het einde van de gloeilamp ook op het podium...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ludwigvon
    • Jan 2009
    • 97

het einde van de gloeilamp ook op het podium...

Hoe snel zullen (gloei)lampen ook van het podium verdwijnen ? En zullen we onze lampen naar het museum van de energie verkwisting brengen...

The first LED theatre profile spot ( preliminary) Photo Gallery by Joy Buapromma at pbase.com

Groet
    Last edited by ludwigvon; 26-02-09, 17:18.
    We do architectural for a living and theatre for the Art...
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Als het aan mij ligt verdwijnen ze nooit!
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Troost je... in de krant beginnen ze nu te zeuren over hoe gevaarlijk spaarlampen wel niet zijn: slecht voor de ogen en de huid wegens UV-B en UV-C straling en wat een kwikbelasting voor het milieu: 2 to 5 mg per lamp zegt men daar en slechts 1 op de 3 spaarlampen in Europa wordt gerecycleerd... de rest gaat dus ergens verloren in het milieu...
      Na fijn stof kunnen we nu dus gaan lullen over ongezonde spaarlampen...
      Nou ja, doe maar.
      Ik geniet wel van wat mij het beste uitkomt in een bepaalde situatie zonder al die zever.
      Last edited by laserguy; 26-02-09, 16:08. Reason: Zinsconstructie
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ludwigvon
        • Jan 2009
        • 97

Originally posted by laserguy
        Troost je... in de krant beginnen ze nu te zeuren over hoe gevaarlijk spaarlampen wel niet zijn: slecht voor de ogen en de huid wegens UV-B en UV-C straling en wat een kwikbelasting voor het milieu: 2 to 5 mg per lamp zegt men daar en slechts 1 op de 3 spaarlampen in Europa wordt gerecycleerd... de rest gaat dus ergens verloren in het milieu...
        Na fijn stof kunnen we nu dus gaan lullen over ongezonde spaarlampen...
        Nou ja, doe maar.
        Ik geniet wel van wat mij het beste uitkomt in een bepaalde situatie zonder al die zever.
        Ik heb het niet over spaarlampen he.

Groet

Comment

• koentjes
          • Dec 2007
          • 333

hier bestaat reeds een topic over:

Comment

• ludwigvon
            • Jan 2009
            • 97

Originally posted by koentjes
            Ha, ja maar ik had misschien ook moeten zeggen alle lampen, ook de ontladingslampen.

Het voorbeeld dat ik geef, gaat over een afbeeldende spot, een profielspot dus. Tot nu toe heeft nog geen enkele fabrikant zich daaraan gewaagd.

Groet

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

Originally posted by ludwigvon
              Het voorbeeld dat ik geef, gaat over een afbeeldende spot, een profielspot dus. Tot nu toe heeft nog geen enkele fabrikant zich daaraan gewaagd.

Groet
              Beter zoeken!

En de led techniek gaat misschien snel, maar ze zullen erg hun best moeten doen om voor alle armaturen een goed alternatief te kunnen bieden. Eerder twintig dan tien jaar!

[off topic] Die foto, wat een mooi staaltje slechte lichttechniek :-) [/off topic]
              Last edited by kokkie; 26-02-09, 22:52.
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• ludwigvon
                • Jan 2009
                • 97

Originally posted by kokkie
                Beter zoeken!

En de led techniek gaat misschien snel, maar ze zullen erg hun best moeten doen om voor alle armaturen een goed alternatief te kunnen bieden. Eerder twintig dan tien jaar!

[off topic] Die foto, wat een mooi staaltje slechte lichttechniek :-) [/off topic]
                Eerst, de foto komt uit een labo, optische bank.

Volgens mij is het niet nuttig om in functie van de bestaande armaturen te denken. Omdat de lichtbronnen (lampen versus LEDs) fundamenteel verschillend zijn. Daarom ook zijn zoveel van de led fixtures die we nu al zien eigenlijk onzin. Behalve dan als decoratie en effectjes. Waarvoor ze dan weer nogal duur uitvallen.

