het einde van de gloeilamp ook op het podium...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ludwigvon
    • Jan 2009
    • 97

Originally posted by DMiXed
    ligt misschien aan mij, maar op de foto van de spot met gobo, zie k een licht verschil van kleur in het midden, tegenover de spot zonder gobo. En de gobo is in het midden ook iets minder scherp.
    Hoe kan dit? iets met lenzen, of fotografisch probleempje?
    Heb nog nooit met gobo's in profieltjes gewerkt, dus kan ook niet met eigen ervaring vergelijken
    wel heeeeeel interessant topic, ga zo door!
    en zorg dat ie op de markt komt, ik zou ze toch wel ff aankaarten bij de baas, als vervangers van de huidige spots, vooral als er meerdere modellen zouden uitkomen (denkt aan PC, Fresnelletjes en profieltjes) als alles goed gaat natuurlijk!
    keep doing the good work!
    Alle spots hebben een beperkte zone waar je scherpe afbeelding krijgt. Dat komt doordat je eigenlijk op f1 werkt. Meestal focus je een gemiddelde.

In de testen doen we dat niet, omdat we juist de uitersten opzoeken.

Het kleurverschil is meer een intensiteits verschil. Het systeem heeft een piek in de midden, groter dan een huidige condenser profiel die op flat field staat.

Er zijn twee ontwikkelingen mogelijk :

Retrofit voor een aantal soorten bestaande spots. Relatief eenvoudig en in het licht van duurzame ontwikkeling is hergebruiken natuurlijk interessanter dan recycleren en vervangen. Het is ook goedkoper natuurlijk.
    De nadelen zijn : niet geoptimaliseerd, niet alles kan een retrofit krijgen. En je blijft met je gewicht zitten.

Nieuwe toestellen : aangezien het warmte probleem weg valt kan alles in kunststof ( ook de lenzen ) en bijgevolg veel lichter en veiliger.

Nadeel : langer traject en duurdere investering.

We zijn er nog niet uit...

Groet

L.
    We do architectural for a living and theatre for the Art...

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by ludwigvon
      Ik zie niet zo direct een "Vintage" discussie ontstaan hoor. Volgens mij is die al gevoerd toen de ontladingslampen in de moving heads zijn ingevoerd. Het spectrum van deze lampen is ook verre van continu.
      En toch is het zo dat er geen enkel bedrijf meer is dat op zijn front-stack buizenversterkers op tour meeneemt. Het is allemaal transistors, of het nu lichtgewicht (QSC, Crest, Lab) of klasse D is en ik denk dat de digitale klok straks de enige is die voor PA's gaat slaan.

Een versterker moet simpelweg zijn werk doen, van een klein signaal een heel groot signaal maken zonder er iets bijzonders bij te doen. Voor een gitaarversterker is het een ander verhaal, die speel je ook regelmatig (opzettelijk) in de clip en dan zijn buizen wel nuttig (maar dan mike je hem uiteindelijk weer over de frontstack i.p.v. rechtstreeks over de front te spelen).

Voor theater- en podiumverlichting geldt straks denk ik hetzelfde, sinds de ontwikkeling in LED zo snel gaat denk ik dat er veel shows straks voor een groot deel op LED gaan draaien. 20 jaar terug hadden we het niet voor mogelijk gehouden dat op 9 van de 10 tours tegenwoordig grote videoschermen met LED's zouden hangen (toen waren we net in het stadium van controlelampjes en lichtkranten) en ik denk dat we in de komende 20 jaar nog veel mooie ontwikkelingen op LED-gebied gaan zien. Misschien dat zelfs de beamerschermen op congressen gaan verdwijnen en uiteindelijk vervangen worden door (O-)LED schermen.

Qua goedkope productie denk ik dat de optica de komende jaren toch nog wel glas gaat blijven. Ik moet een goeie set PMMA (perspex) of polycarbonaat (Lexan) lenzen nog zien die evenveel licht doorlaten als hun glazen tegenhangers, het feit dat gobo-wielen straks van kunststof gemaakt kunnen worden zal denk ik wel een behoorlijke hap schelen, net zoals het weg kunnen laten van kleurenwielen, dimmers en shutters.
      Last edited by Stoney3K; 19-10-09, 17:06.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Originally posted by Stoney3K
        Qua goedkope productie denk ik dat de optica de komende jaren toch nog wel glas gaat blijven. Ik moet een goeie set PMMA (perspex) of polycarbonaat (Lexan) lenzen nog zien die evenveel licht doorlaten als hun glazen tegenhangers, het feit dat gobo-wielen straks van kunststof gemaakt kunnen worden zal denk ik wel een behoorlijke hap schelen, net zoals het weg kunnen laten van kleurenwielen, dimmers en shutters.
        Er zijn wel degelijk prima kunststof lenzen. Denk maar eens aan het plastic lensje op een wegwerpcamera. Die is verbazingwekkend goed.

