Licht transport probleem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bob vdM
    • Mar 2009
    • 1

Licht transport probleem

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het uitwerken van een lamp ontwerp, en kan wel wat hulp gebruiken.
    De lamp bestaat uit allerlei draden (of dunne staven) van ongeveer 0,5 tot 1cm in straal die onder hoeken van 90 graden door elkaar heen lopen.
    De draden moeten licht transporteren vanaf het begin (ledje) tot het eind van de draad, en door de draad heen ook al enigszins zichtbaar zijn. Zelf zat ik te denken aan glasvezel kabels, alleen kunnen die volgens mij niet onder hoeken van (ongeveer) 90 graden worden gebogen zonder te breken.
    Weten jullie misschien andere materialen? Perspex of zoiets?

Alvast bedankt voor de hulp.
    Bob
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Dat wordt lastig!

Licht breken met een hoek van 90 graden kan alleen met spiegels, of kabeltjes welke hele, hele kleine prismatjes in zich hebben. Geen idee of dat bestaat!
    Waarom wil je percee met LED werken?
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1087

Hallo,

Ik heb ooit gewerkt met materiaal dat side glow heette. Was in 2000. Ik heb het gebruikt op de voorrand van het toneel van Het Nieuwe Luxor (bij de openingsvoorstelling). Dit spul geeft naar de zijkant licht af. Het is buigbaar. Aan het begin (en eventueel aan het einde) wordt een (trichromatische) lichtbron geplaatst. Komt alleen de volgende vraag:

Alles is buigbaar in 90 graden, de vraag is alleen hoeveel plaats heb je? Spoorstaven van de NS buigen ook 90 graden, alleen heb je daar meer voor nodig dan de dikte van het spoor. Als je een bocht van 90 graden wil maken zoals je iets in verstek zaagt (dus binnen de dikte van het materiaal; maw zonder buigstraal) dan gaat het met side glow niet lukken. Dit heeft een 90 graden-buigstraal van plm 15cm.

Groeten, @lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MEEO Licht en Geluid
        • Nov 2005
        • 950

of te wel even simpel:

Ook met sideglow kan je geen rechte hoeken van 90 graden maken

@ TS: moeten de hoeken daadwerkelijk 90 graden RECHT zijn?
        MEEO Audio Licht Rigging,
        Mark van der Werff
        Groningen

Comment

• JustME125
          • Jun 2006
          • 297

Lijkt me redelijk onmogelijk om met een transportmedium, welk afhankelijk is van het intern breken van de lichtstraal voor transportdoeleinden, een rechte hoek van 90 graden te maken. Probeer dit eens met een tuinslang vol water (even als vergelijking). Lukt je ook niet

Mzzls
          Correct me if I'm wrong

Comment

Working...