Er zal in een andere richting moeten worden gewerkt. En dat is altijd moeilijk omdat het een mentaliteits verandering vereist. Tot diep in de
                jaren 80 bleven vele grote Franse LD's bij hun Cremer spotten met episcoop lampen zweren en moesten ze niets hebben van de toen moderne kwartshalogeen lampen.

De situatie is nu technologisch wel een beetje anders : de LED ontwikkeling loopt volgens een curve van (ongeveer) : verdubbeling in rendement en verdubbeling van vermogen per twee jaar.

De lampen daarentegen zijn aan het einde van de ontwikkeling. Men zit tegen de grenzen van de natuurwetten aan...

Groet

L,

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

Originally posted by ludwigvon
                  Eerst, de foto komt uit een labo, optische bank.
                  Wanneer maken ze het optische deel af dan?

Volgens mij is het niet nuttig om in functie van de bestaande armaturen te denken. Omdat de lichtbronnen (lampen versus LEDs) fundamenteel verschillend zijn.
                  Dus volgens jou gaan we ook de optica opnieuw uitvinden met LED? De manier waarop licht breekt zal dus ook veranderen? En zelfs zonder gebruik van lenzen, ik ben benieuwd wanneer we met LED een mooie 'open face' 5kW vervanging hebben.

Er zal in een andere richting moeten worden gewerkt. En dat is altijd moeilijk omdat het een mentaliteits verandering vereist. Tot diep in de jaren 80 bleven vele grote Franse LD's bij hun Cremer spotten met episcoop lampen zweren en moesten ze niets hebben van de toen moderne kwartshalogeen lampen.
                  Dat kan om allerlei redenen geweest zijn, bijvoorbeeld, zoals ik zei: De nieuwe armaturen konden niet wat de oude wel konden. Maar ben wel benieuwd naar jou achtergrond, wat is jou beroep/hobby?

De situatie is nu technologisch wel een beetje anders : de LED ontwikkeling loopt volgens een curve van (ongeveer) : verdubbeling in rendement en verdubbeling van vermogen per twee jaar.

De lampen daarentegen zijn aan het einde van de ontwikkeling. Men zit tegen de grenzen van de natuurwetten aan...
                  Maar bij deze lampen horen armaturen die we nu enorm aan het verfijnen zijn. Natuurlijk kunnen we misschien wel 80% van die kennis direct toepassen op LED, maar misschien is die laatste 20% wel een enorme drempel.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• ludwigvon
                    • Jan 2009
                    • 97

Wanneer maken ze het optische deel af dan?

Afbeeldende spots zijn het moeilijkst. Mijn idee tussen 1 jaar voor het eerste bruikbare toestel tot 5 jaar voor toestellen die de huidige top (MSR-HMI profielspots) kunnen vervangen.

Dus volgens jou gaan we ook de optica opnieuw uitvinden met LED? De manier waarop licht breekt zal dus ook veranderen? En zelfs zonder gebruik van lenzen, ik ben benieuwd wanneer we met LED een mooie 'open face' 5kW vervanging hebben.
                    Nee, dat bedoel ik niet, je kan de natuurwetten niet veranderen. Wat ik wel bedoel is nadenken over de functionaliteit van de verschillende spots die we nu gebruiken. Ik geef een voorbeeld : een fresnel spot (en alle afgeleide washlights) gebruik je om een wash, dus algemeen te maken. Hoe bekom je hetzelfde resultaat op een andere manier met LED bronnen?

Dat kan om allerlei redenen geweest zijn, bijvoorbeeld, zoals ik zei: De nieuwe armaturen konden niet wat de oude wel konden. Maar ben wel benieuwd naar jou achtergrond, wat is jou beroep/hobby?
                    De redenen hiervoor waren puur artistiek. Uit technisch oogpunt waren die lampen veel minder goed dan de kwartshalogeen lampen.

Ik ben beroepshalve ontwerper ( Robert Juliat SX en SNX profielspots en ADB 105 en 205 zijn onder andere mijn kinderen), nu al 8 jaar met hoogvermogen LED bezig. Mijn hobby is fotografie met continu licht.

