Hi All,
Voor mijn band (poprock) ben ik bezig met het opstellen van een speciale setlist met aanwijzingen voor een lichttechnicus.
De reden hiervoor is dat wij (nog) geen eigen lichttechnicus hebben en dus vaak afhankelijk zijn van de lichttechnicus van de zaal. Om onze show nog meer kracht bij te zetten wil ik de lichttechnicus voorzien van aanwijzingen per nummer die passen bij de muziek.
(Ik richt hierbij op de apparatuur die aanwezig is bij een gemiddelde clubzaal, zoals Bibelot, Paard van Troje etc.)
Mijn idee is als volgt:
Als eerste een blokje met algemene opmerkingen:
- mate van gebruik van rookmachine
- mate van gebruik van stroboscope
Vervolgens per liedje een blok met daarin wat termen zoals:
- ballad/up-tempo
- kleur: warm/koud
- soort effect: scan / blinders / stroboscope etc.
- specifieke momenten in het liedje benoemen met lichtsuggestie
Tussen de liedjes aangeven wat er moet gebeuren:
- geen licht of spot op zanger etc.
Aangezien ik hier nog helemaal geen ervaring mee heb, wil ik vragen of iemand tips/suggesties/voorbeelden heeft voor mij.. en wat is nou fijn/makkelijk werken voor een lichttechnicus ??
Ik heb ook geen kennis van het vakjargon dat gebruikt wordt door de lichttechnicus, dus bijv. de benaming van verschillende soorten lichteffecten e.d. Tips om mijn kennis hierover te verrijken zijn ook zeer welkom.
Alvast onwijs bedankt !!
Voor mijn band (poprock) ben ik bezig met het opstellen van een speciale setlist met aanwijzingen voor een lichttechnicus.
De reden hiervoor is dat wij (nog) geen eigen lichttechnicus hebben en dus vaak afhankelijk zijn van de lichttechnicus van de zaal. Om onze show nog meer kracht bij te zetten wil ik de lichttechnicus voorzien van aanwijzingen per nummer die passen bij de muziek.
(Ik richt hierbij op de apparatuur die aanwezig is bij een gemiddelde clubzaal, zoals Bibelot, Paard van Troje etc.)
Mijn idee is als volgt:
Als eerste een blokje met algemene opmerkingen:
- mate van gebruik van rookmachine
- mate van gebruik van stroboscope
Vervolgens per liedje een blok met daarin wat termen zoals:
- ballad/up-tempo
- kleur: warm/koud
- soort effect: scan / blinders / stroboscope etc.
- specifieke momenten in het liedje benoemen met lichtsuggestie
Tussen de liedjes aangeven wat er moet gebeuren:
- geen licht of spot op zanger etc.
Aangezien ik hier nog helemaal geen ervaring mee heb, wil ik vragen of iemand tips/suggesties/voorbeelden heeft voor mij.. en wat is nou fijn/makkelijk werken voor een lichttechnicus ??
Ik heb ook geen kennis van het vakjargon dat gebruikt wordt door de lichttechnicus, dus bijv. de benaming van verschillende soorten lichteffecten e.d. Tips om mijn kennis hierover te verrijken zijn ook zeer welkom.
Alvast onwijs bedankt !!
Comment