Iets anders dan normaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noobie
    • Dec 2007
    • 223

Iets anders dan normaal

Sinds een jaar of 4-5 doe ik geluid & licht voor een Rock/pop band. Op zich gaat dit wel aardig, muzikanten zijn tevreden en klanten vinden het leuk.

Gezien het budget, draai ik het showtje meestal alleen, monitoren uit het front (alles in-ear), alles met DI, alleen mics op drums (gedeeltelijk, rest DDrum) & zang.

Voor het licht gebruik ik (meestal) 4 x Futurelight DjHead 575 (verglijkbaar met mac 500, echter met zoom functie en ja het is een budget spot, maar werkt 100%, nooit problemen mee gehad ) in combinatie met 2 Fourbarren en een blinder. het geheel loopt op een pearl.

Het licht begint me steeds meer te irriteren, altijd standaard 2 barren als front, 4 MH in lijn tegen, met blinder in het midden.

Heeft er iemand leuke ideeën om er eens wat anders van te maken qua licht? (kom a.u.b. niet met een trailer extra materiaal, gezien het feit dat het een B (budget) bandje is. Een beetje extra of ander materiaal is wel een optie!

Wat ook vaak een probleem is... de stroom, de meeste locaties beschikken over 1 x 16A kracht t.b.v. het licht.

Ik speel ook met de gedachte om het licht te sturen uit het keyboard via midi, of de kick te gebruiken als audio trigger. (aangezien FOH, Mon & licht best wel intensief is...) iemand ervaring of ideeën?
  • rene.derksen
    • Feb 2004
    • 649

Ik weet niet of het allemaal koop moet zijn, of dat je ergens kunt huren..

Maar ga eens kijken naar wat stevige ledparren, je zou daarmee het drumstel kunnen belichten en tevens de muzikanten, of evt een achterdoek. Ook zouden 2 blinders al een hoop doen voor het zicht, evt. een kleinere variant (van die halogeen blinders) waar trouwens ook een bak licht uit komt! Heb je nog budget over, zou een ACL setje ookwel een toevoeging wezen.
    Licht is altijd zwaar.

Comment

• Noobie
      • Dec 2007
      • 223

Aan ledparren heb ik ook al gedacht, alleen vind ik het er niet uitzien, zeker als tegenlicht zit je in een kerstboom te kijken. Overigens wordt er altijd een zwarte backdrop gebruikt. Soms gebruik ik mini ACL (par 36 formaat met 250W vnsp) alleen wil dit vaak niet met de stroom, toch 2kw voor die ACL koop of huur is niet echt de issue, er staat nog wel e.e.a. in het magazijn ook maar het moet wel snel te bouwen en breken zijn, ga zoals gezegd geen trailer materiaal meenemen en met 4 man een dag bouwen voor een krap budget.
      Last edited by Noobie; 29-03-09, 22:56.

Comment

• rene.derksen
        • Feb 2004
        • 649

Op de vloer áchter de drums, kun je een ledpar kwijt waarmee je de drums oplicht, maar het parretje niet direct ziet. En ook een zwarte backdrop kun je kleuren...
        Licht is altijd zwaar.

Comment

• ludwigvon
          • Jan 2009
          • 97

Originally posted by rene.derksen
          Op de vloer áchter de drums, kun je een ledpar kwijt waarmee je de drums oplicht, maar het parretje niet direct ziet. En ook een zwarte backdrop kun je kleuren...

Tja, een zwarte backdrop kleuren...

Groet

L.
          We do architectural for a living and theatre for the Art...

Comment

• Husss
            • Jul 2003
            • 220

deel vd movingheads aan drop-arms evt sunstrip active op de droparm.

Zeker wanneer je meerdere sunstrips ophangt kun je mooie effecten maken. (je kunt ivm stroomrestrictie ook kleinere (lees minder watt) gu10 lampjes er in doen.
            Succes!

Comment

• LJKEVIN
              • Dec 2005
              • 426

Tja, ik vraag me al snel af, waar is je eigen creativiteit gebleven???
              Maargoed om je een zetje te geven...

probeer je parren te verkopen voor front, en koop gunstig een stel pc spotjes...
              Als tegenlicht zal ik toch snel naar de LED parren van JB systems kijken,
              wanneer je ze in blokjes van 4 hangt (2 parren boven en onder van een kort barretje) en vervolgens een beetje schuin naar beneden hangt, kijk je er ook niet zo snel in.

zo bespaar je lampen, dimmers en in jou geval ook vermogen (dat je vaak tekort komt voor je mini ACL's wat jezelf al aangeeft)
              Tevens heb ik 1 blinder nog niet vaak mooi uit zien komen, 2 (kleinere) wel.

