CMY uitleg/schema's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TellMe
    • Jan 2007
    • 56

CMY uitleg/schema's

Hallo allemaal!

Heeft er iemand voor mij uitleg hoe de CMY of RGB mixing gebeurd in een spot? (Bv. VL1000)
    ik bedoel het mechanische gedeelte ;-)

alvast bedankt!

MVG
  • Svartrose
    • Apr 2008
    • 229

3 schijven, met de kleuren Cyaan, Magenta en Yellow. Het kleur verloop loopt langzaam van wit (open) naar een van die drie kleuren. Doordat alle drie de schijven apart aangestuurd kunnen worden dmv stappenmotoren die heel precies de positie van de schijf kunnen afstellen kun je alle kleuren mengen. In theorie is Cyaan, Magenta en Yellow bij elkaar zwart.

Met RGB is het juist zo dat Rood, Groen en Blauw wit maakt. Dit is de reden waarom LEDparren gebruiken maken van RGB, en spots die van zichzelf wit zijn gebruik maken van CMY.

Maar iemand anders zal het vast beter uit kunnen leggen
    Last edited by Svartrose; 25-03-09, 14:52.

Comment

• axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

Heb hier samen met enkele andere forumleden een hele uitleg over CMY kleurenmengsysteem met foto's gepost...
      kan het wel ook niet meteen terug vinden...
      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• harm wellink
        • Jan 2007
        • 23

Dat is niet helemaal waar. Het gaat er maar net om of je licht erbij doet, of eraf doet. Bij een filter is het zo, dat je bij een cyaan filter alleen het cyaan licht overhoud, en met een magenta filter alleen magenta. Als je deze dan alledrie vol open zet laten ze dus geen kleur meer door. Dit heet subtractieve kleurmenging. Houd nu maar eens een rood filter, een groen filter en een blauw filter voor je lamp. No way dat je hier wit licht uit krijgt.

Als je rode ledjes aandoet, blauwe ledjes aandoet en groene ledjes aandoet, dan krijg je wel wit. Dit is namelijk additieve kleurmenging. De kleuren licht vormen samen wit.

Waarom ze nu voor washes voor CMY hebben gekozen, en LED parren voor RGB weet ik niet...
        [CENTER]And there was light!
        [/CENTER]

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by harm wellink
          Waarom ze nu voor washes voor CMY hebben gekozen, en LED parren voor RGB weet ik niet...
          Omdat rode, groene en blauwe gasontladingslampen nu eenmaal niet zo gunstig in de markt liggen en iets lastiger dimbaar zijn, en rode, groene en blauwe LED's goedkoper en makkelijker aan te sturen zijn dan een enkele witte LED?
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• DJ_matthias
            • Jun 2005
            • 620

Originally posted by Stoney3K
            Omdat rode, groene en blauwe gasontladingslampen nu eenmaal niet zo gunstig in de markt liggen en iets lastiger dimbaar zijn, en rode, groene en blauwe LED's goedkoper en makkelijker aan te sturen zijn dan een enkele witte LED?
            ik denk eerder dat hij bedoelt waarom er in wash CMY zit en geen RGB en in een ledpar RGB en geen CMY
            we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
            Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• Svartrose
              • Apr 2008
              • 229

Waarom er in een ledpar geen CMY zit lijkt me logisch, je kunt dan geen wit licht maken.

Een wash met RGB, zou kunnen met een lange omweg, maar het is dus niet praktisch, omdat je eerst de witte lamp moet gaan scheiden in RGB en dan weer moet samenvoegen tot de gewenste kleur. Met CMY kan het in een keer, en je kan wit licht maken door de lamp niet te filteren.

Met drie parren, RGB gefilterd kun je kleuren mengen, net als bij ledparren. De filters voor elkaar zetten heeft inderdaad geen goed effect, omdat je het rood uit blauw gaat filteren en daar weer het groen uit, dat wordt een zooitje

Maargoed, het wachten is op iemand met een echt goed verhaal

Edit:

Maar ik vraag me af wat de topic-starter bedoeld met het mechanische gedeelte, is die vraag in mijn eerste post beantwoord?

Edit:

Subtractieve kleurmenging - Wikipedia
              Last edited by Svartrose; 25-03-09, 20:08.

Comment

• TellMe
                • Jan 2007
                • 56

Ahh super bedankt allemaal!

Dat van de mening van kleuren dat wist ik allemaal al:-)
                Het ging mij meer over hoe dit in een cmy mixer werkte! (dus met de schijven)

In ieder geval allemaal bedankt en mocht iemand een fototje hebben van de binnnenkamt van een cmy'er!?!?! hij is welkom!:-)

Greetings

Comment

• STINO
                  • Feb 2004
                  • 93

Hier zie je een opbouw van de 3 "schijven",
                  ik hoop dat je er iets aan hebt!
                  Skyline forever

Comment

• TellMe
                    • Jan 2007
                    • 56

Ahhh MERCI!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                      • Nov 2005
                      • 950

Google-Afbeeldingen "CMY" en je had dat plaatje zo gevonden
                      MEEO Audio Licht Rigging,
                      Mark van der Werff
                      Groningen

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

Originally posted by STINO
                        http://www.poweralley.com/elation/cmy-wands.jpg
                        Hier zie je een opbouw van de 3 "schijven",
                        ik hoop dat je er iets aan hebt!
                        Dit zijn reguliere waarbij de laagdikte niet varieert.
                        Bij de goede is het echt een optisch verlopend gecoate schijf en heet zo een schijf een "cirkel variable filter"
                        Voor dimming gebruiken ze nog wel eens de ND (neutral density) versie.
                        Last edited by showband; 27-03-09, 09:22.
                        lekker belangrijk!

Comment

Working...