Het probleem is dat je er al 10.000 weggegooid hebt. Plus een paar mallen hebt moeten laten maken voordat je een beetje goede begint te spuitgieten. Dat maakt de investering voor die dingen gewoon te groot. Ook een firma als martin die behoorlijk groot is in de markt zal best een forse lening moeten nemen om alleen maar een kunststof fresnell lens op de markt te brengen.

Zo een spuitgietmal frezen gaat 8K tot 12K kosten. Voordat een dergelijk grote kunststof lens in de juiste vorm, en gecontroleert, afkoelt bij een snel productieproces heb je zeker drie versies van die mal gemaakt. De spuitgiet-testen doe je op dure machines in een nog duurdere fabriek. De optisch en mechanisch designers schrijven uurtje factuurtje en gebruiken absurd dure optische designsoftware. (dingen als code-V)

En die lenzen ga je als producent verkopen voor een halve euro max...

Een willekeurige chinees zal per direct een mal maken voor 1000euro en ongeacht de kwaliteit ook een kunststof fresnell lens op de markt brengen. Waarmee je grootse gebruikersbase direct wegvalt. Want op alleen de theaters en een paar verhuurders ga je het niet terugverdienen. Met een product als dit moet je de conventionele lens van de markt vagen om het terug te verdienen. Patenteerbaar zal je product echter niet zijn...
        Last edited by showband; 20-10-09, 08:24.
        lekker belangrijk!

Comment

• ludwigvon
          • Jan 2009
          • 97

De kunstoflens is een probleem als het over grote diameters gaat. Er zijn echter ook andere ontwikkelingen, niet pmma maar meer elastische materialen.

Ondertussen kunnen we ook de gobo van plastiek maken :

Maar de belangerijke vraag nu is :

Als je een ombouw kit zou kunnen krijgen voor bepaalde spots, waarmee je uit 20 Watt tussen 50 en 75% van een 1000 Watt halogeenlamp krijgt, zou je dan overwegen om het voor je bestaande materiaal park geheel of gedeeltelijk te doen ? Als je zou weten dat de kost tussen 400 en 600 Euro zou liggen ? Je hebt daarna ook geen dimmerkanaal meer nodig en het ding kan zelfs een show aan boord stockeren.

Graag jullie mening

Groet

L.

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

Hoe zit het met kleurfilters, want ik zie niets over RGB-dimming?

Comment

• ludwigvon
              • Jan 2009
              • 97

Originally posted by jurjen_barel
              Hoe zit het met kleurfilters, want ik zie niets over RGB-dimming?
              Dit is geen RGB systeem.

We hebben de vraag een beetje verduidelijkt :

Naar aanleiding van een recente test ( Finally we have it ! Photo Gallery by Joy Buapromma at pbase.com ) komen we tot volgende vraagstelling :

Als je een ombouw voor een profielspot ( 104-105 reeks en RJ SX reeks) zou kunnen kopen die :

1. Ongeveer 50 % van de output geeft van de huidige 1000 Watt halogeen versie, voor slechts 25 Watt elektrisch vermogen.

2. Die een even goede optische resolutie heeft.

3. Geen dimmer nodig heeft ( en dus ook geen storing veroorzaakt), @ cos phi > 0,95

4. niet meer heet wordt, geen brandgevaar of lichamelijke schade kan aanrichten en geen gevaarlijke spanning aan boord heeft.

5. Geen lampen en filters verbruikt ( filters branden niet af en gobo's kunnen op overhead slide worden geprint).

6. In elke positie mogen worden gebruikt ( ook onderste boven )

7. Een CCT heeft van 3000 K of 4000 K of 5600 K ( vast die dus niet varieert bij dimmen )

8. Niet echt goed geschikt is voor kleurlicht, hoofdzakelijk voor wit met eventuele correctie )

9. Je toelaat om 3 verschillende light engines in huis te hebben, 3000 K 4000 K en 5600 K die verwisselbaar zijn, een beetje zoals lampen.