Verder lijkt me 575 headjes wel een beetje overkill als je vaak op locaties komt waar ze maar 1x 16A hebben voor het licht?
              Of valt dit mee???

Verder kun je verschillende lengtes truss met een voet gebruiken om je headjes op verschillende hoogtes te zetten
              (2 voor laag, 2 midden hoger bijvoorbeeld) en aan die verticale trussen bijvoorbeeld sunstrips(als blinder te gebruiken) of led tubes/strips maken.

succes!
              Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• Noobie
                • Dec 2007
                • 223

Originally posted by LJKEVIN
                Tja, ik vraag me al snel af, waar is je eigen creativiteit gebleven???
                Maargoed om je een zetje te geven...
                Natuurlijk heb ik wel ideeën, maar het heeft weinig zin om die hier vooraf te geven, aangezien mensen dan (waarschijnlijk) hun reactie op die ideeën gaan maken.

probeer je parren te verkopen voor front, en koop gunstig een stel pc spotjes...
                Dit is natuurlijk nutteloos, aangezien een par nieuw c.a. E 10,00 kost...
                maar inderdaad zouden 2 650W PC's wel wat verbruik reduceren t.o.v. 2 x 2kw 4-bar

Als tegenlicht zal ik toch snel naar de LED parren van JB systems kijken,
                wanneer je ze in blokjes van 4 hangt (2 parren boven en onder van een kort barretje) en vervolgens een beetje schuin naar beneden hangt, kijk je er ook niet zo snel in.
                sorry maar ik vind die leds zooooo lelijk als tegenlicht....

zo bespaar je lampen, dimmers en in jou geval ook vermogen (dat je vaak tekort komt voor je mini ACL's wat jezelf al aangeeft)
                Tevens heb ik 1 blinder nog niet vaak mooi uit zien komen, 2 (kleinere) wel.
                die blinder(s) is natuurlijk een goede optie

Verder lijkt me 575 headjes wel een beetje overkill als je vaak op locaties komt waar ze maar 1x 16A hebben voor het licht?
                Of valt dit mee???
                Is wel zo, maar gezien het budget (conssesies zijn zo....fk) zijn er niet veel goede opties om er andere heads op te zetten. En deze zijn nog bij Robe geproduceerd, dus wel kwalitatief goede spots

Verder kun je verschillende lengtes truss met een voet gebruiken om je headjes op verschillende hoogtes te zetten
                (2 voor laag, 2 midden hoger bijvoorbeeld) en aan die verticale trussen bijvoorbeeld sunstrips(als blinder te gebruiken) of led tubes/strips maken.

succes!
                Dit hebben we wel eens gedaan, zonder led tubes of strips, maar losse heads neemt teveel tijd in beslag met bouwen, de optie met downriggers is natuurlijk wel een leuke variatie.

Overigens waardeer ik je input wel, het sarcasme in sommige antwoorden .... is een beetje aart van het beestje

ga me eens verdiepen in tubes, kijken of daar iets leuks mee te maken is.

Comment

• Noobie
                  • Dec 2007
                  • 223

zou het frontlicht te vervangen zijn door bv. 4 st. Led par 64/56?

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Weer een stel LED-fans zie ik. Ik zou je front en tegen JUIST NIET vervangen voor LED. Redenen zijn al vele malen genoemd op dit forum. Wellicht een paar LED-parren voor strijkjes over je backdrop? Als mini-waaiertjes vind ik zelfs de 60W PAR36-pinspotjes nog wel leuk (2x 6bar?), trekt ook geen enorme hoeveelheden aan stroom.

Voor front inderdaad voor nette (theater)PC's met kleppen gaan voor een mooiere egale spreiding van licht (in plaats van de parren met hun hotspots). Als je het goed doet, kun je je front met minder lampen doen en kun je wellicht de parren naar je tegen verplaatsen (desnoods PAR56, gewoon als effectverlichting).

Van die blinder koop je een tweede exemplaar en die twee verplaats je dan meer naar buiten.

Volgens mij past dat allemaal wel op 3x 16A.

Comment

• LJKEVIN
                      • Dec 2005
                      • 426

[FONT=Verdana]Even een toelichting N.A.V. wat reacties..[/FONT]

[FONT=Verdana]Het ging toch om 1x 16A??

