Setlist met aanwijzingen voor Lichttechnicus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roach
    • Mar 2009
    • 2

Setlist met aanwijzingen voor Lichttechnicus

Hi All,

Voor mijn band (poprock) ben ik bezig met het opstellen van een speciale setlist met aanwijzingen voor een lichttechnicus.
    De reden hiervoor is dat wij (nog) geen eigen lichttechnicus hebben en dus vaak afhankelijk zijn van de lichttechnicus van de zaal. Om onze show nog meer kracht bij te zetten wil ik de lichttechnicus voorzien van aanwijzingen per nummer die passen bij de muziek.
    (Ik richt hierbij op de apparatuur die aanwezig is bij een gemiddelde clubzaal, zoals Bibelot, Paard van Troje etc.)

Mijn idee is als volgt:

Als eerste een blokje met algemene opmerkingen:
    - mate van gebruik van rookmachine
    - mate van gebruik van stroboscope

Vervolgens per liedje een blok met daarin wat termen zoals:
    - ballad/up-tempo
    - kleur: warm/koud
    - soort effect: scan / blinders / stroboscope etc.
    - specifieke momenten in het liedje benoemen met lichtsuggestie

Tussen de liedjes aangeven wat er moet gebeuren:
    - geen licht of spot op zanger etc.

Aangezien ik hier nog helemaal geen ervaring mee heb, wil ik vragen of iemand tips/suggesties/voorbeelden heeft voor mij.. en wat is nou fijn/makkelijk werken voor een lichttechnicus ??

Ik heb ook geen kennis van het vakjargon dat gebruikt wordt door de lichttechnicus, dus bijv. de benaming van verschillende soorten lichteffecten e.d. Tips om mijn kennis hierover te verrijken zijn ook zeer welkom.

Alvast onwijs bedankt !!
    Ik ben gitarist van de band Headlife.
  • StefanL
    • Apr 2007
    • 3

De meeste lichttechs weet dat overmatig gebruik van rook en stroboscopen de band hindert en zal die dus beperken.

Dat je per lied opschijft of het een ballad is of iets steviger: prachtig initiatief, maar voor elk lied zeggen welke kleuren en effecten, dat is naar mijn mening iets te ambitieus. Je tech gaat meer bezig zijn met lezen dan zich met de show bezighouden. Meeste operators voelen zelf wel aan welke effecten en kleuren van toepassing zijn.

Aanwijzingen, zoals blackouts (lichtjargon voor alle lichten uit of blinders, spots wel of niet op de zanger zijn zeker handig.

Ik hoop dat je hier iets aan had.

Comment

• DJ_matthias
      • Jun 2005
      • 620

inderdaad... als je een beetje bekwame technieker hebt zal hij meestal wel de perfecte sfeer weten te creëren!
      wat hij echter niet weet is wanneer er solo's komen, speciaaltjes, ... het is dan handig om hem hier dus wel over in te lichten zodat hij ten gepaste tijde de juiste muzikant iets meer in het licht zet dan de rest of kan opbouwen naar een climax.
      we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
      Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Allereerst moet je vaststellen waarom het moeilijk is om licht te doen bij een live muziek optreden. Je hebt nodig:

- Muzikale achtergrond of perfecte kennis van de muziek
        - Besef van belichting, invloeden van kleur en intensiteit
        - Gevoel voor "live-performance" waarbij sfeer the main thing is
        - Perfecte kennis van de materialen en lichtcomputer

In een poppodium zul je zo iemand voor jouw bandje nooit vinden. Heb je echter een top40 bandje met uitgekauwde nummers heb je kans dat de plaatselijke tech wel weet waar de BOEM zit.

Je wilt een Rolls Royce, maar betaalt niks. Da gee nie !

Advies voor een wildvreemde lichtman: wie ben jij om hem te adviseren? Wat weet jij van licht? Wat weet jij van live-sfeer? Hoe beoordeel je dat precies?

Wat je kunt doen is een lichtontwerp laten maken en zorgen dat je een voordelige (in opleiding zijnde) lichtman meeneemt die jullie helpt. Maar het ontwerp zul je altijd moeten laten maken door een vakkundige LD.