10. Je nog wel zou kunnen switchen naar de gewone lamp indien nodig. ( 15 minuten werk)

11. De coatings van de lenzen niet wegbrandt en ook de lenzen niet doet smelten of ontploffen

12. Geen UV en IR component in de output heeft.

13. Dit tussen 500 en 600 Euro zou kosten ( per light engine )

14. Dit zeer snel kan worden gerealiseerd, beschikbaar binnen 30 dagen en ombouw ( 1 dag) inbegrepen in de prijs.

Zou je dan overwegen om een deel van je materiaalpark ook effectief om te bouwen ?

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

Voor in theaters denk ik dat je nog net te weinig lichtoutput hebt. Voor kleinere evenementen, waar men regelmatig laagvermogen profielen gebruikt (bijv. baby-ETC's van 575W) zou dit wel een uitkomst kunnen zijn, mits ze vrijwel altijd open wit worden gebruikt.

Comment

• KlankOntwerp
                  • Jun 2008
                  • 130

Ik zie de mogelijkheden ook wel, vooral in de kleine theaters en culturele centra met gebrek aan dimmers (en dat zijn er, vooral in België en zuid Nederland nogal wat!). De aanschaf verdient zich snel terug (stroomverbruik zakt in). Geweldige ontwikkeling, geweldig topic. Ik kan niet wachten tot dit op een beurs te zien en te vergelijken is.

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Originally posted by KlankOntwerp
                    ....
                    Hoi KlankOntwerp, in een ander topic probeerde ik al contact met je te krijgen, zou je mij misschien een mailtje willen sturen (aangezien je geen e-mailadres in je profiel hebt vermeldt)?

Mijn mailadres is: hugo [at] vanmeijeren [punt] nl

Alvast bedankt,

Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Q-av
                      • Nov 2008
                      • 86

Ik heb er wel 2 vragen bij.

nr.1 een ga je de armaturen uitvoeren met een eigen leddriver, en dus ook aansturing (DMX) of hoe moet ik dit zien. aangezien je zegt geen dimmers meer nodig te hebben.
                      Nadeel is dan wel dat je een bende extra bekabeling moet gaan trekken.
                      En mits je je hele theater vol gaat hangen met signaal splitters is ff een lampje ergens ophangen niet meer zo makkelijk.

En in de meeste theaters ligt er al een hele dimmer infrastructuur.
                      Geen mogelijkheid om er dimbare drivers in te zetten?

Nr.2 misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar waarom zouden kleurenfilters zoals we ze nu gebruiken niet meer werken voor een led spot die dezelfde kleurtemperatuur uitspuugt als een hallogeenspot.
                      Dat je de amberdrift kwijt bent snap ik.

Comment

• mhsounds
                        • Sep 2009
                        • 933

Is er niet een testdag te organiseren in een theater? (of een andere geschikte lokatie)
                        Zo is het mischien wat beter te zien, filtertje ervoor, filtertje weg, enz

Zo kan iedereen de toepassingen zien, want vanaf je beeldscherm is altijd anders als real life.
                        Freelance Light and Video |
                        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• ludwigvon
                          • Jan 2009
                          • 97

Alvast bedankt voor jullie feedback. We gaan alles even bekijken en nog wat voorstellen formuleren.

Als je in de buurt bent, loop gewoon eens binnen, je kan alle proefopstellingen zien en besnuffelen en van gedachten wisselen.

L.

Comment

• Funmaker
                            • Jun 2006
                            • 922

En waar is in de buurt?
                            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• ludwigvon
                              • Jan 2009
                              • 97

Originally posted by Funmaker
                              En waar is in de buurt?
                              bovenaan de pagina

photos of our work as lighting designers and engineers Photo Gallery by Joy Buapromma at pbase.com

Comment

• ludwigvon
                                • Jan 2009
                                • 97

Originally posted by mhsounds
                                Is er niet een testdag te organiseren in een theater? (of een andere geschikte lokatie)
                                Zo is het mischien wat beter te zien, filtertje ervoor, filtertje weg, enz

Zo kan iedereen de toepassingen zien, want vanaf je beeldscherm is altijd anders als real life.
                                Hij staat nu nog in een labo opstelling, optische bank. Er moet nog aan de driver worden gesleuteld om er het maximum uit te halen. Filtertesten gebeuren al volgende week. Het probleem zal in rood-groen zitten, weten we nu al zeker.

Het gaat zeker te zien zijn op vakbeurzen etc.

Nu kan je het enkel bij ons zien.

L.

Comment

Working...