Ik ben absoluut geen LED fan, echter zit hij met een probleem,
                      -Hij heeft relatief weinig vermogen tot zijn beschikking.
                      -Hij gebruikt 4 stuks 575 movingheads die al een beste hoeveelheid trekken..
                      -Hij gebruikt parren als front (noem ik niet erg efficiënt)
                      -Hij bedient het zelf, evenals de FOH + Monitoring (moet er niet aan denken..maargoed)[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Zelf werk ik nooit met LED parren bij bands, echter heb ik het wel een keer gezien bij de tour van MooiWark… zag er niet eens zo slecht uit, wanneer je rood/groen/blauw appart gebruikt,[/FONT]
                      [FONT=Times New Roman]Wanneer je er kleuren mengt daarin tegen, wordt het er inderdaad niet mooier op…[/FONT]
                      Last edited by LJKEVIN; 30-03-09, 20:41.

Comment

• Noobie
                        • Dec 2007
                        • 223

sorry kevin, ik heb toch echt 1 x 16A kracht gezegd, dus met een beetje smokkelen toch echt 12kW. (anders zou het natuurlijk met de 4 mh's al uit gaan.. dat gebeurde laatst dus tijdens lampstrike in zo'n k*t kasteel )

optie met PC's ga ik wel benutten denk ik, ik gebruik nu trouwens wel Frost en maar 2 parren per kant voor het podium. Wellicht ga ik met 2 x par (per kant) + frost voor het front.

Comment

• LJKEVIN
                          • Dec 2005
                          • 426

Originally posted by Noobie
                          sorry kevin, ik heb toch echt 1 x 16A kracht gezegd, dus met een beetje smokkelen toch echt 12kW. (anders zou het natuurlijk met de 4 mh's al uit gaan.. dat gebeurde laatst dus tijdens lampstrike in zo'n k*t kasteel )

optie met PC's ga ik wel benutten denk ik, ik gebruik nu trouwens wel Frost en maar 2 parren per kant voor het podium. Wellicht ga ik met 2 x par (per kant) + frost voor het front.
                          excuses, je hebt gelijk.. 12KW zou ik niet op gokken maargoed,, de theorie en de praktijk verschillen nog wel eens helaas..

succes!

Comment

• Noobie
                            • Dec 2007
                            • 223

[FONT=Verdana]
                            -Hij bedient het zelf, evenals de FOH + Monitoring (moet er niet aan denken..maargoed)[/FONT]
                            Geeft af en toe inderdaad wat stress, maarja dat geeft getrouwd zijn ook, evenals kinderen, de staat...

Het bandje begrijpt gelukkig ook de consequenties van hun keuze, soms moet ik het licht wat eenvoudiger laten i.v.m. aanpassingen in de FOH/Monitor, soms kies ik er voor om de monitor niet direct aan te passen als ze het aangeven omdat het licht ff getimed moet worden. Gelukkig is alles inear, dus monitor is niet zo'n heisa. Foh is normaliter ook alleen nog volume aanpassen op het totaal, aangezien het toch meestal niet beter wordt als je blijft schroeven.( Na een uurtje 80-100 db is het gehoor ook niet meer zo scherp volgens mij)

Een ander punt is dat er ook goed naar hun eigen levels gekeken wordt, zodat er niet teveel verschillen zijn tijdens een optreden.

al met al een (zeldzaam) leuke samenwerking (ondanks de vele consessies)
                            Last edited by Noobie; 03-05-09, 20:44.

Comment

• Noobie
                              • Dec 2007
                              • 223

Dit is het dus geworden:

6-8m truss, met zwarte backdrop.
                              2 x 2-bar met 500W PC (CCT minuette 59gr.) front
                              4 x MH, 2 buitenste met droparm (70 cm) ingehangen (mits hoogte het toelaat).
                              1 x Blinder (20 x 12V 50W MR16 in 2 x 10 verticaal)
                              8 x Ledpar, 4 st. op 4 st. witte backdrop 70 cm breed (tussen MH & Blinder in) en 2 st. op Drums, 2 st. Toetsen.
                              1 st. Hazer

Totaal vermogen: +/- 8 KW, afgelopen vrijdag gedraaid op 3 x 16A incl. geluid

Indien de stroom het toelaat worden over de droparm nog par 36 ACL gehangen.

Bedankt voor de tips

Comment

Working...