"live-licht" op inspiratie basis bestaat in discotheken, op alle andere fronten is dit geen ideale situatie. Hoe goed sommige techs van poppodia het ook doen: het zal nooit in de buurt van perfect komen.
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Als geluidstech ben ik altijd blij met alle informatie die ik kan krijgen... een setlist van een bandje is leuk, de solo's aangegeven nog leuker.

Ik kan me goed voorstellen dat een lichttech dat ook fijn kan (kan!) vinden. Sommige zullen er schijt aan hebben, die heb je nou eenmaal, maar er zijn er vast bij die jouw suggesties en informatie graag aannemen en dat mengen met de eigen creativiteit.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Svartrose
            • Apr 2008
            • 229

Interessant onderwerp. Eentje waar je eindeloos over door kan discussieren. Maar als ik even advocaat van de duivel mag spelen:

In de omgeving waar ik werk, een poppodium, krijgen we heel af en toe een band die allerlei vergelijkbare wensen heeft. Persoonlijk ben ik er niet weg van, omdat ik vind dat de show er beter uitziet als ik _niet_ steeds op de tijd hoef te letten en moet lezen wat ik moet doen. Mijn gevoel slaat dood van zo'n lijstje. De interactie met het publiek en de band gaat er volledig aan. Als jullie muziek goed in elkaar zit (geen zeer overwachte overgangen) kan een beetje lichttech er iets heel moois van maken. Zorg dat de drummer laat zien als hij uithaalt, dat is ook erg fijn.

Naar mijn mening valt licht pas op als het echt heel goed is, en zoals AJB zegt, dat is niet te doen als je de muziek niet kent. Ik zou zelf zorgen dat het podium er interessant uitziet dmv een mooi verlichte backdrop of iets anders creatiefs! De belgische band Headphone heeft bijvoorbeeld 2 prachtige lichtbakken die veel aandacht trekken. Van dat soort ideeen word ik warm!

Verder is het gewoon geluk hebben dat je een goede lichttech tegenkomt. en misschien moet je hem of haar een beetje enthousiast proberen te maken, dat helpt ook.

Schiet me maar lek

Comment

• Lighting Operator
              • Mar 2009
              • 12

Originally posted by Svartrose
              In de omgeving waar ik werk, een poppodium, krijgen we heel af en toe een band die allerlei vergelijkbare wensen heeft. Persoonlijk ben ik er niet weg van, omdat ik vind dat de show er beter uitziet als ik _niet_ steeds op de tijd hoef te letten en moet lezen wat ik moet doen. Mijn gevoel slaat dood van zo'n lijstje. De interactie met het publiek en de band gaat er volledig aan.

Schiet me maar lek
              Lek schieten zal ik niet doen maar enig commentaar is wel gepast.

Wanneer een band je benaderd met wensen is dat prima. Maar zie het dan ook als een wens en niet als verplichting.
              Als operator, zoals Arvid beaamt, heb je een aantal essentiële basis competenties nodig:

Quote AJB:[LIST][*]- Muzikale achtergrond of perfecte kennis van de muziek[/LIST][LIST][*] - Besef van belichting, invloeden van kleur en intensiteit[/LIST][LIST][*] - Gevoel voor "live-performance" waarbij sfeer the main thing is[/LIST][LIST][*] - Perfecte kennis van de materialen en lichtcomputer[/LIST]Wanneer je over deze vaardigheden beschikt zal het maken van de juiste sfeer geen probleem zijn. Wanneer je een "vreemde" band gaat uitlichten kun je niet álles perfect doen om de muziek en sfeer maximaal te ondersteunen. Dan hadden ze inderdaad een LD én operator moeten inschakelen om het geheel uit te werken.

Om antwoord te geven op de vraag van Roach:

Wanneer je een beschrijving wilt maken bij de setlijst voor de lichttech: beschrijf heel kort de sfeer die het nummer heeft.
              Ga geen kleuren / effecten of timing voorschrijven; laat de creativiteit bij de operator en laat zijn gevoel het werk doen.