Maar bij deze lampen horen armaturen die we nu enorm aan het verfijnen zijn. Natuurlijk kunnen we misschien wel 80% van die kennis direct toepassen op LED, maar misschien is die laatste 20% wel een enorme drempel.
                    Het is niet te vergelijken. Het hoogste optisch rendement uit een klassieke spot is ongeveer 35 procent. Bij led komen we snel op 85 procent.

Groet

L.
                    Last edited by ludwigvon; 27-02-09, 13:20.

Comment

• kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

Als ik zeg: "De nieuwe armaturen konden niet wat de oude wel konden." dan heb ik het ook alleen over artistieke redenen.
                      En als ik zeg: "Natuurlijk kunnen we misschien wel 80% van die kennis direct toepassen op LED, maar misschien is die laatste 20% wel een enorme drempel." dan heb k het niet over het rendement van de armatuur en/of de lamp, maar over toepassing en gebruik van hulpmiddelen/accesoires.

Het kan me namelijk echt geen reet schelen hoeveel licht er uit een ledje komt, zolang dat geen mooi licht is of ik er niet mee kan doen wat ik wil.

Comment

• Draad
                        • Apr 2001
                        • 122

Tsja, 1 probleem,

Denken jullie nu werkelijk dat de gloeilamp fabrieken kunnen blijven draaien op alleen het "podium" gebeuren????

Denk toch dat "we" er een keer aan moeten, of "we" dat nu willen of niet. (LED waarschijnlijk!)
                        (Hoe lang dat duurt vindt ik niet echt belangrijk, hoop alleen dat er op tijd goede alternatieven zijn, en als iets "moet" gaat dat meestal heel snel!)
                        Last edited by Draad; 28-02-09, 23:20.

Comment

• Lighting
                          • Sep 2004
                          • 209

tot nu toe nog geen led gezien die 3500K egaal en netjes projecteert.........en ik heb serieus gezocht.......tot ik het zie vind ik het verkooppraatjes

Lighting
                          LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

Comment

• Draad
                            • Apr 2001
                            • 122

Is geen verkooppraatje, maar realiteit!!!!
                            Gewoon vol blijven houden als ik jou was.

Je loopt vanzelf tegen de LED(of lamp, wat was het ook al weer?)
                            Last edited by Draad; 01-03-09, 01:45.

Comment

• ludwigvon
                              • Jan 2009
                              • 97

Originally posted by Lighting
                              tot nu toe nog geen led gezien die 3500K egaal en netjes projecteert.........en ik heb serieus gezocht.......tot ik het zie vind ik het verkooppraatjes

Lighting

U heeft natuurlijk overschot aan gelijk. Het is zo dat veel van de fabrikanten die nu LED licht producten aanbieden niet echt de ambitie hebben om een goede lichtkwaliteit te bekomen.

Een van de grote hinderpalen is het bekomen van een stabiel en controleerbaar witpunt. In theorie is dat niet zo moeilijk als je met een RGB mengsysteem werkt, in de praktijk blijken de onderlinge verschillen (kleurafwijkingen binnen dezelfde kleur) moeilijk te beheersen.

Daarnaast krijg je ook verschillen bij het dimmen. Je zet een bepaalde RGB mix voor het wit dat je wil bekomen en als je dan de master dimt, verandert je wit. Dat kan natuurlijk niet voor een echte pro toepassing.

Het systeem op de proefopstelling heeft een automatische terugkoppeling en software die de kleur constant houdt, onder alle omstandigheden. Een beetje naar analogie met de positie terugkoppeling die de motoren in een moving light hebben.

En het is een onderzoeksproject, er is geen commerciëel doel voor het moment.

Maar, geef toe, stel je voor dat je je spot helemaal uit kunsstof kan maken, dat er enkel superlichte goedkope plastiek lenzen in zijn, de temperatuur maksimaal 15°C boven omgeving gaat, het beeldvenster gewoon koud is en je spot zo een 150 Watt verbruikt ipv 1000 W. Je de kleurtemperatuur gewoon kan instellen tussen 3000°K en 6000°K en je ook nog eens 8 of 16 bit RGB kleurmenging hebt...

Bovendien werken we nu met een ontwikkelingsmodel dat zegt dat een afbeeldende spot goedkoper wordt dan de conventionele tegenhanger...

Groet

L.

Comment

Working...