.

Echter, als ik kijk naar het gebruik van profielen in het theater, dan wil bijna iedere productie een ander kleurtje eruit halen. Mijns inziens is het dan nog steeds wenselijker om een kleurfilter te verwisselen, dan iedere keer een andere LED-unit erin te zetten.

Comment

• ludwigvon
                              • Jan 2009
                              • 97

Effe iets minder strak :

Comment

• ludwigvon
                                • Jan 2009
                                • 97

Ik was ook zeker wel onder de indruk van die tamelijk scherpe gobo, dus op de goede weg zitten we zeker.

Echter, als ik kijk naar het gebruik van profielen in het theater, dan wil bijna iedere productie een ander kleurtje eruit halen. Mijns inziens is het dan nog steeds wenselijker om een kleurfilter te verwisselen, dan iedere keer een andere LED-unit erin te zetten.

Mijn punt is hetvolgende :

Filteren is een zeer onefficiƫnte manier om tot het gewenste resultaat te komen. Daarom vanuit energie standpunt te vermijden. Artistiek vertaalt de vraag zich dan als : is het denkbaar dat je je belichting, lichtplan zodanig maakt dat je de beschikbare middelen optimaal benut. Dus kleur uit RGB washlights (niet afbeeldend) en je profielen enkel voor wit en natuurlijk kan een kleine kleurcorrectie.

LED licht opent nieuwe mogelijkheden, maar heeft ook beperkingen. Vind je het interessant om met een andere lichtontwerp methode, een show of voorstelling die normalerwijze 100 Kw weegt, te reduceren naar pakweg 2 Kw ?

Groet

L.

Comment

Working...