Wanneer je het bovenstaande aanhoudt zal geen lichttech zich beperkt voelen in zijn of haar creativiteit en/of vakkundigheid.
              Goede communicatie is de sleutel tot veel mooie dingen. Besteed ook daar aandacht aan.

Alex van der Krabben

Lighting Operator
              Last edited by Lighting Operator; 31-03-09, 20:50. Reason: siggy...
              Alex van der Krabben

Light board operator

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

Waarom kan je kleuren niet voorschrijven?

Kan jij aan een titel al zien waar het over gaat?

Zolang je de muziek niet kent is alle informatie welkom. Zeker in de jazz en blues hoek kom je grote internationale namen tegen die niet met een complete eigen crew reizen. Combinatie tourmanager/FOH technicus, een monitor technicus en een backliner is soms alles wat er uit de bus komt rollen.
                Wie ben jij dan, als knoppendrukker van een Hollandse verhuurschuur, om het podium blauw te maken terwijl het iedere avond rood is. Denk je dat de artiest dan beter in zijn vel zit???
                Komt het beetje op hetzelfde neer dan de technicus van de tapeartiest, het hoeft in de zaal niet fantastisch te klinken, maar de artiest heeft het voor hem prettige vertrouwde geluid en het bekende gezicht. Het is niet aan ons om dat te wijzigen.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Roach
                  • Mar 2009
                  • 2

Onwijs bedankt voor jullie tips/suggesties en meningen. Dit gaat me zeker helpen bij het opstellen van de setlist met aanwijzingen voor de lichttech !!

Volgende week speel ik met m'n band in Bibelot.. ik zal kijken of ik na die tijd een filmpje kan showen met wat gave lichtshowelementen (als de lichttech z'n best heeft gedaan).
                  Ik ben gitarist van de band Headlife.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

als je lichtman goed is ziet het er toch wel goed uit
                    als ie slecht is dan is het toch wel hopeloos

ik zou voor de geluids en licht man allebei een kopie papier maken met
                    -setlijst.
                    -per nummer wie de solo's doet.
                    -een globale hint.

voorbeeld

"rickie je broek zakt af"
                    snel nummer, vrolijk. Zanger gaat flink heen en weer lopen
                    "time to rock"
                    langzaam intro, stevig doorhalen rock, solo van gitarist op eind.
                    "one more time"
                    Nog een rocker. Meeklap stuk aan het eind waarna pianosolo
                    "tranen in je ogen"
                    Ballad, zanger gaat publiek door. band wil graag in het donker
                    "alle hands aan dek"
                    Powerrocker a la bon jovi. let op dubbelsolo gitaar/toetsen in middenstuk

enzovoort

zanger heet piet
                    gitarist heet willem
                    bassist heet annie
                    drummer heet bert

Of het helpt is de gok. Maar geeft wel inzicht.
                    Namen aan muzikanten is voor gevorderde techneuten handig. "Piet kun jij jezelf goed horen?" werkt nu eenmaal als vraag communicatief beter bij een soundcheck dan "kan de zanger zichzelf horen?".
                    lekker belangrijk!

Comment

• Svartrose
                      • Apr 2008
                      • 229

Originally posted by Lighting Operator
                      Wanneer je het bovenstaande aanhoudt zal geen lichttech zich beperkt voelen in zijn of haar creativiteit en/of vakkundigheid.
                      Goede communicatie is de sleutel tot veel mooie dingen. Besteed ook daar aandacht aan.

Alex van der Krabben

Lighting Operator
                      Aha, ben jij het Als ik mijn nuance modes aanzet kan ik zeggen dat ik het met je eens ben.

Wat ik vaak lastig vind als ik geen lijst heb, is dat ik moeilijk kan inschatten wanneer ik al mijn kruit mag wegschieten. Als lichttech heb je een beperkt aantal mogelijkheden, het is handig als je kan inschatten of je bepaalde effecten nog even moet bewaren omdat het hoogtepunt van de show nog moet komen of iets dergelijks.
                      Last edited by Svartrose; 01-04-09, 16:45.

Comment

Working...