LED spots flikkeren op video

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mennonicolai
    • Apr 2009
    • 6

LED spots flikkeren op video

Ik gebruik 3 Showtec RGB led-spots, die ik bedien met een 16-kanaals dmx tafeltje. Werkt prima, maar als ik met mijn webcam een video-opname wil maken (Quicktime) flikkert het licht in het beeld nogal. Met het blote oog zie ik dat niet. Vooral op de effen blauwe achtergrond lijkt dat wel meer te zijn.

Zou daar iets aan te doen zijn?

Alvast bedankt,

Menno Nicolai
    Last edited by moderator; 09-04-09, 19:17.
  • ludwigvon
    • Jan 2009
    • 97

Hoi,

Dat komt doordat je leddrivers slechts op, vermoedelijk, 100 Hz werkt. Dus je krijgt een synchronisatie probleem. Goede leddrivers werken op een veel hogere frequentie en hebben dat probleem dus niet.

Groet

L.
    We do architectural for a living and theatre for the Art...

Comment

• mennonicolai
      • Apr 2009
      • 6

Dat lijkt een beetje op slecht nieuws :-) Toch bedankt.

Menno

Comment

• JustME125
        • Jun 2006
        • 297

Het is geen slecht nieuws hoor. Het is maar net waar je toepassingsgebied ligt. Het is niet zo dat je de LED parren nu weg kunt gooien. Als ze voor jou toepassing geschikt zijn is het prima. Showtec heeft geloof ik ook een lijn flikkervrije LED producten (nu weet ik nooit wat ik van showtec spec's moet geloven hoor).

Als je en hoop kunt instellen aan je camera kun je misschien kijken of je een instelling kunt maken welke beter werkt voor je toepassing, aan de LED parren kun je in ieder geval niets wijzigen.

Mzzls
        Correct me if I'm wrong

Comment

• DJ nn
          • Jun 2006
          • 489

langere shutter-tijd op je camera zou voldoende moeten zijn... (diafragma ook verranderen dan hé)

geen groot nieuws, gewoon probleempje dat met kostenbesparing te maken heeft, geen ramp voor disco-gebruik!

grtzz DJ nn
          ... the sound of silence...

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

videocamera met een shutter?
            Ik ben niet de meest technische persoon hier, maar ik mis ff iets...
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Q-av
              • Nov 2008
              • 86

Originally posted by moderator
              Deels, digitale (video) camera's hebben geen shutter meer.
              De analoge oude tape camera's wel, de shutter zorgt ervoor dat de tape die voorbij schiet maar heel kort licht te zien krijgt.

Anders zou je dus gestreepte videobeelden krijgen.

Echter shuttertijden veranderen is nooit een optie omdat dan je beelden niet meer kloppen.
              Denk dat wat DJ nN probeert te vertellen is de framerate veranderen, dit is met sommige digitale camera's een optie.

Nadeel hiervan is weer dat je digitaal moet mergen of terrug scalen, aangezien je ogen een framerate van ongeveer 24,25 hz hebben. als je dat beeld gaat versnellen of vertragen krijg je al gauw dat je last krijgt van een onrustig beeld.

Comment

• 4uss
                • Aug 2005
                • 578

Kreeg gister ledparren van American DJ binnen en die hadden hetzelfde probleem (bij bepaalde dimstanden zelfs met blote oog waar te nemen). Deze zijn retour leverancier en er komen nu ProTech's aan waarvan ik weet dat ze het probleem niet hebben. Merk is minder bekend, maar geven meer licht en werken op hogere frequentie dan ShowTec/American DJ/Ander OEM-merk.

Comment

• SjoerdOptLand
                  • Jul 2003
                  • 261

Originally posted by moderator
                  Inderdaad, videocamera's hebben geen mechanische shutter. Bij filmcamera's is de zogenaamde vlinder broodnodig, om te voorkomen dat het beeld in de doorvoerrichting van de film 'uitsmeert'.

Bij videocamera's met een CCD worden gedurende een tijdje invallende fotonen, omgezet in elektronen, verzameld. Aan het einde van dit interval worden de elektronen 'opzij gezet' en uitgelezen, terwijl het volgende interval alweer begint. De duur van dit interval is de duur van een frame (1/25 seconde, bijvoorbeeld).

Het is mogelijk om elektronisch te voorkomen dat zich elektronen verzamelen in de CCD. Op die manier kun je de CCD even 'dicht' zetten. Als je de CCD bijvoorbeeld driekwart van de duur van een frame dichtzet, heb je een sluitertijd van een kwart van de duur van een frame (1/100 seconde, in het vorige voorbeeld). Er valt dan wel minder licht op de CCD, zodat het diafragma verder open moet, of de elektronische gain hoger (of een combinatie van beide).

Kortom: het is mogelijk om de shuttertijd van een videocamera te variëren tussen de duur van een frame en een zeker minimum. Er moet dan wel op één of andere manier worden gecompenseerd voor de mindere hoeveelheid licht die binnenkomt (diafragma, gain). Hoe dit werkt en of dit automatisch gaat, verschilt per camera.

Groeten,
                  Sjoerd

Comment

• JustME125
                    • Jun 2006
                    • 297

Als je flink de gain optrekt zul je wel een korrelig beeld krijgen lijkt me of niet? Versterkt dan toch ook een flinke bak elektrische ruis denk ik hè?

Mzzls
                    Correct me if I'm wrong

Comment

• Q-av
                      • Nov 2008
                      • 86

Originally posted by JustME125
                      Als je flink de gain optrekt zul je wel een korrelig beeld krijgen lijkt me of niet? Versterkt dan toch ook een flinke bak elektrische ruis denk ik hè?

Mzzls
                      Ja inderdaad.

Maar dat is alsnog geen oplossing gain is namelijk alleen de sterkte van het signaal.

Aangezien de aantal hz van led en camera niet gelijk lopen.
                      En omdat een led een start en doof tijd van ongeveer een nano seconde kan het dus wel eens voorkomen dat de led gewoon uit is als de ccd chip zijn beeld opslaat.

Comment

• chippie
                        • Jul 2006
                        • 528

Ja is een groot probleem daarom dat ze LED parren hebben die op 400Hz gestuurd worden. De firma Kapego heeft deze LED par's enkel weet ik niet wat ze kosten maar dat zal knap veeeeel zijn.

Iemand een webstek van Kapego, heb enkel een boekje en daar staat niks in van webstek of andere?

Chippie
                        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Die van JB Systems zijn trouwens ook op 400 Hz. Met de huidige uprocessortechnologie is dat toch geen probleem meer zeg! Wie nu nog LEDparren op de markt brengt die dit niet kunnen is echt wel hopeloos achter!
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• chippie
                            • Jul 2006
                            • 528

Er zullen er toch nog een hele hoop in de magazijnen liggen die dit niet hebben. Eigenlijk goed uitkijken wat je koopt. 3-in-1 LED is de nieuwe trendt maar duur. Direkt kleur aan de LED en al tot 15W per LED.
                            IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

Working...